Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyzkoušeli jsme nové Audi A1 a Q3 na českých silnicích. Nadchla nás obě!

David Bureš David Bureš 11. 1. 2019
87
29
Zobrazit náhledy (87)
Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3 Audi Q3
Začátek letošního roku je u čtyř kruhů ve znamení dvojice novinek. Na český trh přijíždějí druhé generace malého hatchbacku A1 a SUV Q3.

Loňský rok byl pro automobilku Audi ve znamení záplavy novinek. Postupně se na českém trhu začaly prodávat nová A7, A6, Q8 nebo modernizovaná A4, vedle toho se světu představily i facelifty TT a R8 nebo elektrické SUV e-tron. Odhaleny byly rovněž druhé generace A1 a Q3, které ještě před koncem roku prozradily svoje české ceny. Krátce po Novém roku byly pak oficiálně uvedeny na český trh a my si je při této příležitosti poprvé vyzkoušeli na českých silnicích, v okolí Dobřichovic nedaleko Prahy.

Hlavně nová Q3 přitom bude mít za úkol navýšit prodeje Audi, které na českém trhu byly v loňském roce mizerné, registrace vozů se čtyřmi kruhy ve znaku i v důsledku nových emisních norem meziročně klesly o neskutečných 37 %. Q3 byla v roce 2016 nejprodávanějším vozem značky u nás, a tak není divu, že si tuzemské zastoupení Audi od novinky slibuje stovky prodaných kusů ročně. Naopak A1 bude nadále u nás spíše marginální záležitost, zájemců o malé luxusní auto je v republice zkrátka málo. Audi by však rádo letos prodalo přes 100 kusů A1.

Dospělejší a se skvělým podvozkem

Právě nová A1 přišla na paškál při české jízdní prezentaci jako první. Celým jménem si říká Audi A1 Sportback, čímž čtyři kruhy zdůrazňují, že novinka bude už nabízena výhradně jako pětidveřový hatchback, zatímco předchůdce byl dostupný i jako třídvířko. To ale není jediná změna druhé generace tohoto auta s interním označením GB.

Výroba se přesunula z Belgie do Španělska, k Seatu, základem se stala modulární platforma MQB A0, stejně jako u dalších koncernových hatchbacků segmentu B, Seatu Ibiza a Volkswagenu Polo. Po jejich vzoru A1 vyrostla, s délkou 4.029 mm je o 56 mm delší než předchůdce. Rozvor se natáhl dokonce o 94 mm, na 2.563 mm. Naopak výška klesla o 13 mm na 1.409, což mělo pomoci proporcím.

Výrazně se změnil i design, který má být mužnější než dosud. Pomáhá tomu hlavně agresivní příď s třemi zaslepenými průduchy nad maskou single frame, které mají odkazovat na slavné Audi Sport Quattro. Já osobně fanouškem tohoto řešení moc nejsem, to spíše oceňuji boční siluetu s masivními zadními sloupky, které zvlášť vyniknou v kontrastním dvoubarevném provedení karoserie. Koncová světla pak mají zajímavou světelnou grafiku, svým tvarem ale lehce evokují některá BMW.

A1 si však jakožto nejmenší zástupce rodiny čtyř kruhů chtělo zachovat hravost, která láká cílové mladé zákazníky, a tak je k dispozici hned 11 odstínů karoserie, možnost kontrastní střechy (v černé, nebo šedé), několik barevných paketů se zvláštně zbarvenými detaily karoserie, 16 typů kol nebo 11 variant čalounění v interiéru.

Právě interiér přece jen dává najevo, že je A1 nejmenším a nejlevnějším zástupcem značky. Ne, že by v rámci segmentu bylo něco špatně (snad jen na lesklé, snadno se opatlávající plasty na středovém tunelu), ve srovnání s většími audinami ale A1 vevnitř přece jen působí o chlup laciněji. Plasty v obložení dveří jsou tvrdé, obrazovky multimediálního systému mají nižší rozlišení než ve větších modelech. Jak už ale bylo řečeno, v rámci segmentu je vše pořádku a mezi malými hatchbacky je A1 rozhodně prémiovkou.

Nejvíce je to vidět při samotné jízdě. Na české prezentaci jsme jezdili s verzí 30 TFSI, což je přeplňovaný litrový tříválec s 85 kW, kombinovaným se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Známý zážehový motor je během klidné jízdy skvěle odhlučněný, není prakticky slyšet jeho vrnění, převodovka pak mění převody rychle a hladce, v manuálním režimu rychle reaguje na pokyn.

Nejvíce nás ale překvapil podvozek. Přestože zkoušený exemplář obouval velká 18palcová kola (v krásném bílém zbarvení), auto skvěle tlumilo nerovnosti a od podvozku se neozývaly žádné hlučné rány. Zvláště ve srovnání s Ibizou si A1 s rozbitým českými okreskami poradila mnohem suverénněji.

