Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf Alltrack, GTD Variant a R Variant: Jízdní dojmy ze Španělska

Jan Mička
Diskuze (64)
Volkswagen Golf lze směle považovat za nejuniverzálnější model značky. V okolí španělské Malagy jsme testovali tři jeho nejnovější verze a svezli se také na závodním okruhu Ascari.

Sedmá generace Volkswagenu Golf přináší zákazníkům snad nejširší paletu verzí v celé, více než čtyřicetileté historii modelu. Můžete si pořídit nejlevnější hatchback s motorem 1.2 TSI/63 kW, dálničního sprintera s turbodieselem 2.0 TDI/110 kW, verze s pohonem všech kol, MPV Sportsvan, a dokonce i ostrou bestii se strohým, ale vypovídajícím přídomkem R.

Co víc si přát? Možná větší důraz na praktičtější karoserii Variant, což Volkswagen do puntíku splnil v posledních měsících. Řeč je o představení verzí Alltrack, GTD Variant a R Variant, které jsme vyrazili otestovat do španělské Malagy. První jízdou se završily naše mezinárodní zkušenosti se zmíněnými vozy (všechny tři jsme už viděli na ženevském autosalonu). Další budeme zanedlouho nabírat v rámci klasických redakčních testů na území Česka.

Jednou terén, dvakrát sport…

…nebo chcete-li naprosto odlišný přístup k pojetí designu. Zatímco Golf Alltrack vsadil na výrazné lemy blatníků a ochranné nástavce prahů a nárazníků, verze R a GTD se drží vozovky jako klíště a už od pohledu je z nich cítit nebývalá dravost. Zajímavě působí také srovnání světlé výšky – podlaha Alltracku ční 175 milimetrů nad zemí, u GTD je to 131 milimetrů, a u „erka“ dokonce 126 milimetrů. Sluší se dodat, že světlost standardního Golfu Variant činí 140 milimetrů.

Volkswagen Golf Variant - hlavní rozměry karoserie
Verze Golf Variant Golf Alltrack Golf GTD Variant Golf R Variant
Délka [mm] 4562 4578 4575 4596
Šířka [mm] 1799 1799 1799 1799
Výška [mm] 1481 1515 1470 1467
Rozvor [mm] 2635 2630 2631 2630
Světlá výška [mm] 140 175 131 126
Zavazadlový prostor [l] 605-1620 605-1620 605-1620 605-1620

I kdybyste ke zmíněným automobilům přicházeli se zavázanýma očima a mohli je otevřít až po usednutí do interiéru, okamžitě víte, na čem jste. Golf Alltrack ničím vyloženě nešokuje a vydává se spíše cestou elegance jako stejně koncipovaný Passat představený letos v Ženevě. GTD zase až na rozdílnou plaketu na volantu takřka nerozeznáte od ikonického GTI s dvoulitrovým turbomotorem o výkonu 162, případně 169 kW ve verzi Performance, a „erko“ si nespletete díky modrým ručičkám v přístrojovém štítu a ležérnímu obložení přístrojové desky v odstínu kvalírního laku.

Proč ale nové verze už tak praktického Golfu vůbec vznikaly? Přece kvůli většímu zavazadlovému prostoru. U Golfu Variant se už kromě varianty TGI na zemní plyn všeobecně nehraje na zmenšení užitečného objemu kvůli pohonu 4x4 (u hatchbacku se zmenší z 380 na 343 litrů), ať už se tedy bavíme o standardní verzi, Alltracku, GTD nebo ostré bestii R, vždy se můžete spolehnout na základních 605 litrů a obřích 1620 litrů v případě sklopení opěradel zadních sedadel. Všechny tři nové Golfy jsou navíc vybaveny střešními lištami pro upevnění nosičů kol nebo objemného boxu. Praktičnost se tedy dále zvyšuje.

Volkswagen Golf Alltrack – Je to spíše o jistotě

Volkswagen Golf Alltrack je v nabídce značky úplně poprvé, jako první jsme tedy usedli za jeho volant. Nejedná se o nic jiného než sourozence Škody Octavia Scout a Seatu Leon X-Perience, přičemž co se pohonných jednotek týče, má společně s horkokrevným Španělem jednu verzi k dobru – turbodiesel 1.6 TDI/81 kW, který Octavia vůbec nenabízí.

U všech verzí Alltracku je ve standardu pohon všech kol 4Motion s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace a systémem XDS+ na obou nápravách, který se stará o přibrzďování vnitřních kol a supluje funkci samosvorného diferenciálu. Vůz nelze brát jako off-road, ale plnohodnotný silniční automobil, který se nezalekne lehčího terénu a v případě potřeby umí pořádně zabrat – ve 12 % stoupání totiž utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 2 tuny.

Ovšem nemyslete si, že je jeho existence daná pouze vnějšími ochrannými plasty a zvýšenou světlou výškou – na rozdíl od standardního Golfu Variant s pohonem všech kol zde totiž najdete také off-road režim, který automaticky aktivuje asistent sjíždění svahů, upraví charakteristiku pedálu plynu a změní nastavení ABS pro delší fázi blokování kol. Na sypkém povrchu si proto Golf pod koly vytváří klíny, jejichž odpory pomáhají s udržováním rychlosti.

Španělské putování s Golfem Variant Alltrack jsme započali na silnici, a to rovnou s nejsilnějším agregátem z nabídky – dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 135 kW a točivém momentu 380 N.m. Tuto variantu pořídíte pouze se šestistupňovým dvouspojkovým ústrojím DSG a z našeho pohledu je to zcela správně. První reakce na sešlápnutí pedálu plynu sice nejsou nejrychlejší – spojky se nevyhýbají drobné prodlevě – pak ale Alltrack vyráží velmi svižně, kultivovaně a s lehkým zatlačením do sedadel. Jemné vibrace sice ihned napoví, jaký motor máte pod kapotou, poctivé odhlučnění však do kabiny pouští pouze minimum rušivých vlivů.

Jak je u Golfu zvykem, sedí se poměrně nízko, ve srovnání se standardními verzemi však přišla sedadla o něco měkčí a „křeslovitější“. Největší podíl na komfortu cestování však stejně nese adaptivní podvozek nastavitelný v módech Normal, Sport a Comfort. Rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou skutečně znatelné, ani v jednom z nich však Alltrack nepůsobí uskákaně, umí se překvapivě dobře vyrovnat s náhlou změnou charakteru vozovky, a posádka netrpí ani při použití osmnáctipalcových kol. Stejně jako u Seatu Leon X-Perience bychom ale přesto dali na jistotu a ponechali si standardně dodávaná, o palec menší litá kola.

Z hlediska běžného denního použití si nemáte prakticky nač stěžovat, Alltrack však rozhodně nezklame ani při ostřejším stylu jízdy. Stačí pouze stisknout tlačítko Sport, čímž se přitvrdí tlumiče, motor se rázem stane živější a převodovka za každou cenu neřadí vyšší rychlostní stupně, aby čtyřválec udržovala v optimálním spektru otáček (okolo 2500 min -1). Nejenže vůz perfektně drží stopu a díky chytrému pohonu 4x4 a přibrzďování vnitřních kol XDS+ nelze hovořit o nedotáčivosti, on vás bude dokonce i bavit. Pravda, spotřeba se pak ustálí na nějakých osmi litrech nafty na sto kilometrů, stačí ale zvolnit a můžete se dostat i o dva litry níž.

Ladné karoserie posádku krásně konejší, v rámci testování jsme si však vyzkoušeli také off-roadovou vložku (průjezd z videa jsme provedli jen tak pro radost) pod vedením Volkswagenu Touareg. Šlo přitom hlavně o ukázku přínosu novinky v nabídce jízdních módů – režim off-road, který za vás v terénu udělá prakticky všechnu práci. Systém přemapuje pedál plynu, převodovka nechává více prokluzovat spojky a supluje redukci. Všechno proto, abyste dojeli dál, případně výš.

Video se připravuje ...

V táhlých stoupáních s následnými zlomy jsme dosyta ocenili světlou výšku 175 milimetrů, ale především asistent sjíždění kopců, který funguje na klasické bázi: stačí jen pedálem plynu určit rychlost pohybu (v rozmezí od 2 do 30 km/h) a dál se starat pouze o volant. Vůz dokázaly překvapit snad jenom trčící kořeny, na kterých blokovaná kola zcela pochopitelně zakopávala, zároveň ale prokázal neuvěřitelnou tuhost karoserie – ani v nejkritičtějších situacích neuslyšíte jediné zapraskání plastů v interiéru, natož nepříjemné povrzávání. Dlužno však dodat, že testovanému exempláři chybělo panoramatické střešní okno.

Zbývá zodpovědět otázku, kdo z trojice Alltrack, X-Perience, Scout funguje nejlépe. Co se sportovní jízdy týče, jednoznačně vítězí Seat, který má pro tuto disciplínu ty nejlepší předpoklady. Chování Volkswagenu a Škody je pak takřka totožné, Němec však umí lépe tlumit nerovnosti i navzdory 18“ kolům, které český zástupce vůbec nenabízí.

