- 560 kW při napětí 48 voltů znamená proudy přes 11 tisíc ampérů !! Opravdu věříte že takoý proud nevyvolá žádný elektosmog ? A opravdu věříte že na takové proudy stačí kabely malého průměru ??
První haha >:D
- Při energetické hustotě elektrolytu 600 Wh/ltr. a objemu nádrže 200 litrů máme k dispozici 120 kWh energie. Opravdu věříte že s tak malým množstvím energie dojede auto 1000 kilometrů ?
Druhé haha >:D
- Moderní asynchronní nebo synchronní motory v elektromobilech dosahují účinnosti běžně 70-90%. Pokud bychom měli jejich energetickou náročnost snížit o 50% (samozřejmě při zachování výkonu), dostáváme se s účinností hodně nad 100% a můžeme konečně sestrojit i to perpetuum mobile
Takže třetí haha >:D
- A tu záhadnou alchymii bych asi kometoval slovy Jamalalicha? Jamalalicha. Jamalalicha, i paprťála, chánua, chánua, e chánua, e chánu, džalala, džalala-a, a paprťála. Tasparta maznalika zamáz piskurty, jarda, piskurty, patláma, patláma, patláma a… žbrluch! >:D
ano máte pravdu,zřejmě se jedná budˇ o podvod,anebo baterii v laboratorních podmínkách.Pamatuji dobu kdy svět zaplavila zpráva o zázračných air-powered-car.Taky bublina jak noha
Jo, nejspíš bude dobré zachovávat zdrženlivost... Pan Pollak, co pro nás článek psal, bydlí přímo ve Švýcarsku, kousek od té jejich fabriky, tak uvidíme, jestli vyzkoumá něco zajímavého, nějaký posun... Ale jak je i v jeho článku, podobných revolucí tady už bylo!
Revoluce klidně přijít může. Ale nemůže být provázena do očí bijícími nesmysly zcela popírajícími nejzákladnější přírodní a fyzikální zákony
A obávám se že informace p.Pollaka nebudou úplně relevantní když on sám v technice taky docela tápe. Například píše o rychlosti uvolňování energie (což je jinými slovy výkon), ale jako jednotku pro její vyjádření mylně používá Wh/ltr. což samozřejmě jednotkou výkonu není
revoluce zrejme prijde od stejne osoby co se podilela na Li-ion baterkach v 60 letech od Johna Goodenougha, ktery se svym tymem oznamil ze vyvynuli novej typ baterii s pevnym elektrolitem ktery je levnejsi na vyrobu, bezpecnejsi a ma 2-3 vetsi hustotu energie nez s tekutym elektrolitem, takze od 90 let kdy se vyrobili prvni komercni LI-ion baterie (nojo, prvni lionky si lidi mohli koupit az v 90 letech) tak po cca 26 letech prisel dalsi "prulom" a mozna se do 2-3 let dockame novych baterek od cloveka ktery z casti stoji za baterkama ktere dnes pouziva takrka kazdy z nas
vis co bude prulom? az si blbci jako ty uvedomej, ze psat porad dokola to o pravopisu u lidi kteri ti jiz nekolikrat napsali ze pravopis nemuzou dobre umej protoze dysortografie, je proste jen ukazka jejich (tvoji) blbosti ;-)
bud mas extremne spatnou pamet, nebo jsi proste blbec co proste musi porad dokola psat o necem co ti jiz nekolikrat jiny vysvetlil, muj skromny odhad je ze jsi proste blbec :-)
Mno bydlet muze kde chce, ale pokud ma informace zprostredkovane tak stejne napise jen to co se mu rekne. Nekteri lide vi vic ne pan Pollak, tento Quant je jen predelany Quant nanoFlowcell, ten prvni modry. Nunzio La Vecchia neni sef-ingenyr, byt ano titul si koupil a ma ho. Je to investor. Staci si najit clanky o tomto radoby vseumelci a kazdemu bude jasne jak to tak nejak asi je. Byt ano auta jezdi,jsou zcela funkcni, sam sem je stavel, ale s tou technologii... o tom bych se asi nerad vyjadroval.
reakce jen na ten dojezd, uvadi za "idelanich podminek" takze 1000km se da nejakym hypermilingem dosahnout asi "vpohode", ostatne Tesla S P85D ma dosavadni rekord touto metodou 885.6km, s realnym beznym dojezdem to samo nema nic spolecneho a realita bude tak 450-500km jako u Tesel se 100kWh baterkou
tak revolucni by to bylo hlavne pro cerpaci stanice, ktere by mohli dal fungovat jako cerpaci stanice, jen misto nafty a benzinu by lidi cepovali elektrolit, ne ja tomuhle moc nadeji nedavam, prijit to komercne pred 15-10 lety, tak by to byla revoluce, ted je to jiz jen takove prdnuti na ktere sotva nekdo soudnej da svoje penize coby investor
revoluce bude vypadat myslim jinak, ta prvni bude nejaky opravdu pouzitelny akumulator s treba 2x lepsim avlastnostma nez jake maji soucasne nejlepsi chemie Li-ionek, a dalsi pak treba v tom ze se ve vetsi mire zacnou stavet silnice pro OLEV a baterky tab budou potreba cim dal min
Udávat hodnotu dojezdu podle nějaké absolutní economy run kdy tě předjede i Velorex mi v případě 750 PS auta s maximálkou 300 kmh přijde úplně mimo mísu
... ale nijak to nevybocuje ze soucasne obvykle praxe ;-). ... a ciste teoreticky - s kapacitou 120kWh se to pri economy run urcite da za 12kWh na 100km - trabant na tom s prumernym vykonem behem jizdy (12kW) nebyl lepe :-).
To nejsou vhodné příměry. Trabant při průměrném výkonu 12 kW uháněl průměrných 70 km/h, což dává spotřebu 17kWh na 100 km. A vážil třikrát míň
Ale souhlasím že 120 kWh při nějakém šnečím tempu těch 1000 km dá, ovšem z pohledu 750 PS auta to pak není žádná bomba ale spíše zcela ostudný režim provozu
No ty data vypadají trochu neuvěřitelně ale ty jsi to moc nevylepšil. Taky uvádíš nesmysly. Pokud snížíš energetickou náročnost motoru o 50% pak účinnost v tomto případě vzroste ze 70%-90% na 85%-95%, ne přes 100%, Vót matěmátika.
Pokud se nepletu energetická náročnost motoru je to co motor spotřebovává sám o sobě. Motor o s účinností 80% má tak energetickou náročnost 20% (80%+20%=100%). Pokud ji snížíme o 50% klesne energetická náročnost z 20% na 10% a účinnost tak z 80% stoupne na 90%.
... pozastavujes se nad nespravne pouzitymi jednotkami v puvodnim textu (chapu), nemel by te prekvapit nespravne nebo primo nevhodne pouzity termin "energeticka narocnost", kord kdyz to psal nejaky krajanek zijici leta ve svycarsku (nebo kdo to prekladal). uznej, ze odokarova interpretace na jistou hlavu a patu.
jinak mne osobne prijde clanek neduveryhodny (tak, jak pises). kdyby to auto existovalo, neni nic jednodussiho nez jednotliva tvrzeni podlozit konkretnimi dukazy z provozu (testu) notabene za predpokladu, ze jsem tohle s milionovymi rozpocty ve forme prototypu dokazal vyrobit, by to domereni techto tvrzeni muselo byt cenove pouhym drobkem.
Pointa je jinde. Pokud se těmi 50% myslelo snížení ztrát - jako že asi jo - tak je to cílená demagogie aby čtenáře ohromili bombastickým číslem.
Protože kdyby napsali to stejné serióznějšími slovy - tedy že max. účinnost zvýšili z 90% na 95% tak tím žádného laika nijak moc neohromí.
hm, to je mozne, ale spis by me zajimalo, koho a proc timto chteji oblbnout (vim, pises o hloupych investorech, ale neprijde mi, ze by tam treba na konci textu byla alespon podprahove uvedena nejaka konkretni firma, ktera emituje akcie na dalsi "vyvoj").
Citace z konce článku: "... NanoFlowCell nyní hledá partnera, s nímž by se Švýcaři na produkci novinky podíleli..."
anebo další
"...Von einer Serienfertigung ist der Quant 48Volt noch weit entfernt. Vielmehr ist Nanoflowcell auf der Suche nach Investoren und Partnern in der Autoindustrie, die auf das Konzept mit Elektrolyt-Lösung als Treibstoff setzen und entsprechende Lizenzen auf Nanoflowcell-Patente erwerben will...."
no dobre, dobre, ja jsem cetl jen tanto clanek na auto cz. nicmene takhle se preci nehleda ani drobny investor, natoz strategicky, ne? ten se hleda formou prezentaci ukazujici realne vykony/vysledky jednotlivych zvolenych stezejnich konxtrukcnich prvku, ne nejakym photoshopem vyrobenym obrazkem sportaku, ne?
Ještě zbývá dodat, že i když se v každém odstavci několikrát skloňuje slovo akumulátor, dle popisu funkce to žádné akumulátory nejsou a jedná se o palivové články. Nicméně v tomhle případě je to asi banalita
... tak ona i palivova nadrz je svym zpusobem akumulator ;-). nicmene to jsem tak nejak pochopil az v zaveru textu, ze si do toho kazdych 1000 (realne 400) km musis natankovat 200l nejake sragory a 1x za 10000km vymenit nejakou membranu (ci co). vyvstava samozrejme otazka, kolik ten koktejl a ten bazmek stoji. a kdo ten bazmek dokaze vymenit. a samozrejme je dosti pritazene za vlasy (a tedy neduveryhodne), ze nejaky garazmistr namicha koktejl s tak obrovskou hustotou energie (600W/l) kdyz to tymy vedcu pred nim nedokazaly. Navic obvykle kdybych dokazal nejaky takovy koktejl namichat, soustredim se jako obvykle na realizaci toho "palivoveho clanku", ktery by byl sam osobe bombou jak hrom a nesnazim se ho nejprve zamontovat do nejakeho futuristickeho prototypu auta. tech aplikaci by totiz byl nespocet.
Myslím že palivová nádrž je z technického pohledu jen zásobník látky obsahující energii. Akumulátor je něco jiného, akumulátor je zařízení které je přímo schopné nějakou formu energie pojmout a zase vydat.
Například tlaková láhev je jen zásobník. Akumulátorem se stává až v kompletu s reverzním pneumatickým motorem-pumpou
zatim zaznely jen hlasy proc 48V diky vysokejm proudum je nesmysl, ale podle me v tom zas tak velkej problém byt nemusi.
staci mit u kazdyho motoru mensi akumulator nebo superkapacitor, kterej bude shopny vykrývat velky vykonovy spicky po dobu jednotek az desitek sekund a pak silove rozvody nemusi byt na 11tis A jak tady někdo uved.
když se bude předpokládat trvalej celkovej vykon 100kW, coz bude s prehledem stacit na stalych 200km/h, tak staci rozvody projektovat "jen" na celkových 2tis A, tedy 500A ke kazdymu kolu, coz představuje drat s prurezem 300mm2 ke kazdymu kolu. to není uplne malo, ale zas tak uplne mimo to není. tohle je vpodstate způsob, který se uplatnuje v elektronice uplne bezne, jen u o 4-5-6 radu mensich proudu
a když to prepocitam, tak drat o prumeru 10mm ma odpor cca 0.227mOhm na každý metr delky, tedy při proudu 500A ztratu necelých 60W na 1 metr delky. při delce dratu 3 metry to je necelých 200W ztraty při prenasenem vykonu 25kW a 48V, coz je necely 1%. to je podle me uplne OK
Ještě bys mohl doplnit info, jakou elektronikou bys chtěl ty proudy spínat a v čem vůbec vidíš výhody velkých proudů při nízkém napětí. Například z pohledu jouleových ztrát na polovodičích.
vobycejnej mosfet za par desitek korun spina stofky A pri odporu pod 1mOhm v sepnutym stavu, tak si spocitej jakou to ma ztratu. zadnej velkej problem v tom nevidim, navic predpokladam, ze je k dispozici i neco vykonnejsiho, nebo jich muzes dat vic paralelne...
vyhoda velkyho proudu zadnou nevidim, vyhoda nizkyho napeti je, ze se nemusis bat, ze te to zabije
Faktem je že pokud proud rozdělí na čtyři motory a u každého budou spínat samostatně 45 fází tak jednotlivé spínané proudy opravdu moc velké nebudou, vychází to kolem 70-80 A.
Nicméně znamená to hromadu silových vodičů ke každému motoru a je skoro fuk, jestli máme jeden tlustý kabel, nebo spoustu tenkých. Celkový výkon přenášejí furt stejný takže jejich váhy taky vyjdou nastejno
kdyz si nebudu myslet, ze tech 48V je uplna kachna, tak uvazuju, jestli to je vubec mozny.
a 4 draty (mozna 2x4) s prumerem 1cm ke kazdymu kolu o delce po 3 metrech to mi zas takova kruza s ohledem na hmotnost neprijde
Proudy jsou velikostně jako slušné zkratové proudy v eletro-energetice. Jak by se s nimi asi takový motor uchladil? I účinnost půjde do háje. A vezměmě jen odpor 0,1 ohmů, tak s 11kA je na něm tepelný výkon 12,1 MW !!!! To je technicky nesmyslné; i když se v čánku píše o mnohapólovém el. stroji., kde se proud rozdělí na řadu paralelních napájecích větví a cívek, i tak se to tím neřeší. Navíc na potřebné ampérzávity při tak velkých proudech nebude závitů mnoho - tzn. velké rozptyly mg. pole a zase účinnost v háji.
To jen dodatek a se všemi Tvými dalšími otázkami souhlasím.
No já napřed taky spočítal to co starý kluk a přišlo mi to nesmyslně moc. Ale má asi pravdu, dyť i pouhý miliohm znamená při tom proudu ztrátu 120 kW. Počítáme to správně ?
taky mi to proslo moc.
jj, 1mohm pri 11kA je 120kW ztrata.
ale treba to ma nejaky maly AKU s velkymi proudy nebo superkapacitory hned u motoru jak pisu, pak by ty privodni proudy od hlavniho AKU nemusely byt tak velky. to samozrejme za predpokladu, ze maximalnu vykon by byl k dispozici jen po urcitou dobu.
kdyz hypoteticky vezmu klasicky clanek 18650 s 10Wh energii, tak kdyby byl schopny vydat svoji energii behem 30 sec, znamenalo by to dodavany vykon pres 1kW. pri 100 clancich to mas 100kW, tedy krat je 400kW + 100kW po dratech a to by na rozjeti na 300km/h behem 30sec stacit melo. a tech 100clanku na kazdym kole by vazilo po 5kg, tedy 20kg dohromady
A ještě kopie zespodu:
To byl jen řádový příklad pro orientaci. Budeš-li snižovat oněch 0,1 Ohmů = 100 mOhmů o číselné řády, bude tepelný výkon klesat s nimi: 1,2 MW, 0,12 MW, ... a na jaké chladicí ploše?
Chci ještě jenom ríct, že takové velké proudy nemůže mít rozměrově tak malý motor, který potřebujeme vestavět do automobilu - to se neuchladí.
jestlize by kazdej motor mel dat 100kW, tak pri ucinnosti 95% ztrata 5kW. to bys pri rychlosti 300km/h mel snad vpohode uchladit a pri rozjezdu se tenhle vykon bude vyuzivat jen v radu sekund.
ale popravde si uplne nedovedu predstavit motor 100kW na napeti 48V
Ochrany normálních motorů počítají s oteplením i při rozběhu a když usoudí, že další rozběh není možný, nepovolí ho. A tady máme trakci s proměnným zatížením - a tedy s mnoha, byť zpravidla částečnými rozběhy - ale ne vždy (město!).
Jo, 48V se jeví jako hloupost
je to 20kW po dobu 30sec
a asi se shodnem, ze 5x takovy vykon neznamena 5x vyssi hmotnost a taky asi i v tom, ze jejich reseni motoru je uplne jiny a hmotnost muze byt uplne nekde
kdyz hypoteticky vezmu klasicky clanek 18650 s 10Wh energii a budu ho chtít vybít během 30 s, znamená to vybíjecí výkon 1,2 kW. To souhlas, obávám se ale že to klasický článek jen tak nedá
jasne ze to klasickej clanek neda protoze na to neni stavenej,
ale asi vyloucit, ze pri trose snahy jde neco takovyho udelat
neprijde mi, ze ten koncept pouziva bezny technologie dostupny v "domacich potrebach"
evidentne jde o technologii zatim dostupnou nekde v laboratori
jeden z duvodu navysovani napeti je nabijeni, kdy s dvojnasobnym napetim preneses dvojnasobnej vykon a zkratis dobijeni na polovinu. to tady odpada.
pak samozrejme slabsi draty po aute, asi jednodussi a lehci motor atd.
ale taky riziko toho, ze te to zabije.
snad vsechny argumenty co uvadis beru a jsou logicky, na druhou stranu si nemyslim, ze vse jiz bylo vyvinuto a objeveno a ciste technicky mi to jako uplnej nesmysl neprijde.
No, nevím - se supekapacitory to není jen tak. Na rekuperaci při běžném brzdění to asi jde. Neumím si už ale s nimi představit razantní brzdění třeba z 200 km/h na nulu (zácpa na dálnici později zjištěná). Pak zřejmě pomohou mechanické brzdy - zase elektronicé hlídání.
To byl jen řádový příklad pro orientaci. Budeš-li snižovat oněch 0,1 Ohmů = 100 mOhmů o číselné řády, bude tepelný výkon klesat s nimi: 1,2 MW, 0,12 MW, ... a na jaké chladicí ploše?
Každá napěťová hladina má s vou mez velikosti jednotkového výkonu zařízení. Jedním z kriterií je třeba chránění. Při tak malém napětí a velkých proudech se číselně pletou velikosti provozních veličin do zkratových. Zvláště velká zatížení a odporové zkraty. Nejde to chránit - a nejde jen o proudy.
Zkrátka: v automobilu musíme mít menší napětí než je v energetice, ale nesmíme mít zase přehnané proudy. Např. El.lokomotivy mají motorové proudy cca 1 kA, ale při daleko vyšším napětí. A to v autě prostě nemůže být.
No - ja jsem to jen tak rychle v hlave odhadnul a vychazi mi 20 A na jeden "drat" pri max. vykonu, tedy 2 - 3 A pri normalni jizde. Ty "draty" muzou mit max. 1 m - zalezi na konstrukci - a to mi uz nejak pripada, ze by to asi slo.
doted sem zil v tom, ze vetsina elektriky se v motoru premeni na mechanickou praci a ne na teplo. od toho jsou zase kaminka ...
a s tim chranenim, jestlize to ma motor se 45 poly a kazdy ma svoje spinani, tak pri 100kW motoru to vychazi na 50A na pol a to neni zadny problem spinant a jistit.
ja pouzivam pro spinani soucastku co umi spinat 20A, ma v sobe elektronickou pojistku a napetovy vystup odpovidajici vystupnimu proudu. a cely to je v smd s 8 vyvody velikosti cca 7x7mm a v ty soucastce jsou 2 kanaly po 20A. a bezne dostupna je verze na dvojnasobny proudy
Ano to může být, nicméně těch padesáti- nebo ještě víceampérových kanálů tam musí být 4x45 = 180 a furt není jasné proč preferují tak vysoký celkový proud - součet je stále minimálně v řádu kiloampérů.
Jedině co mě napadá že neumí udělat ten palivový článek na vyšší napětí takže to beru jako z nouze ctnost. (nevím jak by vypadal tisíciampérový měnič na vyšší napětí)
Mozno je to auto len klasicky prototyp, ktory ma ohurit a produkcne pojde o citelne slabsie auta - napr. 70kW trvaly vykon a 150 spickovy (to by stacilo na trvalych 200km/h a sucasne slusnu akceleraciu).
A ako vravis, je celkom pravdepodobne, ze 48V nebol ciel, ale dosledok pouzitia tych palivovych clankov, ktoremu sa museli prisposobit. Kazdopadne, kym nevytvoria nieco realne jazdiace, je to len idea...