TEST Volkswagen Amarok V6: Práce s noblesou
Před šesti lety byl Volkswagen Amarok 2.0 TDI radikálním zmenšovačem zdvihového objemu, tehdejší konkurenti spoléhali na motory minimálně o půl litru větší. Dynamika vozu byla spíš dostatečná než suverénní, přesto si amarok našel spoustu nadšených příznivců. Volkswagen totiž všechny ostatní pickupy zesměšnil úžasným komfortem pérování a luxusně zpracovanou kabinou.
Vzhledem k pokračujícímu tlaku evropských úřadů na spotřebu paliva by bylo logické u malého motoru zůstat. Vždyť dvoulitr nové generace musí stačit i transporteru a příštímu crafteru. Provalení cinknutého měření emisí však zbystřilo pozornost úředního dozoru, a proto před ním nelze tak snadno zamaskovat nejbolestivější technický konflikt současného dieselu: že downsizing snižuje spotřebu paliva, ale zvyšuje emise oxidu dusíku. Kdyby měl těžký amarok bez utajených šidítek splnit přísnou normu Euro 6 s malým motorem vyždímaným nadoraz, musel by proplachovat výfuk hektolitry AdBlue a nešťastný majitel by ho doléval každý týden. Něčím takovým nelze řidičům drahého teréňáku otravovat život, a tak ve Wolfsburgu kapitulovali a konečně namontovali do amaroku motor, který tam od začátku patřil: třílitrový šestiválec od Audi.
Novinka zkrášlená důraznější maskou s logem V6 a diodami denního svícení se na trhu objeví na podzim. My jsme ji prohnali v okolí Mnichova už před týdnem – jak po silnicích, tak na oblíbených terénních haldách. V obou případech dává motor najevo suverénní nadhled, hmotnost plně vybavených verzí kolem 2,2 tuny ho příliš nezatěžuje. Kdeže zůstala nervozita a upracovanost čtyřválce! Poklidné bublání proniká do kabiny jen při výraznějším přidání plynu, což vzhledem k bohatýrskému nástupu točivého momentu není třeba často. Kombinace tak bezstresového pohonu a jemně naladěného podvozku nemá ve třídě přemožitele. I spotřeba se při našem letmém setkání pohybovala kolem zcela obvyklých devíti litrů. Škoda že se stejně výrazného omlazení nedočkala stárnoucí kabina. Nová Toyota Hilux už laťku posunula o kus dál.
Ve všech disciplínách terénního areálu ale amarok předvádí naprostou jistotu včetně pevnosti rámu v ohybu a ukázky 100% stoupavosti, při níž motor jen nevzrušeně přede.
Svezení to je jedna radost. Otazník visí nad cenou, která bude muset odrazit instalaci daleko složitějšího motoru – čtyřválec nebude v nabídce ani pro nejlevnější verzi se zadním pohonem. Český ceník bude zveřejněn až v srpnu. Už teď ale víme, že letos se bude dodávat jen nejsilnější varianta se 165 kW a automatem.
Plusy
- Nejkultivovanější motor třídy
- Skvělá pružnost
- Vynikající jízdní komfort
- Nešizené terénní schopnosti
Minusy
- Design interiéru stárne
Tři varianty 3.0 TDI V6 pro Volkswagen Amarok | |||
Výkon (kW) | Toč. moment (N.m) | Převodovka | Pohon |
120 | 450 | 6MT | zadní, 4x4 |
150 | 500 | 6MT, 8AT | 4x4 |
165 | 550 | 8AT | 4x4 |