Volkswagen Golf Alltrack - technická data a české ceny
Motor 1.8 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1798 1598 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 132/4500 81/3200-4000 110/3500-4000 135/3500-4000
Točivý moment [N.m/min] 280/1350-4500 200/1500-3000 320/1750-3000 380/1750-3250
Převodovka 6DS 6M 6M 6DS
Max. rychlost [km/h] 217 187 207 219
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,8 12,1 8,9 7,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,8 4,8 4,9 5,1
Cena [Kč] 749.900 669.900 717.900 854.900

Volkswagen Golf GTD Variant – Hlavně být vidět

Vidina jízdy s Volkswagenem Golf GTD Variant po okruhu Ascari se druhý den rozplynula jako pára nad hrncem, i ostré průtahy po okolních okreskách však naplnily naše představy o příjemných jízdních vlastnostech. Tato verze je už v samotném základu o dost tužší než Alltrack, sedí o 15 milimetrů blíže vozovce, a nebýt typového označení na zádi, od klasického GTI je k nerozeznání (kdyby se tedy nabízelo s karoserií kombi).

Pohonná jednotka je co do výkonu a točivého momentu naprosto stejná jako u výše popisovaného Golfu Alltrack, a dokonce i řazení obstarávala dvouspojková skříň DSG. GTD si však musí vystačit s předním pohonem a čtyřkolka se neočekává, s čímž souvisí i použití systému XDS+ pouze na předních kolech. Prodloužená záď umí karoserii hezky směrovat do zatáčky, mírně topornější tendence vlivem těžšího motoru se ale přesto projevují.

GTD není nikterak agresivní, v některých případech jsme měli dokonce pocit, že reaguje trochu ležérněji než Alltrack se čtyřkolkou, i tak jsme se ale v některých klikatých pasážích doslova tetelili. Je to dáno především pocitově lepším rozložením hmotnosti než u výchozího hatchbacku a řízením s variabilním převodem. Ve volantu lze cítit náznak zpětné vazby, ale především vysoká přesnost – kam zatočíte, přesně tam směřují přední kola a zbytek karoserie při jejich následování neprotestuje. A to ani na rozbitém povrchu vozovky - uskákanost totiž opět není na pořadu dne. Golf GTD si navíc umí pohrávat s vnímáním rychlosti díky „sound symposeru“, který pouští do kabiny zvukové vlny. Velmi návykové, i když víte, že je to jen jako…

Je ale lepší sáhnout po tužším GTD Variant, nebo se povznést nad ostrými rysy karoserie a rovnou zvolit víceúčelovější Alltrack? Patrně bychom se rozhodli pro druhého z nich a oželeli perfektní přední sedadla s výraznějším bočním vedením a ikonickým károvaným čalouněním. Pohon všech kol je zkrátka jistota, kterou GTD nenabídne, a výrazné ochranné plasty oceníte častěji než mohutný přední nárazník s obrovskými nasávacími otvory.

Volkswagen Golf GTD Variant - technická data a česká cena
Motor 2.0 TDI
Pohon 4x2
Zdvihový objem [cm3] 1968
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 135/3500-4000
Točivý moment [N.m/min] 380/1750-3250
Převodovka 6M (6DS)
Max. rychlost [km/h] 231 (229)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 (7,9)
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 (4,2)
Cena [Kč] 693.900
Údaje v závorkách platí pro DSG za 60.000 Kč

Volkswagen Golf R Variant – Modré peklo!

Velmi dobře si vzpomínám na první pořádné svezení s Golfem R. Bylo to loni na konci zimy, klikaté valašské okresky poblíž slovenských hranic ještě místy pokrýval posypový materiál a ve stínech stále číhala namrzlá místa. Ačkoliv se jedná po „pouhý“ Golf, turbomotor o výkonu 221 kW, pohon všech kol a dvouspojková převodovka z něj dělá nekorunovaného krále mezi hot-hatchi.

Ve Španělsku jsme však praktičtější R Variant neproháněli po okreskách, ale závodním okruhu Ascari. Konkrétně jeho zkrácené verzi o délce 5,2 kilometru, i tak na nás ale čekala spousta technických pasáží, rychlé rovinky a místa, kde dostaly brzdy s předními kotouči o průměru 17“ palců pořádně zabrat. Může být ale kombi ještě lepší než výchozí hatchback? Laťka totiž byla nastavena hodně vysoko…

Jistý směr nám v předvečer velkého dne udal sám Hans-Joachim Stuck, který nás doprovázel na tiskovou konferenci. R Variant je totiž díky lepšímu rozložení hmotnosti ještě rychlejší než hatchback, a to je co říci. Slova legendárního jezdce se ostatně potvrdila hned následující den v zaváděcím kole na Ascari – karoserie se lépe pokládá do zatáček a nelze cítit jedinou známku nervozity ani v případě, že se vám podaří „přepálit“ nájezd nebo brzdit v situacích, které by vyústily v nedotáčivý výlet do kačírku. Tedy pokud by kolem trati nějaké byly…

Téměř ihned po zahřátí jsem vůz přepnul do režimu Race. Vždyť co by se také mohlo stát, když znám chování hatchbacku ještě z loňska. Souběžně s tím putovala převodovka DSG do manuálního režimu a pedál plynu hrubě do podlahy. V tu ráno bylo cítit, jak mezinápravová spojka Haldex poslala takřka všechen výkon na zadní kola a Golf s pekelným hřmotem od koncovek výfuku vystřelil jako raketa. Ano, tohle auto je neuvěřitelně rychlé, přičemž správnou funkci, tedy „nezmrzačit“ nezkušeného řidiče hned první den, hlídá přibrzďování vnitřních kol XDS+. Totéž co u Alltracku, řeknete si, jenže „erko“ musí vlivem vysokého výkonu fungovat i v situacích, které oplastovaný Variant nikdy nezažije.

