Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo XC70 D4 AWD – Napněte plachty!

Aleš Jungmann
Diskuze (114)
Jenom velmi málo aut vás vytrhne ze shonu běžného dne tak dokonale jako velká Volva. XC70 není výjimkou.

Volvo XC70 je na poli velkých zvýšených kombi opravdovou stálicí, v poslední době však není úplně jednoduché vyznat se v nabídce motorů. Vyzkoušeli jsme verzi D4 AWD o výkonu 133 kW, která je o nezanedbatelných 96.600 Kč levnější než tradiční vznětový vrchol, D5 o výkonu 158 kW. Nechme pro tuto chvíli stranou „tovární tuning“ v podobě varianty Polestar, díky které se výkon vznětového pětiválce zvedne na hodně zajímavých 169 kW. Otázka stojí jasně: má smysl připlácet téměř sto tisíc korun za D5 AWD?

Pozor na symboly

Pod kapotou dnes testovaného Volva najdeme dieselový motor, označovaný jako D4 AWD. Co je vlastně zač? Severská automobilka v poměrně krátkém období vychrlila spousty variant naftových i benzinových motorů, takže vyznat se v tom bez tabulky s přehledem nabízených motorizací u daných modelů není věru snadné.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Pokud si koupíte V40 s motorem D4, bude pod kapotou dvoulitrový pětiválec s jedním turbodmychadlem a výkonem 130 kW. To stejné označení u větších modelů (XC60, S80 atd.) značí sice taktéž dvoulitr, tím však veškerá podobnost končí. Objem je o patnáct kubických centimetrů menší, turbodmychadla jsou dvě, výkon je o 3 kW vyšší a hlavně: nejde o pětiválec ale o čtyřválec. Dobrá, takže námi testovaná XC70 má tento motor plus pohon všech kol, správně?

Bohužel ne, tak lehké to není. Opět jde o úplně jiný motor, tentokráte s pěti válci, dvěma turbodmychadly (výkon 133 kW se nemění, točivý moment 420 N.m je o 20 N.m vyšší) a zdvihovým objemem 2,4 litru. Pro doplnění, označení D4 FWD u modelu XC90 znamená opět něco jiného; pětiválec s objemem 2,4 litru, avšak pouze jedním turbodmychadlem a výkonem 120 kW.

Zvedněte kotvy!

Auto o délce přesahující 4,8 metru působí dojmem klidného křižníku, připraveného proplout s vámi celou Evropou. A rozhodně neklame tělem, na trhu je jen málo aut, která na klasickém pružinovém podvozku nabídnou srovnatelně uvolněnou, pohodlnou jízdu. Na rozdíl od většího XC90 to však není vykoupeno absencí dynamických schopností: XC70 sice sportování nemá rádo, což dává najevo i náklony karoserie, nicméně je ho schopno alespoň na chvíli akceptovat.

Hlavním cílem modelu XC70 je bezpečně odvézt rodinu na místo určení, do čehož naštěstí můžeme počítat i přesuny vysokými rychlostmi. Auto je trochu náchylnější na boční vítr než klasická nezvýšená kombi, nicméně i v německých dálničních rychlostech auto poslušně drží zvolenou stopu a díky sedmnáctipalcovým kolům dokáže odfiltrovat řadu menších příčných nerovností.

Obrovskou zbraní testovaného auta je vnitřní prostor a chytrá řešení v interiéru, jako například výklopná mříž v zavazadlovém prostoru. XC70 už sice není „švédská krabice z Ikey“, jakou byl třeba model 850, i přesto designéři nepodlehli přelétavým trendům a snažili se vnitřní prostor obestavět co nejúčelněji. A povedlo se, pohled na fotografii velkého a skvěle přístupného zavazadlového prostoru (mimochodem pečlivě čalouněného) nepotřebuje další komentář.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Naopak šestistupňový automat komentář vyžaduje. Dokud jezdíte uvolněně a v klidu, nebudete s ním mít problém: řadí jemně, plynule a včasným řazením umí využít výhod velkého dieselu s dvěma turbodmychadly. Spotřeba se v tu chvíli bude pohybovat kolem osmi litrů, což však, přiznejme si, není na vznětový motor nic světoborného. Svižnější přesuny znamenají rychlý nárůst spotřeby o zhruba dva litry a zapojení páček pod volantem. Sympatický zvuk pětiválce ztrácí ve vyšších otáčkách své kouzlo; jde o další kousek do skládačky řidiče severského typu. Při klidné jízdě budete XC70 milovat, ve spěchu zase...no, nenávidět přímo ne, ale vaše láska k Volvu bude v tu chvíli jaksi upozaděna.

