Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Up!: První kontakt

Leoš Káňa
Diskuze (420)
První informace o miniautě Up! zveřejnil Volkswagen teprve nedávno. My jsme si ho už mohli exkluzivně „osahat“ a dokonce i krátce projet.

Volkswagen je evropskou jedničkou v téměř všech nejdůležitějších kategoriích. Co se týká prodejů, drží Golf ve své třídě 21,8 %, Passat 11,6 % a Polo 10,3 %. Jen v segmentu miniaut se model Fox krčil s podílem 3,3 % někde v koutě. Tento nepoměr má změnit právě městský minivůz určený širokým masám. Up! se sice veřejnosti představí až na frankfurtském autosalonu, ale my jsme dostali možnost si ho osahat naživo a dokonce s ním v okolí Wolfsburgu ujet pár kilometrů, ještě před tím, než v koncernové centrále zavelí k velkolepé prezentaci pro média z celého světa.

První dotek

Den s velkým „D“ je tady. Řeknete si, že miniauta už nefrčí, tak proč dělat tolik humbuku kolem toho z Wolfsburgu? Nový třídveřový Up! je však postaven na modulární podvozkové platformě MQB, která se stane základem mnoha dalších řad celého koncernu VW. Navíc jeho dvojče bude prodáváno i pod značkou Škoda, což je pro každého našince informace nejdůležitějšího charakteru.

A první dojem? Je to takový drobeček s jednoduchými křivkami bez zbytečných extravagancí – zkrátka typický Volkswagen. Stejný styl jsme našli i uvnitř vozu. Také díky tomu je kabina překvapivě prostorná. Nízká palubní deska, zvýšený sloupek řízení (volant se nastavuje jen výškově) nebo středový panel zasazený hluboko pod palubku nikomu nepřekážejí. I přes jednoduchost je rozmístění přístrojů a ovládačů ideální. Hned po usednutí za volant se zploštělou spodní částí, jsme si uvnitř připadali jako doma. Nastupování usnadňují velké dveře vyplňující téměř celý bok mezi nápravami. Po odklopení sedadel není problém se dostat ani dozadu. A tady jsme zažili první obrovské překvapení. Žádná nouzovka, ale i 180 cm vysoký kolega se tam cítil naprosto spokojeně. Celý Up! doprovází ještě jedna důležitá informace – perfektní zpracování a použité materiály, žádná láce.

První start

Při jízdě nám Up! dokázal, že se vyrovná svým větším sourozencům. Nový zážehový tříválec běží klidně a je dobře odhlučněn. Výrazněji se začne projevovat až od tří tisíc otáček, ale tam vás Up! často nepustí. Po překročení 2000 otáček se na přístrojovce objeví šipka, že je potřeba přeřadit. Její funkce je důležitá, protože podle motoru správnou hranici nepoznáte a na miniotáčkoměru toho moc vidět není. Brzo řadit si může dovolit, protože tříválec lineárně táhne od nízkých otáček a není potřeba ho příliš vytáčet. Manuální pětistupňová převodovka je precizní jako u jiných volkswagenů. Po krátké projížďce ukazoval palubní počítač spotřebu 5,2 litrů, což bylo vzhledem k syrovosti vozu a udávané spotřebě 4,7 l/100 km u verze se stop-start systémem (náš vůz ho neměl) přijatelné.

Oficiálně zatím VW technická data Upu! nezveřejnil, ale nám se podařilo zjistit, že silnější tříválec s objemem 999 cm3 bude dávat výkon 55 kW při 6200 ot./min, točivý moment vrcholí 95 Nm mezi 3000 a 4200 ot./min. Mini-VW s pohotovostní hmotností 929 kg zrychluje z 0 na 100 km/h za 13,2 s a jede nejvíce 171 km/h. Palivová nádrž pojme jen 35 l, zavazadelník 251 l. Přesné vnější rozměry jsou 3540 x 1641 x 1478 mm.

První jízda

Druhé příjemné překvapení jsme zažili právě za volantem vozu. Jeho jízdní vlastnosti nemají v segmentu levných minivozů konkurenci. Zejména pokud jde o komfort. Malé, velké, podélné nebo příčné nerovnosti Up! překonává s naprostým přehledem. Žádné kodrcání a poskakování, na jaké jsme si u nejmenších vozidel zvykli. Dokonce i s polygonem se střídáním různých povrchů (kostky, cihly hrubý beton, klády) si poradil s větším nadhledem než Multivan. Od kol jsme slyšeli jen tlumené rázy – žádné kroucení karoserie a pazvuky z útrob vozu. Po kvalitním povrchu vlastně jen plave. Navíc tím neztratil nic ze své jistoty, do zatáček se vrhá ochotně a karoserie se ani příliš nenaklání. To vše je završeno přesným řízením – ve Wolfsburgu snad kouzlí.