S přibývajícími kolo a zvyšováním tempa zjišťuji, že si „erko“ Variant úroveň hatchbacku nejenom udrželo, ale posunulo ji ještě o level dál. Je v podstatě úplně jedno, jakou rychlostí najedete do zatáčky a jak razantní budete při následném výjezdu. Karoserie se opře do tuhých náprav a je jen na vás, jestli vykroužíte chirurgicky čistou stopu nebo efektně a plně kontrolovaně necháte sklouznout všechna čtyři kola díky plně vypínatelné stabilizaci. Vždy se totiž můžete spolehnout, že Golf udělá všechno proto, aby zůstal na silnici.

Vůz funguje perfektně jako celek, jízda po okruhu však odhalila drobné nedokonalosti, které na okreskách nemusí být až tak patrné. Předně je lepší přepnout řazení převodovky DSG do manuálního režimu, ani tak vás ale „erko“ nenechá dělat, co se vám zlíbí. V nájezdech do zatáček bych ocenil možnost podřazení i za předpokladu, že by ručička otáčkoměru balancovala velmi blízko omezovači, a na výjezdech by se hodily rychlejší reakce skříně po došlápnutí plynu až do podlahy. S tímto neduhem by si zcela jistě poradila manuální šestistupňová převodovka, tu však v nabídce Variantu nenajdete.

Je ale Golf R Variant skutečné řidičské auto? Odpověď nabízí předcházející odstavce – není. Pokud si totiž například koupíte srovnatelně výkonné Subaru WRX STi, bude vám trvat přinejmenším několik týdnů, než se jej naučíte efektivně ovládat. Golf vám naopak nahrne veškeré své přednosti až pod nos, a je velmi pravděpodobné, že s ním pojede velmi rychle i méně zkušený řidič. Subaru však vždycky zůstane nekompromisním a hrubým sedanem, zatímco ve Volkswagenu stačí zmáčknout jediné tlačítko (Comfort) a stane se z něj krotký beránek pro plnohodnotné každodenní soužití.

Volkswagen Golf R Variant - technická data a česká cena
Motor 2.0 TSI
Pohon 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1984
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 221/5500-6200
Točivý moment [N.m/min] 380/1800-5500
Převodovka 6DS
Max. rychlost [km/h] 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,0
Cena [Kč] 1.049.900


Jan Mička
Diskuze (64)
19. 4. 2015 06:15
Honzík a Mařenka
Honzo, tobě museli posadit do auta nějakou Mařenku. Jinak nevím proč jsi použil některý klišovitý a kýčovitý vyjádření ;-) .
Hrozně rád bych viděl, jak auto můžeš složit do zatáčky v jakýkoliv rychlosti, to že se z ní dát pak vyjet na okruhu pod plynem je snad u 300HP nabíledni, nebo by jsi čekal něco jinýho?
Napsat o G Variant, že má ladnou karoserii chce hodně odvahy. Golf bohužel vždy s kombíkem zaostává, neumí jednoduše kombíky nosit. Auto může být ladný a pohledný, kvůli kolům, prvkům atd...ale karoserie není ladná ani náhodou.

Tenhle článek je...takovej nadšeneckej :-) Že ty jsi musel předtím měsíc testovat jen miniaua do města? >:-[]
Avatar - Hammunasakra
18. 4. 2015 22:46
Re: Komerční prezentace
Ve všem !!!!!! :yes: >:D
Avatar - AUDIRS6
18. 4. 2015 22:45
Re: Komerční prezentace
vo vsetkom !!!!!!!
Tliachas, a robis podrazacke edity vyj€bane !!!!!!!
motor z RR ma spolocne s citronovym len pocet valcov a konfiguraciu.
Daj sa vystrit a liecit. :-!
cafff :-!
Avatar - Hammunasakra
18. 4. 2015 22:42
Re: Komerční prezentace
V čem přesně chybu?
Avatar - AUDIRS6
18. 4. 2015 22:41
Re: Komerční prezentace
no tak si to uz asi moc nepoeditujes...ale zaujmi jasne stanovisko, lebo takto sa dalej nepohneme. Ak neuznas chybu, vojnova sekera zakopana nebude. :-!