VW Golf poprvé od roku 2007 není králem evropských prodejů. Letos tak tak udržel nejlepší pětku
Automobilovým prodejům na evropských trzích dominoval v loňském roce Peugeot 208. VW Golf, který tabulce vévodil čtrnáct let v kuse, se propadl až na pátou příčku.
Pořadí nejprodávanějších automobilů Evropy za rok 2022 vychází z dat společnosti JATO Dynamics, která do součtu započítává země Evropské unie, ale také Spojené království, Norsko, Švýcarsko a Island.
Podle této společnosti se za loňský rok prodalo napříč zeměmi 11,3 milionu nových automobilů. To je o propastných devětadvacet procent méně než v posledním předpandemickém roce 2019. Zároveň se bavíme o nejmenším počtu nových prodaných aut od roku 1985. JATO Dynamics připomíná nejzásadnější vlivy na razantní pokles: nedostatek polovodičů, inflaci, vzrostlé ceny energií a rusko-ukrajinský konflikt.
Nejprodávanějším modelem za rok 2022 se tak stal francouzský Peugeot 208 s počtem 206.816 ks a meziročním polepšením o pět procent. Kultovní VW Golf hlásí 177.203 prodaných kusů, což oproti loňsku znamená pokles o 14 %. Taková porce aut stačila v ročním zúčtování jen na pátou příčku. Před německý kompakt se dostala Dacia Sandero, VW T-Roc a dokonce i Fiat/Abarth 500. Žebříček deseti nejprodávanějších vozů najdete níže.
Znovu se sluší připomenout, že čísla jsou značně ovlivněna nejrůznějšími faktory. Výroba VW byla v průběhu loňska ochromena, celosvětové prodeje společnosti klesly meziročně z nejrůznějších důvodů o 6,8 %. A vedení automobilky avizuje, že nedostatek čipů se promítne i do čísel za rok letošní. Rozhodně to neznamená, že by zájem o Golf rapidně klesl, VW ostatně přiznává „velmi vysoký“ počet nevyřízených objednávek.
Významný pokles o sedmadvacet procent hlásí také Renault Clio, jenž se meziročně propadl ze čtvrtého na desáté místo. Předpokládá se, že i francouzskou značku dohnala čipová krize a dostupnou zásobu raději „věnovala“ ziskovým modelům Dacia.
Z pohledu do nejžádanější desítky je zřejmá obliba SUV a crossoverů. Čtvrtý VW T-Roc doplňuje osmý Hyundai Tucson a devátá Dacia Duster, která si z loňského patnáctého místa výrazně polepšila. Opomenout však nelze ani oblibu malých městských automobilů, jejichž budoucnost je však kvůli stále se zpřísňujícím emisním a bezpečnostním nárokům nejistá. Brzy totiž mohou stát stejně jako vozy o segment výše.
Nejprodávanější auta v Evropě za rok 2022 | |||
Pořadí | Vůz | Počet kusů | Meziroční rozdíl v % |
1. | Peugeot 208 | 206.816 | +5 |
2. | Dacia Sandero | 200.550 | +1 |
3. | Volkswagen T-Roc | 181.153 | -3 |
4. | Fiat/Abarth 500 | 179.863 | +3 |
5. | Volkswagen Golf | 177.203 | -14 |
6. | Toyota Yaris | 175.713 | -4 |
7. | Opel/Vauxhall Corsa | 164.358 | -9 |
8. | Hyundai Tucson | 150.803 | +1 |
9. | Dacia Duster | 149.648 | +2 |
10. | Renault Clio | 143.561 | -27 |