Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za volantem Renaultu Clio E-Tech: Hybridní učeň F1 potěší spotřebou i jízdou

Stanislav Kolman
Diskuze (31)

Renault není na poli elektrifikace žádným nováčkem, přesto začal spalovací motor s elektromotorem v sériovém autě kombinovat až teď. A první dojmy naznačují, že čekání se vyplatilo!

Na začátku to přitom celé zas až tak idylicky nevypadalo. Cestou z Prahy do Dlouhé Lhoty se honila mračna, občas lehce sprchlo a my přijížděli s obavami, jestli neskončíme úplně promočení a s minimálními jízdními zážitky. Krátce před cílovou destinací se ale nebe rozjasnilo, vykouklo sluníčko a venku bylo tak akorát na košili. Jako by někdo tam nahoře chtěl, abychom si před koncem turbulentního roku 2020 užili ještě aspoň jednu hezkou automobilovou akci.

Video se připravuje ...

Hlavní hvězdy? Elektrifikované novinky francouzského Renaultu – hybridní Clio E-Tech a plug-in hybridní Captur a Mégane E-Tech. Dnes si popovídáme o prvně jmenovaném, ale nebojte, i na dvojičku do zásuvky na našem webu ještě přijde řada. Symbolicky jsem novinky francouzské značky vyzkoušel ve stejný týden, na jehož začátku jsem Renaultu vrátil dlouhodobě testovaný elektromobil Zoe. Na finální verdikt týkající se tohoto elektrického autíčka se také můžete těšit co nevidět... ale teď už pojďme na to hlavní!

Nenápadný šetřílek

Hned u vjezdu k Panství Dlouhá Lhota si všímáme vyřádkovaných novinek Renaultu. Z těch elektrifikovaných je Clio E-Tech nejméně nápadné, od klasického Clia jej takřka nerozeznáte. I když má za úkol šetřit a produkovat nižší emise, na elektrické značky si musí nechat zajít chuť (na ty u nás dosáhnou až plug-in hybridy). Na rozdíl od Capturu a Méganu do zásuvky chybí i další víčko s konektorem pro nabíjení. Clio E-Tech je „klasický“ hybrid, jenž si vystačí bez šťávy dodané externě.

Více indicií o hybridním pohonu v útrobách najdete až v interiéru. V kapličce s přístrojovým štítem si všímáme indikace s kapacitou baterie, na prostředním displeji multimediálního systému zase vidíme přepracovanou nabídku jízdních režimů – My Sense, Sport a Eco. Stejně tak si na obrazovku můžete promítnout data o toku energií a spotřebě paliva. Díky přehlednému grafu snadné poznáte, kdy jste spotřebovali kolik paliva a kdy hrál prim odběr elektřiny. Opomenout nesmím ještě jeden nenápadný, avšak o to důležitější prvek. I když je Clio E-Tech „jen“ běžným hybridem, dostává po vzoru ryzích elektromobilů režim se zvýšenou rekuperací. Vůz se tak dá v řadě situací ovládat jediným pedálem.

Geny formule 1

Chtěl jsem tedy původně napsat geny šampionů, ale poslední mistrovské vavříny Renaultu coby továrního týmu z let 2005 a 2006 už jsou pořádně vousaté. A navíc získané dávno před příchodem takzvané hybridní éry formule 1. Do té se Renault po několikaleté pauze vrátil až v roce 2015, byť mezitím působil coby dodavatel pohonných jednotek mistrovskému Red Bullu. Tuto odbočku nepíšu náhodou… Hybridní systém Clia E-Tech (a vlastně i Capturu a Méganu E-Tech) v mnohém vychází ze zkušeností a poznatků, které francouzská automobilka nasbírala v šampionátu F1.

Clio je postavené na modulární alianční platformě CMF-B, u které se od počátku počítalo se zástavbou elektrifikovaného pohonu. Renault však stavbu svého prvního sériového hybridu pojal ještě trochu jinak. Nebral jej jako spalovací auto, ke kterému přidělá nějaké ty elektromotory a baterku. Od počátku jej chápal jako elektromobil, kterému ve vyšší zátěži spalovací jednotka vypomůže.

Video se připravuje ...