Mimo silnice se můžete spolehnout na kombinaci spojky Haldex páté generace a světlé výšky 210 mm, ze které se v posledních letech začíná stávat mezi zvýšenými kombi a SUV nadprůměr. Asistent pro sjezdy z prudkého kopce asi nevyužijete tak často, jako možnost připojit za auto přívěs o hmotnosti až 2,1 tuny.

Vůz je vybaven celou řadou dalších asistentů a pomocníků, sleduje mrtvé úhly či upozorňuje na nebezpečí kolize (a dokáže také sám zabrzdit). Asi nejzajímavějším systémem je však adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách Queue Assist. K naturelu auta se skvěle hodí: pohodlně se rozvalíte ve velkých křeslech, pustíte si oblíbenou hudbu a necháte za sebe pracovat „autopilota“. Jen to točení volantem musíte zatím obstarat sami, nicméně i na tom se na severu už pracuje.

Závěr

Téměř stotisícový příplatek za silnější D5 AWD je v podstatě zbytečný v případě, že hodláte používat Volvo XC70 v souladu s přáním jeho konstruktérů. Silnější motor poměrně těžké auto s automatem rozhýbe o něco rychleji, na druhou stranu maximální točivý moment obou verzí je stejný a tak se rozdíl výrazněji projeví nejspíše až při vysokých rychlostech. Zajímavé by mohlo být srovnání spotřeby, je totiž docela dobře možné, že silnější motor bude mít v reálu o něco málo skromnější apetit.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Nejlevnější verze modelu1.114.000 Kč (D4 Drive-E/133 kW)
Základ s testovaným motorem1.176.400 Kč (D4 AWD/133 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.563.850 Kč (D4 AWD aut./133 kW)

Plusy

  • Kultivovaný motor
  • Zpracování interiéru a použité materiály
  • Přehledná karoserie
  • Jízdní komfort

Minusy

  • Náklony při rychlé jízdě
  • Pomalejší reakce automatu
  • Komfortní sedadla bez bočního vedení

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (114)
Volvo XC70 D4 AWD
Cena základní sestavy 1 176 400 Kč
Výbava základní sestavy Elektrická parkovací brzda, čelní airbagy, boční airbagy SIPS, okenní airbagy IC, ochrana páteře WHIPS, audiosystém s 7” displejem, navigační systém, přední mlhová světla, tempomat, dvouzónová klimatizace, Air Quality Sensor, multifunkční volant s ovládáním rádia, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, elektricky sklopná vnější zrcátka s osvětlením prostoru pod nohama, dešťový senzor, střešní ližiny, samostmívací zrcátko, bluetooth, kožené čalounění, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, aktivní dual-xenonové světlomety, elektricky sklopné hlavové opěrky na zadních sedadlech, 18palcová kola a další Kč
Cena testované sestavy 1 563 850 Kč
Výbava testované sestavy Family paket - integrované dětské sedačky, dětská pojistka zadních oken a dveří (10.200), metalický lak (25.000), paket winter (13.200), BLIS (15.500), adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách (56.200) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2400
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 555 / 1580
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1724 / 476
Rozměr pneu: 235/55 R17
Volvo XC70 D4 AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4838
b) šířka (mm): 1870
c) výška (mm): 1604
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1614
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Gasoline
17. 12. 2013 12:54
Re: Automat
To bych neřekl. Je kupován jako funglovka, teď má tři roky, 60k km a značkový servis. Ono to není tak tragické, jak to vyznělo, ale prostě ta sametovost ZF převodovek tam není. Pokud chce být Volvo bráno jako prémiový vůz, měl by být automat lepší.
Avatar - dochtor
17. 12. 2013 12:15
Re: Automat
Skôr to vidím tak, že ten konkrétny automat v XC90 má nejaký problém, resp. je pred smrťou.
Avatar - dochtor
17. 12. 2013 11:57
Re: Budíky
Celkom pekne si naletel na ten "hokej", čo tu autor článku rozohral.
Takže:
- logika označovania motorov pri S80, XC60 a XC70 je úplne zhodná !
- D4AWD je len podladené D5AWD, stále zostáva biturbo päťvalcom :-)
- D4 (malo by tam byť ešte Drive-E) je štvorvalec s biturbom a štart-stop systémom
- D4AWD a D4Drive-E sú výkonovo zhodné
- je tu ešte D3, čo je pôvodný 2,4L päťvalec zmenšený na dvojliter s jedným turbom
Avatar - Gasoline
16. 12. 2013 07:45
Re: Automat
Já mám jinou zkušenost. Občas jezdím švagrovou XC90 a automat je teda hodně škubavý a tak nějak nepříjemný v porovnání s ZF u mého LandRoveru.
Avatar - CarlosOstrava
16. 12. 2013 05:43
Re: vosí hnízdo
Mám právě slabší sestru :-)