Volkswagen zlevnil filtry pevných částic. Ale bude to stačit?
Filtry pevných částic existují v osobních autech už od přelomu 90. let a nového tisíciletí, kdy je jako první zavedla skupina PSA u vozů Citroen C5 1. generace a Peugeot 607, oboje ve spojení s motorem 2.2 HDi. Zatímco emisní normu Euro 4 dokázala některá auta ještě splnit bez částicového filtru, přísnější Euro 5 či současnou Euro 6 již bez filtru DPF obvykle neprojdou.
Částicový filtr je skvělá věc, kterou v době, kdy mají vstřikovací systémy common-rail tlaky klidně 2000 barů, prostě potřebujeme, nechceme-li zažít zvýšený výskyt rakoviny slinivky a plic. Filtry pevných částic jsou velmi účinné, avšak problém je jejich cena, značně převyšující možnosti kupujících starších ojetin. A názory typu, „že si mají lidé kupovat zážehový motor,“ jsou tak trochu mimo. Zkuste sehnat ojetý benzinový Ford Mondeo, VW Passat či Citroën C5. Ano i taková auta na trhu ojetin jsou, ale je jich relativně málo. Prostě kupující těchto nových aut zvolili ve většině případů diesel.
Ve dvou variantách
Volkswagen, včetně divizí Volkswagen Užitkové vozy, Audi a Seat, nyní přichází s nabídkou cenově zvýhodněných částicových filtrů pro kompletní portfolia svých modelů. V nabídce jsou jednak filtry v kvalitě originálních dílů a dále DPF na úrovni takzvaných Economy dílů, určené pro vozy starší čtyř let.
Částicové filtry obecně jsou i nadále velmi nákladnou položkou. Pokud jsou zanesené tak, že je již nelze vyčistit ani nucenou regenerací s využitím diagnostiky, pak nezbývá než je nechat profesionálně vyčistit nebo vyměnit. Nabízí se v zásadě dvě metody čištění: Advanpure vyžaduje demontáž částicového filtru z vozidla, avšak je velice účinná a cenově veskrze dostupná. Druhou možností je chemické čištění, které nabízí společnost BG Care. V obou případech se jedná o šetrné metody čištění částicových filtrů. Třetí možností je koupě částicového filtru z druhovýroby. Ten bývá výrazně levnější než originál, avšak v řadě případů skýtá úskalí, neboť kvalita těchto filtrů na trhu je velice nevyrovnaná. Poslední možnost je koupit nový filtr coby originální díl přímo od výrobce automobilu.
Vraťme se však ke skupině VW a jejím cenově zvýhodněným filtrům. Na kolik přijdou pro konkrétní značku či model vozidla, uvádíme níže v tabulce. Ceny považujte za orientační, neboť ani v jednom případě není specifikována pohonná jednotka a už vůbec není její generace a s ní se pojící emisní třída.
Orientační ceny filtrů DPF pro vozy Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy, Audi a Seat | |
Značka a model vozidla | Cena v kč včetně DPH |
VW Polo | 12.900 |
VW Golf | 12.900 |
VW Golf Plus | 12.900 |
VW Golf Cabriolet | 12.900 |
VW Jetta | 12.900 |
VW Scirocco | 12.900 |
VW Eos | 12.900 |
VW Touran | 12.900 |
VW Tiguan | 12.900 |
VW Passat a Passat CC | 12.900 |
VW Touran 2011 až 2015 | 16.990 |
VW Sharan 2006 až 2010 | 17.990 |
VW Golf Mk7 | 17.900 |
VW Passat B8 | 17.900 |
VW Tiguan a Touran od roku 2016 | 17.900 |
VW Touareg od 2011 | 30.990 |
VW Caddy | 12.900 |
VW Amarok 2010 až 2016 | 22.490 |
VW Transporter od 2016 | 27.490 |
VW Transporter od 2012 do 2016 | 36.990 |
VW Crafter 2012 až 2016 | 42.490 |
Audi A1 od 2011 | 16.900 |
Audi A3 od 2004 | 17.900 |
Audi TT od 2015 | 17.900 |
Audi Q7 2010 až 2015 | 25.490 |
Seat Ibiza (specifická verze) | 12.900 |
Seat Altea (specifická verze) | 12.900 |
Seat Leon (specifická verze) | 12.900 |
Seat Toledo (specifická verze) | 12.900 |
Altea 2011 až 2013 | 14.990 |
Leon 2011 až 2013 | 14.990 |
Alhambra 2006 až 2010 | 15.990 |
Alhambra 2011 až 2015 | 34.490 |
Altea a Leon (specifické verze) | 36.990 |
Cordoba | 16.900 |
Toledo | 16.900 |
Leon | 16.900 |
Altea | 17.900 |