360p720p

Krátká jízda neumožnila nějaké detailnější závěry, podivný zvukový doprovod jsme však zaznamenali jíž krátce po rozjezdu. Tříválcový rykot při akceleraci se totiž Audi rozhodlo přehlušit dobarveným zvukem, který má snad evokovat slavné ingolstadtské pětiválce, což ve výsledku působí nepřirozeně uměle a až trochu směšně. Navíc při delším poslechu už je to poněkud rušivé, zvlášť v kontrastu s tím, jak je motor při klidné jízdě tichý. Škoda, že tenhle sound nelze pořádně potlačit, lehce slyšet je i v ekologickém režimu.

Cílové klientele to ale asi vadit nebude, stejně jako cena, kterou běžná společnost bude rozdýchávat jen těžko. V základu totiž dáte za Audi A1 neskutečných 524.900 korun, a to za tříválec 25 TFSI s výkonem 70 kW, kombinovaným s pětistupňovou manuální převodovkou. Konfigurátor navíc aktuálně prezentuje až silnější tříválec 30 TFSI s 85 kW, který s šestistupňovým manuálem pořídíte za 555.900 korun.

Základní výbava za tuto částku přitom čítá světelný a dešťový senzor, rádio ovládané prostřednictvím 10,25“ obrazovky, manuální klimatizaci, 15palcová ocelová kola, multifunkční kožený volant nebo digitální přístrojový štít s 10,25“ displejem, který za příplatek může nahradit větší obrazovka s 12,3“. Základní cenovka se tak bude jistě navyšovat, třeba o paket Gravity, který za 59.700 Kč přidává vyhřívané přední sedačky, diodové světlomety, MMI rádio Plus nebo tempomat.

Audi A1 Sportback – technická data a základní české ceny nové generace
Verze25 TFSI30 TFSI35 TFSI40 TFSI
Zdvihový objem [cm3]99999914981984
Válce/ventily3/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min]70/5000-550085/5000-5500110/5000-6000147/4400-6000
Točivý moment [N.m/min]175/2000-3500200/2000-3500250/1500-3500320/1500-4400
Převodovka5M6M (7DS)6M (7DS)6DS
Max. rychlost [km/h]191 (191)203 (203)? (222)235
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,8 (11,0)9,5 (9,4)? (7,7)6,5
Komb. Spotřeba WLTP [l/100 km]4,6 (?)5,3 (5,7)? (5,0)6,0
Základní cena [Kč]524.900 (576.900)555.900 (607.900)617.900 (669.900)768.900

Rodinný typ

Výraznějšími úpravami prošla také druhá novinka Audi, druhá generace Q3 vsadila na sportovnější, výraznější vizáž a prostornější kabinu, která má lépe vyhovovat nové cílové klientele – rodinám. Proto zavazadelník vzrostl z 460 litrů na 530 litrů, proto jsou tu polohovatelná zadní sedadla dělená v poměru 40:20:40, která lze v podélném směru posouvat o 150 mm a zvětšit tak zavazadlový prostor až na 675 litrů.

Větší zavazadelník je jedním z důkazů nárůstu vnějších rozměrů. Q3 se natáhla na 4.484 mm, což je o výrazných 97 mm více než u první generace. Štědrému prostoru v kabině zase pomáhá rozvor natažený o 78 mm na 2.681 mm.

Interiér pak samozřejmě sází na luxusní materiály, jak je u Audi zvykem, v tomto pohledu též zkoušenou A1 Sportback jasně překonává. Stejně jako u malého hatchbacku je už v základu digitální přístrojový štít, který však lze za příplatek nahradit větší obrazovkou.

360p720p1080p

V okolí Dobřichovic jsme testovali variantu 35 TFSI, což znamená benzinovou patnáctistovku se 110 kW, v tomto případě kombinovanou se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Krátká jízda odhalila to, že je Q3 přesně takové, jaké byste čekali. Komfortní, dobře odhlučněné a se slušným elánem k jízdě. Jestli má Q3 vůbec nějaké chyby, prozradí až detailnější prozkoumání v rámci týdenního redakčního testu. Na ten se samozřejmě můžete těšit i v případě A1 Sportback. Zatím se nám dá sice dokonalá, ale ve výsledku trochu nudná, bez šmrncu, což cílové klientele ale asi vadit nebude.

Audi Q3 – technická data a české ceny nabízených motorů
MotorQ3 35 TDI quattroQ3 35 TDIQ3 40 TDI quattroQ3 35 TFSIQ3 40 TFSI quattroQ3 45 TFSI quattro
Pohon4x44x24x44x24x44x4
Zdvihový objem [cm3]196819681968149819841984
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/3500-4000110/3000-4200140/3500-4000110/5000-6000140/4200-6700169/5000-6700
Točivý moment [N.m/min]340/1750-3000340/1750-3000400/1750-3250250/1500-3500320/1500-4200350/1500-4400
Převodovka6M7DS7DS6M (7DS)7DS7DS
Max. rychlost [km/h]211207221211 (207)220233
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,39,28,09,6 (9,2)7,46,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,54,75,56,0 (5,7)7,27,3
Základní cena [Kč]970.900963.9001.070.900865.900 (928.900)1.035.9001.100.900

Závěr

Audi na českém trhu vstupuje do nového roku s odhodláním, že jeho prodeje budou lepší než loni. Pomoci by tomu měla hlavně nová Q3, jejíchž předchůdce byl v roce 2016 nejprodávanějším modelem značky u nás. Novinka na úspěch jistě šanci má, sází na silné zbraně v podobě pohodlného podvozku, moderní výbavy a prostorné kabiny, a tak věříme, že na českém trhu se jí bude dařit, přestože je trochu nudná a neumí tak rozbušit srdce.

Povedeným autem je i druhá generace Audi A1 Sportback, u něhož nás doslova nadchla skvělá práce podvozku. Navíc má tu pověstnou jiskru, díky níž se do ní zamilujete. Přesto to u nás bude mít á-jednička těžké, na českém trhu se luxusním malým hatchbackům příliš nedaří, tuzemští zákazníci dají závratnou cenovku za ně raději do většího auta.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Jezdit s novými auty v záruce bude v rozumné motorizaci fajn
fOE
| 14. 1. 2019
Chces to kratce nebo dlouze?

Kratce: Ano.
Dlouze: Ano, delaj to tak vsichni.
Avatar - pallas
Jezdit s novými auty v záruce bude v rozumné motorizaci fajn
pallas
| 12. 1. 2019
wakantanka: ale veď tie testy, aj rozborku, aj merania, aj fotky - všetko to robí autočasopis. A je len na uvážení šéfredaktora, aký článok vyjde.
"Tam tie merania proste len tak neodrbeš, skrytú koróziu detto. " - a kto sa im pozerá na prsty? Že im tie merania robí DEKRA? No a?
ADAC bol tiež kedysi "veľmi dôveryhodný" a ako dopadli.
Avatar - wakantanka
Jezdit s novými auty v záruce bude v rozumné motorizaci fajn
wakantanka
| 12. 1. 2019
Pozri, určite nebudem tvrdiť že nejaký magazín je symbolom objektivity a nezaujatost. To v žiadnom prípade. Ale tie testy na 100 tis.km majú podľa mňa značnú výpovednú hodnotu. Zvlášť tá rozborka a merania ktoré robia po skončení. Tam tie merania proste len tak neodrbeš, skrytú koróziu detto.
Avatar - pallas
Jezdit s novými auty v záruce bude v rozumné motorizaci fajn
pallas
| 12. 1. 2019
tak samozrejme, že sa treba občas pripomenúť sponzorovi. A aj na čitateľov dobre pôsobí metóda "cukor a bič".
Ten Touran, to si dal vcelku starý príklad, to bol Touran prvej generácie - článok 28.12.2006 mal názov "jeho domovom je zdvihák" [odkaz]
Takisto bol neskôr totálne skritizovaný Passat Variant , a to v presne takej istej motorizácii, teda 2.0 TDI DSG - 26.09.2008 vyšiel článok o katastrofálnom dlhodobom teste "VW Passat - večný pacient" [odkaz]

Odvtedy ešte párkrát pripomenuli VW ich vplyv na čitateľov - bola napr. séria článkov o preskakujúcich rozvodoch na TSI a TFSI - [odkaz] . Ale to boli články v dobe, kedy ostatné médiá vrátane TV dennodenne informovali o súdnych procesoch zákazníkov proti VW, čo sa mal Autobild tváriť, že sa to nedeje?

Naopak, čo sa týka emisného škandálu v USA, to sa Autobild nešiel pretrhnúť s informovaním. Takisto teraz nedávno, kedy kvantá áut z VW koncernu zaberali letiská v Nemecku, v ČR aj inde - skôr sa to tlmilo.

Avatar - pallas
Jezdit s novými auty v záruce bude v rozumné motorizaci fajn
pallas
| 12. 1. 2019
bestseller Golf je na chvoste - ale 11 rokov starý.. veď si tú tabuľku prečítaj, je z roku 2014, ten Golf na chvoste z roku 2003, na piatom mieste je Golf z 2009. Rebríček rodinných kombi - najlepšia je Octavia. Rebríček SUV - najlepší je Tiguan.

Ešte som zabudol spomenúť tú vcelku známu kauzu olympiáda - VW ako jeden zo sponzorov olympiády v Pekingu pozval 30 nemeckých autonovinárov do Číny na 4-dňový výlet. A poriadne za nich zacvakal. Novinárov ubytovali v hoteli J.W. Marriott, vtedy najluxusnejšie bývanie v celej Číne, k tomu voľná konzumácia, darčeky, výlety, vstupenky na olympijské štadióny..
Lenže - po návrate z Číny, nemeckí daňováci vyzvali zúčastnených novinárov, aby zdanili tento darček - každý jeden z novinárov dostal výzvu na zaplatenie sumy 17.000 eur ako daň za tento výlet, nesúvisiaci s prácou autonovinára. Ako to dopadlo? VW nakoniec refundoval redakciám tieto sumy..

[odkaz]
[odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku