V zahraničí mají políčeno na české řidiče. Vyhněte se pokutám

Prezentace klienta
Úřady států EU společně našly způsob, jak postihovat neukázněné řidiče i mimo svá vlastní území. Cílem je bezpečnost na evropských silnicích. Porušení předpisů za hranicemi se tak může českým řidičům pořádně prodražit. Na co si dát pozor?

Pořekadlo „co se stane na dovolené, zůstane na dovolené“ už neplatí. Minimálně ne pro dopravní prohřešky. Evropský systém EUCARIS totiž umožňuje vzájemnou spolupráci úředníků napříč členskými státy EU, a pátrání po vinících je tak mnohem snazší a rychlejší. V praxi to znamená, že jednoho dne můžete ve své schránce najít například výzvu z Rakouska k zaplacení několika desítek eur.

Jak EUCARIS funguje

Díky systému EUCARIS si mohou členské státy EU mezi sebou vyměňovat informace z národních registrů vozidel. Jakmile dopravní kamera některého státu zachytí řidiče při páchání dopravního přestupku, požádá zahraniční správní orgán na základě státní poznávací značky příslušný stát o sdělení identity vlastníka vozu. Jakmile obdrží potřebné informace, odešle vlastníkovi vyrozumění o podezření ze spáchání přestupku.

EUCARIS na vás číhá už za humny

V současné době systému EUCARIS hojně využívá zejména Německo, Rakousko, Francie, Itálie, Maďarsko, Belgie, Španělsko a Portugalsko. Dá se však očekávat, že úspěšná komunikace spolupráci mezi státy prohloubí a seznam aktivně zapojených států se bude dále prodlužovat. EU si od toho slibuje vyšší bezpečnost na silnicích. Pokud se systém osvědčí, nelze vyloučit, že evropská snaha bude zaměřena rovněž směrem k efektivnějšímu vymáhání neuhrazených pokut za tyto přestupky.

Pozor na rychlost i telefonování

Ze všeho nejbezpečnější a nejjistější je samozřejmě dbát všech pravidel silničního provozu, a to doma i v zahraničí. Pokud jde však o nejčastější přestupky řešené v rámci EUCARIS, patří mezi ně překročení maximální povolené rychlosti, nezastavení na červenou, použití zakázaného jízdního pruhu, nedovolené použití mobilního telefonu během jízdy, nepoužití bezpečnostního pásu nebo nedodržení bezpečného odstupu.

Taktika „mrtvého brouka“ vás může stát vůz

Pokud jste se i navzdory vší opatrnosti stali adresátem nemilé zásilky ze zahraničí, rozhodně situaci neignorujte. Vyrozumění o podezření ze spáchání přestupku zpravidla obsahuje přesné datum i čas, často také fotografii řidiče a dokonce je pravděpodobné, že vám bylo doručeno v češtině, takže jakékoli vytáčky o neporozumění nikam nepovedou. Bezvýsledné jsou i výmluvy na osobu blízkou nebo diskuze o tom, zda byl radar správně kalibrovaný. Situaci se musíte postavit čelem a vyřídit ji co nejdříve, jinak může být při příští policejní kontrole vaše vozidlo zadržováno, dokud pokutu neuhradíte. V některých státech se provozovatel nereagováním na informační dopis o přestupku dokonce dopouští samostatného deliktu, za který může být nově pokutován.

Poraďte se s odborníkem

Všeobecné jednoznačné rady, jak se s pokutou ze zahraničí vypořádat, neexistují. Přestupkové právo každá země EU formuluje jinak – někdy provozovatele vozidla považuje pouze za svědka, pro kterého je identifikace řidiče dobrovolnou záležitostí, jindy je provozovatel vozidla spoluodpovědný a garantuje uhrazení pokuty za přestupek, který spáchal řidič. Nejúčinnějším řešením je obrátit se na právníka, který posoudí, jakým způsobem se v té které zemí nejlépe hájit a jak se vyhnout budoucím komplikacím. Například s právní ochranou pro řidiče od D.A.S. budete mít svého právníka na telefonu sedm dní v týdnu nonstop.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly