Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Touran 1,2 TSI: První jízdní dojmy

Ondřej Láník Ondřej Láník 9. 9. 2010 • 03:56
58
88
Zobrazit náhledy (58)
Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran Volkswagen Touran
V rámci probíhající modernizace modelové škály Volkswagenu došlo i na Touran. Model, který je na trhu od roku 2003, se ale tentokrát nedočkal jen decentní změny vizáže, ale celkem hloubkového omlazení. V okolí Kölnu jsme vyzkoušeli základní motorizaci.

Komplexní lifting

Zvykli jsme si na to, že automobilky v tiskových zprávách přehánějí, když jde o dílčí novinky, facelifty nebo modernizace. Na první pohled se to týká i Touranu, který očividně dostal novou tvář (dokonce již třetí v pořadí od premiéry v roce 2003), v aktuálním stylistickém duchu VW. Druhý pohled a zejména pak přímé srovnání s předchůdcem odhalí, že z viditelných dílů zůstaly nezměněny pouze boční dveře. Všechny provedené úpravy nakonec vyústily ve skvělou hodnotu součinitele odporu vzduchu cx=0,29, což je s ohledem na kategorii MPV a původní hodnotu 0,32 příjemný pokrok.

Bohaté chromování masky a obloučky na světlometech jsou pryč, naopak vzadu se z ryze funkčních, kompaktních a vertikálně orientovaných svítilen, stala horizontální, dělená a v noci efektní sdružená světla, podobná těm na větším Sharanu. Spolu s úpravou tvaru pátých dveří došlo na přepracování kinematiky jejich uchycení, a tak je teď už lze elegantně zavřít jedním švihem, aniž byste se museli s plynovými vzpěrami chvíli přetahovat.

Retuše přídě a zádě jsou v rámci faceliftů obvyklé, ale skutečnost, že máme před sebou trochu více než jen další facelift, dobře ilustruje pozměněná boční silueta. Kupodivu došlo i na celkem zásadní tvarovou změnu spodní linie skel mezi C a D-sloupkem, která nyní roste směrem k jinak tvarovanému D-sloupku.

1,2 TSI jako dobrý základ

S blížícím se nástupem emisní normy Euro 5 přišly ke slovu výhradně přeplňované motory s přímým vstřikováním paliva, ať už jde o zážehové nebo vznětové verze. Novým základem motorové škály se stal již dobře známý motor 1,2 TSI (77 kW).

Tak jako v dalších modelech VW Group, zasahujících do nižší střední třídy, je i tady malý čtyřválec kombinován standardně se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Za příplatek je k němu dodávána sada BlueMotion Technology (BMT), která obsahuje mj. systém Stop/Start a inteligentní alternátor, dobíjející akumulátor intenzivněji během brzdění. S ní klesne kombinovaná spotřeba o půl litru na konečných 5,9 l/100 km.

My jsme byli více zvědaví na to, jak se malý motor popere s bezmála 1,6 t těžkým vozem, osazeným dvěma českými novináři a jejich zavazadly. Od 77 kW mnoho nelze čekat, ale podstatnějších 175 Nm mezi 1550 a 4100 min-1 i v relativně hmotném Touranu odvádí výborné výkony.

I když dovolené zatížení 705 kg vypadá v porovnání se zdvihovým objemem motoru 1197 cm3 přímo hrozivě, konstatujeme, že pro běžnou jízdu v rodinném využití, je Touran 1,2 TSI zcela dostatečnou motorizací. Bez velkého odříkání zvládá dálniční tempo při tachometrových 140 km/h a dokáže přitom zůstat spotřebou v pozemských hodnotách (do 8 l/100 km). Nepatrně pomalejší jízda mimo dálnici sráží spotřebu rychle k sedmi litrům, což považujeme také za úspěch s ohledem na další vlastnosti motoru a zejména v porovnání s předchozí atmosférickou 1,6 MPI.

Dvanáctistovka je tichá, ochotně spolupracuje hlavně ve středních otáčkách (2500 – 4500 min-1) a spojení se šestistupňovou převodovkou skříní vám umožňuje využít hned několik provozních otáček motoru, podle aktuální potřeby. Motor si kupodivu i v tomto těžkém modelu nechává statečně líbit i podtáčení (1700 min-1), k němuž vytrvale vybízí palubní bodový displej s rádcem řazení.

Volkswagen Touran - ceny benzinových motorizací (srpen 2010)
Motor1,2 TSI1,2 TSI BMT1,4 TSI1,4 TSI EcoFuel
Převodovka6M6M6M (7DSG)6M (7DSG)
Zdvihový objem [cm3]1197119713901390
Válce/ventily4/24/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/500077/5000103/5600110/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]175/1550-4100175/1550-4100220/1500220/1500-4500
Max. rychlost [km/h]185188202 (202)204 (204)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,911,99,5 (9,5)10,2 (10,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,45,96,8 (6,6)-
Cena Trendline [Kč]483.200,-495.100,-555.300,-603.400,-
Cena Highline [Kč]-561.000,-621.300,-669.300,-

Limitem základní motorizace je podle předpokladu dálnice. Jakmile se dostanete nad 140 km/h přestává efekt turbodmychadlových Newtonmetrů fungovat, otáčky rostou, ale výkon je relativně skromný. Nakonec se přeci jen asi ke slibovaným 188 km/h dostanete, ale zejména s dobře vytíženým Touranem to bude chvíli trvat. I samotný sprint z 0 na 100 km/h za 11,9 s není v dnešní době žádná sláva, ale počáteční fáze akcelerace 0-80 km/h je celkem svižná (7,7 s) a teprve v závěru normovaného sprintu dochází ke zpomalení tempa akcelerace.

Adaptivní tlumiče, Park Assist 2.0, Light Assist

Touran se bude nadále kupovat hlavně kvůli slušné variabilitě uspořádání interiéru, možnosti až sedmimístného uspořádání a velkorysé nabídce prostoru pro rodinu a její zavazadla, když zůstanete na palubě v pěti. Podobné vlastnosti dnes ve třídě nabízí kde kdo, a tak VW přichází s několika inovacemi, kterými chce Touran odlišit.

Z technických inovací stojí za pozornost především možnost instalace adaptivních tlumičů DCC, které na českém trhu je pořídíte za 21.600,-Kč (mimo základní motorizaci 1,2 TSI). Co vám přinesou? Když přeskočíme zřejmě nejdůležitější bod, totiž vyšší míru aktivní bezpečnosti, nebo zkrácení brzdné dráhy, v každodenním životě snadno zvyknete na vyšší jízdní pohodlí, které adaptivní tlumiče zaručují, i když máte nainstalovaná velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami.

U relativně vysokého vozu, jakým Touran je, se hodí i částečná eliminace bočních náklonů v zatáčkách, neboť systém se snaží tlumiče na vnější straně zatáčky přitvrdit, má-li dojít k náklonu. Tlačítkem na středové konzole lze vynutit sportovní nastavení tuhosti tlumičů nebo komfortní režim. Jakmile jeden z nich zvolíte, zůstane navolen i po příštím startu motoru.

Volkswagen naučil Touran samočinnému parkování, a to jak do podélné mezery mezi auty, tak do mezery mezi vozidly zaparkovanými kolmo k chodníku. Obojí už funguje celkem použitelně, podélná mezera musí mít alespoň 5,2 m, přičemž Touran samotný měří 4,4 m. Připravte si ale minimálně 21.300,-Kč. Jednoduché parkovací senzory vzadu s vizuální signalizací na panelu rádia přijdou na 13.100,-Kč.

Zajímavou a relativně dostupnou funkcí je asistent standardních dálkových světel Light Assist. Za 3.300,-Kč je dodáván i k základnímu provedení halogenových světlometů. Systém, využívající kameru za čelním sklem, samočinně od rychlosti 60 km/h přepíná mezi potkávacími a dálkovými světlomety, podle aktuální situace před vozidlem.

Pro bi-xenonová světla (dodávána se 12 diodami každém z předních světlometů) je připraven Dynamic Light Assist, který umožňuje trvalé zapnutí dálkových světlometů, které jsou pouze odstíněny pohyblivou clonou, zabraňující oslnění ostatních účastníků provozu.

Ceny na českém trhu

Volkswagen nabízí na českém trhu dva stupně výbavy pojmenované tradičně Comfortline a Highline. Společná je jim bezpečnostní výbava – ESP a další elektroničtí pomocníci, asistent pro rozjezdy do kopce, šest airbagů (s možností deaktivace u spolujezdce) a dva úchyty Isofix na zadních sedadlech.

