Většina motoristů v současnosti považuje rituál přezouvání pneumatik za samozřejmost, ale není to tak dlouho, co se řada z nich dívala na zimní pneumatiku jako na zbytečný luxus.
To ano, ale zase na druhou stranu tehdejší univerzální pneumatiky OR 34 [odkaz]
nebo OR 6 [odkaz]
nelze porovnávat s dnešními letními pneumatikami [odkaz]
Nikdo ti zatím nebrání jezdit třeba 105kou na něčem podobném jako jako byly OR34, tedy pokud jsi milovník hučení (nejen) pneumatik...
Některým týpkům by nějaký ten dozor nad provozem vozu vyloženě prospěl... :yes: >:-[]
To je zase inteligentní příspěvek, ony byly třeba taky doby, kdy při průjezdu auta městem, běžel před autem zřízenec mávající praporkem, který všechny upozorňoval na projíždějící auto.
Kolik jezdilo aut dřív a kolik jich jezdí dnes ti zjevně uniká, nehledě na přirozený technický pokrok, dřív taky stačila mechanická šipka místo světelných blinkrů a stěrače na ruční pohon byly "luxus", mimochodem automobily byly dřív, než samotná pneumatika, takže podle tvé logiky je vlastně také používáme zbytečně a je to především výmysl jejich výrobců... :-O:*) >:-[]
Hele musíš, ale uznat, že zimáky jsou nutnost. Přijeď o tom v lednu podiskutovat k nám do Jablonce. Nejlip až napadne přes noc půl metru sněhu a technický se budou zoufale snažit udržet průjezdný alespoň hlavní tah na Prahu. V takových chvílích žehnám českým Vraníkům, který mě zatím nikdy nenechaly v podobných situacích ve štychu :yes:
Tak škóca byla schopná pohybovat se v zimě i na letních. I když to nebyla samozřejmě žádná sláva. Moderní auta, který nemají poměr rozložení hmotnosti předek:zadek 20:80 jako Š120 se na letních ve sněhu prostě nehnou. Na letních se samozřejmě v zimě jezdit dá, ale tak na jižní moravě a to ještě ne úplně celou zimu, když nachumelí nebo na***je na silnici ledovka, tak rozumný řidič nemůže na leťákách vyrazit. Já to v jizerkách neřeším. Prostě jezdím od listopadu do půlky dubna na zimních a vůbec nad tím nepřemýšlím, že by to mohlo být jinak. ;-)
Zimní pneumatiky neexistují. Jsou pouze pneu pro zimní provoz a to určuje jen a pouze výrobce pneumatiky, nikoliv tedy zákon či obecně závazný předpis.
Ovšem existuje zimní vzorek!!
Ten se od univerzálního (na kterém se též v zimě smí jezdit) označeného např. M+S liší ještě připojenou značkou sněhové vločky či písmenem S (Snow).
Ale pozor. Písmeny W+S někdy jsou značeny univerzální celoroční gumy, poněvadž zde S značí Sommer!!
Pneumatiky se zimním vzorkem (a pokud možno i ze zimní směsi - siliky) mají jednoznačně výrazně lepší adhezi na sněhu, ?břečce? a náledí. Ovšem kolik procent kilometrů v těchto podmínkách ujede většina "amatérských" řidičů?
Na mokru a na suchu jsou rozdíly zimní - letní nevýrazné, často i ve prospěch letních, zejména při teplotách okolo nuly a tepleji!!
Toto vše lze vyčíst z desítek testů ADAC a jiných zkušeben.
Závěr si udělejte každý sám. :-(
Závěr je jasný. V době zimního času jezdím na zimních a po zbytek na letních. M+S -Snow je správně ,ale je třeba ještě dodat že M -Mud -bláto sajrajt. :-!
já mám Nokian WR G2, jsou označené M+S, dokonce mají sněhovou vločku, ale na sněhu se chovají úplně naprd. Dle mého to jsou jen pitomé univerzály, v čemž mě utvrzuje i to, že po ojetí prvních 4mm zmizí jemné lamely a z pneumatiky se tak stává letní. :no:
Příště jdu raději do Pirelli, nebo GY
WRG2 mam na aute tiez, podla mna sa spravaju standartne aj na snehu, ale s tym, ze je to nie tak uplne zimna pneu mas pravdu. Pozri si to na stranke Nokianu, je to pneumatika vyvinuta pre strednu europu a tu tolko snehu ako niekde vo Finsku nemozeme ocakavat, v testoch ale na snehu nijak vyrazne nezaostava. Ak potrebujes naozajstne zimy do hor, tak od Nokianu treba brat ine rady W, nie WRG.
Mam ich este len druhu sezonu a ide o 225/45 R18, neviem co jazdis ty, mozno zalezi aj od rozmeru, no ja som s nimi spokojny aj na snehu.
Zima neznamená jen sníh, zima znamená hlavně nízké teploty. Měly by to být univerzální zimní pneumatiky stavěné hlavně na mokro a břečku s tím, že by si měly vést slušně i za sucha a na sněhu. To odpovídá požadavkům většiny řidičů v těchto zeměpisných šířkách. Nokian uvádí, že jde o pneumatiku s nízkým valivým odporem, což může být zdroj problému. Nokian se chlubí nízkým valivým odporem snad u všech zimních pneumatik a dodává, že ho nebylo dosaženo na úkol přilnavosti. Ale to nemohu posoudit.
Jak se chová zimák za sucha mě vůbec nezajímá. Za sucha vyjedu všude i na leťákách. Jediný podstatný v souvislosti se zimní gumou je u mě chování na sněhu, břečce a namrzlý silnici.
"Jak praví zažité heslo" - je to trochu blamáž pane redaktore!!! Při této teplotě až do 0 st.C jsou letní gumy na suchu i mokru nepřekonatelné, což si myslím, že jistě víte. Ale nepoučitelnému českému národu se to musí trochu zveličit, aby nejezdil na sjetých OR 34, které se na sněhu krásně zabalily. Jiná věc byly celoroční OR 35 o kterých se tu nikdo nezmiňuje, ty byly na danou dobu super i na zimu!
Nyní jsem nazul na auto nové Nokiany " Hatatitlá" - 245/50/18 a tak jsem zvědav jak budou jezdit...
Při 0 st. je samozřejmě lepší zimní guma (i při suchu) než letní.
Pokud máš Nokian Hakkapeliitta, tak hodně zaleží kde jezdíš. Na sněhu a ledu jsou, dle mé zkušenosti, lepší než všechny běžně testované zimní pneu, na mokru průměr, za sucha podprůměr...
"V zimním období je doporučeno hustit pneumatiky o 0,2 baru více, než předepisuje výrobce automobilu. S klesající teplotou se totiž objem vzduchu zmenšuje a v důsledku toho pneumatika ztrácí svůj předepsaný tlak. Ten je výrobcem stanoven při teplotě 20°C."
Já myslel, že třeba 2,5 baru při 20° je totéž, co 2,5 baru při 0°, jen dojde změnou teploty k poklesu tlaku a je potřeba dofouknout znovu na 2,5. Ale podle článku mi z toho spíš vyplývá, že "letním" 2,5 baru v zimě odpovídá zhruba 2,7 baru, beru v úvahu situaci, kdy dofukuju za zimních teplot. Může mi v tom někdo udělat pořádek? :-) Je třeba opravdu foukat víc, nebo jen hlídat pokles tlaku vlivem poklesu teploty?
V podstatě máš pravdu, ale je třeba počítat i s tím, že hodně lidí si nechá nahustit pneu v pneuservisu při přezutí na zimní pneumatiky a tam teplota na nule asi nebude, navíc nárůst teploty pneu během jízdy v létě, bude zřetelně vyšší, než v zimě.
je to tam napisane spravne...
v lete ked mas mat 2,3 baru, tak tento tlak merias pri studenych gumach - t.j. pri 20°C lenze jazdou stupne teplota na 30, 40, 50 atd - zalezi od podmienok, takze tlak pocas jazdy stupne
zimne gumy mas tiez natlacit na 2,3 (pri 20°C) ale kedze je vonku chladnejsie a prakticky sa neda nedosiahnut rovnaku teplotu ako letne za jazdy, mozes ich dofukat na +0,2bar
kua, nerob zo seba blba ... myslene to bolo tak, ze ked nafukas 2,5 pri 20st a poklesne teplota na 0 tak ma na kolese 2,3 ...
preto mas pri 20st nafukat na 2,7, aby ked poklesne teplota na 0 si tam mal spravnych 2,5 ...
Dříve :
1) na zimu se auto mnohdy odstavilo
2) zbylí byli většinou řidiči
3) nikdo necítil jako neúspěch nechat auto u nádraží a dojít do chaty pěšky
4) cesty byly prázdné
5) „letní“ OR34 na sněhu celkem držela
Dneska:
1) v zimě jezdí všichni
2) tedy i 80% neřidičů
3) všichni musí dojet 50x v každém dni úplně všude, jinak mají infarkt
4) jezdíme ve štrůdlu, kdy co chvíli někdo něco vymyslí
5) letní Pilot Premacy je na sněhu jak lyže
…zimní ano, ale na zimu! Článek před x týdny že tolik řidičů nemá přezuto byl trapný. Jasně že nemá přezuto a ještě x týdnů nepřeuje, proč taky. Většinu roku je stejně ve městech suchý asfalt a teploty plus.
Je to v našém podnebném pásmu a pevném povrchu s odklízením sněhu a s větším počtem aut s abs, esp, asr pitomost ale buďmě tolerantní. Úřednicí prokázali činnost, novináři mají o čem psát několikrát do roka, pneuservisáci mají víc práce a výrobci pneumatik získali v jeden okamžík trochu práce navíc. Všichni si zajistili nějakou korunu a tedy živobytí. Třeba na to pohlížet jako na charitu nebo jako na místní folklór, obyčej. Taky se u nás na velikonoce řežou baby karbáčem a jinde ne.
Presne. A rovnaké je to aj pri výrobcoch obuvi. Úplne by stačilo trochu zatepliť sálové tenisky, alebo dať si do nich troje ponožky a je to. Ale nie, oni si musia vymyslieť niekoľkonásobné drahšie, že vraj, zimné topánky.
Našťastie existuje pár ľudí s vlastným názorom, ktorí si nenechajú nič diktovať a pokojne sa vyberú v sandáloch a hrubých bielych ponožkách trebárs aj na zasnežené vrcholky Tatier...
Aha to je jako ironie. Pokud žijete někde v zasnežených horách tak třeba ano, ale já nosím stejný typ bot celý rok. Nedovedu si představit že bych měl šmatlat ve sněhulách to co pochodím po chodníku, asfaltu. To by nohy dlouho nesnesly.
To by mohli příkázat i zimní boty ze zákona, když je to stejné. Je to pro bezpečnost lidí.
A ještě k těm sandálům s ponožkama. To je právě krásná ukázka jak si lidi nechávají vymýt mozek. Asi neni náhoda že to pořád vytahují slovensky mluvící.
Kdybyste byl římský voják v dávnověku, tak byste po pár kilometrech pochodu prosil o to aby vás radši zabili nebo dali ponožky do sandálů.
Hezký den, zajímalo by mě, zda máte někdo zkušenosti s těmito pneumatikami: [odkaz] Chci si letos pořídit nové a nevím přesně, jaké. Tak kdybyste měl někdo tip.