Výhodou AMOLEDu nejsou ani menší pixely, ani menší doba odezvy, ani vyšší kvalita obrazu.
AMOLED displeje mají plus v tom, že nepotřebují samostatné podsvícení a že černá je vzhledem k principu fungování opravdu černá.
Tak jako tak, LED displej je hloupost - to je to, co ukazuje příští stanici v metru. Asi jste měli na mysli LCD displej s LED podsvícením.
LED displeje běžně existují, není to hloupost - třeba ty velké barevné reklamní obrazovky s úhlopříčkou třeba 5 metrů (brácha dělá ve firmě, kde je vyrábí). LCD displej s LED podvícením by se dal použít, ale jedině IPS. Proti němu mluví větší tloušťka takového displeje ve srovnání s OLED, resp. AMOLED a větší spotřeba elektřiny. Hlavní výhoda OLED není černá barva, ale neomezený úhel pohledu - obraz se barevně ani jasově nemění jako u TN LCD.
Osobně ale čekám u aut na jinou věc - elektricky zatmívaná okna. Tahle technologie už tu je snad 10 let a zatím se nenašel žádný výrobce, který by ji použil v autě. Zatím se používá jen např. v kancelářích místo rolet.
Bylo by to super v létě - auto se zaparkuje, všechny okna ztmavnou a dovnitř nepronikne žádné světlo ani UV záření, ani zloději dovnitř nebudou vidět. Potom by stačilo dát ještě do střechy FW panel a auto by skoro nepotřebovalo klimatizaci :-) Běžné černé fólie jsou nanic - hlavně při parkování v noci...
Co se týče těch oken, už minule jsem ti na to psal reakci, proč taková věc v běžné nabídce není. Tentokrát jen krátce. Pokud na to máš peníze, můžeš to mít i dnes. Výhledově je uvidíš například na vládních vozech s balistickou ochranou pro VIP v UK.
Pro domy jsou na trhu už deset let (první byla asi střešní okna) a jak často na ně narazíš? V dnešní době snad jediné masovější nasazení jsou letadla. V automobilovém průmyslu je to doména nejdražších limuzín (Maybach, Pullman jako přepážka). A dnes také roadsterů MB. Asi nejvíc se využívají u kancelářských budov, ale v ČR nevím ani o jedné, která je využívá.
Mimochodem, víš, jak je stará technologie za LCD? Vem si, kdy došlo k masovému rozšíření. A TN displaye byly "šunt" i v minulém tisíciletí. V polovině devadesátých let byly problémy s IPS vyřešeny a TN bylo jednou pro vždy překonáno. Porovnávat AMOLED a TN z hlediska kvality obrazu/ pozorovacích úhlů je... zvláštní.
Díky za reakci. Ohledně těch oken vím, že nejdražší auta je mají, ale jde mi o ten paradox - cena takových oken by dnes byla zanedbatelná i pro běžný auta a kdyby se to dobře marketingově lidem podalo, mohla by na tom nějaká automobilka vyvařit slušný prachy. Bylo by to něco skutečně inovativního, myslím si, že by to bral každej. Ale kašlou na to, raději se babrají v nepodstatných detailech. Nebo ten FW panel na střechu - to by dneska taky stálo pakatel a dalo by se to se slušnou marží prodat. Asi to čeká až na čínské výrobce, ti naši už jsou moc zkostnatělí...
Problém je technologie výroby. Masovost tě dostane jen do určitého bodu, drahý proces bude pořád drahý. Pár let zpět vyšel metr čtvereční na zhruba 20 tisíc bez daně (i víc, podle technologie). V blízké době tuhle technologii na trhu nejspíš uvidíme kolem 2-5 tisíc za metr čtvereční. Už při ceně 20 tisíc za metr se to kancelářským budovám vyplatilo, ušetřilo jim to hodně na chlazení. Obzvláště novostavbám, kdy ušetříš na technice (nepotřebuješ tolik chladit), materiálech (protože budova nemusí nést tolik infrastruktury a techniky) atd.
Člověk také nesmí zapomínat, že jsou různé technologie s různou životností a nároky na napájení. Je to prostě jeden z těch případů, kdy to principiálně máme zmáknuté, jen čekáme na výrobní postup, který to zpřístupní lidem. Sage si myslím dnes účtuje kolem 10 tisíc bez daně za metr na velkých projektech, na malých je to citelně víc (skla jsou většinou zakázková, specifická pro projekt). Očekává se, že v téhle dekádě z toho bude miliardové odvětví. Tak počkej pár let a nejspíš se dočkáš. :-)
Solární panely na střechách aut se většinou používají k napájení ventilátorů, nějaké drobné elektroniky (u Leafu je to myslím například komunikační modul). To je také jen otázka času. Pokrokem budou panely schopné odstranit ze sebe prach. Podle mne nejsme v bodě, kdy se to vyplatí jako zdroj většího množství energie. Pokud FW myslíš jako fotovoltaika, tak byl Volta, ne Wolta. ;-)
Já mám couvací kameru přímo z výroby a nikdy jsem s tím větší problém neměl (a např. origo u Golfu se nemůže zašpinit prakticky vůcec) navíc tahle kamera bude logicky umístěna podstatně výš, takže riziko většího zašpinění bude ještě menší.
Podstatný je tvar zádě, u sedanů, liftbacků nebo kupé problém se špiněním nebude, hb a kombíky by musely mít kameru uvnitř na zadním sklem ve stěračem stírané ploše.
Spatne zrkadlo s LCD je na ebay za cca 30-50USD a k tomu kamera dozadu za nejakych 20-40USD podla kvality, namontovatelne do akehokolvek auta :-)
Pingpongistanci myslia na vsetko.