Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V70 D5 AWD – pět na jedničku

Ondřej Láník
Raritou automobilového světa je skutečnost, že ve všech modelech prostřední řady Volva pracují řadové pětiválce! Vznětové motory o objemu 2.4 l prošly nedávno vylepšením a tak se nám naskytla milá povinnost vyzkoušet nejsilnější vznětový...

Tři diesely, jeden objem

Volvo uvedlo v roce 2001 na trh řadový vznětový pětiválec vlastní konstrukce o objemu 2401 cm3. Celohliníkový motor je přeplňován jedním turbodmychadlem, o výměnu náplně válců se stará dvacet ventilů. V rámci úprav pro modelový rok 2006 všechny tři výkonové stupně posílily. Základ tvoří kombinace výkonu 93 kW při 4000 ot./min a maxima točivého momentu 300 Nm dosahovaného mezi 1750 a 2250 ot./min (verze označená D), střední cestou je výkon 120 kW při 4000 ot./min a točivý moment 340 Nm mezi 1750 a 3000 ot./min (verze 2.4D) a vrcholem je model D5 s maximálním výkonem 136 kW při 4000 ot./min a točivým momentem vrcholícím hodnotou 400 Nm mezi 2000 a 2750 ot./min. Právě posledně jmenovaný motor jsme měli zabudován v našem Volvu V70. Nové diesely jsme již krátce vyzkoušeli na mezinárodní prezentaci letos v červnu, přesto zopakujeme, že detailními změnami prošla většina součástí. Cílem nebylo jen získat více síly, ale také optimalizovat emise. Standardní výbavou je tak filtr pevných částic, nová turbodmychadla mají nyní vodou chlazené uložení, což není u vznětových motorů úplně obvyklé. Volvo si od této úpravy slibuje lepší chlazení a tím i delší životnost turbodmychadla, protože to je chlazeno i po náhlém zastavení vozu, třeba při tankování na dálnici. Další informace o technice inovovaných motorů najdete v našich prvních jízdních dojmech.

V70: s D5 na vrcholu

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida Kombinace Volva V70 s dieselem D5 patří k vrcholům současné automobilové techniky v této třídě. Motor se vstřikováním common-rail je výborně odhlučněn, důkladná péče byla věnována také izolaci vibrací. Na rozdíl od mnoha jiných vozů se do pedálů ani do podlahy nepřenáší žádné třesy od napříč uloženého motoru. Máte-li chuť pohrávat si s mnoha tlačítky na středové konzole, s klidem si můžete opřít ruku o kůží obšitou řadící páku šestistupňové převodovky, která nejenže má přesně vymezené dráhy, ale je zcela prosta vibrací za všech okolností.

Už z tabulky technických dat je zřejmé, že tento motor má hodně síly, v provozu pak překvapí plynulost s jakou ji lze dávkovat na kola.Testovaný automobil není právě nejlehčí, protože k 1636 kg přibylo dalších 107 kg vyplývajících z přítomnosti pohonu všech kol. I tak je předjíždění s touto sedmdesátkou radost. Pružné zrychlování jde dé-pětce jako po másle, sprint z klidu na stovku trvá jen 8,9 sekundy a dojem kazí snad jen příliš krátký první převodový stupeň.

Komfort: na jedničku

Výrazným plusem Volva je výborně zvolený kompromis mezi komfortem a sportovními jízdními vlastnostmi. Pomocníkem při tom jsou tlumiče Four-C s proměnnou tlumící charakteristikou (+48.000 Kč). Volit lze, na rozdíl od sportovních modelů R, jen mezi dvěma režimy (C-komfort, S-sport). V komfortním režimu je pohodově utlumena většina nerovností vozovky, i když ty krátké příčné jsou jako obvykle větší problém. Míra komfortu je překvapující i vzhledem k přítomnosti nízkoprofilových pneumatik rozměru 225/45 R17. Ty se společně s pohonem všech kol a tužší charakteristikou tlumičů podílí na dobrém kontaktu řidiče s vozem. Dojem, že ovládáte velkou 4720 mm dlouhou loď, se díky příjemné poslušnosti Volva brzy vytratí.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida

Cestování a spotřeba

Dalším příjemným překvapením je spotřeba paliva. Od většího objemu jsme právem očekávali větší apetit, než výrobcem udávaných 7,4 l/100 km. Na cestě z Prahy do Chomutova, kde převažovaly silnice první třídy jsme dosáhli rychlostního průměru 78 km/h, ale spotřeba se přitom pohybovala mezi 5,5 a 6 l /100 km. Ostřejší jízda v kopcovitém terénu znamená asi osmi až desetilitrový odběr. Osmnáct metráků je zkrátka dost.

Toto Volvo ale nebude závodit často. Odhadujeme, že pravděpodobnější je jeho všestranné využití, jako rodinného a služebního vozu, s občasnými nadprůměrnými přepravními nároky v podobě tažení až 1800 kg těžkého přívěsu. Při běžném cestování mimo město by měla jedna palivová nádrž (68 l) vystačit na více než 1000 km jízdy.

Vé-sedmdesátka se cítí nejlépe na dálnici, jako bytelný cruiser, který má v záloze pohon všech kol se spojkou Haldex. Při cestovní rychlosti 130 km/h odečtete na otáčkoměru 2300 otáček pětiválce za minutu na šestý převodový stupeň, stejná rychlost na pětku znamená 2800 ot./min. Cestovní rychlost 160 km/h odpovídá přibližně 3000 ot./min při zařazeném šestém rychlostním stupni. Cestování krajem českým mimo dálnice (90 až 100 km/h) lze absolvovat pohodovou jízdou na šestku s 1800 ot./min, pro výraznější akceleraci je však lepší podřadit o stupeň (5.r.s. 2100 ot./min) nebo dva (4. r.s. 2700 ot./min) níže, protože motor se při plném zatížení sbírá právě kolem 1900 ot./min.

Interiér

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida Jak jsme konstatovali již při prvním testu kombi V70, interiér je příkladem pohodlí a dobré ergonomie. Je dostatečně prostorný na délku, šířku i výšku. Rozlehlá středová konzola obsahuje množství tlačítek, která jsou ale logicky uspořádána. Chvála na komfort a bezpečí by mohla pokračovat u popisu sedadel s příkladnou konstrukcí hlavových opěrek nebo zabudovanou dětskou sedačkou.

Zavazadlový prostor je typicky plochý a tak přes značnou délku vozu nabízí pouze 485 l. Několik desítek litrů odebraly prohlubně, které jsou překryty rovnou podlahou a nyní tvoří samostatné schránky. Zavazadelník má díky tomu pravidelný tvar a po sklopení zadních sedadel vznikne dokonalá 1,7 m dlouhá rovina.

Sympatický je displej palubního počítače a informačního systému vozu, který k řidiči vysílá informace v češtině. Zvukově bezvadný audio systém HU-850 nechválíme poprvé a asi ani naposledy, protože devět reproduktorů a systém Dolby Pro Logic je v autě ještě pořád vzácností.

Závěr

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida Volvo V70 D5 AWD patří k nejdražším modelům řady. V kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou a výbavou SUMMUM za něj zaplatíte 1.519.000 Kč. Jako vždy je před vámi rozhodovací problém typu benzín nebo diesel? Srovnatelné Volvo V70 AWD s motorem 2,5 T (154 kW) totiž přijde na 1.528.000 Kč.

Tentokrát si troufáme si rozhodnout za vás. O více než sekundu horší zrychlování na 100 km/h je totiž snad jediný zásadní nedostatek dé-pětky, ostatní argumenty hovoří pro nový diesel. Nejvyšší rychlost 215 km/h pravděpodobně příliš často nevyužijete (2,5 T jede až 230 km/h). Spotřeba paliva je v normalizovaných podmínkách dle údajů výrobce o 2,4 litru větší u zážehového turba, v praxi však bude rozdíl jistě markantnější.

Naštěstí existují ještě levnější výbavy (základní Kinetic za 1,304 milionu Kč) a oželíte-li pohon všech kol dostanete skvělý pětiválec za 1,222 milionu Kč.

Vrcholný diesel nebude mít na růžích ustláno. Pořizovací cena jej totiž vysílá proti novému Audi A6 Avant, Mercedesu E 280 CDI nebo BMW 525d Touring a to jsou, jak víme, vskutku těžké kalibry.

V magazínu Auto.cz najdete dalších 5 testů Volva S60 a dva testy Volva V70.

  • První cena vozu: 995.000,- (2,4 103 kW, Kinetic)
  • První cena vozu s testovanou motorizací: 1.222.000,- (D5 136 kW, Kinetic)
  • Základní cena testovaného vozu: 1.519.000,- (D5 AWD 136 kW, Summum)
  • Cena testovaného vozu vč. příplatků: 1.597.000,- (D5 AWD 136 kW, Summum)

Plusy

  • motor D5
  • odhlučnění
  • prostorný interiér
  • spotřeba paliva
  • bezpečnost (aktivní i pasivní)

Mínusy

  • cena
  • plochý zavazadelník
Ondřej Láník
Volvo V70 D5 AWD – pět na jedničku
Cena základní sestavy 1 519 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS s EBD (Electronic Brake force Distribution), Airbag řidiče s dvoustupňovým plněním, Airbag spolujezdce s dvoustupňovým plněním, SIPS Hlavový / Ramenní airbag (IC - Inflatable Curtain), SIPS Boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, SIPS Systém ochrany při bočním nárazu, WHIPS Systém ochrany proti poškození páteře při nárazu zezadu, na předních sedačkách, DSTC (Dynamic stability traction control), včetně EBA (Electronic Brake Assistant) a palubního počítače, 5 x samonavíjející se 3-bodové pásy s předpínači vpředu a vzadu, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech, automatické, ISOFIX - systém pro uchycení dětských sedaček, zadní sedadla (2x), Imobilizér, Bezpečnostní sloupek řízení, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná s integrovaným osvětlením nástupního prostoru, Ukazatel venkovní teploty, Funkce "Deadlock", Dálkové ovládání centrálního zamýkání s integrovaným klíčem, Vrstvené čelní sklo, Varovná kontrolka "Připoutejte se, prosím", Výstražný trojúhelník, Lékárnička, Klimatizace automatická, Ventilační otvory v B-sloupcích, Pylový filtr, "PremAir", chladič s povlakem na přeměnu ozonu, Vyhřívaná přední sedadla, Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, Paměť pro polohu sedadla řidiče a pro polohu vnějších zpětných zrcátek, Tempomat, Ostřikovače světlometů, Bi-xenonové světlomety R-typu, Držák nápojů (2x) ve střední konzole, Alarm, dálkové ovládání, vč. náklonového čidla, Vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná včetně osvětlení nástupního prostoru, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, Integrovaný telefon, Čalounění Select Sport, Dešťový sensor, Zásuvka 12V vzadu, Palubní počítač, Volvo audio soustava HU-850 (rádio, přehrávač 6 CD přehrávač, 6 reproduktorů, 4x50 watt, Dolby Pro Logic), 17" kola THOR z lehké slitiny, pneu 225/45 R17, rezervní kolo pro nouzové dojetí, Textilní rohože, podle typu vybraného čalounění, Automatická regulace výšky předních světel, Otáčkoměr, Okna vpředu a vzadu elektricky ovládaná, Přední okno u řidiče s funkcí Auto-Down a Auto-up, 2-dílné opěradlo zadního sedadla, Uzamykatelná schránka v palubní desce, Recirkulace, Osvětlení interiéru s časovým spínačem, Volant, nastavitelný v obou osách, Lampičky na čtení vpředu a vzadu, Toaletní zrcátko pro řidiče a spolujezdce, osvětlené, Zadní opěradlo sklopné z 1/3 nebo 2/3, Držák na mince, Opěradlo sedadla spolujezdce s možností sklopení dopředu, filtr pevných částic, dešťový senzor, pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex Kč
Cena testované sestavy 1 597 000 Kč
Výbava testované sestavy nastavitelný aktivní podvozek Four-C (+48.000,-), metalický lak (+19.000,-), parkovací asistent vzadu (+11.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2401
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.4
Emise CO2: 194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 1641
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1743 / 477
Rozměr pneu: 225/45 R17
Volvo V70 D5 AWD – pět na jedničku
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4720
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2755
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano