Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Phaeton - luxus2

Michal Fokt
Nejnovější přírůstek do palety modelů značky Volkswagen jménem Phaeton má vše, co si jen zákazník toužící po superluxusním automobilu může přát. Teď k tomu jen nějak nesedí to pojmenování "lidový vůz".

Plány, že se koncern Volkswagen rozdělí na sportovní a klasickou větev značek, již s největší pravděpodobností existují dlouho, jen byly velmi pečlivě tajeny. Jinak si totiž není možné vysvětlit příchod automobilu Phaeton, který doposud největší automobil s emblémem VW, kterým byl Passat, překonává hned o dvě kategorie. Míří tak rovnou do segmentu luxusních automobilů, kam se v současnosti z modelů nabízených v Evropě řadí pouze Mercedes-Benz S, BMW 7, Lexus LS 430, Jaguar XJ, Audi A8 a Daewoo Chairman. Vzhledem k tomu, že wolfsburgská značka přebírá roli Audi, která se posouvá v hierarchii sportovním směrem, není se čemu divit, že takový vůz, jako je Phaeton, vůbec vznikl, nějak sem ale nepasuje "rekordobijec" VW Nardo, jehož sportovní orientace je nesporná.

Když Volkswagen uvažoval, jaký směrem tvořit design limuzíny, naskýtala se možnost začít "od píky", nebo navázat na stávající paletu. VW ale není renault, takže zvítězilo konzervativní pojetí, a k jakému jinému modelu tento sedan připodobnit, když ne k tomu, jenž získal značce její současné renomé - k passatu. Zároveň však muselo být na první pohled jasné, že jde o jiný model. Phaeton má proto siluetu důvěrně známého bestselleru střední třídy, odlišenou však celou řadou nepřehlédnutelných odlišujících rysů. Příď je klasicky oblá, maska chladiče má však výraznější žebrování a stejně vysoké světlomety. Z profilu byla zachována typická linie karoserie, výjimečnost jí však zajistí zajímavě řešené zakončení bočních oken. Díky pozvolnému sklonu zádě a relativně krátkému víku zavazadlového prostoru se nyní mohou u Škodovky chlubit, že ve Wolfsburku "opisovali" od Octavie a Superbu. Marně přemýšlíme, kde jsme viděli podobné řešení zadní partie phaetonu, které se nám asi nejvíce zdá být variací na téma Audi A8. Celkově je ale třeba říci, že se styling Phaetonu podařil a rozhodně nejde o kopii konkurenčních produktů nejvyšší třídy.

V interiéru se v tomto segmentu dá jen těžko vymyslet něco výjimečného, a tak lze říci, že pokud si odmyslíme kapličku nad středovým panelem, tak zde máme blízkého příbuzného BMW řady 7, k tomuto pocitu však přispívá zejména nápadně podobný dvouose nastavitelný volant. Pokud jde o výběr materiálů a styling obývacího pokoje, tedy pardon - interiéru phaetonu, inspirovali se návrháři údajně nadčasově ztvárněnými kabinami sportovních jachet (tomu by také odpovídal volant velikosti slušného kormidelního kola...), takže se budou pasažéři cítit stejně dobře na vodě, na silnici i doma. Tam všude totiž najdeme v této společnosti obvyklé materiály, tedy tu nejjemnější kůži, opravdu skutečné dřevo a když to musí být, tak i plast, ovšem zase ten nejlepší možný a pokud možno co nejméně. Samozřejmostí je čtyřzónová samočinná klimatizace Climatronic, která dokáže pečovat o rozdílné teplotní požadavky každého ze čtyř cestujících, vzduch je čištěn přes řadu filtrů a ventilace je bezprůvanová, takže se na pečlivě upraveném účesu nepohne ani vlas. S palubními elektronickými systémy probíhá komunikace na rozměrné obrazovce středového panelu, a to včetně špičkové audiosoupravy, satelitní navigace, palubního počítače a televize. Za zmínku stojí i nevětší elektricky ovládané střešní okno na současném automobilovém trhu, které může být buď prosklené, nebo pokryté 28 solárními panely, které vyprodukují 28 Wattů energie, která je využívána k běhu ventilátoru v době, kdy je vůz zaparkovaný a s vypnutým motorem. Okno má též elektronicky řízený větrný štítek.

Přestože je rychlost limuzíny omezena na 250 km/h, veškeré komponenty byly navrhovány tak, aby zvládly rychlost 300 km/h, takže by měl mít vůz rezervy ve všech ohledech. Nosné části i karoserie byly zhotoveny z vysokopevnostních plechů, zároveň však byl vůz odlehčen použitím hliníkových dveří, kapoty motoru a víka zavazadlového prostoru. Zmiňovat se v tomto segmentu o vzduchovém pérování je již trochu zbytečné - to u Phaetonu si také hlídá náklony karoserie, přizpůsobuje komfort odpružení v závislosti na kvalitě vozovky a rychlosti, a zohledňuje dokonce i aktuální hmotnost nákladu, tedy pasažérů a jejich notebooků a kufrů z jelenice. Navíc je Phaeton vybaven pohonem všech kol 4Motion, které v tomto případě obstarává diferenciál Torsen. Přední náprava má čtyřprvkové zavěšení, vzadu jsou dvojitá příčná ramena.

Na závěr nám zbývá ještě zmínit pohonné jednotky. Ti, kteří budou mít "hluboko do kapsy" sáhnou po zážehovém šestiválci 3,2 l s výkonem 177 kW při 6200/min a točivým momentem 315 N. m při 2400/min. Ten pohání přední kola o rozměru 235/55 R 16 a dokáže jet rychlostí 245 km/h. Majetnější zájemci o phaetona budou mít nelehké rozhodování - bude lepší zážehový dvanáctiválec 6,0 l/309 kW (550 N. m), nebo momentálně nejsilnější sériový "nafťák" světa v osobním voze, kterým je desetiválec 5,0 TDI/230 kW při 4000/min, který šokuje "točákem" 750 N. m již při 2000/min? Posledně jmenovaný "drobeček" však bude v nabídce později.

Michal Fokt