Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V50 1.6D DRIVe – Premiant třídy

Ondřej Pavlůsek
Volvo opustilo pokusy o tvorbu sportovně zaměřených modelů a vrátilo se k image výrobce bezpečných aut. Nově přidává módní nálepku výrobce, který má zájem o zelenou budoucnost modré planety.

Vedle konceptů s malou nebo těžko vyčíslitelnou spotřebou má švédský výrobce v portfoliu i řadu sériových modelů s označením DRIVe. Ty mají uspokojit ekologicky uvědomělé motoristy, jimž navíc vykouzlí úsměv na tváři malá spotřeba paliva. A na mnoha trzích také nezanedbatelný finanční bonus, kterým mnoho vlád v Evropě odměňuje řidiče, kteří zvolí model s nízkou spotřebou.

Abychom byli objektivní, těch ekologicky smýšlejících by i v Evropě bylo hodně málo, kdyby se spotřeba nižší o několik deci na sto nevázala na úspory na daních nebo jiných poplatcích spojených s provozem automobilu…

Po letošním autosalonu v Ženevě obsahuje paleta vozů s označením DRIVe rovnou pět modelových řad: C30, S40, V50, V70 a S80. Tuto pětici spojuje turbodiesel 1.6D, který se má, ve spojení s úpravami aerodynamiky a snížením hmotnosti, postarat o snížení normované spotřeby paliva.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida
 

Jako první Volvo, které má DRIVe, k nám dorazil model V50 v nejvyšším stupni výbavy Summum.

V50 mělo jako prémiové kombi nižší střední třídy světovou premiéru na autosalonu v Boloni v roce 2003 a modernizací prošlo v roce 2007.

Téměř neviditelné rozdíly

Při srovnání s ostatními verzemi modelu V50 došlo u provedení DRIVe k minimu viditelných změn. K nim patří zaslepené otvory v masce chladiče a podle tvrzení automobilky aerodynamicky optimalizovaná 15- nebo 16palcová litá kola Libra. K změnám vzhledu patří ještě použití předního spoileru z verze T5.

Došlo také na snížení světlé výšky vozu o 10 mm a použití pneumatik Michelin Energy Saver se sníženým valivým odporem. Aerodynamiku vylepšují deflektory před předními koly. Pětistupňová manuální převodovka využívá olej s nižší viskozitou a má delší třetí, čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. Upravena byla také řídicí jednotka motoru. K úsporám přispívá také chladicí systém a posilovač řízení.

V interiéru na skutečnost, že řídíte provedení DRIVe, upozorňuje pouze šipka na dolním displeji uprostřed přístrojového štítu, která napovídá, jakým směrem a kdy nejlépe řadit, abyste jezdili za málo.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida
 

DRIVe v praxi

Hlavním prostředkem, jenž má zajišťovat nízkou spotřebu Volva V50 1.6D DRIVe, je přeplňovaný vznětový čtyřválec, známý z vozů skupiny PSA a Ford. Jedna šestka s objemem pouhých 1560 cm3 pracuje s přímým vstřikováním paliva common-rail, s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců a přeplňováním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. O čistotu plynů, opouštějících výfukový systém, se stará oxidační katalyzátor, zpětné vedení výfukových plynů do spalovacích prostor a filtr pevných částic.

Pětidveřové kombi s pohotovostní hmotností 1382 kg uvádí do pohybu motor o výkonu 80 kW (109 k), který si podle údajů výrobce řekne jen o 4,5 litru nafty na 100 km v kombinovaném provozu. To není překvapivě příliš daleko od reality. My jsme v kombinovaném režimu ve všech typech provozu absolvovali třísetkilometrový okruh s odběrem 4,6 l/100 km.

Na dálnici při ustálené rychlosti 100 km/h ukazuje otáčkoměr na hodnotu 2000 min-1 a palubní počítač slibuje průměrnou spotřebu paliva 4,7 l na 100 km. Při rychlosti 130 km/h jsou otáčky motoru 2500 min-1 a průměrná spotřeba 5,6 l na 100 km. O přítomnosti turbodieselu pod kapotou informují více než zvuk motoru, spíše dobře znatelné vibrace volantu a pedálů. Změny v převodových poměrech jsou ještě snadno snesitelné a při běžné jízdě ve městě si dlouhé převodovky sotva všimnete.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida
 

Pochvalu zaslouží zachování rozumné míry komfortu i s nízkoemisním podvozkem. V50 DRIVe zůstává při jízdě na pomezí prémiové části třídy svou kultivovaností, odhlučněním podvozku i řešením aerodynamiky karoserie.

Posádka Volva V50 s výbavou Summum je usazena v kůží čalouněných sedadlech, atmosféru jí zpříjemňuje autorádio s CD přehrávačem a ideální teplotu zajišťuje dvouzónová klimatizace. Sedadlo řidiče je standardně stavitelné elektricky, ale za stejný luxus na straně spolujezdce si již musíte připlatit 15.000,-Kč.

Za nižší spotřebu se platí

Jen těžko budeme řidiče Octavií přesvědčovat, že je menší Volvo s jedna-šestkou v naftě lepší volbou. Velikost auta kompenzuje nepřehlédnutelná dávka kultivovanosti a komfortu, úspěšně maskující původ konstrukce implantované z Fordu Focus.

Klíčovou překážkou na cestě k běžným zákazníkům je cena. Standard, hlavně ten bezpečnostní, je vysoký (6 airbagů, stabilizační systém předpínače bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, klimatizace, …), pohodlí si můžete zvýšit bonusem 80 tisíc korun na výbavu (aktuální akční nabídka), přesto však první cena 688.000,-Kč za Volvo V50 1.6D DRIVe vypadá příliš vysoká. Za úvahu stojí také astronomický rozdíl 100 tisíc korun mezi základní zážehovou motorizací (1,6 74 kW, 0-100 km/h za 12 s, spotřeba 7,2 l/100 km) a prvním turbodieselem v nabídce (1,6D 80 kW, 0-100 km/h za 12,1 s, 5,0 l/100 km).

Relativní příplatek 9.000,-Kč proti verzi bez DRIVe proti tomu vypadá jak nevýznamná položka. Jestli o V50 s turbodieselem uvažujete, lze jej doporučit. Vedle reálně nižší spotřeby paliva dostanete auto s lepší akcelerací a tužším podvozkem, který ale bude stále o řád komfortnější než ten v Octavii.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida
 

První cena vozu579.000,- Kč (V50 Volvo, 1.6, 74 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací688.000,- Kč (V50 Volvo, 1.6D DRIVe, 80 kW)
Základní cena testovaného vozu856.000,- Kč (V50 Summum, 1.6D DRIVe, 80 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků935.000,- Kč (V50 Summum, 1.6D DRIVe, 80 kW)

Plusy

  • Úsporný přeplňovaný vznětový motor 1,6 l
  • Jízdní pohodlí
  • Elegantní design exteriéru i interiéru
  • Kvalitní a přehledná palubní deska
  • Pohodlná sedadla
  • Kvalitní dílenské zpracování
  • Údaje na displeji palubního počítač a autorádia v češtině

Minusy

  • Nevyužitý prostor po odstraněném rezervním kole
  • Malá vnější zpětná zrcátka
  • Vysoká pořizovací cena a ceny některých položek příplatkové výbavy
  • Užší interiér

Ondřej Pavlůsek
Volvo V50 1.6D DRIVe
Cena základní sestavy 856 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD (Electronic Brake Force Distribution), EBL (Emergency Brake Lights) - blikání brzdových světel při nouzovém brzdění, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu odvětrávané, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), brzdový asistent EBA, informační systém IDIS (Intelligent Driver Information System), airbagy řidiče i spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), tříbodové bezpečnostní pásy vpředu i vzadu, předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu pro přední sedadla, předpínače bezpečnostních pásů pro zadní sedadla (2x), WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), 3 výškově nastavitelné opěrky hlavy na zadních sedadlech, lékárnička, výstražný trojúhelník, dětské pojistky na zadních dveřích, příprava ISOFIX na vnějších zadních sedadlech, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, ukazatel venkovní teploty, posilovač řízení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, stěrač a ostřikovač zadního okna, třetí brzdové světlo, osvětlení vozu "Home safe", ukazatele směru ve vnějších zpětných zrcátkách, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí deadlock, elektronický imobilizér, filtr pevných částic DPF (Diesel Particle Filter) (1.6D a D5), otáčkoměr, palubní počítač, digitální hodiny, tempomat, audio systém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v přední středové konzole, multifunkční volant s ovládáním rádia, automatická dvouzónová klimatizace + AQS (Air Quality System), pylový filtr, elektrický přídavný ohřev vzduchu v interiéru (PTC), Dual-xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhová světla, dešťový senzor, vlhkostní senzor, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up/auto-down, boční okna vpředu s vodoodpudivým povrchem, kůží potažený volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, kůží potažená rukojeť ruční brzdy, kožené čalounění, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí polohy sedadla, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce s bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, zadní sedadla sklopná v poměru 40/60, přední středová loketní opěrka s odkládacím prostorem, zadní středová loketní opěrka s držáky nápojů a odkládací přihrádkou, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, textilní koberečky (4 ks), vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, osvětlená toaletní zrcátka řidiče a spolujezdce, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru s časovým spínačem, osvětlená a zamykatelná přihrádka v palubní desce s držákem mincí, bezpečnostní síť zavazadlového prostoru, roleta zavazadlového prostoru, vnější zpětná zrcátka a nárazníky částečně v barvě vozu, boční lišty v barvě vozu, kola z lehké slitiny 16" CURSA s pneu 205/55 R16 Kč
Cena testované sestavy 935 000 Kč
Výbava testované sestavy Elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce (+15.000,-Kč), elektricky ovládané dětské pojistky zadních dveří (+3.000,-Kč), dvě dětské sedačky integrované v zadních sedadlech (+10.000,-Kč), parkovací asistent vzadu (+11.000,-Kč), BLIS (Blind Spot Information System) (+19.000,-Kč), displej v češtině (+0,-Kč), vypínač airbagu spolujezdce (+2.000,-Kč), metalický lak (+19.000,-Kč), litá kola Libra s pneu 205/55 - 16“ (+0,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 3.8 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 417 / 1307
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1382 / 518
Rozměr pneu: 205/55 R16
Volvo V50 1.6D DRIVe
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4522
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1499
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 9950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano