TEST Volvo V50 1.6D DRIVe – Premiant třídy
Vedle konceptů s malou nebo těžko vyčíslitelnou spotřebou má švédský výrobce v portfoliu i řadu sériových modelů s označením DRIVe. Ty mají uspokojit ekologicky uvědomělé motoristy, jimž navíc vykouzlí úsměv na tváři malá spotřeba paliva. A na mnoha trzích také nezanedbatelný finanční bonus, kterým mnoho vlád v Evropě odměňuje řidiče, kteří zvolí model s nízkou spotřebou.
Abychom byli objektivní, těch ekologicky smýšlejících by i v Evropě bylo hodně málo, kdyby se spotřeba nižší o několik deci na sto nevázala na úspory na daních nebo jiných poplatcích spojených s provozem automobilu…
Po letošním autosalonu v Ženevě obsahuje paleta vozů s označením DRIVe rovnou pět modelových řad: C30, S40, V50, V70 a S80. Tuto pětici spojuje turbodiesel 1.6D, který se má, ve spojení s úpravami aerodynamiky a snížením hmotnosti, postarat o snížení normované spotřeby paliva.
Jako první Volvo, které má DRIVe, k nám dorazil model V50 v nejvyšším stupni výbavy Summum.
V50 mělo jako prémiové kombi nižší střední třídy světovou premiéru na autosalonu v Boloni v roce 2003 a modernizací prošlo v roce 2007.
Téměř neviditelné rozdíly
Při srovnání s ostatními verzemi modelu V50 došlo u provedení DRIVe k minimu viditelných změn. K nim patří zaslepené otvory v masce chladiče a podle tvrzení automobilky aerodynamicky optimalizovaná 15- nebo 16palcová litá kola Libra. K změnám vzhledu patří ještě použití předního spoileru z verze T5.
Došlo také na snížení světlé výšky vozu o 10 mm a použití pneumatik Michelin Energy Saver se sníženým valivým odporem. Aerodynamiku vylepšují deflektory před předními koly. Pětistupňová manuální převodovka využívá olej s nižší viskozitou a má delší třetí, čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. Upravena byla také řídicí jednotka motoru. K úsporám přispívá také chladicí systém a posilovač řízení.
V interiéru na skutečnost, že řídíte provedení DRIVe, upozorňuje pouze šipka na dolním displeji uprostřed přístrojového štítu, která napovídá, jakým směrem a kdy nejlépe řadit, abyste jezdili za málo.
DRIVe v praxi
Hlavním prostředkem, jenž má zajišťovat nízkou spotřebu Volva V50 1.6D DRIVe, je přeplňovaný vznětový čtyřválec, známý z vozů skupiny PSA a Ford. Jedna šestka s objemem pouhých 1560 cm3 pracuje s přímým vstřikováním paliva common-rail, s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců a přeplňováním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. O čistotu plynů, opouštějících výfukový systém, se stará oxidační katalyzátor, zpětné vedení výfukových plynů do spalovacích prostor a filtr pevných částic.
Pětidveřové kombi s pohotovostní hmotností 1382 kg uvádí do pohybu motor o výkonu 80 kW (109 k), který si podle údajů výrobce řekne jen o 4,5 litru nafty na 100 km v kombinovaném provozu. To není překvapivě příliš daleko od reality. My jsme v kombinovaném režimu ve všech typech provozu absolvovali třísetkilometrový okruh s odběrem 4,6 l/100 km.
Na dálnici při ustálené rychlosti 100 km/h ukazuje otáčkoměr na hodnotu 2000 min-1 a palubní počítač slibuje průměrnou spotřebu paliva 4,7 l na 100 km. Při rychlosti 130 km/h jsou otáčky motoru 2500 min-1 a průměrná spotřeba 5,6 l na 100 km. O přítomnosti turbodieselu pod kapotou informují více než zvuk motoru, spíše dobře znatelné vibrace volantu a pedálů. Změny v převodových poměrech jsou ještě snadno snesitelné a při běžné jízdě ve městě si dlouhé převodovky sotva všimnete.
Pochvalu zaslouží zachování rozumné míry komfortu i s nízkoemisním podvozkem. V50 DRIVe zůstává při jízdě na pomezí prémiové části třídy svou kultivovaností, odhlučněním podvozku i řešením aerodynamiky karoserie.
Posádka Volva V50 s výbavou Summum je usazena v kůží čalouněných sedadlech, atmosféru jí zpříjemňuje autorádio s CD přehrávačem a ideální teplotu zajišťuje dvouzónová klimatizace. Sedadlo řidiče je standardně stavitelné elektricky, ale za stejný luxus na straně spolujezdce si již musíte připlatit 15.000,-Kč.
Za nižší spotřebu se platí
Jen těžko budeme řidiče Octavií přesvědčovat, že je menší Volvo s jedna-šestkou v naftě lepší volbou. Velikost auta kompenzuje nepřehlédnutelná dávka kultivovanosti a komfortu, úspěšně maskující původ konstrukce implantované z Fordu Focus.
Klíčovou překážkou na cestě k běžným zákazníkům je cena. Standard, hlavně ten bezpečnostní, je vysoký (6 airbagů, stabilizační systém předpínače bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, klimatizace, …), pohodlí si můžete zvýšit bonusem 80 tisíc korun na výbavu (aktuální akční nabídka), přesto však první cena 688.000,-Kč za Volvo V50 1.6D DRIVe vypadá příliš vysoká. Za úvahu stojí také astronomický rozdíl 100 tisíc korun mezi základní zážehovou motorizací (1,6 74 kW, 0-100 km/h za 12 s, spotřeba 7,2 l/100 km) a prvním turbodieselem v nabídce (1,6D 80 kW, 0-100 km/h za 12,1 s, 5,0 l/100 km).
Relativní příplatek 9.000,-Kč proti verzi bez DRIVe proti tomu vypadá jak nevýznamná položka. Jestli o V50 s turbodieselem uvažujete, lze jej doporučit. Vedle reálně nižší spotřeby paliva dostanete auto s lepší akcelerací a tužším podvozkem, který ale bude stále o řád komfortnější než ten v Octavii.
První cena vozu | 579.000,- Kč (V50 Volvo, 1.6, 74 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 688.000,- Kč (V50 Volvo, 1.6D DRIVe, 80 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 856.000,- Kč (V50 Summum, 1.6D DRIVe, 80 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 935.000,- Kč (V50 Summum, 1.6D DRIVe, 80 kW) |
Plusy
- Úsporný přeplňovaný vznětový motor 1,6 l
- Jízdní pohodlí
- Elegantní design exteriéru i interiéru
- Kvalitní a přehledná palubní deska
- Pohodlná sedadla
- Kvalitní dílenské zpracování
- Údaje na displeji palubního počítač a autorádia v češtině
Minusy
- Nevyužitý prostor po odstraněném rezervním kole
- Malá vnější zpětná zrcátka
- Vysoká pořizovací cena a ceny některých položek příplatkové výbavy
- Užší interiér