Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Aktivní stabilizátory prý dávají i velkým SUV dynamiku sporťáku. Jak fungují?

Z pohledu jízdní dynamiky má SUV nevýhodu v podobě vysoké hmotnosti a vyššího těžiště. Jednou z cest, jak toto eliminovat, je použít aktivní stabilizátory.
Zpět na článek
15. 1. 2019 08:38
15. 1. 2019 08:48
15. 1. 2019 08:53
15. 1. 2019 08:57
15. 1. 2019 10:22
15. 1. 2019 17:17
15. 1. 2019 09:03
Avatar - KANKUNEN
15. 1. 2019 08:11
Nejhorší automobilka na světě Audi
na to jde špatně, lepší je dát do podlahy baterky, protože to snižuje co ......? ;-)
Rozbalit vlákno
9
Avatar - Ozzman
15. 1. 2019 08:24
Re: Nejhorší automobilka na světě Audi
Hele, to jako vážně redakce reaguje na nedávnou krvelačnou diskuzi, kdy Hamuna vytruboval něco o nezbytnosti aktivních stabilizátorů u SUV ? Na jednu stranu je to fajn od zpětná vazba od redakce, na druhé je mrazivé, že se řídí dle jeho žvástů a flame >:-[]

Na konec se dozvíme něco o tom co píšeš ty, protože AUDI z principu nemůže dělat něco dobře >:-[]
Avatar - Hammunasakra
15. 1. 2019 13:36
Re: Nejhorší automobilka na světě Audi
Jj ACZ z principu nemůže dělat něco dobře >:-[]

Když technika tak Vaculík = jeho žák Dusil fakt nezvládá = dlouhodobě a trvale. Že tys to dodnes nepoznal? >:D

Technika aspoň takhle nějak [odkaz]
Avatar - Dinar
15. 1. 2019 08:45
Re: Nejhorší automobilka na světě Audi
...IQ, zejména u prodavačů sluchátek. ;-)
Avatar - Hammunasakra
15. 1. 2019 13:34
Re: Nejhorší automobilka na světě Audi
Pár jich znám = i jejich převyšuje tvoje = ne že by to byla taková dřina ;-)
15. 1. 2019 09:11
Re: Nejhorší automobilka na světě Audi
Není v kufru podlahy? ;-)
Avatar - Hammunasakra
15. 1. 2019 13:19
Re: Nejhorší automobilka na světě Audi
Tož slušná kolektivní demence :yes: >:-[]
15. 1. 2019 19:05
Re: Nejhorší automobilka na světě Audi
KANKUNEN - chlape, proč hned takovej nadpis
Avatar - _Karel_
15. 1. 2019 20:16
Re: Nejhorší automobilka na světě Audi
To byla ironie, narážka na jednoho místního zneuznanýho génia.
Avatar - Hammunasakra
16. 1. 2019 12:23
Re: Nejhorší automobilka na světě Audi
Nemoh by si zůstat u svejch popírání technickejch znalostí Vaculíka a MT apod.? :-|

Tim se ztrapňuješ naprosto dostatečně = nemáš pocit? ;-)
15. 1. 2019 08:38
Dynamika?
Aktivne stabilizatory asi nedavaju autu dynamiku ale skor stabilitu (jazdne vlastnosti) nie?
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Hammunasakra
15. 1. 2019 13:20
Re: Dynamika?
:yes: :-!

A viz Ozzyho ranní perlení v 8:24 = pamatuje si to dobře = chápe úplně blbě >:-[]
Avatar - Blue Sun
15. 1. 2019 08:48
Ne
že bych byl odborník, ale opravdu funguje klasický zkrutný stabilizátor na principu zkracování střední části? Už jsem přeci jen ze školy dvě desítky let a za tu dobu se to mohlo změnit. Já si ale stabilizátor pamatuju jako tyč, jejíž účinek závisel na tuhosti v krutu.
Rozbalit vlákno
5
15. 1. 2019 08:53
Re: Ne
Nejedná se o zkracování, ale o zkrucování.

Ale je to jen malicherný rozdíl, asi tak nepatrný jako pojem a průjem
Avatar - Dinar
15. 1. 2019 08:57
Re: Ne
Zrovna jsem chtěl Blue Sunovi napsat, že si to pamatuje dobře, a že článek je klasická acz snůška "odborných" pojmů, a že bude třeba počkat na korektora kalouska, aby největší blbiny uvedl na pravou míru. >:D
Avatar - speedfred
15. 1. 2019 10:22
Re: Ne
“korektor kalousek” >:D >:D >:D :yes:
15. 1. 2019 08:55
Dráha pohybu kol 60 mm
"...V případě odpojení stabilizátoru se u prvního Touaregu zvětšila dráha vzájemného pohybu kol téže nápravy (tedy vůči sobě) až na 60 mm. To znamená, že pokud by se levé kolo odvalovalo po rovné ploše, pravé mohlo najet na předmět vysoký až 60 mm, aniž by kola ztratila kontakt s povrchem, po němž se odvalovala...."

