Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen XL2: Úsporný hybridní futurista pojme čtyři cestující

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Volkswagen XL1 ukazuje hlavně technickou vyspělost německého výrobce, jinak jde o hodně drahou legraci. Jenže už se chystá i větší čtyřmístný XL2.

XL1 z Volkswagenu určitě světovou automobilovou jedničku neudělá, ale všechna čest Wolfsburgu, že takhle úsporný koncept dotáhl alespoň do malosériové výroby. Sen Ferdinanda Piëcha se tak proměnil ve skutečnost. I když u našich západních sousedů přijde na neuvěřitelných 110 tisíc eur, tedy 3,07 milionu korun dle aktuálního kurzu.

Ovšem dle britského Autocaru chystá i větší verzi XL2, která místo dvojice pasažérů sedících vedle sebe pojme celou čtveřici. Označení není oficiální, ale proč by se novinka měla jmenovat jinak? Škoda jen, že Němci nezachovali tandemové uspořádání sedadel, které prosazovali už od prvního prototypu „litrového“ auta (2002) a naposledy jej měl o sedm let mladší koncept L1 z frankfurtské IAA. Nic nového to není, dva lidé přece seděli za sebou už v maličkých německých messerschmittech z 50. let minulého věku, u kterých se prosklená kabina po vzoru letadel vyklápěla do strany. Ale o to snazší bude vývoj větší verze, která se protáhne směrem dozadu.

Připomeňme, že ultraúsporný XL1 je poháněn naftovým dvouválcem 0,8 l/35 kW, kterému pomáhá v práci elektromotor s výkonem 20 kW. Z klidu na stovku zrychlí během 12,7 s a po překročení stošedesátky jej v dalším rozletu přibrzdí omezovač. Na elektřinu ujede 50 km a celkový akční rádius vozidla dosahuje skoro pětistovky. Váží jen 795 kg. Kombinovaná spotřeba paliva činí 0,9 l/100 km a každý kilometr tudíž autíčko vypustí do ovzduší 21 gramů oxidu uhličitého.

Výkony obou pohonných jednotek zcela určitě vzrostou, nároky na množství paliva však nikoliv a údaje o provozních vlastnostech by měly zůstat na podobné úrovni díky ještě lepší aerodynamice. Auto pro čtyři musí zákonitě i přibrat kvůli zadním místům, druhému páru (zřejmě proti směru otevíraných) dveří a celkovému prodloužení karoserie, dle odhadů asi 145 kg. XL2 také dostane větší baterie, než jsou ty současné lithium-iontové s kapacitou 5,5 kWh. Přední i zadní pomocný rám ale zůstanou beze změn, stejně jako zavěšení. Co přesně bude s karbonovou nosnou strukturou, se zatím neví. Pokud XL2 naroste do délky, musí se zákonitě „upéct“ nová!

Přijde už příští rok, Volkswagen chce konkurovat Toyotě i Hondě. Obě přece chtějí uvést do série auto, jehož elektromotor budou napájet palivové články. Poslední otázkou je cena. Ano, XL2 přijde určitě na ještě větší balík eur než jednička...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Ham.
18. 8. 2014 16:53
Re: vyspělost
Vždyť se ve vybraných zemích prodává, sice cena je někde v úrovni 911, takže se jich asi moc neprodá, ale šílenci co to kupují existují.
[odkaz]
18. 8. 2014 13:03
vyspělost
"Volkswagen XL1 ukazuje hlavně technickou vyspělost německého výrobce" Já bych řekl, že píš ukazuje neschopnost Volkswagenu dotáhnout tento projekt do zdárného konce. Projekt L1 nám VW v různých modifikacích prezentuje už někdy od roku 2009 a produkční verze nikde. Tak snad se dočkámě příští rok. Tentokrát už to třeba vyjde >:D