Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Třídveřový Chevrolet Kalos: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Na konci ledna Češi většinou na Jadran nejezdí. My ale jsme spolu s několika dalšími novináři přijali pozvání českého dovozce ke krátkému setkání s třídveřovou verzí malého chevyho v okolí Dubrovníku. Naše první zkušenosti s tímto vozem najdete v článku.

Vedení evropské pobočky Chevroletu na setkání s novináři opět připomenulo strategii koncernu General Motors. Třetí nejprodávanější značka na světě je v současné době přítomná na více než 70 trzích světa. V Evropě se Chevrolet hlásí k nízkonákladovému segmentu vozů, kterou volí zákazníci požadující od auta zejména dobrý poměr cena/užitná hodnota. Značka Opel (Vauxhall ve Velké Britanii) reprezentuje střední proud a Saab chce být nadále prémiovou značkou v rámci evropského GM. Cena ale nemá v budoucnu být jediným argumentem pro zákazníky Chevroletu. Vzorem pro marketing evropského Chevyho jsou výrobky značek Swatch nebo IKEA, které v prvé řadě nabízejí dobrý originální design, vtipné provedení, kvalitu a až na dalším místě, jako doplňující faktor úspěchu, je přístupná cena.

Značka Chevrolet by ráda v evropském měřítku oslovila zákazníky, kteří používají automobil ve městě nebo na kratší jízdy a očekává se nadpoloviční převaha řidiček za volantem.

Chevrolet Kalos 3D

Chevrolet na konci letošní zimy rozšíří nabídku své populární modelové Kalos. Pětidveřový model, který se na světové trhy dostal na podzim roku 2002 byl v roce 2004 nejčastěji exportovaným jihokorejským automobilem. Třídveřová varianta měla premiéru na autosalonu v Paříži v září roku 2004 a do České republiky by se měla dostat v průběhu února 2005. Modelová řada pak bude zahrnovat tři karosářské verze: tří a pětidveřové hatchbacky a čtyřdveřové sedany.

Během prvních deseti měsíců roku 2004 se v Evropě prodalo přes 60 000 pětidveřových hatchbacku a čtyřdveřových sedanů, což z Kalose udělalo nejprodávanější model značky Chevrolet. Kalos sbírá úspěchy i ve světě! Tento model s pohonem předních kol byl pod názvem Aveo uveden už koncem roku 2003 na náročný trh USA a do konce října 2004 se jich prodalo na 43 500 kusů, což jej vyneslo na pozici nejprodávanějšího modelu svého segmentu.

Nový třídveřový Chevrolet Kalos má dynamičtější design než jeho pětidveřový sourozenec. Vnější rozměry zůstávají naprosto stejné (3880 x 1670 x 1495 mm), ovšem sportovně laděné designerské prvky a aerodynamická optimalizace předních a zadních partií karoserie a pozměněné partie podběhů kol zvýrazňují dynamického ducha tohoto modelu.

Nejlevnější varianta s motorem 1,2 l (53 kW) je určena zejména pro městské pojížďky, protože na delší jízdy mimo město je třiapadesát kilowattů na tunového Kalose přeci jen málo. Dynamika jízdy není slabá (0-100 km/h za 13,7 s, 60-100 km/h na 4. r.s. za 14,2), ale motor je třeba více vytáčet, což s sebou nese výrazný hluk motoru pracujícího pod maximálním zatížením. Zajímavostí je odlišná převodovka u menších motorizací, kde se řadí zpátečka pohybem páky vpravo dozadu, kdežto u silnější verze 1,4 je zpátečka v kulise vlevo vpředu.

Silnější verze 1,4 16 V disponuje 69 kW při 6200 ot./min a točivým momentem 130 Nm při 3400 ot./min. Větší motor poskytuje 1100 kg těžkému vozu výrazně lepší dynamiku a komfortnější cestování i na delší vzdálenosti. Sportovní duch karosérie není stoprocentně přenesen do ostatních charakteristik automobilu. Řadící páka je přeci jen delší, zařazená rychlost má v kulise značnou vůli. To však nebude cílové skupině zákazníků vadit, podobně jako volant z Lacetti, který se pro sportovní vyžití příliš nehodí.

V Kalosu-autě do města- se pohodlně přepraví 2+2 cestující. Jediný pár bočních dveří předurčuje tento model pro zralé manželské páry, nebo naopak pro mladé rodiny, zatím bez dětí. Jako druhé auto do rodiny uspěje Chevrolet jistě také, ale v našich zemích to asi nebude častý případ vzhledem ke kupní síle. Velká výška automobilu (1795 mm) a rozměrné dveře usnadňují nastupování, sedí se o málo výše než v běžných kompaktech. Sedadla nejsou příliš sportovně tvarována, ale na druhou stranu budou vyhovovat i objemnějším postavám. Cestující na zadních sedadlech mají i přes ztížené nastupování dostatek prostoru. Podle výrobce je dokonce podélný prostor na zadních sedadlech jeden z největších v dané třídě.

Standardem bude výškově nastavitelné sedadlo řidiče a výškově nastavitelný volant, takže najít optimální pohodlnou pozici zřejmě nebude problém. Chválíme velká zpětná zrcátka Kalosu, kéž by taková měla i Dacia Logan.

Interiér přirozeně odpovídá ceně a kategorii vozu, důraz je kladen na moderní vzhled a praktičnost. Tentam je styling a feeling Daewoo Matiz. Přesně odlité a dobře slícované plastové díly tvoří interiér v barevné kombinaci šedé a černé barvy. Řadu klasických odkládacích prostor doplňuje originální schránka v řidičových dveřích na parkovací lístky nebo karty. Opěrky hlav předních sedadel nesou malý háček, na který lze zavěsit např. nepříliš těžké nákupní tašky. Druhé boční okno lze pootevřít, ale v jednom ze zkoušených exemplářů se i při zavřeném okně při vyšších rychlostech ozýval šelest.

Nevelký základní zavazadlový prostor (220 l) lze zvětšit sklopením standardně dělených zadních sedadel, postupně lze tedy rozšiřovat prostor určený zavazadlům až na 980 litrů.

Do standardní výbavy vozu patří airbag řidiče a spolujezdce a dokonce i čtyřkanálový protiblokovací systém brzd ABS systém. Za příplatek lze bezpečnostní výbavu obohatit např. o boční airbagy vpředu (objem každého z nich je 21 litrů).

Všechna sedadla jsou standardně vybavena tříbodovými samonavíjecími bezpečnostními pásy. Navíjecí systém zadního prostředního pásu je uchycený k C-sloupku karoserie, vlastní pás je potom vedený plastovým průvlakem v horní hraně opěradla a zamyká se do dvou spon na levé a pravé straně sedáku.

Třídveřový Chevrolet Kalos se na čeký trh dostane v únoru 2005. Jeho úspěch je v akčními nabídkami nabité třídě malých vozů závislý na nastavení prodejní ceny. Také to je zřejmě jeden z důvodů proč není definitivní ceník dosud k dispozici.

Chevrolet Kalos 3D základní technická data
 Kalos 3D 1.2 8VKalos 3D 1.4 8VKalos 3D 1.4 16V
Zdvihový objem motoru [cm3]115013991399
Počet válců/ventilů na válec4 / 24 / 24 / 4
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]53 / 540061 / 560069 / 6200
Nejvyšší točivý moment [Nm / ot./min]104 / 4400123 / 3000130 / 3400
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,713,311,1
Nejvyšší rychlost [km/h]157170176
Spotřeba kombinovaná paliva [l/100 km]6,6 7,57,1

Ondřej Láník
Diskuze (8)