Prodal pět původních Toyot MR2, aby si mohl koupit zánovní Mazdu MX-5
Mít dnes doma původní Toyotu MR2 interně označenou AW11, navíc v zachovalém stavu, je snem mnoha automobilových nadšenců. V Čechách lze toto auto pořídit v akceptovatelném stavu za částku lehce převyšující 100.000 korun.
Jenže jistý Američan měl těchto úžasných Toyot ve svém vlastnictví hned pět. Jednalo se o bývalého zaměstnance dealerství Toyoty již v důchodovém věku a cílem sbírky bylo, aby každý z pěti vozů pocházel z jiného roku výroby. Vzhledem k tomu, že původní MR2 se v USA nabízela v letech 1985 až 1989, vytčený cíl se podařilo s pěti auty splnit.
Svoji sbírku MR2 Američan nabídl dealerovi Coad Toyota sídlící v Cape Girardeau ve státě Missouri. Když se Ben Brotheron, vedoucí prodeje u Coad Toyota zeptal, proč auta prodává, dostalo se mu šokující odpovědi. Za peníze utržené prodejem pěti MR2 si jejich dřívější majitel chtěl koupit současnou Mazdu MX-5, tedy sérii ND. Nikoliv však úplně novou, ale mírně ojetou z roku 2016 s najetými 10.000 mílemi (16.000 km).
Vyměnit pět klasických aut, která dnes již jen rostou na ceně, za vůz, který je sice ideově podobný a jednou bude také vyhledávanou klasikou (o tom nepochybujeme), ale jehož cena každý rok klesá, se zdá jako velmi neuvážený krok. Bohužel nevíme, co k tomu onoho Američana v seniorském věku vedlo. Možná touha vyzkoušet si něco nového. Nebo také rezignace na péči a údržbu, kterou každé takto staré auto vyžaduje v mnohem větší míře než to nové.
Do dvou dnů se prodaly! S jedinou výjimkou.
Jak už jsme předeslali, vykoupené MR2 zastupovaly všechny roky prodeje tohoto modelu v USA. Nejstarší auto oděné ve žlutém kabátě bylo vyrobeno v roce 1985. Do současnosti vůz najel přes 207.000 mil (přes 300.000 km). Auto jezdilo na neoriginálních kolech a původně bylo stříbrné. Z vykoupených vozů bylo údajně toto jediné, které se nedrželo originálu.
Červená MR2 je z roku 1986 a jednalo se o verzi s pevnou střechou (tedy bez odnímatelných střešních panelů). Dosud auto najelo asi 140.000 mil (224.000 km). Dle dostupných informací se jednalo o nejoblíbenější MR2 původního majitele.
Rok 1987 reprezentovala bílá MR2 vybavená samočinnou převodovkou. V kabině se nacházel originální tříramenný sportovní volant a dosud auto najelo 80.500 mil (128.800 km).
Velmi zajímavá byla rovněž bílá MR2 z roku 1988. Opět se samočinnou převodovkou, ovšem ve vzácné kombinaci s motorem přeplňovaným mechanicky poháněným kompresorem. Tato verze pohonu nebyla v Evropě nikdy oficiálně nabízena. Vůz jezdil na kolech evokujících svým vzhledem „kolečko pro vytáčení čísla na starých telefonech“. Najeto mělo pouhých 78.500 mil (125.600 km).
Jediná MR2 ve verzi targa a tedy s odnímatelnými střešními panely pocházela z posledního roku 1989. S šedo-modrým lakem karoserie a manuální převodovkou se jednalo o nejméně „jetou“ MR2 popisované sbírky. Dodnes stihla ujet pouhých 28.000 mil (44.800 km).
Že byl o vykoupené MR2 enormní zájem, dokazuje informace, že pouhé dva dny od zveřejnění inzerátu se prodala všechna auta s výjimkou žlutého, tedy nejstaršího, nejvíce ojetého a ne zcela originálního exempláře.
Foto: Ben Brotherton