Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za volantem Simcy 1000 LS: Tichá, hravá, ale trochu malá

Martin Tolar Martin Tolar 7. 7. 2018 • 01:48
37
4
Zobrazit náhledy (37)
Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS Simca 1000 LS (1961) Simca 1000 LS (1961) Simca 1000 LS (1961) Simca 1000 LS (1961) Simca 1000 GLS (1963) Simca 1000 GLS (1963) Simca 1000 GLS (1963) Simca 1000 GLS (1963) Simca 1000 GL (1963) Simca 1000 GL (1963) Simca 1000 Special (1968) Simca 1000 Special (1968) Simca 1000 GLS (1968) Simca 1000 GLS (1968) Simca 1000 GLS (1968) Simca 1000 GLS (1968) Simca 1000 GLS (1968) Simca 1000 GLS (1968) Simca 1000 GLS (1968)
Malý čtyřdveřový sedan Simca 1000 není v našich zeměpisných šířkách úplně neznámým autem. Vlastně je to stejná koncepce jako naše škodovky, v lecčems se ale tenhle západní sedan přeci jen liší.

V roce 1961 uvedla francouzská automobilka Simca malý čtyřdveřový sedan, který se měl prodávat ve větších počtech. Malý sedan se vyráběl kromě Francie i ve Španělsku, Kolumbii a Maroku. Zřejmě se design Maria Boana líbil i jinde po světě... V jeho domovině se mu říkalo Simca Mille, což je francouzský výraz pro číslovku 1000. Existovala ale také verze 900 se slabším motorem i silnější 1100 nebo v USA 1118. Později se u modernizovaných verzí objevilo označení 1005 a 1006.

Kořeny Simcy 1000 ale leží vlastně v Itálii, protože ředitel automobilky Henri Pigozzi se narodil v Turíně a velmi dobře znal zakladatele Fiatu Giovanni Agnelliho. Do roku 1963 měl Fiat v Simce dominantní podíl. Když byl v roce 1955 výborně přijat Fiat 600, začal tým pod vedením Dante Giacosy pracovat na nástupci, který měl být o něco větší. Vznikly hned dva projekty – dvoudveřový 119 založený na modelu 600 a čtyřdveřový 122 na nové platformě. Pigozzi měl do vývojového oddělení přístup a rozhodl se, že jeden z šesti existujících návrhů 122 se stane novým modelem automobilky Simca. Výsledný vzhled ale upravil Mario Revelli. Fiat 600 se mezitím prodával velmi dobře a Fiat se zalekl, že by čtyřdveřový typ byl příliš velkým skokem, takže za nástupce byl vybrán dvoudveřový model 850. Simca se v šedesátých letech stala součástí koncernu Chrysler.

Při svém uvedení byla Simca velmi moderní a nebyla ani příliš drahá, na západě byla dokonce levnější než Škoda 1000 MB. Velmi rychle si jí oblíbili řidiči pařížské taxislužby, protože místa je v interiéru opravdu dost. Dveře s klasickými klikami se navíc dají otevřít takřka do pravého úhlu, takže přístup do interiéru byl opravdu snadný. Navíc ani místo na zadních sedadlech dospělé lidi nijak neomezuje, jde tedy o plnohodnotné rodinné auto. Vyváželo se i do USA, kde Simca musela po boku velkých sedanů působit trochu komicky.

Interiér je mnohem prostornější, než by se na první pohled mohlo zdát. Místa pro čtyři dospělé pasažéry je dostatek, kéž by totéž mohla říct třeba první Octavia. Také výhledu z auta skoro nic nebrání, prosklená plocha je obrovská a sloupky tenoučké. Přístroje před řidičem jsou na první pohled jednoduché, ale krásně přehledné. Sklo rychloměru bylo montováno pod takovým úhlem, aby se na něm neodrážely odlesky od sluníčka, z podlahy trčí dlouhá řadicí páka. Sedadla jsou příjemná a potažená kvalitní látkou. Zavazadlový prostor pod přední kapotou ovšem k největším nepatří. Tak už to ale u sedanů podobné koncepce bývá, navíc ještě objem ukrajuje svisle umístěná rezerva. Nádrž zůstala vzadu, je hned za sedadly a pojme 36 litrů.

Auto má vlastně stejnou koncepci jako naše škodovky – motor podélně vzadu, je ale skloněn doleva o 15 stupňů. Také pohání zadní kola (tenkrát to měl stejně i Renault Dauphine). A těch motorů mohla být vzadu celá řada, od základního s objemem 777 cm3 po třináctistovku, šlo o moderní řadový čtyřválec Poissy. Vždy byl k motoru připojen manuální čtyřkvalt se synchronizací všech stupňů, někdy ho vystřídal třístupňový automat. Ve všech dobových recenzích se ale dočtete, jak byla Simca tichá, automobilka si dala na odhlučnění záležet.

Objemy motorů se nezdají velké, ale na 730 kg těžké auto to stačí, stejně jako jsou dobře dimenzované bubnové brzdy na všech kolech. Celých 65 % hmotnosti auta navíc připadá na zadní poháněnou nápravu, takže na limitu je Simca přetáčivá, což s velmi čitelným řízením poznáte včas. Není to ale až tak dramatické, běžná Simca měla maximální rychlost jen 125 km/h. Ve své době patřil typ 1000 rozhodně k lepšímu průměru, co se jízdních vlastností týká, rozhodně alespoň v rámci segmentu. Vždyť má nezávislé zavěšení všech kol, což jí mohly jiné konkurenční malé sedany jen závidět, včetně našich škodovek. Brzdy jsou dostatečně dimenzované a velmi dobře krotí malý sedan. Reakce na prakticky veškeré ovládací prvky jsou okamžité. Celkově je jízda stejně příjemná, skoro jako v moderním malém autě.

Od roku 1973 ale prodeje klesaly. Simca nakonec výrobu tohoto typu ukončila v roce 1978, tedy po dlouhých 17 letech. Za tu dobu prodala automobilka téměř 2 milióny aut. Na jejím základu se vyrábělo i elegantní kupé navržené Giugiarem v době jeho působení u studia Bertone. Dnes mi tento veterán připadal excelentní, jen pro někoho bude nejspíš příliš malý. Zábava s ním ale opravdu je.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
10. 7. 2018 12:05
Automobily s motory 1000 ccm vzadu
Kolem r. 1960 vznikaly právě tyhle vozy s litrovými motory, ke kterým patřila i velmi povedená tahle Simca 1000. V zájmu odlehčení, to byly nejen samonosné karoserie, ale i motor přestěhovaný k hnací nápravě. A protože stejnoběžné klouby nebyly ještě spolehlivé, přestěhoval se dozadu. Tuhle vlna byla vidět především ve Francii (i Renault Dauphine, R8). Naše Škodovka přišla až téměř na konci té vlny - 1000 MB však vynikala nízkým těžištěm, ale měla poněkud těžkopádně vyřešené chlazení motoru (velký trvalý výkon větráku), byly tu potíže s kmitáním přední náravy (shimmy) a s vnitřním hlukem a od motoru (nebyly tu hluboké zkušenosti, které měla Tatra). Zato byla 1000 MB velmi pohledným automobilem - a je i po těch letech.

Simca se snažila typem 1000 ukázat, co umí (i když byl původ ve Fiatu pod vedením D. Giacosy), ale bohužel jí to nepomohlo a nakonec skončila pod konzervativním a ekonomicky nestabilním Chryslerem.
10. 7. 2018 11:55
Nazávislé zavěšení všech kol
- měly Škodovky už od První republiky. Škoda 1000 MB jaky by smet - u motoru vzadu to u zadní nápravy skoro ani jinak nejde.
8. 7. 2018 00:00
Re: Kravina
Souhlasím.

Podobný jalový žvásty již předvedl nedávno u materiálu o Renaultu 15. [odkaz]

Pan Tolar se nezlepšuje, snižuje zde již i tak kolísající úroveň tohoto webu a stále trvám na tom, že pro společnost by byl prospěšnější, kdyby vykládal vagóny na nákladovém nádraží. 8-s :no:
7. 7. 2018 17:00
Kravina
Pozerať na veľkosť auta veterána dnešnými očami je absolútna kravina. Nabudúce by o veteránoch mohol písať niekto, kto im aspoň trochu rozumie. Naviac si myslím, že väčšina textu je odniekiaľ pajcnutá, a naviac si to pán redaktor ani poriadne neprečítal. V článku sa píše:

"Interiér je mnohem prostornější, než by se na první pohled mohlo zdát."

A v závere to autor zaklicuje vetou: "Dnes mi tento veterán připadal excelentní, jen pro někoho bude nejspíš příliš malý.", a naviac to dá ešte aj do nadpisu... :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku