Příští Bugatti pojede „jako širón“, francouzská automobilka totiž potvrdila, že šestnáctiválcový hypersport se bude jmenovat Chiron a poprvé jej svět uvidí již na jaře v Ženevě.
Právě, že to neberu vážně. Jen se nad tím pozastavuju, jak se vlastně díky VW hezky obohacuje a rozvíjí slovní zásoba místní redakci.
Ještě jsem chtěl dodat, ať to pojmenují derivátem Octávie bez kufru, to je taky takové místní nadauto a místní konzumenti (včetně mě samozřejmě) by to jistě pochopili ještě líp, ale říkal jsem si, že by to bylo moc drzé >:D >:D >:D
Ono je celom mozne, ze sa tam najde kusok plastu z Octavie, v ramci zdielania dielcov v ramci koncernu. Nebolo by to prvykrat, co si kusok plastu zo Skodovky nasiel cestu supersportu...
Podle automobilky má být nový Chiron nejvýkonnější (zatim asi ano, stejne tak nejrychlejsi), nejrychlejší, nejluxusnější (dost pochybuji) a také nejexkluzivnější (v petiset kusove edici asi tezko) produkční sportovní vůz (pokud to bude podobny mastodont jako predchudce tak to nebude mit se sportovnim autem nic spolecneho) světa.
Pred deseti lety byl ten 16ti valec se 4 turby zajimavy, ale dnes uz ne.
Tieto auta maju zmysel ako symboly statusu a u technicky menej zdatnej casti tak verejnosti ako i klientov maju povest technologickej spicky. Casto su symbolom pokroku.
Ale je to tak?
Vobec nie.
Co bol Veyron? Luxusne auto s obrovskym motorom a 4 turbami. Ale posunulo to automobilove technologie dopredu? Nie. Obycajny spalovaci motor, navyse odvodeny od vcelku bezneho serioveho VAG agregatu.
Vcera tu bol clanok o 1650 konovom Dodge Charger - vykon dnes nie je problem.
( [odkaz] )
Vo Veyrone bolo skratka viac toho obycajneho a bolo to vacsie. Podobne su na tom hybridne hypersporty od Porsche ci McLarenu. Ta technologia sa v nicom nelisi od toho, s cim do seriovej vyroby prisiel Prius - opat je to len aplikacia existujucej technolgie akurat je tam vacsi motor a baterie s vacsou kapacitou.
Keby Chiron vyuzival vodikove clanky, pomahal si v mechanickych castiach principom MAGLEV atd, bol by technologickou spickou.
Ale z dostupnych informacii vyplyva, ze to bude len megalomanska variacia na technologie, kde, historicky vzate, hra prim niekto iny.
VAG dostava bod za snahu, bod za prevedenie. Chiron je svojim sposobom uzasne auto.
Pokrol by sa dal chápať aj ako posúvanie hraníc možného, toho čo dokážeme autom dosiahnúť. Má byť najluxusnejšie, najrýchlejšie atď, to je posúvanie hraníc a teda pokrok. S alternatívnym pohonom by to zrejme nedokázali. Je to v dnešnej dobe podla mňa ale pokrok zlým smerom a súhlasím s tým že nejde o technologickú špičku v pravom slova zmysle. Ale nesuhlasím že Veyron nebol pokrok lebo určitým spôsobom isto bol...
1. V článku není ani slovo o tom, že by chystaný Chiron byl symbolem pokroku, říká se pouze, že "Podle automobilky má být nový Chiron nejvýkonnější, nejrychlejší, nejluxusnější a také nejexkluzivnější produkční sportovní vůz světa." Takže není jasné s čím vlastně polemizuješ.
2. Každé auto, které dosáhne mimořádných výkonů je technologickým pokrokem bez ohledu na princip na kterém je postavené. Princip rakety, která donesla lidi na Měsíc je prastarý a známý od dob čínské říše, přesto byla raketa Saturn V obrovským technologickým pokrokem. Proč by auto používající vodíkové články nebo princip Maglev mělo být technologickou špičkou? Tyto principy jsou velmi staré a vynalezli je lidé již dávno, tak jako třeba elektrický motor nebo spalovací motor. Technologickou špičkou je prostě takové auto, které dosahuje nějakých výjimečných parametrů jako třeba max. rychlost (Veyron) nebo obecně rychlost na dráze (Porsche 918, McLaren P1, LaFerrari) a je lhostejné jestli použijí prastarý princip spalovacího motoru, elektrického motoru, atomového reaktoru či vodíkových článků. Nebo nějakou kombinaci těchto principů.
Btw. Podle tvé logiky Prius s ničím nepřišel, protože první full-hybrid zkonstruoval a vyráběl už v roce 1900 Ferdinand Porsche (Lohner-Porsche hybrid) a zbytek je jen vylepšování starého principu. Já tedy to vylepšování za pokrok považuji, protože zatímco starý Lohner-Porsche jezdil maximálně 60km/h tak 918 jezdí 340km/h nemluvě o dalších parametrech. Prostě mezi Lohner-Porsche, Priusem a Porsche 918 jsou technologické skoky (pokrok) asi jako mezi tou čínskou rachejtlí, německou V1 z druhé světové a Saturnem V co doletěl na měsíc.
:yes: Co se týče Priusu, koncept jeho pohonu je někdy ze 60. let (od TRW, jestli si dobře pamatuji). Toyota přišla v první řadě se zdokonalením řídící elektroniky (ani v 90. letech to nebyla hračka, natož v 60.).