Troufám si tvrdit že přejet jedním kolem přes 60 mm cihlu aniž by se to protější odlepilo od země zvládne prakticky každé auto i se standartími stabilizátory

Předpokládám že těch 60 mm je rozdíl v propérování kol při kterém stabilizátor nepůsobí vůbec, a až při vyšším rozdílu začne stabilizovat. Netuším ale proč nám to neprozradil už autor článku, mi tato informace nepřijde jako nějaká tajná
Rozbalit vlákno
10
15. 1. 2019 11:14
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
Ahoj,
hele nevíš jak přesně funguje E active body control na novém GLE?
Protože pokud se pamatuju, tak první verze měla dusíkový koule, dorazový pružiny a pružící/tlumící hydraulický jednotky. Každopádně to normálně mělo stabililizátory. Nicméně E active body control je založený na airmaticu, což tak nikdy předtím nebylo a byl to naprosto odlišnej podvozek.

Zajímalo by mě srovnání (funkční) s "konvenčnějším" podvozkem na vzduchu a s aktivníma stabilizátorama.
15. 1. 2019 13:00
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
Jestli otázka byla jen na mě tak bohužel nevím, nikdy jsem na to nekoukal
Avatar - Hammunasakra
15. 1. 2019 13:32
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
Nebral bych to jako založenej na airmaticu = ale že sloučili všechno dohromady = s arimaticem. Každá pružinová vzpěra má svuj hydraulickej válec = jízdně fakt asi paráda = po desítkách let sme se dostali = zase do úrovně Xantie Activa = samozřejmě vyspělejší modernější ale jinak to zas taková ironie neni >:-[]

[odkaz] + [odkaz] fakt to působí zajímavě
Avatar - honzaHK
15. 1. 2019 14:09
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
To druhý video je fejk - je na něm jasně vidět, jak je na střechu mercedesu přivázanej červenej provázek a někdo za něj tahá, tudíž to neskáčou tlumiče. >:-[]
15. 1. 2019 14:47
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
Xantia activa je založena na tomtéž, co bylo ADS v MB SL před 25 lety. Tedy pruží dusíková koule, funkce tlumení je zajištěna průtokem oleje v "tlumič". Což je tedy vlastně celá jednotka. Tlak oleje se bere v pumpě servořízení. Já mám v SL pouze "mozečky", respektive spíš přepouštěcí ventily na každým stabilizátoru a podle zkroucení to přepouští olej z jedné strany na druhou a tím vyrovnává náklon. Pak nastavení světlé výšky a tuhosti. To vše v roce 1993..
Já ještě nemám akcelerometry, modely po 1996 už je mají. ABC je pouze evoluce tohodle systému s větším rozsahem a hromadou elektroniky.
Co nevím je, jak je ovlivněna funkce pružení v závislosti na světlé výšce. U mého auta to nejde zkusit, protože s vyšší rychlostí to hned padá zpět "na zem".
Každopádně systém měl daleko lepší odezvu na řízení v zatáčkách, než houpavej airmatic. Což se taky vytýkalo ML a GLE.

Tohle je ale asi trošku zábavnější. Pružit bude vzduchovej měch, jeho funkci bude ale ovlivňovat "tlak" oleje a to v rámci působení "proti" tomu měchu. Co vlastně dělá světlou výšku, jestli tlak oleje jako v ABC nebo tlak vzduchu jako v airmaticu právě nevím. Problém vzduchovejch podvozků totiž je, že s vyšší světlou výškou tuhnou. To třeba v případě prvního allroadu řešily stavitelný tlumiče (to si myslím, že XC90 dodnes nemá). Dnešní Q7 a další mají vícekomorové systémy, které umožňují měnit progresivitu a tedy "propružování" při různých světlých výškách.

Každopádně je to z mé strany velká teorie, tedy ta část o E active body control. Nicméně SL se díky tomu dokáže chovat až ukázkově pohodlně na nízkoprofilech a přitom sedět v zatáčkách (na tu dobu). ABC v novějších autech je zase o kus dál. Taky teda cenově, kompletní repas ABC v novějším SL (libovolně nahradit CL nebo S, ovšem pouze zadokolky), jsou velký statisíce. Jenom díly jsou přes 1/4 mil. Kč.

Edit:
ABC nemá dusíkový koule, ale ocelové pružiny. Olejovým válcem se pak mění světlá výška nezávisle na zdvihu jednotky. Takže vlastní chod zůstal stejný. A to je asi důvod, proč to spojili s airmaticem. Takže to umožní měnit světlou výšku a nezávisle na tom měnit charakteristiku pružení (reálný zdvih pružiny, její tvrdost) a taktéž tlumiče.
Avatar - del42sa
15. 1. 2019 17:54
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
úplně první verze Active Body Control použivala vinuté pružiny, nikoliv airmatic. Buď mohl mít člověk airmatic, ale bez ABC nebo aktivní stabilizátory, ale bez vzduchového podvozku.

[odkaz]
[odkaz]

Jinak Xantia Activa měla tyto aktivní stabilizátory už v roce 1994..., ale Citroen s nimi koketoval už někdy v 60 letech , kdy se podobný systém testoval na Citroenu DS

[odkaz]
15. 1. 2019 19:44
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
Díky za link!

Jinak jsi mě nepochopil zcela přesně.To první co jsem popisoval, že mám v SL, není ABC ale ADS. A má to normální stabilizátory, dorazový pružiny a dusíkový koule. Proto jsem psal, že je to podobný Citroenu.

ABC vs Airmatic jsem právě psal, že je naprosto odlišnej systém. ABC mělo výhradně CL s SL (500 a výše) a výhradně zadokolky. Airmatic mělo Sko, Ečko a další. Akorát u Ska byly obě varianty.

ABC má pružiny a je to to co popisuješ, proto jsem se opravil později s tím, že tam jsou pružiny.

Funkci E active body control hádám.
Avatar - Hammunasakra
16. 1. 2019 04:10
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
Proč hádáš? To s tou Xantiou a dokonce dávný DS = to neni vtip = prostě fakt realizace Mercedes 2018 :-)

Celý kouzlo E-active Body Control = je v tom sloučení = viz já 13:32
Reguluje to tlumící a pružící síly = pro každý kolo zvlášť. Výsledek je že karoserie reaguje na všechny pohyby karoserie = zrychlení zpomalení i v zatáčce = fakt taková současná Xantia Activa
ADS to má pochopitelně furt = tady už ve verzi Plus

A bonus = na nerovný vozovce to navíc dobíjí = je to hybrid :yes: ;-)
16. 1. 2019 08:06
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
hadam, protoze presnou funkci neznam. Ty sice opakujes porad to, ze ten system je stejnej jako mel citroen pred mniha lety, coz ale ani zdanlive neni pravda. Reseni citroenu se podoba tomu soudobymu ads. To mimochodem taky umelo menit prutok oleje, ikdyz pouze v kompresi.
Zajimalo me, jak to realne funguje. Jestli vzduch pruzi celou delku zdvihu a olej slouzi pro vyrovnani ostatnich si a tlumeni. Nebo jestli slouzi i k vlastni funkci pruzeni pomoci hydraulickych zasobniku nebo jak se tem koulim rika. Pak co se deje, kdyz se meni svetla vyska, jestli to akorat meni mnozstvi oleje ve valci nad pruzinou s tim, ze zdvih se fakticky nemeni, nebo jak resi tohle. Doufal jsem v technicky popis funkce a tim myslim presny. To jsem nedohledal tak hadam. Ty opakujes jako obvykle vytazek z jedny stranky, kde akorat opakuji kazde kolo zvlast. Mimochodem tancovat umelo uz ABC. Stejne tak abc umi regulovat naklony pri brzdeni, zrychlovani a zataceni pro kazdy kolo zvlast.
Avatar - Hammunasakra
16. 1. 2019 12:21
Re: Dráha pohybu kol 60 mm
Ale ani zdánlivě?

Asi snad chápu že to majitel současnejch Mercedesů bolí ale viz i technicky docela znalej del42sa = je to tak. Myslim že kouzlo E-Active Body Control je hlavně v = tom sloučení funkcí. Ne že to je funkčně hodně podobný Xantii Activa = to sloučení je podstata. Ta stará Activa = je jen taková absurditka

Systém působí fakt zajímavě = takže se tomu bude dřív či pozdějš snad věnovat nějakej Vaculík apod. a trochu důkladnějš to rozebere = taky mě to zajímá. Zajímavě ale působí i prozatimní PR kecy = spojení teda spolupráce funkcí Road Surface Scan a Airmatic a ADS+ a Curve Dynamic Assist a snad sem na nic nezapomněl