Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V70 T6 AWD - staré dobré Volvo

Libor Zezulka
Volvo o nové V70 říká, že je sportovní, pro diváky, prostorné a pro vaši rodinu. Až na to sportovní se vším souhlasíme. Model V70 T6 AWD má navíc mnoho dalších kladů.

Až se vám bude snažit někdo namluvit, že Volvo ztratilo tvář, nevěřte mu. Až se vám bude někdo snažit namluvit, že Volvo nemá budoucnost, nevěřte mu. Nevěřte však ani Volvu a jeho řečem o tom, že nyní oslovuje mladé a sportovněji založené řidiče. No dobře, možná C30 dokáže zvýšit řidiči tep, ale jinak Volvo zůstává tím starým dobrým autem, které pohladí duši čistým severským designem a konejšivou komfortní jízdou. A to platí od S40 po V70.

Osobně jsem Volvo vždy trochu obdivoval a choval k němu tajné sympatie. Ve svých řidičských začátcích jsem kupodivu příliš netíhnul ke sportovním autům se silnými motory a upovídaným řízením a podvozkem, ale uctíval spíše komfortní jízdu a (ne)nápadný luxus. Jako nedostižná ikona se tehdy jevila značka Mercedes-Benz, švédské Volvo jsem vnímal jako severskou alternativu německé dokonalosti, něco působivého, výjimečného a přitom velmi kvalitního a bezpečného.

S postupem času a hlavně rozšiřováním obzorů trojcípá hvězda trochu ztratila na lesku, ale Volvo zůstalo Volvem, dokonce i v těchto nelehkých dobách, kdy nad ním visí Damoklův meč prodeje bůhvíkomu, komu bude dlouhá historie švédských mercedesů ukradená a kdo nebude mít k autům absolutně žádný vztah. Volvo naštěstí stále zůstává své, a jestliže prochází proměnou, tak dosud takovou, jež nekazící jeho charakter.

Dokonalost spočívá v detailech

Tak a dost obecných řečí, vrhněte se na testovanou V70. Luxusní kombi vycházející z poslední generace luxusní limuzíny vyšší střední třídy s označením S80 debutovalo v Ženevě roku 2007 a vystřídalo model z přelomu tisíciletí. Zhodnocení novinky větou – zkrátka obyčejné Volvo S80 kombi - se švédský producent snažil vyhnout jednak tradičně odlišným modelovým označením, ale také protažením okenních airbagů, přidáním nastavitelné integrované dětské sedačky nebo vylepšeného systému bočního nárazu SIPS.

Snaha Volva možná vyzněla trochu naprázdno, ale ono vlastně vůbec nezáleží na tom, jak se konkurent velkých kombi od Mercedesu, Audi nebo BMW jmenuje. I kdyby se na zádi skvěl nápis S80 Wagon, stejně půjde o to, co ukrývá uvnitř a v tomto případě i za zadními sedačkami. Takže v rychlosti interiér. Nic převratného nečekejte. Uvnitř najdete přesně to, co vám možná na Volvu imponuje, co vás možná na Volvu štve.

volvo strednitrida testy volvo strednitrida testy
 

Jsou to jednoduché tvary, robustní palubní deska, masivní dveře, které na pohled odolají i útoku tanku, fantastické sedačky, hromada prvků aktivní bezpečnosti, od jisté doby bohužel také spousta tlačítek namačkaných vedle sebe na tenké a úzké středové konzole. Na adresu plastů či materiálů obecně nelze říci jediné křivé slovo. Povrchovou úpravou S80 a tedy i V70 podle mého názoru rozhodně předčí BMW5 a Audi A6 nebo třídě E od Mercedesu se minimálně vyrovná.

Dřevěný dekor v testované V70 nejenže jako dřevo vypadal, ale dokonce i voněl. Kéž by se takovým přístupem inspirovali další producenti luxusních vozů. Vyzdvihnout zaslouží zpracování výplní dveří, široké madlo a inteligentní umístění tlačítek elektrického ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek. Dokud současná S80 a V70 nepřenechá místo novému modelu nebo Volvo nepřijde s razantním faceliftem, uslyší ode mě vždy chválu za krásný a přehledný přístrojový štít.

Prostorové paradoxy

Údaje analogových i digitálních ukazatelů se odezírají jedna báseň, což ostatně platí i pro velkou barevnou obrazovku, jež se po zmáčknutí příslušeného tlačítka pod volantem nebo dálkovém ovladači vynoří z útrob palubní desky a nakonec i displeji audiosystému. Volvo naopak nepochválím, přesto že se jí snažím neustále přijít na chuť, za přeplácanou středovou konzolu. Nemohu si pomoci, ale od automobilky, která chce zachraňovat lidi i planetu, mi přijde snaha o vměstnání co nejvíce tlačítek na co nejmenší plochu malinko nešťastná.