Že se Renault nerozhodl jen opisovat od zkušenější konkurence dokazuje i 150 registrovaných patentů souvisejících s hybridní technologií. Srdcem hybridního Clia je 1,6litrový atmosférický čtyřválec. Základ je shodný se šestnáctistovkou SCe, jíž známe z dřívějších vozů Renault a Dacia, tento agregát je však značně modernizovaný. Motor pracuje v Atkinsonově cyklu, má jiné písty či ojnice. Hlavně ale spolupracuje s vysokonapěťovým startér/generátorem (HSG) a elektromotorem vestavěným v tělese převodovky. Spalovák dodává výkon 68 kW, hlavní elektromotor 36 kW, HSG může přidat dalších 15 kW. Renault se chlubí systémovým výkonem 103 kW (140 k), což by pro auto velikosti Clia mělo být víc než dost. Zapomenout nesmíme na akumulátor s kapacitou 1,2 kWh, jenž přidává 38 kg hmotnosti.

Klíč k úspěchu představuje automatizovaná převodovka Multi-Mode (viz video výše), jež spalovací motor se dvěma elektromotory propojuje. Jde o sofistikované řešení, které může nabídnout 15 různých variant kooperace jednotlivých motorů. Všechno propojení je přes ozubená kola, vlastně jsou to dvě převodovky v jednom těle se dvěma převody pro hlavní elektromotor a čtyřmi pro motor spalovací. Mechanickou synchronizaci nahrazuje elektrická, jež před změnou převodu vyrovnává otáčky ozubených kol. Nechybí ani efektivní systém rekuperace kinetické energie (15 nebo 50 kW) při uvolnění plynu a brzdění. Intenzitu může řidič ovlivnit zařazením zmiňovaného režimu B.

Příjemné svezení

Jednou z výhod celého toho sofistikovaného systému jsou čistě elektrické rozjezdy za všech okolností. Pro automobilku jsou zase klíčové tabulkové hodnoty. Clio E-Tech slibuje průměrnou spotřebu 4,4 litru ve městě a emise nanejvýš 91 gramů CO2 na kilometr. Mě ale pochopitelně zajímala praxe.

Na podrobnější hodnocení včetně popisu jednotlivých jízdních režimů a funkcí hybridního ústrojí si musíme počkat až na tradiční redakční test. Renault pro nás připravil zhruba 30 km dlouhý úsek, který jsem absolvoval ve vláčku s ostatními kolegy za instruktorem, jenž s námi byl spojen vysílačkou a o hybridním pohonu nás celou cestu instruoval. První svezení lze tedy chápat jen jako takovou malou ochutnávku, ze které jsem si ale přeci jen odnesl alespoň hrstku prvních dojmů.

Okamžitě si všimnete tichých a hbitých rozjezdů, které nemají daleko k elektrickému Renaultu Zoe. Spalovací motor se o slovo přihlásí později, nebo při razantnějším sešlápnutí plynového pedálu. Pokud ale bedlivě nesledujete digitální přístrojový štít, střídání jednotlivých režimů a připojování spalovacího motoru takřka nerozpoznáte. Trasu jsem absolvoval se zařazeným béčkem a v režimu My Sense. To je mód, ve kterém práci hybridního systému necháváte kompletně na autě. To kalkuluje a snaží se vymyslet co nejefektivnější využití.

Byť jedeme vyřádkovaní za sebou, žádnými brzdami provozu nejsme. Snažíme se simulovat docela běžné příměstské dojíždění za prací. Nejprve pár kilometrů okresek, poté průjezd Příbramí doprovázen několika zastaveními a rozjezdy na světelných křižovatkách a nakonec kousek dálnice. Ta hybridu paradoxně hraje do karet, protože velkou část jedeme z kopce a já intenzivně rekuperuji. Malému akumulátoru stačí opravdu krátký úsek z kopce, aby si ukazatel stavu „polepšil“ o několik čárek. A když je dobito alespoň do poloviny, můžete stiskem tlačítka vyvolat čistě elektrickou jízdu. V ideálních podmínkách zvládne Clio E-Tech několik jednotek kilometrů. Na to ale přijde řada v klasickém testu.

Systém je nenápadným, avšak příjemným společníkem. Reakce na plyn jsou okamžité a zařazený režim B mě výrazným brzděním nijak nepřekvapuje, neb mám za sebou několik týdnů v elektrickém Zoe. Nezkušeného uživatele však může intenzita brzdění zaskočit (však se také po puštění plynového pedálu rozsvítí brzdové světlo a vůz zpomaluje až na nějakých 7 km/h, kde už musíte sáhnout po konvenční brzdě), je to však jen o zvyku. Renault říká, že Clio E-Tech zvládne až 80 % městského ježdění jen a pouze na elektřinu. A pocitově nemáme důvod nevěřit. Přes Příbram popojíždíme v tichosti a budíky skutečně ukazují, že systém využívá jen a pouze elektřinu. Na výjezdu z města jde pedál alespoň jednou až k k podlaze a v Cliu se probouzí všech 140 koníků majících se čile k světu. O dynamiku při rychlejších přesunech bych si starost nedělal.

Náš třicetikilometrový okruh nakonec zakončujeme se spotřebou 4,8 litru a 2,8 kWh. To jsou opravdu sympatická čísla, vzhledem k tomu, že ve vláčku nebylo moc příležitostí k předvídání. A nebyla to žádná náhoda. Kolega jedoucí na „déčko“ hlásí v cíli rovných 5 litrů, jiný dokonce 4,6 l. Věřím, že by se apetit dal ještě o pár desetin srazit, minimálně na tabulkami deklarovanou hodnotu. No povězte sami, kdy jsme tohle mohli napsat naposledy?

Jsem zvědav, jak si technika povede při dlouhodobějším testování. Tam se podrobně zaměříme na naladění podvozku, jehož nastavení se pro hybrid samozřejmě muselo upravit, na hlubší zkoumání už ale nezbyl čas. Náš zkušený školící instruktor však říká, že za něj je naladění možná nejlepší z aktuální nabídky nového Clia. Inu, rádi se co nevidět přesvědčíme!

Renault Clio E-Tech (technická data a české ceny)
  E-Tech 140
Zdvihový objem [cm3] 1598
Válce/ventily 4/4
Převodovka Multimódová automatická
Max. výkon spalovacího motoru [kW/min] 67/5600
Max. výkon elektromotoru [kW] 36
Max. výkon startér-generátoru [kW] 15
Systémový výkon [kW] 103
Max. točivý moment spalovacího motoru [Nm/min] 144/3200
Max. točivý moment elektromotoru [Nm] 205
Max. točivý moment startér-generátoru [Nm] 50
Kapacita baterie [kWh] 1,2
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,9
Max. rychlost [km/h] 180
Spotřeba město/mimo/kombi [l/100 km] 4,4-4,7/4-4,4/3,6-4
Emise CO2 [g/km] 82-91
Objem zavazadlového prostoru s rezervou/bez [l] 243/299
Provozní hmotnost/nosnost [kg] 1313/520
Cena Zen [Kč] 474.000
Cena Intens [Kč] 509.000
Cena R.S. Line [Kč] 539.000

Top 8 podle RNews.cz

Na slovíčko jsem si přizval ještě kolegu Aleše z magazínu RNews.cz, který z našich článků určitě dobře znáte. Aleš je nezávislým expertem na techniku Renaultu a často u nás jako první informuje o důležitých novinkách týkajících se francouzské automobilky a celé skupiny. Není náhodou, že s ním na svých speciálech rád spolupracuje i technický specialista Světa motorů Martin Vaculík. Aleše jsem poprosil, aby vypíchnul pár bodů o novém Cliu E-Tech, které jej po prvních jízdách zaujaly. Tady jsou:

  • Zcela nová hybridní platforma, kterou Renault vyvíjel takřka 10 let a na rozdíl od drtivé většiny konkurence je navržena opačně. Vývojáři systém pojali jako elektromobil se spalovacím motorem, nikoliv jako klasický vůz s elektromotory.
  • Velkou technickou zajímavostí je převodovka, která je v podstatě středobodem celého hybridního ústrojí. Přepíná různé kombinace pohonů. Jde o vlastní vývoj Renaultu a v oblasti hybridů opravdu o revoluční počin. Mezi motorem a převodovkou chybí spojka, jednotlivé rychlosti nemají synchronizaci. Převodovka je totiž sekvenčního typu, principiálně jako u závodních aut. Jsou zde dvě rychlosti pro elektromotor a čtyři rychlosti pro spalovací motor. Celkově však umí vykouzlit 15 režimů ve kterých může hybrid fungovat (různé kombinace dvou elektromotorů a spalovacího motoru).
  • Hybrid s výkonem 140 koní bez dobíjení představuje zajímavý kompromis mezi moderní technikou a dostupnou cenou.
  • Baterie nad zadní nápravou přispěla k lepšímu rozložení hmotnosti a spolu s přeladěným podvozkem se Clio na silnici chová skoro jako vůz segmentu C.
  • Hybridní ústrojí je uživatelsky velmi přívětivé, mezi různými režimy se snadno přepíná, stejně jako se snadno aktivuje plně elektrický režim.
  • Vůz se za všech okolností rozjíždí na elektromotor. Nabídne tedy velmi podobné zážitky jako 100% elektromobil, tedy zejména okamžitou reakci na plyn.
  • Unikum mezi hybridy je další funkce známá z elektromobilů - režim B, tedy režim zvýšené rekuperace. Baterie se dobíjí rychleji a vůz po uvolnění plynového pedálu výrazně brzdí (dokonce vzadu svítí brzdová světla). S trochou cviku tak lze Clio řídit takřka jedním pedálem, jako opravdový elektromobil.
  • Systém zaujal efektivitou rekuperace, baterie se dobíjí opravdu rychle. Pokud by nestačilo dobíjení skrze rekuperaci, naskočí spalovací motor, který baterii poměrně rychle dobije.
Stanislav Kolman
Diskuze (31)

Doporučujeme

Avatar - Jerry.Gunman
11. 10. 2020 23:19
Re: Složitost a spolehlivost
"Nič spoľahlivejšieho ako hybrid (od Toyoty) nie je k dispozícii."
Oni si taxikáři a policajti vybírali Fordy Crown Victorie a Mercury Marquise hlavně proto, že byly velmi nespolehlivé, že? ;-) ;-) ;-)
11. 10. 2020 19:11
Re: Složitost a spolehlivost
Nič spoľahlivejšieho ako hybrid (od Toyoty) nie je k dispozícii. Množstvo Prius taxíkov v Amerike s nájazdom niekoľko sto tisíc míl na pôvodnej mechanike to dokazuje.
Avatar - Mikesus
11. 10. 2020 00:50
Re: 4,8 l ?
Ano, i u hybridů se to projevi. Ted u ty corolly, kdyz je fakt zacpa, ze se jede 2 hodiny to co normalne 20 minut, misto nejakych 4 litru jsi na 5 až 5.5.
Avatar - Jerry.Gunman
10. 10. 2020 23:35
Re: 4,8 l ?
Bohužel to tak je, že kdy máš (dejme tomu) kolem 11. dopoledne projíždět centrem téměř jakéhokoli velkého města, tak spotřeba letí do nebes. A je asi jedno, zda jedeš benzínem nebo naftou. Osobně předpokládám, že takové to typické městské "přískokem vpřed" se dosti negativně podepíše i na spotřebě různých hybridů, protože ani rekuperace neprobíhá se 100% účinností a jistá (možná i značná) část energie se přemění na teplo. A to jsou hybridy pro tento typ protozu vlastně projektovány a stavěny
Avatar - Jerry.Gunman
10. 10. 2020 23:29
Re: 4,8 l ?
Mikesusi, jakákoli diskuse s Hamůňou je ztráta času. Většinou zde vystupuje jako Ha, muňka, sakra, někdy i jako Kylie - pod tím i oním nickem pouze prokazuje, že skutečně trpí duševní poruchou. Loni v létě (???) se tu v jedné diskusi přiznal/ přiznala, že má Aspergeroův syndrom. https://cs.wikipedia.org/…r%C5%AFv_syndrom . Viděno touto optikou je jasné, že ty příspěvky jsou touto chorobou ovlivněny

Doporučuji, zadej si je oba na ignore-list. Diskuse se Ti zpřehlední, zmizí šestisté devadesáté osmé opakování povídání o dotované naftě - a máš svatej klid