Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové emisní normy jsou tu! Proč ale značky stále uvádějí spotřebu podle starého cyklu NEDC?

David Bureš
Diskuze (0)
Kdo očekával okamžitý přechod na WLTP, může být teď překvapen. Výrobci v cenících a dalších materiálech stále uvádí hodnoty dle cyklu NEDC. Proč?

Na začátku září začala v Evropské unii platit pro všechna nová osobní auta na trhu nová emisní norma označovaná Euro 6c, jejíž primární novinkou je změna testovací metodiky – místo cyklu NEDC přišlo WLTP, naopak třeba limity vypouštěných části se nijak nezměnily. Při přechodu na novou metodiku jsme nejen my očekávali okamžité přepisování technických údajů u nových aut, jenže to se stalo jen částečně.

Při prohlídce aktuálních ceníků si totiž všimnete, že automobilky nadále uvádějí hodnoty spotřeby a vypouštěných emisí oxidu uhličitého podle emisního cyklu NEDC, což je v některých případech (třeba u Kie) doplněno o poznámku, že dané hodnoty jsou na NEDC přepočteny z WLTP, podle kterého je daný model homologován. Jaký to má smysl?

Vysvětlil nám to technický specialista českého zastoupení Kia Michal Tolar, který tvrdí, že hodnoty podle NEDC jsou nadále důležité. Pořád je tato hodnota potřeba pro výpočet flotilových emisích firem nebo pro výpočet cestovních náhrad zaměstnanců. Dá se také očekávat, že setrvačností bude hodnota NEDC ještě nějaký čas vyžadována také třeba v tendrech na nákup nových vozidel nebo při výpočtu daní.

„Hodnoty NEDC budou uváděny ještě zhruba do roku 2020,“ říká Michal Tolar. Do té doby bude potřeba také pro výpočet meziročního snížení emisí u nových aut.

Jak se tedy dozvědět hodnotu spotřeby a vypouštěných emisí podle WLTP? Technický průkaz vám v tomto směru nepomůže, v něm je nadále udávána spotřeba podle NEDC. K autům je ale dodáván takzvaný COC list (Certificate of conformity), který udává přesné parametry spotřeby, emisí a další technická data toho konkrétního vozidla. A právě z něho zjistíte parametry dle WLTP, i jejich srovnání s NEDC.

Jak se liší WLTP od NEDC?

Právě to je důvod, proč existuje přepočet hodnot WLTP na NEDC, přestože je spotřeba podle nových emisních pravidel udávána podle jiné logiky. Jestliže dosud existovala tři čísla, městský cyklus, mimoměstský cyklus a kombinace, podle WLTP je uváděno pět hodnot – nízká zátěž, střední zátěž, vysoká zátěž, extra vysoká zátěž a kombinace. Právě na základě uvedení těchto pěti hodnot místo tří lze případně vyvodit, že daná spotřeba je uvedena podle WLTP. Podle Kie jsou mimochodem udávané parametry o nějakých 17 až 20 % vyšší než u NEDC.

Novinkou je pak také udávání rozsahu spotřeby. Nově totiž automobilky musí změřit jak „nejlepší“ exemplář daného modelu s tím konkrétním pohonným ústrojím, tak ten „nejhorší.“ Nově se totiž zohledňuje výbava zvyšující spotřebu auta. Dosud si výrobci mohli pomoci změřením jen té nejúspornější varianty daného pohonného systému. To bylo vidět třeba na menších palivových nádržích, které byly primárně určeny jen pro změření emisí, aby zákazníkům ten daný výrobce automaticky nabídl nádrž větší. Dnes kvůli vyšší hmotnosti bude muset být změřen i takový automobil.

Pro automobilky ale práce na homologaci nekončí. V září začne platit tzv. norma Euro 6d-TEMP, která zavádí testovací metodiku v reálném prostředí (RDE), které doplní laboratorní měření WLTP. Jinak se ale nic proti od letoška platnému Euro 6c nemění, a tak většina automobilek své vozy homologovala už podle Euro 6d-TEMP – aby si ušetřily čas. Náročnější měření dle WLTP totiž homologaci daného auta notně prodlužuje.

V roce 2021 pak pro všechna prodávaná nová osobní auta vstoupí v platnost Euro 6d, která podmínky měření dále zpřísní. Jestliže podle Euro 6d-TEMP hodnoty naměřené v reálných podmínkách budou moci být o 110 % vyšší u emisí oxidů dusíku, respektive o 50 % vyšší u pevných částic než v laboratorních podmínkách, od roku 2021 bude také tolerance u NOX snížena na 50 %. Vývojáři se tak rozhodně mají ještě na co těšit...

David Bureš
Diskuze (0)