Zrychlí konečně výstavba českých dálnic? Vláda projedná zákon o liniových stavbách
Návrh zákona o liniových stavbách má za cíl zkrátit přípravy strategických dopravních staveb.
Česká dálniční síť ještě není ani zdaleka hotová, o tom nemá smysl pochybovat. Vědí to i na ministerstvu dopravy, kde dokonce vědí, co je příčinou – příliš dlouhá příprava strategických dopravních staveb. Už je tu však řešení, ministerstvo ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem průmyslu a obchodu předkládá vládě dlouho avizovaný návrh novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.
Hlavním smyslem novely zákona, kterému se zkráceně říká zákon o liniových stavbách, respektive liniový zákon, je zkrátit procesy před zahájením výstavby strategických dopravních staveb. Přípravy nových dálnic a dalších takových staveb nyní podle ministerstva dopravy trvá až 13 let, přičemž novela zákona by tuto dobu mohla zkrátit o třetinu. Zjednodušuje totiž povolovací procesy, které často brání včasnému zahájení staveb.
„Podstatným nástrojem k urychlení přípravy staveb je možnost umístit a povolit dopravní stavbu v jediném řízení, a to na základě méně podrobné dokumentace, s nímž je spojen také pouze jediný přezkum. V praxi by to mohlo znamenat zkrácení přípravy jednotlivých staveb až o tři roky,“ uvádí jednu ze změn plánovaných novelou ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Návrh novely zákona dále zavádí Jednotné závazné stanovisko u záměrů staveb, u kterých bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí. V takových případech bude nově vydáváno jediné závazné stanovisko, které nahradí veškeré správní akty vydávané podle zákona o ochraně přírody a krajiny, což může oproti současnosti urychlit přípravu staveb až o rok.
Vedle toho návrh počítá rovněž se zavedením pevné lhůty pro vydávání závazných stanovisek. Ta je stanovena maximálně na 30 dní, respektive na 60 dní ve zvlášť složitých případech.
„Současná úprava, která nestanovuje žádnou lhůtu, nevytváří na vyvlastňovací úřad dostatečný tlak a motivaci, aby rozhodoval bezodkladně. Naopak výslovné stanovení lhůt přispěje k pozitivní motivaci vydávat rozhodnutí v přiměřených a realistických lhůtách,“ uvádí ministerstva v důvodové zprávě. Zatímco správní řád předpokládá maximální lhůtu 60 dní od zahájení řízení, tuto není v řízení o vyvlastnění objektivně možné splnit, proto jsou navrhovány lhůty delší a reálnější.
Novela zároveň umožňuje vyhotovování jednoho znaleckého posudku pro více pozemků a staveb potřebných pro výstavbu dopravní infrastruktury a jeho využitelnosti až po dobu tří let od jeho vyhotovení.
Aktuálně resort dopravy staví celkem 256,6 km nových dálnic a silnic I. třídy. Z toho 138,1 km tvoří zcela nové dálnice a 57,8 km jsou nové silnice první třídy, zbytek připadá na modernizaci dálnice D1. Nejvíce rozestavěnými dálničními stavbami je vedle modernizace D1 výstavba D3. V příštím roce to budou především dálnice D6 (Nové Strašecí – Řevničov) a D48 (Rybí-Rychaltice).