Výsledky šetření vývoje nákupních preferencí zákazníků českých čerpacích stanic PETROL STATION 2009 společnosti INCOMA Research ukazují rostoucí koncentraci na trhu s pohonnými hmotami.
sice se to tak uplne netyka obsahu clanku, ale nevi nekdo o testu kvality vysokooktanovych benzinu? Asi pred rokem podobny test, akorat ze premiovych dieslu, delala MF Dnes, nicmene test benzinu jsem nenasel. Nebo alespon nejake osobni zkusenosti?
Já se tomu věnuji DLOUHODOBĚ ;-) a můj NEJ-oblíbenější (a NEJ-lepší co jsem "KDY/KDE" potkala) je v Deutschland prodávaný Aral Ultimate 100.
Tak jako u nafty (další "kolo" vámi zmiňovaného testu probíhalo v zimě a dopadlo "obdobně" jako to letní - NEJlepší byla nafta německá 1. Aral Ultimate 2. Shell, výborně dopadl u zimní nafty i SLOVENSKÝ vzorek - VŠECHNY české byly HORŠí!!!
Já to "řeším" tak, že tankuji VŽDY ještě PŘED vjezdem do česka = je to JEDINÁ možnost (jak NE"trápit" motor). V česku je to myslím HODNĚ o tom, jak kde "ředí/šidí" - po NEkonečném hledání jsem našla jednu "menší/zapadlou" Tankstelle BENZINA a tamní Verva 100 je (pravděpodobně) NEšizená/NEředěná a srovnala bych jí cca s německým ESSO 98 - které občas tankuji z "praktických" důvodů (Tankstelle "při cestě") - ta Verva 100 je snad "o dýchnutí" horší, ale jinak ZCELA "ok"
Co se mých zkušeností týče - trochu VLIV má i do JAKÉHO motoru to je (třeba Subřence NEJvíce chutnalo ÖMV, Brumlovi Aral atd.).
MOMENTÁLNĚ v tuto chvíli bych v česku asi doporučila najít nějakou NEředící BENZINu a párkrát ozkoušela jejich Verva 100 - zatím z ní mám dobrý pocit. :yes:;-)
Pěkný den :-)
Mému HaDIčkovi chutná jedině něft z Pentaca, ale musí to bejt stojan vod Adastu, jinak to nechce a plive to ven. Kdo má furt to víčko čistit.
Jo a když beru u nás v kolchoze to co lijou do traktorů, to sou pak výkony, to i z kvalitního asfaltu udělám na naší okresce oranici.
Přesto je POZNAT ROZDíL mezi "stejným" benzínem v česku a ... třeba v německu.
U naft to potrvrdily OPAKOVANÉ testy, zveřejněné i v MFDnes. Lépe než české nafty dopadly NEjen německé vzorky, ale i JEDEN slovenský odebraný vzorek!NEvyrovnal se zcela německým (např. německý Aral měl CETANové č. 62), ale zas tak moc NEzaostával - v česku to bylo horší ... :-|
NEvím kde/jak je dělán "český" benzín Verva 100, ale v TUTO CHVÍLi mi příjde na českém území "nejlepší" (jinak NAPROSTO "upřednostňuji" Aral Ultimate 100 a popř. Shell Optimax 100 - i když on je vlastně už také "přejmenován", asi aby se všude jmenoval STEJNĚ - byť STEJNÝ benzín to NENí "ani náhodou" ... nebo snad "ředěný" či tak něco ...)
Pěkný den ;-)
mate 100 percentnu pravdu, ja sa vzdy snazim natankovat v Nemecku SHELL V POWER , to iste natankujem na SR, alebo vo FR, alebo v Cechach a je to podstatny rozdiel.
Na to clovek nepotrebuje citat testy, na to pride sam.
Takze, ked je moznost tankovat v Nemecku. :-)
Blbost, je to vse stejne a vice mene placebo, tedy alespon co se vykonu tyce, nemas sanci poznat skoro nic, to bys musel mit 8valec.Aditiva jsou hlavne pro cisteni motoru.
tak to teda nie je blbost a placebo, ja mam diesel viacvalcekovy a rozoznam to, ale ja tu nehovorim len o vykone, ale celkovo je to auto kulturnejsie a ma zamatovejsi beh a za tym si stojim.