Provedení Comfortline má dále navíc poloautomatickou klimatizaci Climatic s klimatizovanou schránku před spolujezdcem, rádio s CD/MP3, palubní počítač, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování předních i zadních oken, dešťový senzor, zatmavená zadní skla, 16palcová litá kola a černý podélný střešní nosič.

Vyšší výbava Highline přidává automatickou klimatizaci Climatronic, palubní počítač s rozšířenými funkcemi Plus, přední mlhovky se statickým prosvěcováním do zatáček, čalounění sedadel v kombinaci Alcantara/látka, dekor „černý hliník“, sportovní sedadla, multifunkční kůží potažený volant a stříbrně eloxovaný střešní nosič.

Výbavu lze v obou stupních rozšířit o Top-paket. Balíček v ceně 27.300,- Kč obsahuje panoramatické střešní okno, alarm, připojení USB, Aux-In a iPod, dotykový displej audiosystému a kontrolu tlaku v pneumatikách. Proti objednání těchto prvků jednotlivě je paket zvýhodněn o 10 tisíc Kč.

Základní navigační systém RNS 315 vyjde na 20.500,- Kč, zadní parkovací senzory na 13.100,- Kč, sedmimístný interiér se dvěma sedadly v 3. řadě na 17.600,- Kč a bi-xenonové světlomety s diodami pro denní svícení stojí 39.400,- Kč.

Volkswagen Touran - ceny dieselových motorizací (srpen 2010)
Motor1,6 TDI1,6 TDI BMT2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M (7DSG)6M6M (6DSG)6DSG
Zdvihový objem [cm3]1598159819681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/440077/4400103/4200125/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]250/1500-2500250/1500-2500320/1750-2500350/1750-2000
Max. rychlost [km/h]183 (183)186201 (199)213
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,8 (12,8)12,89,9 (9,9)8,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,1 (5,1)4,65,3 (5,7)5,7
Cena Trendline [Kč]565.400,-577.200,-629.500,--
Cena Highline [Kč]631.400,-643.200,-695.400,-784.100,-

Příplatek za převodovku DSG je dle konkrétní motorizace zhruba 60 a 65 tisíc Kč. Pro 2,0 TDI o výkonu 125 kW je dvouspojková převodovka standardem.

Témata
Avatar - Barrichello
16. 9. 2010 09:42
Re: Je to presne naopak : )
Jo fouká mi do zad, to jsou argumenty jak z mateřinky. BTW jel sem po naprosté rovině ustálenou rychlostí 130.

Vycházím z toho, na co sem mě ptal každý koho sem kdy potkal a ptal se na spotřebu. U všech to bylo stejný? To žere tak 13 nebo 15 ne?? Jejich typická otázka. Já říkám, ne 8,8 - ukážu vám PP a na něm za kolik je to km (já to nikdy neresetoval). Nastal pohled slovy klasika "čuměli jak tele na na nový vrata".

Mam radost, mam moc velkou radost, že V6 s 203 Hp žere o 2,5 litru víc než chcíplá R4 - navíc váhově o něco lehčí, kterou když naložíš rodinkou a pustíš klimu (pokud by tam byla), tak už v kopci nestíhá.

Jelikož spotřeba není přímo úměrná objemu, jsou snahy některých nejnenovaých firem o downsizing velmi úsměvné zejména proto, že tam ta papírová spotřeba bohužel neodopovídá skutečnosti a navíc o výdrži těchto motorů ve srovnání s V6 atmosférou není třeba vůbec spekulovat, bude tak sotva, opravdu sotva poloviční....
14. 9. 2010 17:29
Re: Je to presne naopak : )
No jestli jsi to odecital z okamzite spotreby, pak uz je jasne proc ti to vychazi tak blbe :-) Holt sis nevsimnul ze jedes tak trochu z kopecka a fouka ti do zad.

Celkem by me zajimalo z ceho vychazis pri hodnoceni toho co si mysli nebo nemysli pulka naroda, ja myslim ze narodu celemu (a nejen pulce) je tvoje V6 fakt ukradena.

Proc mas radost z toho ze mas vyssi spotrebu o 2.5litru nez soused? Kdyz ji budes mit vyssi o 4 litry budes mi jeste vetsi radost? >:D

Spravne jsi ve finale vitezoslavne uvedl, ze spotreba neni primo umerna obsahu, ovsem nikdo tady netvrdil opak, takze neni moc jasne komu se to snazis vyvracet.
Avatar - Barrichello
14. 9. 2010 15:15
Re: Je to presne naopak : )
že PP umí ukazovat okamžitou spotřebu si nikdy neviděl, že? :-) :-)

Jo a průměrná spotřeba za 10 000 km zajímavá je, neb tady půl národa žije v tom, že ta průměrná spotřeba musí být u takovéhohle motoru aspon 13 litrů- ne-li 15.
A já měl 8,8, hehe a soused s Fabií 1,4 kou kombi 6,3 >:-[]

Takže kdybyste to čistě jen vynásobili, (což je samo v reálu blbost), ale i tak je to úsměvné, tak ta kára s 2 válcema navrch a jednou takovým objemem by měla žrát 12,5 litru na sto. No a soused rozhodně žádný závodník není.
Takže spotřeba rozhodně není přímo úměrná obsahu a i s tím hitoricko-moderním V8 (historický je pouzem typem rozvodů) jde jezdit klidně za 11 litrů průměr. Pravda, má to odpojování válců, takže když se plížíš za těmi kamiony a dopravním omezení, tak to je v tu chvíli vlastně R4 2,9.
:-)
14. 9. 2010 11:12
Re: Je to presne naopak : )
Mozna bys mohl vysvetlit v cem ze ma spocivat ta tvoje zavada mezi pedaly a volantem u testu, pri kterem krouzi stabilni rychlosti po testovacim okruhu...

Historie tezko porazi soucasnost, zpravidla jde jen, jako v tvem pripade, o porovnavani hrusek s jablky. U BMW jsou podle tebe asi totalni nazdarci, kteri motory vubec neumi, kam se hrabou na tvuj historicky X-valec >:D

Proc sem motas prumernou spotrebu vubec nechapu, prece se resilo kolik to bere pri 130kmh. Hele, nekdy rozjed tu tvoji zazracnou karu co zere o 2-3 litry min nez srovnatelny sestivalec od BMW, najed na dalnici, vynuluj za jizdy PP, ujed aspon tak 100km na tempomat s realnou rychlosti130kmh (ne tou kterou ti nakeca tachometr) - coz znamena ze prumerna rychlosti po tehle jizde min 130kmh, spis by mela byt tak 134-135 aby se eliminovala chyba tachometru (real), pak to otoc a zajed to same v protismeru a pak se koukni na palubni pocitac (nebo si aspon zajisti aby byl start a cil je ve stejne nadmorske vysce kdyz meris v jednom smeru). Jestli tam budes mit 8.5 jsem cinsky buh srandy a rovnou s tim zajed do fabriky BMW, ze mas pro ne super kseft a prodej jim ten svuj motor za tezky penize >:D

Nic ve zlem ale uz jsem vypozoroval jak tyhle zazracne spotreby vznikaji - modelovy priklad - borec ujede 100km, z toho prvnich 25km mezimesto nez najede na dalnici (ze mu hezky pada spotreba je asi jasne), najede na dalnici, po ktere jede 50km, z toho jsou 5km stavebni prace s omezenim na 80kmh, pak trefi par kamionu za kterymi se vlece 90kmh, kdyz ma konecne volno to rozkouli na 130kmh, sjede z dalnice, 25km nez dojede do cile mezimesto, koukne na palubni pocitac - HA, jel jsem 130kmh po dalnici a mam spotrebu 8.5, to je super motor :-)
Avatar - Barrichello
14. 9. 2010 08:49
Re: Je to presne naopak : )
No tak v tom případě bohužel bud byla v případě toho testu BMW závada mezi volantem a pedály nebo jaksi slovy klasika musím konstatovat že "Historie porazila současnost", neb je mi velmi líto, ale 11,7 mi při 130ti bere V8 5,7 OHV....
Takže pokud to bere nějaký současný V6 tak s tím někdo neumí jezdit nebo se to nedá označit jako úsporný motor, protože taková spotřeba je sice u V6 adektvátní, ovšem pokud by byl tak 15 a víc let starý :-)
Jinak je to holý nemysl, a nikdo mi tu nebudete věšet bulíky na nos, já měl V6ky 6 let, a když mě to bavilo, tak sem tu spotřebu měřil a věř mi že jsem měl průměrnou spotřebu za 10 000 km 8,8 litru (2,7 V6 DOHC 203 HP). A to nebyl žádný hypermoderní motor s FSI atd.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku