Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zrychlí konečně výstavba českých dálnic? Vláda projedná zákon o liniových stavbách

David Bureš
Diskuze (14)

Návrh zákona o liniových stavbách má za cíl zkrátit přípravy strategických dopravních staveb.

Česká dálniční síť ještě není ani zdaleka hotová, o tom nemá smysl pochybovat. Vědí to i na ministerstvu dopravy, kde dokonce vědí, co je příčinou – příliš dlouhá příprava strategických dopravních staveb. Už je tu však řešení, ministerstvo ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem průmyslu a obchodu předkládá vládě dlouho avizovaný návrh novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.

Hlavním smyslem novely zákona, kterému se zkráceně říká zákon o liniových stavbách, respektive liniový zákon, je zkrátit procesy před zahájením výstavby strategických dopravních staveb. Přípravy nových dálnic a dalších takových staveb nyní podle ministerstva dopravy trvá až 13 let, přičemž novela zákona by tuto dobu mohla zkrátit o třetinu. Zjednodušuje totiž povolovací procesy, které často brání včasnému zahájení staveb.

„Podstatným nástrojem k urychlení přípravy staveb je možnost umístit a povolit dopravní stavbu v jediném řízení, a to na základě méně podrobné dokumentace, s nímž je spojen také pouze jediný přezkum. V praxi by to mohlo znamenat zkrácení přípravy jednotlivých staveb až o tři roky,“ uvádí jednu ze změn plánovaných novelou ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Návrh novely zákona dále zavádí Jednotné závazné stanovisko u záměrů staveb, u kterých bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí. V takových případech bude nově vydáváno jediné závazné stanovisko, které nahradí veškeré správní akty vydávané podle zákona o ochraně přírody a krajiny, což může oproti současnosti urychlit přípravu staveb až o rok.

Vedle toho návrh počítá rovněž se zavedením pevné lhůty pro vydávání závazných stanovisek. Ta je stanovena maximálně na 30 dní, respektive na 60 dní ve zvlášť složitých případech.

„Současná úprava, která nestanovuje žádnou lhůtu, nevytváří na vyvlastňovací úřad dostatečný tlak a motivaci, aby rozhodoval bezodkladně. Naopak výslovné stanovení lhůt přispěje k pozitivní motivaci vydávat rozhodnutí v přiměřených a realistických lhůtách,“ uvádí ministerstva v důvodové zprávě. Zatímco správní řád předpokládá maximální lhůtu 60 dní od zahájení řízení, tuto není v řízení o vyvlastnění objektivně možné splnit, proto jsou navrhovány lhůty delší a reálnější.

Novela zároveň umožňuje vyhotovování jednoho znaleckého posudku pro více pozemků a staveb potřebných pro výstavbu dopravní infrastruktury a jeho využitelnosti až po dobu tří let od jeho vyhotovení.

Aktuálně resort dopravy staví celkem 256,6 km nových dálnic a silnic I. třídy. Z toho 138,1 km tvoří zcela nové dálnice a 57,8 km jsou nové silnice první třídy, zbytek připadá na modernizaci dálnice D1. Nejvíce rozestavěnými dálničními stavbami je vedle modernizace D1 výstavba D3. V příštím roce to budou především dálnice D6 (Nové Strašecí – Řevničov) a D48 (Rybí-Rychaltice).

David Bureš
Diskuze (14)

Doporučujeme

1. 11. 2019 16:09
Re: Rekapitulace
No a poslední odstavec, to už je taková klasika, trocha pravdy zabalená do antibabiš demagogie. Ano, podíl investic na státním rozpočtu klesl a to výrazně, jenže znova, plánování a příprava výstavby nové dopravní infrastruktury (dopravní investice přitom tvoří podstatnou část všech investic státu) trvá nejméně 8 let, když není nic připraveno, nic se nestaví a nic se tedy ani neinvestuje. Další faktor, cena za kilometr dálnice, v 2018 byla průměrná cena 152m, v 2008 342m. V 2008 byly celkové investice státního rozpočtu 105mld, v 2018 jen 61,2mld. Takže když převedeš "kupní sílu" těchto investic na kilometry dálnic, v 2008 bys postavil 307km, no a v tom ubohém roce 2018, kdo by to byl řekl, 402km, zajímavé, že?
Mimochodem, letos jsou investice plánovány na 122mld, takže razantní změna trendu oproti loňským 61,2mld. Samozřejmě že rezervy tam jsou, úředníci určitě něco zadrbali, ale to bylo vždycky a vždycky tomu tak bude, státní aparát je státní aparát, ale ty píšeš, že se stavělo málo nejen kvůli neschopnosti úředníků, ale i kvůli nedostatku peněz, to je totální blbost. Za "vlády Babiše" (od 2014, počítám tedy i minfina v Sobotkově vládě) došlo k stabilizaci státního dluhu, podíl dluhu k HDP za ty roky klesl z 40% ku 30%, v 2016 byl dokonce přebytek rozpočtu přes 60mld, proboha proč by vláda, pro kterou je výstavba dopravní infrastruktury jednou z priorit, neinvestovala třeba na dluh, když si to mohla v klidu dovolit?

A jen tak na okraj, nejvyššího tempa růstu HDP v celé porevoluční éře jsme dosahovali v období 2005-2007, ale nač něco ověřovat, když je příležitost si do Babiše kopnout.
1. 11. 2019 15:49
Re: Rekapitulace
Anonista, burešovec, prosťáček, prom-r-dali, ještě chybí koblihy, ne?
Chudáci z ODS, mají takové skvělé nápady a když jim je ostatní rovnou neukradnou, tak jim je aspoň brání realizovat a rozhodně celá tahle modrá parta na vlastní blaho nehledí, ale naopak, myslí na budoucnost a vytváří rezervy pro ty, co nastoupí po nich :-)

LTO, soláry, karusely, exekutorská mafie, konkurzní mafie, byznys s chudobou, to jsou jen takové bezobsažné pojmy, kterými burešovci plácají kolem sebe, aby zakryli vlastní neschopnost. Stejně tak veřejné zakázky, to jsme mohli jít světu příkladem, ve zdravotnictví, ve stavebnictví, v armádě, v IT pro státní správu, no prostě všude, český daňový poplatník mohl každý den klidně usínat s přesvědčením, že každá jeho korunka byla vynaložena efektivně ;-)

Každá strana je snad zodpovědna za své výsledky. Na jedné straně ukřivděné pindy ODS, na druhé Babiš se zákonem, který zkrátí přípravu výstavby dálnic až o 3 roky. Mě jako občana fakt nezajímají nějaké breky, ale reálné efekty, tečka.
Teď těch 6 promr... let a 4km nových dálnic, uff. Tak nejprve malý detail, přírůstky postavených dálnic: 2013 - 0km, 2014 (první rok za ANO) - 0km, 2015 - 13km, 2016 - 17km, 2017 - 17km, 2018 - 4km, tak proč píšeš 4km za 6 let, když to bylo jen za loňský rok? Navíc, je to tady v tom článku, že příprava výstavby nového úseku dálnice trvá v Česku až 13 let (někde jsem slyšel, že pod 8 let to nejde), takže když na dopravě není "zaseto", není pak ani co sklízet.
Máš tady napsáno, že se aktuálně staví na 256,6km, z toho 138,1km jsou NOVÉ dálnice, 57,8km silnice, zbytek je rekonstrukce D1. Letos Andrej slibuje 34,2km NOVÝCH dálnic, příští rok pak 60km (ale včetně silnic - hlavně obchvaty). Mimo to samozřejmě ta rekonstrukce D1, celkem 160km do 2021. Mě to teda v kontextu předchozích vlád slabé rozhodně nepřipadá, spíš naopak.
1. 11. 2019 13:37
Re: Tady to těžce smrdí, 30 let
Dejme tomu, ze kazdemu demonstrantovi das 200. Bylo jich tam dejme tomu 200 tisíc a dejme tomu polovina byla zaplacených, to je 100 tisíc. 100.000 * 200 = 20.000.000 . Dejme tomu, ze tam bylo 100 lidí co rozdávali ty peníze, takze kazdy mel u sebe 200.000 po dvoustovkach a obdarit celkem 1000 lidí. A nikdo by si toho nevsiml, nikdo by se neprokecnul, nikdo by to nenatocil/nenafotil. Mam bujnou fantazii, ale tohle udelat potajmu, klobouk dolu.
Avatar - Ozzman
1. 11. 2019 11:53
Re: Tady to těžce smrdí, 30 let
Hele a od koho dostanu zaplaceno ? Já jen, že jsem tam taky párkrát byl a zatím zadarmo.... :/
Avatar - Dinar
1. 11. 2019 07:49
Re: Rekapitulace
:D :D A ještě tu O Budulínkovi. První ANOnistický ministr dopravy zahodil ODS připravenou novelu zákona o liniových stavbách z roku 2011, jejímuž schválení bránila víc než dva roky opozice v čele se socany, a to s tím, že jde o novelu špatnou. Text té aktuálně vládou předkládané novely je ale prakticky totožný. Jenže, vykládej to prosťáčkům tvého typu...

Jinými slovy, Burešovci doslova PROM-RDALI! šest let, mezitím propadly EIA povolení k několika dálničním stavbám, jednak pro neschopnost vládních úředníků dospět ke stavebnímu povolení, jednak kvůli nedostatku peněz, takže se tak nějak nezahájilo. Výsledkem působení ANOnistických ministrů dopravy jsou tedy ony slavné 4 kilometry dokončených dálnic za posledních 6 let, 15 km rozestavěných a nula v přípravě s reálným začátkem výstavby v příštích dvou letech.

A jen na okraj, to co nejlépe osvětlí nedostatek peněz na výstavbu infrastruktury, v době nejvyššího tempa růstu ekonomiky v celé porevoluční éře, tj. posl. tři roky, je fakt, že podíl investic ve státním rozpočtu je ubohých 9%, zatímco i v těch zlých letech vlády dnešní opozice to bylo běžně 13,5%, a to i v době hospodářské krize.