Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Golf GTD: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 17. 6. 2013 • 21:38
25
169
Zobrazit náhledy (25)
Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf
Chcete být ve svém hatchbacku velmi rychlí a zároveň jezdit za málo? Golf GTD znovu nabízí své služby.

Golf GTD pohání dvoulitrový turbodiesel z nové rodiny EA288 o výkonu 135 kW a s točivým momentem 380 N.m. Oproti předchozímu provedení tak GTD posilnilo o 10 kW a 30 N.m, což s sebou přináší vyšší maximální rychlost 230 km/h (s DSG 228 km/h) a o více jak půl sekundy rychlejší sprint z klidu na 100 km/h. Jak s automatem, tak s manuálem to rychlému dieselovému hatchbacku zabere 7,5 sekundy.

Na silnicích v okolí Mnichova jsme se přesvědčili, že ve Wolfsburgu zvládají své řemeslo skvěle; ostatně kdyby ne, lidé by si 30 milionů Golfů pořídili jen těžko. Nenechte se zmást, Golf GTD není hot-hatch, byť jízdní výkony by jej k tomuto zaškatulkování už opravňovaly. Jde o velmi svižný, sportovně střižený hatchback. Kde však leží ona hranice?

To je velmi těžké určit, hot-hatch by asi měl rozproudit krev v žilách a nedat vám pokoj ani ve snách, což GTD s největší pravděpodobností nedokáže. Volkswagen to velmi pěkně vystihl v tiskové zprávě, kde GTD označil za „marathon sports car“. Tedy žádný Bolt, žádný Lewis ani Johnson, ale šlachovitý maratonec. Zatímco ostatní budou během víkendové projížďky tankovat, vy v Golfu GTD nebudete muset.

Nebudeme si nic nalhávat, jediný důvod proč nekoupit skvělé GTI ale přiklonit se k GTD (když oba stojí v základní výbavě shodně 613.900 Kč) je opravdu pouze snaha ušetřit na palivu. Turbodiesel, byť je velmi dobrý, nemůže co do výkonů stimulujících nadledvinky přeplňovanému benzinu konkurovat. Dobrá rada pro případné majitele: nekupujte auta jen podle kalkulačky!

vw golf jizdnidojmy vw golf jizdnidojmy

I když musím přiznat, že to v tomto případě hodně láká. Udávaných 4,2 litru na sto je samozřejmě nesmyslná pohádka (podobně jako 6,0 u benzinového GTI), ani reálné hodnoty však rozhodně nevypadají špatně. S kolegou jsme jeli sportovně svižně, dálniční úseky bez limitu využívali do posledního metru,a když byla okreska volná, neuráželi jsme podvozek přílišným používáním brzdového pedálu. Výsledek? Průměrná spotřeba pod sedm litrů nafty na sto kilometrů.

Vyzkoušel jsem obě nabízené převodovky, jak manuální šestistupňovou, tak dvouspojkové DSG se stejným počtem převodů. Manuál má pocitově o něco delší dráhy než GTI, bez přímého porovnání obou aut to však raději berte s rezervou. Pohyb páky s hlavicí v podobě „golfového míčku“ je hladký, přesný, avšak bez mechanické zpětné vazby. Podobně je na tom řízení, které je dobře naposilované, při manévrování však posilovač příjemně „povolí“. GTD je standardně vybaveno progresivním řízením s pouhými 2,1 otáčkami mezi dorazy. Ručkování přichází na pořad dne pouze v zatáčkách do ostrého úhlu, jinak můžete mít obě ruce stále na měkkém, tlustém volantu a být pánem situace. A to i při akceleraci ze zatáčky, torque-steer je minimální. Automatická převodovka DSG je s dieselovými motory (tradičně) sladěna velmi dobře, nezmatkuje, neškube a na pokyny pádélky reaguje velmi rychle.

Motor o sobě sice dává vědět, mezi dieselovými čtyřválci jde (i díky dvěma vyvažovacím hřídelím) ale o solidně kultivovaný a dobře utlumený kousek. Důležité je, že se inženýrům podařilo odstranit nepříjemné nýtování v nízkých otáčkách. I když motor necháte živořit ve velmi nízkých otáčkách, není v interiéru slyšet žádné nepříjemné dunění. Do 1.500 min-1 se nic neděje, pak však nastupuje (příkře, ne však skokově) turbo a Golf začíná zrychlovat. Ve dvou tisících už máte pod plynovým pedálem (který je shodný s tím z automatu, má tedy na konci trochu zbytečně ještě centimetr na „prošlápnutí“ při potřebě kickdownu) dávno všech 380 N.m a zhruba 80 kW, takže se můžete pustit do předjíždění. Motor se sice cítí nejlépe ve středním pásmu otáček, důležité však je, že nevadne ani po překonání hranice čtyř tisíc, tedy otáček maximálního výkonu. Znatelný „ústup ze slávy“ přichází až před pěti tisíci, kde také začíná červené pole.

Zvuk motoru není obtěžující, vysloveně sportovní ale (samozřejmě) také ne. Volkswagen si však připravil zajímavou možnost připepřit zvuk auta: s využitím čelního skla jsou zařízením zvaným „sound symposer“ do interiéru pouštěny zvukové vlny, které projevu dodávají šťávu. Při vyšších rychlostech elektronika generátor zvuku utlumí, takže se otravného hučení na cestě do Bibione bát nemusíte. Balíček se v anglickém ceníku jmenuje „Sport and Sound package“ a zahrnuje dále například červeně lakované brzdové třmeny, tužší podvozek nebo osmnáctipalcová litá kola, za která se připlácí 18.700 Kč. V českém ceníku balíček bohužel není, generátor zvuku je součástí adaptivního podvozku.

vw golf jizdnidojmy vw golf jizdnidojmy

Za adaptivní podvozek se připlácí 24.200 Kč, a protože jej měly všechny testovací vozy, nemohu bohužel porovnávat s klasickou verzí. Jisté však je, že i na velkých (a hezkých) osmnáctipalcových kolech „Nogaro“ nebyl problém s výmoly, které Golf překonával sice sportovně, avšak rozhodně ne prkenně. V zatáčce se auto naklání přirozeně jen tak, aby jej nezaskočila náhlá změna směru. Zadek auta se díky víceprvkové nápravě hezky drží asfaltu a nikam necestuje. Golf GTD naštěstí není řidičsky úplně tupé auto, pořád se s ním dá pěkně pohrát a poslat zadní nápravu kousek napřed. Samozřejmě pomocí přenášení váhy a brzd, ruční brzda je sterilně elektronická.

Golf GTD je dobré auto. Dost dobré auto. Přesto vám nabídnu hned dva důvody, proč jej nekupovat: první a nejvýraznější je ten, že za stejnou cenu zde máte benzinové GTI o výkonu 162 kW (220 k), které je řidičsky nezpochybnitelně lepším autem. Druhý důvod souvisí s dieselem a šetřením: OK, pokud chcete šetřit, zajímá vás nejspíš i základní cena. Na začátku roku 2014 by měl přijít Seat Leon Cupra se stejným motorem (135 kW, 380 N.m), který nejenže bude o něco levnější, ale nabídne i karoserii kombi.

vw golf jizdnidojmy vw golf jizdnidojmy


Související články

Témata
21. 6. 2013 11:18
Re: G(TD)OLF
Onania nad spotrebnou vecou, tazka diag,,,
21. 6. 2013 11:17
Re: G(TD)OLF
SI viem predstavit, usmiala sa... a v duchu si povedala "keby si ma radsej sem tam poriadne vylizal ty trto"
Avatar - SrandistaSK
19. 6. 2013 09:57
Re: "Hot"??
Ano je potom otazka, co si konkretne predstavujes pod pojmom ostry H-H. Pretoze, ako ta tak citam, nic ine okrem tajparu to u teba asi nie je.

Je mi to sice luto, ale ako to uz bolo vyssie spominane, nic s K20 alebo 2ZZ-GE uz nikdy na trh nepride. Odhliadnut od toho, ze sa ludom nechce tocit motor do stratosfery, ani sa uz nie je kam vykonovo pohnut bez zvacsovania objemu alebo max. otacok. Plus tu mame samozrejme EU, ktora atmosferickym motorom nepraje vobec.

Ja osobne uz zastavam nazor, ze ked chce clovek ostre vodicske nacinie, musi si kupit ostre vodicske nacinie, a nie H-H, ktory bude uz z principu vzdy kompromisne riesenie, a k nemu si prikupit nejake normalne, prakticke auto.

A je sice pekne, ze Type-R (hlavne v 7. generacii) je v tvojich ociach skvely H-H, ale ako rodinne auto je absolutne nepouzitelny. Vzadu len dve miesta bez hlavovych opierok, s minimalnou uzitocnou hmotnostou, len 2 airbagmi, tvrdym podvozkom... A to je zas moj pohlad na H-H, ktory by ako auto mal zvladat vsetko, co vychodzi hatchback, a navrch k tomu pridat vykon a zabavu

Doba sa podla mna zmenila, a auta, vsetky auta bez ohladu na triedu ju musia respektovat. Hentake puristicke auto ako hatchback uz nikdy nevznike, musis sa preorientovat na inu triedu, alebo hladat v triede ojazdenych vozidiel... Ale vypravat tu, ake su vsetky dnesne H-H onicom auta, a volakedy boli lepsie, mi pride hodne alibistcke... Navyse, skusal si ich vsetky, ked tu nad nimi vyriekavas takyto ortiel?
Avatar - white label
19. 6. 2013 00:52
Re: Prostě pěkný GOLF
Ještě, aby mu to neslušelo, když dostal rovnou protekční "vohoz" (i s podšívkou, i když jen čb)) přímo od G GTI. ;-)
Avatar - Jaros71
18. 6. 2013 22:45
Prostě pěkný GOLF
Je to prostě další pěkný Golf.. :yes: ;-)
To auto se povedlo...sluší mu to.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku