Trendy v nákupech ojetin? Zájem roste o online prodej i alternativní pohony
Zájem českých řidičů o ojeté vozy je stále velký. Po hladových letech, kdy jich byl nedostatek, se trh stabilizoval. Mění se zákaznické preference a roste poptávka po kvalitnějších či ekologických autech. Jak při nákupu ojetého auta postupovat, před čím se mít na pozoru a proč se nebát poohlížet i po prémiových značkách, popisuje Tomáš Tykal z Cardion Cars.
Jaké jsou současné zákaznické trendy při nákupu ojetých vozů?
Obecně můžeme říct, že trendy se v poslední době hodně mění. Je to dáno celkovými změnami na trhu, které aktuálně probíhají. Nyní je na trhu obecně spíše nedostatek ojetin. V důsledku dostatku nových aut na trhu dochází k poklesu cen, a to má samozřejmě dopad i na ojeté vozy, které také zlevňují, což v posledních letech rozhodně neplatilo. Daleko více lidí dnes zvažuje ojeté auto jako alternativu k novému autu. Více zákazníků přechází k ekologičtějším variantám, jakými jsou vozy s hybridním pohonem, v poslední době roste poptávka i po ojetých elektromobilech.
Na co kladou při koupi důraz?
Čím dál více lidí má zájem ne vyloženě o online prodej ojetin, ale chtějí si v online prostředí udělat detailnější prohlídku vozu nebo se o něm dozvědět více informací, než se na něj fyzicky přijdou podívat.
V čem dělají zákazníci při výběru ojetých vozů největší chyby?
Nedají si dohromady své základní požadavky a vrhají do nákupu bezhlavě. V těchto případech se poměrně snadno může stát, že zákazník „spadne do spárů“ protřelých bazaristů, kteří na něj vyvíjejí tlak. Co já osobně považuji ze největší chybu při výběru ojetiny je to, když se hlavním a mnohdy i jediným kritériem př výběru stává cena. Rozhodně ne vždy totiž nízká cena znamená dobrou koupi.
Kdybyste mohl srovnat nákup auta od soukromé osoby, ve velkém autobazaru a u autorizovaného prodejce, který nabízí i ojeté vozy, jak by takové srovnání vyšlo?
Když koupí auto od náhodného člověka někde na ulici, tak narazí na velmi obtížnou vymahatelnost jakýchkoliv reklamací a uplatňování práv z odpovědnosti za vady. Pokud má zákazník jasno v tom, jakou značku a třeba i model auta by chtěl, pak je nákup u autorizovaného dealera prodávajícího ojetiny vždy nejlepší volbou. Autorizovaný dealer bude mít vždy nejlepší specializaci na danou značku a bude autům dané značky nejlépe rozumět. Bude disponovat na značku proškoleným personálem, ve většině případů i servisním zázemím. Když budu mluvit za Volvo a program Volvo Selekt, standardně všechna naše auta mají roční garanci, ale není výjimkou, že mají i dvou nebo tříletou záruku. U nás se zákazníkovi dostane prakticky stejných služeb jako při koupi nového vozu.
Jaké garance by měl dobrý prodejce ojetých aut zákazníkům poskytovat?
Za úplný základ považuji to, aby dané auto bylo v pořádku po právní stránce. To je dnes standard nejen u autorizovaných dealerů, ale i u dobrých autobazarů. Dobrý prodejce by měl poskytnout kompletní historii vozu včetně servisních prohlídek či oprav. Veškeré jednání při nákupu ojetiny by ze strany prodejce mělo být maximálně transparentní, protože nákup ojetého vozu má svá pro i proti. Tvrdit, že ojeté auto je ve stavu nového ve většině případů prostě nebude pravda. Co sám často pozoruji, je to, že v inzerci vám prodejce neposkytne kompletní VIN kód, abyste si mohli nechat historii vozu nezávisle prověřit. U nás na Volvista.cz jde o standardní součást každého inzerátu. Zajišťujeme kompletní prohlídku vozu, poskytujeme garanci technického stavu a záruky nejen na skryté vady, ale všechny vady, které nejsou způsobeny běžným opotřebením.
Na co by si člověk při nákupu ojetého vozu měl vyloženě dávat pozor a mělo by ho odradit?
Nedostatek informací o autě je vždy varovným signálem. Když ku příkladu bude u inzerátu jen málo fotek, a ty ještě navíc nebudou odpovídat popisu, velmi bych zpozorněl. Když už auto fyzicky vidíte, tak zbystřete, pokud prodejcem tvrzené věci nelze nijak doložit. Stejně tak neumožnění dostatečně dlouhé testovací jízdy, kontroly technického stavu vozu nezávislým technikem by mělo být signálem, že něco není v pořádku. Co nikdy nebudí důvěru je tlak prodejce ve smyslu, že na auto má hodně zájemců a kupující se musí rozhodnout teď hned.
Mezi Čechy se největší oblibě těší vozy značky Škoda, a to i mezi ojetinami. Čím si to lze vysvětlit?
Myslím, že jde o doběh dlouhodobých zvyklostí, dříve se prostě kupovaly škodovky, skoro každý nějakou měl v rodině. Přehlížení jiných značek, které dokážou mnohdy nabídnout lepší poměr cena-výkon, může být pro zákazníka na škodu.
Když vezmeme značku Volvo, kterou dlouhá léta prodáváte, existují vůči ní nějaké předsudky u českých zákazníků? Například že jde o drahá a nedostupná auta?
Existují, ale jde o přežitek. Spíše hodně zájemců o ojeté auto ani nenapadne, že by se se svým rozpočtem mohli vůbec o Volvo reálně zajímat. Je to asi trochu dáno historicky, kdy Volvo skutečně bylo výrazně dražší značkou než třeba právě Škoda. Dnes jde ale o cenově v zásadě srovnatelné značky jak v případě nových, tak i ojetých vozů.
Je to dáno tím, že Škoda zdražila nebo Volvo zlevnilo?
Oboje. Volvo zlevnilo, Škoda zdražila, proměnila se skladba vozů, které značky nabízí. U ojetých aut jsme schopni se dostat s Volvem i pod cenu škodovek z bazaru, protože je máme odkud zdrojovat, ať už z vlastních vozů, z operativních leasingů nebo vlastních firemních flotil, případně je kupujeme přímo z továrny Volvo. Taková auta sem dokážeme dostat za výhodné ceny přímo ze Švédska i s nadstandardní zimní výbavou.