Tak "placebo"? ;-)
To je ZAJÍMAVÁ "teorie" (asi je čas přejít k PRAXi :-) )
PS: A nějak NEchápu to: "... bys musel mít V8"? To jako že u V8 je to JINÉ?
PPS: O čištění motoru jsou nejen aditiva ale i ty "lepší" nafty/benzíny (jsou v nich ta čistící aditiva, že? ;-) ) a pak jsou JINÁ aditiva - taková co ZVYŠUJí OKTANové či CETANové číslo, nebo? :-)
Pěkný den (a víkend) :yes:
na 5th geare dávnejšie robili testy "prémiových" benzínov a ich vplyv na výkon motora..použili viac typov áut a merali to na brzdných valcoch..výsledok? Zvýšenie výkonu takmer nemerateľné, rovnako aj pružnosť či priebeh krútiaceho momentu
V minulom roku bol v AutoTipe test benzínov no neviem povedať presne o akých výrobcov šlo. Shell tam bol na 100%, riešili tam aj či má V-power skutočne vplyv na zanášanie resp. čistenie ventilov a podobne.. Skús sa pohrabať v minuloročných číslach. ;-\
Pokud u motoru neni vyslovene predepsany 98 a vice oktanovy benzin, muze pri natakovani takovehto paliva paradoxne dojit ke snizeni vykonu motru. Oktany totiz nemaji nic spolecneho s vykonem. Tady je test:
[odkaz]
Dale uvadim text, ktery se teto problematice venuje. Neni to muj text, bohuzel jsem nenasel puvodni zdroj, pouze zkopirovany text nekde na foru:
Chemicky je oktanové číslo vyjádřením obsahu izo-oktanu ve směsi izo-oktanu s n-heptanem. (Oktanové číslo čistého izo-oktanu je 100, čistého n-heptanu 0). Má-li nějaké palivo, typicky například LPG, vyšší oktanové číslo než 100, znamená to, že je ještě odolnější proti samozápalu než čistý izo-oktan. Surprised
Jak se přizpůsobuje moderní motor oktanovému číslu paliva?
Moderní motory vybavené senzory klepání dovedou přizpůsobovat datová pole hodnot úhlů zážehu kontinuelně, a to pro každý válec zvlášť. Jelikož řízení nesmí dovolit motoru, aby se pohyboval za hranicí klepání, ale ani aby se k její nebezpečné hranici přibližoval, zaznamenává senzor klepání typickou frekvenci, kterou se náchylnost ke klepání vyznačuje. Řídící jednotka zaznamenává hodnoty ze snímačů klepání z každého režimu a kontinuelně upravuje pole předstihů tak, aby v příštím podobném režimu otáček a zátěže použila již při rychlém rozhodování takové hodnoty předstihů, které nejsou rizikové ve vztahu ke klepání. Tyto hodnoty jsou ukládány v neustále napájené paměti RAM, kde se uchovávají i po vypnuté motoru.
Co je to vlastně oktanová hodnota paliva?
Oktanová hodnota paliva určuje odolnost vůči klepání při hoření. Je zkoušena na normou definovaném motoru a určuje se porovnáním hranice klepání testovaného paliva právě s tímto motorem. Mimo tuto metodu určování hodnoty odolnosti proti klepání (MOZ = Motor Oktan Zahl), která určuje vlastnosti ohledně vysokorychlostního klepání (klepání při vysokých rychlostech hoření směsi na hranici zvuku) existuje oficielně ještě jedna metoda na určování oktanové hodnoty paliva (ROZ = Research Oktan Zahl), která leží níže než MOZ. Ta určuje klepání pouze v souvislosti se zrychleným hořením, nikoliv vysokorychlostním hořením, které je uchem slyšitelné. Z čerpacích stanic známe lépe hodnoty MOZ, která určuje oktanové číslo dle metody zkoušky s normovaným motorem (hodnoty 91Okt. 95 Okt. 98 Okt. apod.). Hodnoty klepání jsou zde zásadně ovliňovány směsí normálního klepání neodolného benzínu (Norma Heptan s oktanovým číslem 0) a klepání odolného Isooktanu s oktanovým číslem 100...
...Co je to klepání motoru a jak při hoření vzniká?