První setkání v nás zanechalo obrovské nadšení a už se těšíme na to další, delší. Stylový minivůz se bude vyrábět v Bratislavě a na českém trhu se objeví na jaře 2012. Jeho cenu by se mělo podařit stlačit pod dvě stě tisíc korun. Ještě před tím, na konci letošního roku, se dočkáme podobného vozu se znakem Škody.


Leoš Káňa
Diskuze (420)
23. 9. 2011 17:53
Re: HUP!
U mě se v autoškole učily obě polohy rukou. Ale jestli jsi si nevšiml, vybrání na volantech bývají právě ve "třičtvrtě na tři." Ruce máš mít tak, abys mohl kdykoli provést úhybný manévr. Rozdíl mezi 3-9 a 2-10 je v rozsahu možného pohybu bez přehmatu. Proto se dnes dává přednost 3-9. Opírat si ruku o horní hranu dveří je stejně chytré jako v pravé ruce neustále třímat hlavici řadící páky.
Avatar - Andromeda
11. 9. 2011 16:10
Re: Tak jsem prošel testy Up!u ve světě...
Taky to zkrátím:
1.U vozidla této kategorie, nota bene u výrobce, jež v této třídě buď nebodoval nebo propadal, je pokus o aplikaci tzv. "etalon klasse" diplomaticky řečeno silně předčasný a optimistický. Oproti ostatním ( budu se držet webových magazínů ) je Auto kladně koncernu nakloněno o dost více. Zdejší optika není ta jediná a o tlaku koncernového PR si špitají vrabci na střeše...
2.Mně rozdíl v doslovném, přesném významu slov etalon a průměr nevysvětluj. Upřímně, pokud by tak velký výrobce opět pohořel a jeho výtvor by byl nic než průměr ( což se mu může přes místní ódy lehce stát ), tak jde o ostudu a tečka.Přičemž u něho neberu hru na "etalony" atd., místní universální snahu o " jedinou sjednocující teorii" u tohoto výrobce.
3.Rozdíl mezi významem těch dvou slov je v momentě představení zákazníkům podružný, vedlejší - aktuální spíše bude slovo, respektive spojení slov: prodejně úspěšný. Marketérů, respektive těch, na jejichž rady, schopnosti,na které se prostě při přípravě mnoha projektů nějak "pozabudlo" jsou plné diskuze...
Tolik k tzv. dílčí diskuzi.
Avatar - white label
11. 9. 2011 00:01
Re: Tak jsem prošel testy Up!u ve světě...
To už ses ovšem odpoputal od rozdílu mezi etalonem a průměrem a pustil do obecného rozboru zdejších diskusí, což je na téměř nekonečnou debatu...
Zkrátím to na dvě věci:
- četl jsem tu párkrát v článcích i opravdu výraznou chválu na "nekoncernové" produkty, ale nikde jsem v diskusích pod tím neviděl tolik jasnovideckých narážek na placené PR, jako v případě koncernu.
- znovu se vracím k tomu rozdílu mezi etalonem a průměrem. Pokud by se stal Up! skutečným třídním etalonem, byl by to nesrovnatelně větší úspěch ve srovnání s tím, kdyby se stal pouhým třídním průměrem..., líp snad ten rozdíl opravdu popsat nedovedu... ;-)
10. 9. 2011 23:22
Re: Cena
Otazka je spise na akych opiatoch fungujes ty :-)
Avatar - Andromeda
10. 9. 2011 22:06
Re: Tak jsem prošel testy Up!u ve světě...
To samé se děje pod jakoukoliv značkou směrem k ní od příznivců konkurence ( třeba pod I 40 ) a "skóre s ostatními" si koncernoví fans v šiku organizovaně vyrovnávají raz dva ...
Nechtěl jsem a nechci se pouštět do jakékoliv polemiky - prostě jsem jen po dlouhém čase cosi písnul do probíhající přestřelky. Ty diskuze stejně nikam nevedou, mají vcelku standartní argumentační, osočovací i personální průběh, scénář + obsazení a tudíž nic nového pod sluncem. Jen občas se překoná další meta stokovitosti + malosti a jede se dál. Skutečně k věci píše málo lidí... A mám dojem, že o to občas ani není zájem.
Nicméně opakuji, že nehodlám vstupovat na tenký led významových polemik, neb mne unavují i zautomatizovaným schematem etalonů, mistrů čehokoliv, různých nej, ikon, atd., neb to nezapadá do mého, opakuji mého otevřeného, samostatného, osobními zkušenostmi podloženého a navýsost svobodného názoru, vnímání okolí, reality, etc. Lidově řečeno - nejdříve musí být někdo nebo něco tak kvalitní, zajímavé, tajemné, jedinečné, vyjímečné, přesvědčivé ( včetně argumentace ), že to buď ocením, vezmu za své, ztotožním se, a nebo prostě minu. Rozkolísá mne veřejně demonstrovaná hloupost, drzost, arogance, demagogie, snobství a vědomá manipulace... Ostatně to dávám najevo dost dlouho. Nejspíše si zase dám odmlku...