Volvo 240: Legenda skončila před 20 lety
Letos je tomu 20 let od chvíle, kdy automobilka Volvo vyrobila poslední exemplář svého mimořádně úspěšného modelu 240. Poslední kus tohoto vozu vyjel z továrny 5. května 1993.
Model 240 debutoval v roce 1974 jako nástupce série 140, ze které vycházel. Pokud se podíváme do dnešního portfolia Volva, je 240 předchůdcem dvojice S60/V60.
Automobil byl kritizován pro svůj nudný vzhled a hranatou karoserii, díky své konstrukci však 240 byla velice bezpečným autem, za což byla naopak chválena. Z výsledků v nárazových zkouškách Americké agentury pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) dokonce později vycházely americké bezpečnostní předpisy.
V roce 1976 model 240 dostal jako první vůz lambda sondu, která vyhodnocuje množství kyslíku ve výfukových plynech, díky čemuž následně řídicí jednotka upravuje směšovací poměr paliva. Tato sonda umožnila redukovat vypouštěné škodlivé uhlovodíky, oxid uhelnatý a oxid dusnatý o více než 90 procent.
Model 240 byl nabízen jako kupé, sedan a kombi, vedle toho existovala ještě luxusnější varianta 260, dostupná jako sedan a kombi. Prodej varianty 260 byl ukončen v polovině osmdesátých let, před koncem života pak byla 240 vyráběna jen jako kombi.
Auto si oblíbili především bohatší mladí lidé. Velkého úspěchu 240 zažila i v Itálii, kde byla načas v určitých kruzích považována za ten nejmódnější automobil na trhu.
Volvo za 19 let vyrobilo 2.862.573 exemplářů modelu 240, přičemž 177.402 z nich byla verze 260. Vůbec poslední kousek 240 byla speciální, zkrácená varianta, vyrobená pro zábavu konstruktérů.
Automobilka se chlubí tím, že mnoho 240 i přes své stáří stále jezdí, mezi majiteli vozu figuruje i šéf nábytkářské společnosti IKEA Ingvar Kamprad.