Volvo CE testuje autonomní elektrické sklápěče v reálných podmínkách
Společnost Volvo Construction Equipment se v rámci svého vývoje plně elektrických sklápěčů HX2 s autonomním řízením zapojila do projektu, jehož součástí jsou i její vývojové prototyp bagru EX1 a nakladače LX1 s hybridním pohonem.
V rámci tohoto projektu byl v dole Vikan Kross, který provozuje společnost Skanska nedaleko švédského Göteborgu spuštěn na konci letošního srpna provoz osmi sklápěčů HX2, které doprovází zmíněný bagr a nakladač.
Projekt provozu těchto prototypů má trvat celkem deset týdnů a jeho cílem je zcela nový koncept provozu v dolech od těžby až po primární drcení a dopravu na sekundární drcení, který přinese snížení emisí škodlivých výfukových plynů o 95 % a provozních nákladů až o 25 %.
Autonomní sklápěč HX2 přitom hraje v rámci celého projektu jednu z hlavních rolí, protože právě díky němu se zcela mění dosavadní způsob práce v dolech. Tento prototyp se totiž od konvenčních nákladních vozidel vedle svého elektrického pohonného ústrojí a autonomního systému řízení liší svými rozměry.
Volvo CE HX2 má celkovou délku 5,5 m, šířku 2,4 m, provozní hmotnost 6,5 t a může se pohybovat rychlostí kolem 40 km/h. K pohonu slouží trojice elektromotorů, z nichž dva roztáčejí všechna čtyři řízená kola a třetí je využíván k obsluze hydrauliky.
Podle materiálů Volvo Construction Equipment má větší skupina těchto menších vozidel má celý provoz zrychlit a učinit jej flexibilnějším. V rámci právě probíhajícího projektu proto nahrazuje osm těchto prototypů trojici standardních vozidel.