Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Škodu Favorit Sedan? Jedna z nejvzácnějších škodovek slaví 35 let

Jan Zajíc
Diskuze (36)

Když v Mladé Boleslavi rozmýšleli nad dalšími karosářskými verzemi Favoritu, experimentovalo se i se sedanem. Po pětatřiceti letech se dochoval jediný prototyp.

Již od počátku bylo jasné, že se paleta karosářských verzí modelu Favorit bude postupně rozrůstat. „Tehdy jsme nemohli pomýšlet na víc modelů se svébytnou technikou, které má Škoda Auto dnes, ale chtěli jsme je alespoň suplovat několika verzemi favoritu,“ uvedl Petr Hrdlička, konstruktér vozu, jehož zachovalé exempláře se dnes stávají hojně vyhledávaným zbožím.

Vyjma standardního pětidveřového hatchbacku prošel do sériové produkce ještě užitkový pick-up a rovněž o pětatřicet centimetrů prodloužené kombi Forman. V jeho případě pomohla Hrdličkova zajímavá lest. Produkce stále nedostala zelenou, a tak se tvůrce zeptal veřejné bezpečnosti, zdali na psy a vysílačky nepotřebuje kombi. A ona si náhle uvědomila, že ano! Kombík vznikl ruku v ruce s minimálními náklady navíc, a tak dostal stejné páté dveře jako hatchback.

V zákulisí značky se však pracovalo ještě na dvou dalších karosářských verzích – třídveřovém kupé a čtyřdveřovém sedanu. Výroby se však nedočkal ani jeden z prostého důvodu – tržní potenciál byl malý a unikátních dílů karoserie bylo potřeba podstatně více.

Video se připravuje ...

Sedan se však dostal alespoň do stádia funkčních prototypů. Škoda roku 1986 vytvořila celkem tři takové karoserie, zkompletovány však byly jen dva vozy. Jeden jezdil jako služební po závodě automobilky a překvapivě se neví, kterak skončil. Druhý se dožil až do dnešních dní a najdeme jej v mladoboleslavské muzejní sbírce. Od přípravy tohoto prototypu letos uplynulo rovných 35 let.

Před osmi lety dostal Martin Vaculík exkluzivní příležitost jediný existující kus sedanu vyzkoušet. „V době dnešních supertvrdých tlumičů je auto, které se přes železniční přejezd jen tak zhoupne, řidičskou nirvánou,“ pochvaloval si v tehdejším vydání časopisu Svět motorů jízdu kousku, který si můžete prohlédnout v galerii. A mezi klady zařadil i přesné řízení s vynikajícím rejdem a také řazení.

Sériové produkce se však Favorit Sedan nedočkal. Škodovka takovou karosářskou verzi zvažovala i u modernější Felicie, i zde však zůstalo jen u prototypu. K realizaci nápadu došlo až v roce 2000 s příjezdem první generace Fabie, která je na rozdíl od Favoritu Sedan podstatně známějším strojem.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (36)

Doporučujeme

23. 9. 2021 21:53
Re: AZNP měla už v roce 1988
Dokonce se několik prvků z Favorita se objevilo na koncernových vozech - tříbodové zavěšení motoru na Polu a následných modelech, zavěšení předních ramen ve Fabii, oddělený buben od náboje (paradoxně u Favoritu se naopak upravoval na jednodílný buben z Golfu)... A je i celkem podezřelé, že sedačky z Fabie mají identickou rozteč s Favoritem (zatímco u starších VW byly pojezdy integrované v karoserii).
Řekl bych, že Favorit pomohl ve i s vývojem hliníkových motoru.
A převodovka ve Favoritu byla o dost lepší, než 085 používaná pro malé motory v Golfu a Polu
23. 9. 2021 21:43
Re: AZNP měla už v roce 1988
Ano, favorit byl tak mizerný, že pak VW využilo několik technických řešení v Polu 6N a dalších, včetně celého motoru s převodovkou (i když upravených) ve Fabii a Lupu
22. 9. 2021 17:46
Re: AZNP měla už v roce 1988
Pochopitelně, favorit byl kompromisní (byť to je trochu jinak - sklon okna byl takový kvůli celkové délce a využitelnosti prostoru kabiny, světla sice skutečně byla kvůli palu jiná než bertone chtěl, ale to mělo vliv na design, nikoliv odpor vzduchu, hranaté to auto mělo být tak jako tak), ale nijak zvlášť se to nevymykalo - nikdo nečekal že by auto z východu mělo mít lepší parametry odporu vzduchu než západní vozy.

Felicie obdobně - zaoblení bylo věcí primárně designu, nikoliv aktivní snahy nějak zásadně řešit součinitel odporu vzduchu, také proto bylo jeho zmenšení jen nepatrné.
Avatar - Barrichello
22. 9. 2021 12:43
Re: Ja jsem teda "sedanovej"
známý má Fabii sedan dodnes, vypadá jak nová
22. 9. 2021 11:30
Re: AZNP měla už v roce 1988
Velké Cx=0,36 bylo dáno hranatou karoserií a zejména A-sloupky posunutými dole u kapoty vzad, aby se vešel akumulátor do "džlabu" (proč nemohl být nad převodovkou? - údajně tehdejší ČSN), a tím poměrně dost "vztyčeným" čelním oknem - Bertone se snažil to zmírnit zaobleným koncem kapoty = náběhovým přechodem na okno. Hranatost byla (údajně) dána vysokými předními reflektory z PAL.

Při jízdě byl velký odpor vzduchu opravdu znát. Mělo to vliv i na stálost geometrie postavení předních kol.

Posunutí "patek" A-sloupků vzad bylo samozřejmě včetně přepážky motor-kabina, která se oddálila od "hrnců" McPhersonova ukotvení a to bylo potom měkké. Případná přídavná tyč mezi nimi jen rozkládala síly na obě strany, ale neztuhlo to jako celek.

Při jízdě byl měkký předek znát.

U Felicie byla nápadná snaha po zaoblení - veškeré hrany byly zaobleny a uvnitř bylo zaobleno snad všechno. Cx se zmenšil o necelých 10%.