Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Polo GTI R5: Nová soutěžní zbraň pro sezónu 2019

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Polo GTI rallyeové skupiny R5 dostalo pro příští sezónu upravené nárazníky a spoilery. Vyšlápne si na úspěšnější koncernovou kolegyni s okřídleným šípem?

Volkswagen se sice stáhl z nejvyšších pater motoristického sportu, tedy pokud se bavíme o mistrovství světa v rallye, ale nezanevřel na něj úplně. Ono už vlastně nebylo v „první lize“ co vyhrávat. Pro sezónu 2018 připravil soutěžní speciál Polo GTI krotší skupiny R5, které jinak dominuje koncernová sestra Škoda. Výroba zákaznických aut je totiž rentabilní, zatímco speciály WRC ani Wolfsburg neprodal dále, protože nechtěl zajišťovat dodávky dílů a servis...

Pro sezónu 2019 se ostré malé GTI dočkalo modifikací. V první řadě zaujme barevná kombinace. Černá, červená a bílá barva sice zůstaly, ale té nejsvětlejší je méně. Motiv včelích pláství byl převzat z mřížky chladiče, auto tak vypadá dramaticky i tehdy, když stojí. Samozřejmě je patřičně široké, jak regule dovolí, má šnorchl na střeše a mohutné zadní křídlo. Soutěžák každým coulem.

Loga automobilky, dodavatele pneumatik (Michelin) a maziva (Castrol) nesmějí chybět.

Testovací exempláře R5 ujely už deset tisíc kilometrů. Nikoli jen letos, od února 2017, kdy začal vývoj neustále cizelovaných aut. Samozřejmě za všemožných klimatických podmínek, vůz pro rallye musí zvládat písek, šotolinu a bahno, asfalt i sníh a led. Pro nadcházející sezónu se změnila aerodynamika, výhradně pětidveřový speciál (třídveřové už Polo není) vypadá opticky vyšší díky novému přednímu nárazníku, také křídlo je jiné.

Skupina R5 povoluje pohon všech kol a přeplňované motory, ale s menším stádem pod kapotou, než mají WRC. Čtyřválec 1,6 l s turbem tak v Polu dává 272 koní (200 kW). O přenos až 400 N.m se stará pětistupňová sekvenční převodovka. GTI R5 vystřelí z klidu na stovku za 4,1 s. Jeho sériový bratříček s dvoulitrem TSI a šestistupňovou DSG se tady nechytá, je o 2,6 s pomalejší. A to i přesto, že soutěžák neváží málo, 1230 kg. Doba lehounkých čtyřkolek dávno pominula, přesto je o 125 kilo lehčí než produkční verze.

Pola se logicky objeví v mezinárodních i národních šampionátech rallye, první klienti se nových aut pro příští sezónu dočkají již v listopadu, aby je stihli připravit. Tovární tým jako Škodovka Volkswagen v R5, respektive kategorii WRC2 nemá. Mimo jiné také staví okruhové Golfy GTI TCR, nejnovější Polo R5 si z jejich barevného provedení vzalo inspiraci. Nicméně v obou případech jde samozřejmě pouze o polepy, zákaznické týmy je mohou odstranit a nechat nastříkat auta v jakékoli kombinaci, případně dle barev sponzorů.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)