Klepání je velmi rychlé hoření na hranici rychlosti zvuku. Dochází k němu při vysokých tlacích např. při dosažení vysokých předstihových hodnot jiskry před HÚ pístu, kdy směs vzplane nikoliv prohoříváním rychlostí 20 až 40 m/s, nýbrž velmi rychle. Vznikají při rizikových faktorech jako jsou vysoké kompresní poměry, nízká okatnová hodnota paliva, znečištěný spalovací prostor s nízkým odvodem tepla, příliš brzy zapálená směs pře horní úvratí pístu (předstih), příliš velký rozdíl mezi ROZ a MOZ
Záleží tedy na kvalitě benzínu jen na tomto oktanovém čísle, nebo je rozdíl i v jiných parametrech?
Kvalita benzínu je tvořena dašími parametry jako je výhřevnost (přibližně stejná u všech kapalných paliv = 3500 až 3700 kJ/m3), která se podílí přímo na výkonu motoru, obsah oxidantů, hustota, míra odparu, bod varu, tlak par, odolnost proti stárnutí, složky protikorozní ochrany, složky pro udržení čistého palivového systému, a další aditiva, která určují různé specifické vlastnosti paliv dle informací výrobce. Většinou se tyto parametry odlišují jen málo, než aby jim běžný motorista věnoval z hlediska provozu jeho vozidla pozornost.
Jaké škody zapříčiňuje klepání motoru?
Vysokorychlostní hoření, ať již pochází od zápalu jiskry na svíčce nebo od samozápalu od jiného místa v motorovém prostoru, probíhá za extrémně vysokých teplot a tlaků, takže poškozuje tepelně celý spalovací prostor. Klepání má za následek propálené písty, těsnění pod hlavou, ventily apod...
Jak může klepání zákazník poznat nebo ovlivnit?
Motor, který je osazen senzory klepání pozná klepání sám a snižuje sám hodnoty předstihu tak, aby ke klepání nedocházelo. Motory bez senzorů klepání musí být seřízeny dle výrobce a oktanového čísla paliva. Úpravy motorů, kdy je zasahováno do kompresního poměru motoru jsou v tomto vztahu velmi nebezpečné. Dochází-li ke zvýšení tlaků a teplot při hoření a výskytu klepání na motorech se senzory klepání, spožďují tyto senzory dobu zážehu, čím nežádoucím způsobem roste teplota výfukových plynů a motor ztrácí na účinnosti. Výsledkem "upravené" komprese je pak spíše úbytek výkonu a nárůst spotřeby.
Praktické zkušenosti: Motory, které jsou vybaveny snímači klepání, mají však svá úskalí. Šelesty, jejichž frekvence se vyskytuje ve frekvenčním pásmu signálů klepání mohou být vyhodnoceny jako klepání a motor pracuje s redukovaným předstihem za nižšího výkonu a vyšší spotřeby.
Takze tankovat kvalitni benzin, obohaceny aditivy u renomovanych znacek urcite ano, ale nebrat oktanove cislo jako modlu. Vice oktanu paradoxne neznamena vzdy vyssi vykon-alespon u modernich motoru. Ja tankuju do auta me mlade OMV Carrera 95, do sveho auta pak Shell V-Power diesel, prece jen, u modernich CR dieselu je kvalita hodne dulezita.
Cetl jsem o danem problemu X clanku, kazdy rikal vesmes neco jineho. Nekdo tvrdil, ze to motoru prospiva a nemuzeme bez toho zit, druhy zase to, ze to znici kazdy motor po prvnim nastartovani - samozrejme trochu prehnane receno... ;-) Kazdopadne se asi vsichni shodneme, vcetne pisatelu vsech odborneji psanych clanku, co jsem cetl, v cem jsou vyhody vysokooktanoveho benzinu u motoru, ktery je schopen takovy benzin "prebrat". Ale o to tu nejde, v tomhle mam jasno, spis mi slo o porovnani.
K samotnemu tematu - vim od cloveka, ktery se v tom pohybuje, ze Shell vozi V-Power a V-Power Racing z Nemecka, tudiz neni mozne, aby u nas byl jiny nez v Nemecku, leda by doslo k jeho naredeni, coz mi prijde nepravdepodobne... Kdyz clovek jezdi 100% jen na stooktanovy benzin a pak natankuje 95, musi to zakonite poznat, napr. kdyz nepodradi do zatacky a podtaci motor... Krom tohoto "rozpoznavaciho testu" ma jeste V-Power Racing jinou barvu a jinak smrdi (i z vyfuku), coz taky asi neco znamena.
Já taky nikdy nezaznamenal rozdíl u V-Power Racing u nás a třeba v "D" a je pravda, že tento benzín se zde dováží...
Nižší oktanové číslo se v praxi projeví spíš v nižších otáčkách, přechod z nich není tak čistý a hladký...
To bylo ale HODNĚ "složitě" - jak to taková "nebohá" BLONDýna má "pochopit"?
Já bych místo toho řekla:
"Čím VYŠŠí oktanové číslíčko, tím "přesněji" palivo ve válci "vybuchuje/spaluje se/hoří"
... což většinou při-nese/-náší VYŠŠí výkon + MENŠí "zplodiny"
Ale ta "vaše" (orig.)verze je samozřejmě "lepší" (to NEzpochybňuji!) :yes:
PS: Samozřejmě záleží na KONKRÉTNíM motoru, ale troufla bych si říci, že VĚTŠINU motorů vyšší oktanové (i CETANové) číslo "potěší" (i když je to samozřejmě je JEDNO z kritérií "lepšího" paliva).
VŠECHNY motory Citroën (již v minulém tisíciletí, alespoň koncem) mají v návodu napsáno, že (nebude to doslovně ...): "Doporučujeme palivo s VYŠŠíM oktanovým číslem ... motor bude spokojenější" - tu 2hou část jsem napsala již HODNĚ "volně", hodně "přibližně" :-)
OBECNĚ - vyzkoušet a VÍCEoktanová paliva asi spíše POUŽÍVAT (aditiva VŽDY "dobře" udělají ..) - tak nějak to "vidím" já..
Pěkný den :-)
Sice chápu proč se jezdí brát PHM k velkým řetězcům (je to blízko a nemusím jet ještě někam kupovat další věci), ale když mi skoro 20 let starý BMW s naftou od globusu začalo poskakovat a neuvěřitelně ztrácet výkon (a že to jezdilo skoro na cokoli) začal jsem jezdit radši na pumpu s "jménem" (Shell, OMV, Benzina, ...)
Podobné zážitky jsem měl se svým prvním autem, byl to Fiatu Uno 45s s litrovým motorem a ještě mechanickým karburátorem, "počítač" řídil až katalyzátor. Jezdil jsem denně cca 50-100 km. Když jsem nabral u čerpačky JET, tak mi zahřátý motor na neutrál už hned po odjezdu při vyřazení na neutrál chcípnul. A dělal to vždy, když jsem vyřadil. Jakmile jsem natankoval u Shellu obyčejný natural 95, problém nebyl. Po 3 měsících mě přestalo bavit se s autem hádat a od té doby tankuju jen na shellce, co to jde, tak na té jedné, jen od doby, co jsem dal uno pryč, beru V-Power. Možná je to jen placebo efekt, ale když jsem předal punto (přišlo po unu) po 5 letech rodičům, kteří do něj teď berou benzin u sousední tesco pumpy, přijde mi motor o trochu línější a hlučnější. Ještě za doby, kdy jsem s puntem jezdil sám, jsem vyzkoušel i V-Power Racing, ale ani 3 plné nádrže po sobě nedaly poznat nějaký rozdíl, tak jsem se vrátil k tomu klasickému.
Velmi špatné zkušenosti mám z čerpacímí stanicemi Silmet Oil. Poprvé jsem jsem tam tankoval téměř plnou nádrž N95. Vždycky jezdím na Shell/Benzina avšak nějak jsem nehlídal palivoměr a pak už nebylo na výběr :-( Poblíž byl jednině Silmet, tak jsem si říkal, že projednou se nic nestane...No moje naivita. Po ujetí asi 5 - 10 km došlo ke znatelnému poklesu výkonu a zhrubnutí chodu. Situce se zlepšila až po 200 km kdy jsem zajel na Shellku a natankoval V - Power. Uplné ztracení tohoto problému nastalo až po druhém tankování V- Power. Jak jsem zjistil, tento problém nemám jen já, soused zažil podobnou situaci
Sú proste najlacnejší. A keď tu začne niekto operovať s kvalitou, tak v predchádzajúcom zamestnaní som mal možnosť vidieť ten "rozdiel" v benzínoch medzi značkami. Všetci, až na jednu výnimku(SHELL), tankovali do rozvozných cisterien z rovnakého zásobníku so značkou Slovnaft. Akurát ten Shell išiel ešte cez nejakú zmiešavačku. Ale VŠETCI ostatný brali ROVNAKÝ benzín...
Je to cca tak ako hovoríš, bolo by príliš drahé nosiť vlastný benzín a navyše by to ocenilo len pár skalných, všetkých ostatných zaujíma iba cena. Shell tam pridáva aditíva, jediný kto si pred pár rokmi nosil vlastný bol Avanti, mali napr. benzín s oktanovým číslom 93 a keď som ho dal do motorky šiel lepšie ako Slofnaťácka 95-ka. Čakám kedy začnú supermarkety predávať aj vágeny, hh >:D
No radsej budem tankovat u poriadnej pumpy v rakusku (vcera nafta 0.87/L a super98 0.91/L na shell-ke), ako brat kdesi pred hypermarketom podozrivu zbrndu. Ono totiz nie je dolezite len to, z ktorych zasobnikov to dovazaju, ale co do tych svojich vlastnych zasobnikov este prileju!
Jeeezis, vzdyt to je vseobecne zname, ze benzin, jako zaklad, je stejnej pro vsechny, aditiva se nasledne pridavaji, dle prodejce, nejvic jich ma Shell, vetsina ostatnich je bez aditiv...
Většina se snaží ušetřit za benzín,ale stejně jim to pak ničí celé auto,protože berou benzí který se an nic nehodí my bereme benzín na schell a určitě by jsme k vůli ceny neměnili jinou benzinku
U Makra beru pětadevadesátku v podstatě neustále. Tak jednou měsíčně natankuji u OMV devadesátosmičku, ale to jen pro můj ničím nepodložený dobrý pocit, že se ten motor občas také potřebuje opít. Žádný rozdíl nepociťuji a nikomu nemusím dokola u pokladny vykládat, že žádné body a jim podobné ptákoviny skutečně nesbírám.
Já beru taky N95 u Makra a po 50tkm zatím absolutně žádný problém. Když sem se zbavoval bodů na Shell kartě, tak sem brával V-power 95 a taky musím říct, že nijaký rozdíl oproti Makro benzínu.
Akorát, kde se mi to zdálo lepší(klidnější chod),tak byly benzíny v cizině (Itálie, Německo).
95 u Shell a u Makro je TENTÝŽ benzín (trochu "jinde" by měl být ten 100 oktanový a OBECNĚ ty v Deutschland atd. JSOU "lepší" - to je jak má "praxe", tak i množství testů za celkem MNOHO let..
Pěkný den ;-)
Ono este hodne zalezi, kde sa dani benzin a nafta zaraba, myslim este vo vyrobe, napr. u shellu to je dost poznat, ci ide priamo z vyroby z Rakuska, alebo z vyroby z inej krajiny.
Ale pre diesle je zivotne dolezite tankovat kvalitnu naftu, lebo ta do znacnej miery ovplyvnuje EGT-Exhaust Gas Temperature, ROZUMEJ TEPLOTU VYFUKOVYCH PLYNOV.Viskozita a klzavost paliva zmení výsledok časovania a to rapídne zmení EGT.Vo vseobecnosti plati, ze cim vacsi vykon motora, tym viac tepla sa vyprodukuje a vysoka teplota ma obrovsky vplyv na zivotnost motora a taktiez na filter pevnych castic.
Z tohoto je potom jasne, ze kvalita paliva ma vplyv aj na vykon motora a jeho zivotnost a hodnota EGT rapidne ovplyvnuje aj spotrebu.
Nekvalita paliva sa ako prva prejavi na korunach piestov, vyfukovom zbernom potrubi, turboduchadle atd.
No já od tý doby, co si do nádrží tankujeme obilí místo nafty a v Africe je hladomor, před tankováním nafty používám Super Diesel Aditiv, český výrobek v podstatě totožný s přísadami, kterými aditivuje paliva společnost OMV. Četl jsem nějaký srovnávací testy a je to zatím jedinej výrobek u nás, kterej prokazatelně zlepšuje mazivost nafty a zvyšuje cetanový číslo.
Já beru jen nejlevnější benzín, u Shell vezmu akorát když nehlídám kolik mám v nádrži a doma na mě blikne kontrolka, Shell mám totiž kousek za barákem. Nejlevnější benzín neznamená jen u hypermarketů, občas taky vezmu u Tesca (a nikdy jsem žádný problém neměl), ale levně se dá taky koupit benzín na benzínkách ve stavebninách, nebo na malých benzinkách nepatříci pod žádný řezězec anebo také u benzinek které patří pod žetězec vyznačující se malou cenou, jako například Unicorn. Když byl před pár měsíci cena benzínu klesla, tak jsem tankoval i za 20kč za litr! Jinak standartně beru tak o 2 až 3 koruny levnějc než u je cena u Shell či OMW. Na to popojíždění v kolonách zasekanýho Brna kde jakýmsi omylem zavřeli všechny dopravní tepny, takže to vede ke každodennímu kolapsu, to bohatě stačí, auto mi nechcípá když vyřadím, výkon by stejně nemělo ani s 200 oktanovým benzínem, takže maximálně ušetřímprachy >:D
Kdyz jsem taky jeste byl chudak a mel jen na benzinove auto, tak jsem rovnez mel s kvalitou benzinu problemy. U kvalitniho dieselu jsem to zazil jen jednou u nejake "no name" pumpy na Morave. Rozdil mezi naftou od Tesca a od Shellu je pro muj motor pouze v cene.
Nevím co máš za diesel, ale když už nejsi ten chudák, tak asi spíš nějaký CR... a tam můžeš poznat rozdíl kvality paliv např. až při předčasné opravě tohoto vstřikování...
P.S. A chudáci jezdí jen benzín...odkdy...?
Často to bývá i naopak..
Pravděpodobně 2.0 TDi PD (mrkni na profil). S tou naftou máš pravdu, to se pozná až po čase. Auto neskáče jak u vodnatýho benzínu ale vstřikování a turbo dostávaj zahulit.
S tím benzínem a chudákama je to samo blbost. Ale co naděláš, Áda je už takovej. :-)
Na ten profil jsem teda mrknul...poslední tahle jeho reakce má titulek: "když jsem ještě byl chudák"... a předposlední: "Když jsem byl malý"...
Asi to neměl v životě vždycky jednoduché...
;-\ :-!
To byla ale SMRTELNÁ "urážka" 8-s
TD-Td-td-ííí??? ;-\
A ještě ve ferrari? :-O
Můůůj ty bože - KAM ten svět spěje ...
PS: Možná Citroën C5/DS5 s 2.7/3.0 HDi .. to snad a MOŽNÁ (když už diesel) ;-)
Je to věčné téma, každý říká svoji pravdu. Já bych se kromě tankovacích stanic ONO nebál ničeho. Pravda, že nejčastěji zajedu k OMV nebo Benzině, ale to je spíš síla zvyku. Otázkou nad kvalitou paliv je spíše spotřeba. Známý co jezdí pro lesy, mi tvrdí, že když natankuje u Tesca/Globusu tak mu Patrol žere přes 15 litrů nafty, když zajede na Benzinu tak jen okolo deseti. Co se týče výkonu nebo chodu motoru, tam prý rozdíl nevidí. Fact or fiction? V tu chvíli by totiž úspora jedné koruny na litru přišla ve výsledku hodně draho... ;-)
Má STEJNOU zkušenost!
Kvalitnější palivo (někdy více, někdy méně) "cítíte" na výkonu, vliv má i na spotřebu = s opravdu KVALITNíM palivem "letíte" že se plynu jen dotýkáte a navíc klesne spotřeba (doporučuji německý Aral Ultimate :yes::-) )
má tady někdo zkušenosti s čerpací stanicí ONO??????
nedávno jsem bral u čerpací stanice ono naftu a byla snad 22.90 pakatel ale zajímaloby mně zda někomu nečinila problémy nebo jaké s ní má zkušenosti já osobně mám motor 2.4 JTD
Tak já se ani nedivím, ono je to jednodušší natankovat rovnou po cestě z nákupu než zvlášť. Některé hypermarkety navíc mívají lepší ceny než běžné benzínky, a to je celkem lákavé, obzvlášť když vezmete v úvahu, kolik dneska litr benzínu nebo nafty stojí. My taky většinou jedeme tam, kde se to víc vyplatí, a to nejen co se týče pohonných hmot, ale taky potravin. Proto si dopředu vždycky prohlížíme akční letáky, konkrétně tady - [odkaz] - a teprve pak se rozhodneme, kde nakoupíme. :-)