Možná mají majitelé s dlouhodobými zkušenostmi opačný názor, ale mně zkrátka dělá orientace v záplavě ovladačů problém (vyjma ovládání klimatizace). Volvo V70 naopak zabodovalo fantastickými sedačkami vybavenými odvětráváním i vyhříváním. Odvětrávání se v sychravém počasí ke slovu příliš nedostalo, vyhřívání ukázalo rychlý nástup a dostatečnou výdrž (rozuměj: teplo se po zádech a zadnici rozlilo dříve, než jsem čekal).

volvo strednitrida testy volvo strednitrida testy
 

Komfort sezení dalece přesahuje nejlepší sedačky z výprodeje, z auta se vám zkrátka a jednoduše nebude chtít vystoupit. Zbývá pouze otevřít knihu a převalovat na jazyku nejlepší ročník z vaší vinotéky. Nehledě na to, že zvuk linoucí se z reproduktorů audio soustavy ani není v lidských silách popsat slovy – snad nebesky čistý? Nastavení sedadel samozřejmě probíhá elektricky, a to v dostatečném rozsahu a všech možných směrech. Pochopitelně nechybí trojice paměťových pozic. Co se týče vnitřního prostoru, těšte se na přebytek místa u kolen, hlavy i ramen.

Řidič vysoký 185 cm stejně vysokého pasažéra neohrozí na životě, ba co víc dokonce ani neomezí. Znám sice i prostornější auta vyšší střední třídy, ale posadit dozadu svého obchodního partnera se vůbec obávat nemusíte. Ono se totiž vzadu díky výborně tvarovaným sedákům i skvěle sedí. Ještě o kousek dál, v zavazadlovém prostoru, se bude líbit zavazadlům. Elektricky otevírané víko kufru ukrývá prostor o základním objemu 575 litrů. Sklopením sedaček vznikne rovná ložná plocha.

Dopřejte si benzin

Volvo V70 si momentálně můžete pořídit se dvěma vznětovými a dvěma zážehovými motory. Většina českých klientů zřejmě zvolí kultivovaný vznětový pětiválec s označením D5, ale pokud chcete svou V70 proměnit v opravdový zaoceánský parník, pokud si chcete jízdu s V70 skutečně užívat, vyzkoušejte model T6 AWD. Za zkratkou T6 se ukrývá přeplňovaný třílitrový benzinový šestiválec s maximálním výkonem 210 kW/5000 ot./min. a točivým momentem 400 Nm/1500 ot./min.

volvo strednitrida testy volvo strednitrida testy
 

Zkratku AWD jistě netřeba dešifrovat, znamená pohon všech kol realizovaný ve Volvu V70 elektronicky řízenou spojku Haldex. Zážehový šestiválec má přesně tu schopnost, o které mnoho lidí sní, kterou mnoho lidí obdivuje a kvůli které mnoho lidí stále odmítá turbodiesely. Jde o sílu, jež dokáže donutit aristokrata s distingovaným vystupováním vykašlat se na bonton a nechat promluvit zvířecí pudy. Jde o sílu, která postaví povalující se chloupky na zádech v jedné sekundě do pozoru.

Jde o sílu přeplňovaného benzinového šestiválce. Chcete klidně plout krajinou, proplétat se městem a nevědět o motoru? Lehce se dotýkejte plynového pedálu a můžete. Chcete letět s větrem o závod a ukrajovat po tlustých plátcích vzdálenost mezi městy a zeměmi? Dupněte na plynový pedál, nechte promluvit šestistupňovou automatickou převodovku a užívejte si rychlou jízdu. Potřebujete předjíždět, přestěhovat babičku nebo těžký náklad? Tak převážejte.

Upřímně říkám, benzinový motor V70 sluší. Zvláště má-li šest válců, zdvihový objem 3,0 litry a přeplňování. Samozřejmě za každou srandu se něco platí, takže se musíte vyrovnat s kombinovanou spotřebou okolo 13 litrů, přičemž se vám může klidně stát, že spotřeba vystoupá nad 16 litrů. Zdá se vám to příliš? Ano, není to málo, ale je třeba si uvědomit, že V70 váží 1765 kg a v testované konfiguraci disponuje pohonem všech kol a automatickou převodovkou.

Rychle a bezpečně

Jednu výhradu hned na úvod. Navzdory elektronicky řízeným tlumičům, navzdory možnosti nastavit úroveň tlumení, Volvo V70 nežehlí nerovnosti tak, jako to umí například BMW řady 5 nebo Mercedes-Benz E (dokonce i bez vzduchového odpružení). Nejde o to, že by jízda byla ve V70 nekomfortní, naopak, ale dovnitř se občas propracují podivné zvuky, které tam nemají co dělat a snižují jinak vynikající dojem z jízdy.

V70 jinak následuje své předchůdce a dbá zejména na komfort. I když zvolíte sportovní režim, budou reakce podvozku, řízení a motoru poměrně odtažité a na míle vzdálené koncertu, který vás čeká např. v pětkovém BMW. Ne, Volvo V70 není v žádném případě sportovní, i když na tohle slovo narazíte v letáku hned několikrát. Volvo V70 možná sportovně působí, ale mezi působením a chováním je propastný rozdíl. V70 vás v průběhu jízdy hladí, zatímco BMW 5 i občas vyfackuje.

volvo strednitrida testy volvo strednitrida testy
 

Volvo V70 rozhodně spadá do kategorie polykačů kilometrů. V zatáčkách se v komfortním režimu trochu nakládání, v pokročilém (advanced) režimu se náklony zmírní a ve sportovním úplně zmizí. Stopu drží velké severské kombi dobře, ale sportovec z něj opravdu nikdy nevyroste. Výborně se V70 cítí na dálnici, kde prokazuje dobrou odolnost proti bočnímu větru, ke slovu se tam dostanou i dobré brzdy s rychlým nástupem brzdného účinku.

K dálniční výbavě bychom mohli přičíst i aktivní tempomat schopný udržovat konstantní vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi a fungující přesně tak, jak automobilka popisuje v brožuře. Systém pracuje spolehlivě, nezaznamenal jsem jediný problém s detekováním před vámi jedoucího vozu, postupným zpomalováním a naopak zrychlováním na zvolenou rychlost. K praktickým dálničním pomůckám patří i systém eliminace mrtvého úhlu.

Snímač umístěný pod zrcátky neustále monitoruje prostor po stranách vozu a upozorňuje pomocí výrazných, ale nikoliv rušivých světelných signálů na předjíždějící auto. Zpočátku si možná budete připadat trošičku jako v cirkusu, ale jakmile si na systém zvyknete, nedáte na něj dopustit. To platí i pro systém varování před blížící se kolizí (viz. video Roadlook TV)

Staré dobré Volvo

Prostorné, komfortní, luxusní, bezpečné, silné a velmi tiché, to je nové Volvo V70 s přeplňovaným benzinovým šestiválcem a pohonem všech kol. Až na občasné průniky nepříjemných zvuků do interiéru a odtažité řízení není na V70 moc co kritizovat. Pokud nebudete od V70 čekat sportovní výkony, na což ani není stavěno, snese vám modré z nebe.

První cena vozu 1.139.000,-Kč (V70 2,5T, 147 kW, Kinetic)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.499.000,-Kč (V70 T6 AWD, 210 kW, Momentum)
Základní cena testovaného vozu 1.586.000,-Kč (V70 T6 AWD, 210 kW, Summum)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.925.000,-Kč (V70 T6 AWD, 210 kW, Summum)

Plusy

  • atraktivní design
  • špičkově zpracovaný interiér
  • vynikající sedačky s širokým rozsahem nastavení
  • velký vnitřní prostor
  • kultivovaný benzinový šestiválec
  • pokrokové technologie aktivní bezpečnosti

Minusy

  • slabší schopnost tlumení nerovností
  • vyšší spotřeba
Libor Zezulka
Volvo V70 T6 AWD
Cena základní sestavy 1 586 000 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a hlavové airbagy, ABS, EBA, EBL, dynamická kontrola trakce a stabilizace DSTC, SIPS, WHIPS, upozornění na používání bezp. pásů na všech sedadlech, automatické nastavení výšky bezp. pásů, IDIS – inteligentní informační systém, alarm s náklonovým čidlem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dvojité zamykání, posilovač řízení, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuálně výškově a podélně nastavitelný volant, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, elektronicky řízený systém pohonu všech kol včetně stálé trakce, automatická šestistupňová převodovka Geartronic, automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní regulací, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant s ovládáním audiosystému, kůží potažený volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, obložení hliníkovým dekorem, audiosystém Performance (CD přehrávač, zesilovač, 4 reproduktory), AUX vstup pro připojení externího přehrávače, držáky nápojů vpředu, textilní koberečky, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, elektrické otevírání pátých dveří, dvojitá koncovka výfuku, boční prahové lišty v barvě vozu, systém uchycení tašek v zavazadlovém prostoru, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí rovněž pro zpětná zrcátka a pozici sedadla, dřevěné obložení Modern, bi-xenonové světlomety, 17palcová kola z lehké slitiny Spartes. Kč
Cena testované sestavy 1 925 000 Kč
Výbava testované sestavy Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s pamětí pro sedadlo řidiče (+ 15.000,-Kč), stříbrné střešní ližiny (+ 12.000,- Kč), navigační systém RTI včetně DVD mapy Evropy (+ 87.000,- Kč), adaptivní tempomat s vizuálním a zvukovým upozorněním na blížící se kolizi (+ 36.000,- Kč), parkovací asistent vpředu a vzadu (+ 23.000,- Kč), BLIS informační systém o slepém úhlu (+ 19.000,- Kč), audiosystém Premium sound (+ 60.000,- Kč), metalická barva (+ 19.000,- Kč), Bluetooth pro GSM telefon (+ 10.000,- Kč), nastavitelný aktivní podvozek Four-C (+ 48.000,- Kč), vyhřívaná zadní sedadla (+ 10.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.4 / 8.1 / 11.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 575 / 1580
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1765 / 455
Rozměr pneu: 225/45 R17
Volvo V70 T6 AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4823
b) šířka (mm): 1861
c) výška (mm): 1547
d) rozvor (mm): 2816
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 61
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano