Volkswagen Tayron: Allspace s vlastním jménem
Když se řekne velké kompaktní SUV značky Volkswagen, představíme si tiguan s přívlastkem Allspace, vyráběný donedávna v Mexiku a známý opožděnými modernizacemi za svým výchozím německým základem.
Jeho nástupce však poprvé sází na samostatné jméno: nechá si říkat Tayron. Atraktivní novinku jsme měli možnost exkluzivně prozkoumat v zámeckém prostředí přímo na dohled jejího produkčního závodu.
Vzdor masovému uvádění elektrických novinek nezapomíná Volkswagen ani na zájemce o prostorná SUV se spalovacími motory, kterými je Evropa stále poblázněna. Už od roku 2002 jsme zvyklí na jména všech SUV a crossoverů Volkswagenu začínající písmenem T: Touareg, Tiguan, T-Cross, T-Roc, Taigo… Tayron si stejně jako středoamerický předchůdce si bere to nejlepší z tiguanu, k čemuž přidává výrazný prostorový bonus a exkluzivní doplňky. Nyní už před námi hrdě pózuje v romantickém prostředí zámku Ölber v severoněmeckém Baddeckenstedu.
Ve zdejších zahradách, před hlavní zámeckou branou, v uzavřeném prostoru za ní a v jízdárně je rozestavených celkem šest tayronů. A jak tak mezi rozměrnými SUV se známou tváří procházíme, postupně nám dochází, že jde o pořádný kus auta. Na délku současného kombi Passat mu sice stále ještě 147 milimetrů schází, přesto obejít novinku kolem dokola už znamená slušnou procházku. Proti Tiguanu se tayron natáhl o plných 231 milimetrů, v rozvoru náprav si přitom polepšil o nezanedbatelných 115 milimetrů. A tyhle rozměry jsou uvnitř hodně znát.
Vnější design očekávané německé novinky vypadá propracovaně a velmi dynamicky. Přestože vytvarování zadní stěny s vystupujícím pásem svítilen se od tiguanu vzhledově skoro neliší, od prostředního sloupku dál je to v bocích úplně jiné auto. Třetí boční okna se směrem dozadu tolik výrazně nezužují, podélné ozdobné střešní lišty padají dolů a opticky dotvářejí rám zadního skla. Pohlednou novinkou je také boční prolis zadních nástupních dveří, který se podobně jako třeba u současného BMW X5 těsně před klikou zvedá nahoru a pokračuje dál až do zadní svítilny. Jestliže tiguan působí jako rodinné auto, pak tahle osobnost už na první pohled vzbuzuje respekt reprezentačního modelu.
Jenže všechny cestující v tayronu bude nejvíce zajímat vnitřní variabilita. V téhle oblasti je novinka od Volkswagenu štědrá jako blížící se Ježíšek. Jak jsme si na vlastní kůži mohli vyzkoušet, sedadla v druhé řadě lze různě posouvat, sklápět a nastavovat sklon jejich opěradel, navíc každou stranu samostatně v poměru 1:2. Pasažéři si tak budou moci z kompaktního modelu vytvořit prostornou limuzínu, kde se dají krajní pozice oddělit výklopnou středovou opěrkou s výsuvnými držáky nápojů. Třetí řada je naproti tomu vhodná spíš pro osoby nižšího vzrůstu, na kratší trasy zde však můžete ubytovat i dospělé osoby konfekční velikosti. Jejich snadný přístup dozadu umožníte díky funkci Easy Entry. A pokud cestujete ve čtyřech nebo pěti, zadní sedačky jednoduše složíte a rázem máte k dispozici obrovský zavazadelník o objemu 850 litrů.
Jestliže ale o cestujících zcela vzadu vůbec neuvažujete, můžete rovnou zvolit pětimístné provedení a polepšit si v kufru o 35 litrů, které jinak zaberou složené sedačky. A v případě plug-in hybridu s obchodním označením eHybrid není třetí řada k dispozici.
Při prezentaci si můžeme prozkoumat kompletní trojici specifikací tayronu. Už základní model s názvem Life přitom výbavou hýří - veze si třízónovou samočinnou klimatizaci, elektricky vyhřívané přední sedačky i volant, devět airbagů, deset barev náladového podsvícení interiéru, diodové světlomety, sedmnáctipalcová litá kola, módní osvětlené logo v přídi nebo volič jízdních zážitků na středovém tunelu, který jsme si oblíbili už v novém Volkswagenu Tiguan.
Nad stupněm Life přitom stojí hned dvě špičkové varianty, z nichž každá cílí na jiné řidiče. Model Elegance se vyznačuje zaměřením na luxus, když v něm najdete třeba obložení interiéru pravým dřevem, čalounění sedaček látkou z mikrovlákna či zatmavená a vrstvená akustická skla zadních bočních oken. Variantu Elegance je možné dálkově ovládat pomocí chytrého telefonu a jezdí na osmnáctipalcových kolech.
Druhý vrchol, tradičně nazvaný R-Line, má ve standardní výbavě dokonce devatenáctipalcové disky! Jak název napovídá, v jeho případě jde především o dynamiku. Proto láká na čalounění palubní desky i sedaček velurovou látkou, obklady interiéru v imitaci hliníku, sportovně-komfortní sedadla s integrovanými opěrkami nebo individualizované nárazníky, které opravdu nepřehlédnete.
Specifikace Elegance a R-Line se navíc chlubí standardními světlomety LED Plus s dynamickým osvětlením zatáček, zadními svítilnami 3D s možností naprogramování a celkem třiceti odstíny náladového osvětlení kabiny. Rovněž paleta příplatkových prvků nezná mezí – objednat si můžete jak novou adaptivní regulaci podvozku DCC Pro s variabilně nastavitelnými dvouventilovými tlumiči, tak třeba interaktivní světlomety IQ.Light HD LED Matrix s interaktivními funkcemi nebo audiosystém Harman Kardon o výkonu 700 W nebo elektricky nastavitelné sedačky ergoActive Plus s masážemi i ventilací.
Rovněž bohatá paleta pohonných jednotek vychází z tiguanu, vzhledem k charakteru a vyšší hmotnosti vozu ji však opouští základní specifikace 1.5 eTSI/96 kW. Mild-hybrid eTSI i oba plug-in hybridy se musí spokojit výhradně s pohonem předních kol. Naopak oba přeplňované zážehové čtyřválce a silnější z dieselů budou k mání výhradně s pohonem obou náprav. Všechny modely jsou standardně vybaveny dvouspojkovou samočinnou převodovkou – plug-in hybridy šestistupňovým eDSG, mild-hybrid a všechny spalovací modely sedmistupňovým DSG.
Plug-in hybridní specifikace zvládnou ujet čistě na elektřinu až stokilometrovou trasu. Při převozu zavazadel se sice posádka musí uskromnit, základní objem zavazadelníku přesto dosahuje velmi pěkných 705 litrů. V případě spalovacího tayronu si však polepšíte o podstatných 180 litrů. Sedmimístný model nabízí za třetí řadou využitelných 345 litrů, při sklopení zadních sedadel 850 litrů. Mírně se liší rovněž maximální objem: pětimístný model 2090 l, sedmimístný 1905 l, plug-in hybrid 1915 litrů.
Masivní podvozkový základ volkswagenu se pozitivně projevuje při tažení nákladu s motory TSI a TDI – maximální hmotnost brzděného přívěsu činí 2500 kg. Není divu – vždyť podobná auta dnes majitelé využívají k převozu koní, motorových člunů nebo rozměrné dovolenkové přívěsy.
Ceny ani bližší technické podrobnosti nebyly zatím v době statické prezentace k dispozici, předprodej Volkswagenu Tayron odstartuje na přelomu října a listopadu. Prodej vozu bude zahájen na jaře. Ještě předtím si však můžete novinku prohlédnout na vlastní oči – ve dnech 7.-10. listopadu totiž dorazí plug-in Tayron eHybrid na pražský veletrh eSalon.
Plusy
- Vnitřní prostor
- Propracovaná variabilita
- Kompletní paleta motorů
- Možnosti příplatků a individualizace
Minusy
- Zmenšený zavazadelník plug-in hybridu
- Výhled přes vysokou rovnou kapotu vyžadující zvyk
Základní technické údaje Volkswagenu Tayron | 1.5 eTSI (110 kW) | 1.5 eHybrid (150 kW) | 1.5 eHybrid (200 kW) | 2.0 TSI 4Motion/ (150 kW) | 2.0 TSI 4Motion (195 kW) | 2.0 TDI (110 kW) | 2.0 TDI 4Motion (142 kW) |
Motor | zážehový, R4 | vznětový, R4 | |||||
Zdvihový objem (cm3) | 1498 | 1984 | 1984 | 1968 | 1968 | ||
Převodovka | 7DSG | 6eDSG | 6eDSG | 7DSG | 7DSG | 7DSG | 7DSG |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4770 x 1852 x 1660, 2791 |