Kolové šrouby nebo matky mají předepsaný dotahovací moment! Je naprosto nutné pro správné dotažení používat momentový klíč a pak již žadný problém s dotažením nehrozí! >:D
Ak sofer nie je uplny trkvas, tak si nedotiahnute (resp. povolene) matky na kole musi vsimnut podstatne skor, nez uletia. Nemyslim len tak ze sa na ne pozrie, ale pocas jazdy je ten efekt dost jasny: s uvolnenym kolom auto nedrzi smer, cuka zo strany na stranu, volat vibruje, atd.
Odklon kola a sbíhavost je otázkou nastavení geometrie náprav! Nechápu co to má společného s výměnou kol! Pochopitelně kontrola geometrie je součástí údržby vozidla! Koukám že jsi měl chytrou kaši. nebo jsi vypil nějakou chytrou vodu!? >:D
Su pneumatiky na ktorych mas smer otacania, a tam mozes menit predne so zadnymi. Ale mas ine, na ktorych je uvedene ktora strana ma byt na vonkajsej strane, a tie mozes menit aj prave za lave, aj predne za zadne...
No já žádnou záměnu nedělám. Podle mě je to na prd. Prostě, až se ojedou přední kola, koupím nové. Až se ojedou zadní koupím nové, případně je dám dopředu. Kola mám poznačené a dokonce v tom mám systém, že je dávám přesně jak byly včetně "otvoru" na "šroub". Což si myslím je to nejlepší, co pro životnost můžete udělat. No a pokud máte rozhozenou geometrii a sjíždí se vám kolo jednostranně, tak si to dle možnosti dejte spravit a nevymyšlejte blbosti s přehazováním.
"že upadne závažíčko na pneumatice"
"souvisí hlavně s dotahováním pneumatik."
Někdo si plete "kolo" s "pneumatikou". Buďme přesní, na takovéto stránce by se to stávat nemělo.
Tak ako pises. Amateri su aj u importerov. Boli vselijake kampane, kde v reklame pisali, ze dostanete naviac zimne kolesa. Ked ste sa pytali, ze kde su aj disky, tak sa krutili ako hadi a tvrdili, ze to bola len ilustracna fotografia a davaju iba pneumatiky.
"Nejčastějších chyb při přezouvání pneumatik je podle Otakara Dvořáka, manažera sítě autoservisů Q-Service, šest, souvisí hlavně s dotahováním pneumatik."
asi pan manažer neví, jaký je rozdíl mezi diskem a pneumatikou >:D prostě odborník :-!
..ale když se vám přes zimu na to kolo nalepí sajrajt (rozuměj špína, blato, atd.), které spolehlivě vyplní onu drážku (rozuměj prolis) ze zadní strany a bůhví jak nerovnoměrně se tam ještě polepí....tak on tady ten sajrajt má dohromady větší hmotnost než to pár gramové závažíčko a nějaké vyvážení jde do kopru stejně. :no:
Tím chceš říct, že vyvažování nemá smysl? Ty si přezováš sám, co? Kola mám vyvažované každou zimu, protože to je po každé zimě u mě potřeba, nedovedu si představit jezdit třeba 3 roky bez vyvážení, to ty gumy můžu rovnou vyhodit
Takže už nějakou dobu si raději přezouvám pneu zásadně sám. Přesněji měním disky za disky, přezouvání pneumatiky na disk nechávám odborníkům.
Moje zkušenosti s pneuservisy:
Jednou nám na BMW dokázali dát jednu zadní širší dopředu a přední hubenější dozadu. U jinýho auta byl u jedné špatně smysl otáčení - byly to funglovka Goodyear UGW8 :-) U dalšího se neobtěžovali ani s dofouknutím, takže auto, který má mít okolo 2,1 odjíždělo na bačkorách 1,5 baru. A jednou jsem píchnul a potřeboval pneuservisem dotažený kolo povolit. Fakt zábava, ještě že nám v nějakém statku půjčili trubku jako páku na klíč.
A pokaždý to byl jiný servis.
Takže jsem si koupit za 1000 v Elitu momenťák a co je na disku, to přehazuju sám :-)
Je to banda lemplov. Isiel som na firemnom aute a natriasalo ma ako na rebrinaku. Na pumpe som zistil ze su pneumatiky prefukane o 0,7 baru.
A take ucho mi potom v servise povedalo, ze to tak pre zicher robia, keby gumy popustili.
Jestli máš momenťák za litr z Elitu, tak myslím, že se stejnou přesností by sis ty kola utáhl i "vod oka". >:D A pokud si ho nenecháváš pravidelně zkalibrovat (což pochybuji, protože ta kalibrace stojí víc než tvůj momenťák), tak sis měl za tu tisícovku zajít raději na dobrou véču. :-)
ešte by som doplnil:
tou pneumatickou pištolou strhnutá hlava šroubu - kľúč sa nedal nasadiť a následne ani disk zhodiť dole. Toto mi sptavili 2x na elektróne ( vždy inde a na inom aute ). Riešenie bolo navariť trubku na šroub tak aby sa neprehrial/nepoškodil disk - 3 hodiny roboty (s neistým koncom) kvôli jednému deb ilovi, ktorému sa nechce zobrať do ruky momentový kľúč a šróby doťahuje len pneumatickou pištolou. Naposledy keď som to videl skoro som to tým heverom ovali a ten * sa ešte ohradil " však to takto robievame", no skoro som sa neudržal...
Tak měl ten de_bil blbou vrtačku, vždyť i na normální akuvrtačce jde nastavit, při jakém odporu se má zastavit, přehazuju už 4 roky na stejných šroubech a nic na nich poznat není, to musel být h_ňup ten servisman
Musím se přiznat, že jsem jednou zapomněl dotáhnou šrouby na předním pravém kole. Byly dotažené, jen tak jak to šlo, když bylo auto na heveru. Nijak se to neprojevovalo až při cca. 60km/hod. to začalo jakoby cinkat a divně bouchat. Samozřejmě jsem věděl hned o co jde. Stalo se mi to jen jednou. Ale nechápu to, protože vždy auto ještě obcházím a zkouším, jestli jsou kola dotažená. Asi mě něco při tom vyrušilo a já tam už nedošel, no. Myslím, že se to může stát každému :*)
zadní náprava drží směrovou stabilitu, takže lepší vzorek by měl být na zadku. Sjetější předek prodlužuje hlavně brzdnou dráhu. Já slyšel, že lepší pneu vždycky dozadu...Ale nevim...
možná asi jo, ale v zimě ti podle mě spíš hrozí smyk, což právě eliminuješ, respektive snížíš pravděpodobnost lepším pneu vzadu.
Pak ještě možný každé dva roky kupovat dvě nové pneu
Víc bych se staral o brzdnou dráhu. To je pro mne základ. A nedotáčivý smyk lze zvládnou i ve čtyřkolce. Záleží, proč k němu došlo. A jaké máš přesně prostředky.
Rozhodně neplatí obecně, že se dá přetáčivý smyk zvládnout, a nedotáčivý naopak.
V zimních podmínkách je základ zabrzdit a k tomu potřebuješ mít všechny pneumatiky zimní (se vzorkem + 4 mm).
Obecně jistě ne, ale v přetáčivém mám praxi a to i z provozu a ačkoli má být A4 nedotáčivá, tak se v zimě chovala právě přetáčivě (lehce). Brždění je jasné, o tom žádná.
Více sjeté kola se dávají tam, kde není motor, takže až na pár výjimek dozadu. Důvod prohazovaní kol mezi nápravama je ten, že se snažíš udržet zhruba stejně hluboký vzorek na obou nápravách kvůli stabilitě auta. Když máš motor vepředu, tak horší gumy dáš dozadu, aby se opotřebení srovnalo. Jednou jsem takhle otáčel gumy dokonce uprostřed zimy.
jeden mot. novinár povedal: keď sú lepšie vpredu, pôjdeš rýchlejšie, lebo budú lepšie držať a keď sú vzadu horšie, môže ti v zákrute alebo pri brzdení ustreliť zadok auta. naopak ak vpredu horšie (nie zlé!) pôjdeš automaticky (podľa pocitov z jazdy) pomalšie a tie vzadu ťa lepšie podržia v zákrute a aj pri brzdení. ale toto platí hlavne na predokolky, neviem, ako sa to prejavuje na štvorkolke.
Čtyřkolka by se teoreticky měla přizpůsobit. Pokud bude zadek směrově namáhaný, přesune více momentu dopředu. To ale neznamená, že se ti nemůže utrhnout. Přesné chování záleží na autě. Co do zrychlení to moc nepoznáš. Zadek se autům zatěžuje více a čtyřkolky ho při rozjezdu kolikrát preferují. Jeho A4 B8 preferuje zadek vždycky. Při zatáčení je to obdobné. Pokud by měl navíc "sportovní" diferenciál, auto by pod plynem rotovalo ve směru zatáčení.
Lepší gumy (skoro vždy) raději dopředu, těmi nejen zatáčíš, ale obvykle taky podstatně víc brzdíš, i případný defekt bývá logicky schůdnější na zadní nápravě. Významnější důvod proč je dát dozadu, může být problém s trakcí u RWD.
Opravdu si myslíte, že k přetažení šroubů kol dochází zpravidla při použití manuálního klíče? Nevím jak Vy, ale já nemám sílu jako Schwarzenegger, takže pokud měním na autě kola doma v garáži, tak šrouby rozhodně nepřetahuji. Šrouby jdou povolit, stačí vyvinout sílu. Naopak mám zkušenost, že pokud se auto vrátí ze servisu, kde šrouby dotahují pneumaticky, tak má i silný člověk problém šrouby povolit. Specialisté na dotahování jsou u nás ve Škodovce, kdy otec při výměně kol na Superbu musel skákat po klíči, aby šrouby vůbec povolil. K čemu mi potom bude rezerva v kufru, když budu stát beznadějně u krajnice s klíčem v ruce a šrouby nepůjdou povolit?
Už brzy zjistím, jak moc mechanik v servise a pak pracovník STK dotáhli šrouby na kolech. Ještě že má Fiat pouze čtyři šrouby na každém kole, ušetřím trochu sil. :-)
No já s tím přetahováním problém mám, hlavně od tý doby co jsem si koupil ten křížovej klíč. Jednou mi zůstalo viset zadní kolo - všechny šrouby byly dole a kolo nešlo sundat ani s pomocí pěknýho kladívka.
Lehce tam nasadím šrouby a jdu jezdit - pořád nic. Až po drsnější jízdě a vyzkoušení ABS při couvání se kolo utrhlo. Nechápu jak to mohlo takhle přireznout. Tohle se mi stalo na Fábii. Manželka měla Pežot 106 a ten měl šrouby snad z gumy, tam vůbec nešlo poznat kdy už je to dotažený ( šlo by to snad donekonečna).
Používám také křížový klíč, tím s výbavy bych asi šrouby nepovolil, musel bych na klíč nasadit nějakou trubku, abych si zvětšil páku.
Když jsem měnil kola naposledy, také mi nešlo jedno zadní kolo sundat i přes to, že šrouby byly již dole. To není přetažením šroubů, ale nečistotami a korozí mezi diskem a bubnovou brzdou. Bylo to tam rezavé a hodně špinavé. Stalo se to, protože jsme dojížděli zimní pneumatiky i přes léto, takže se kola nesundávala tři čtvrtě roku, takže tam mohly být zbytky soli, protože auto umývám ručně, bez použití tlakové vody a při umývání nesundávám kola. :-)
žádná povinnost měnit zimní pneumatiky jen úderem 1. 11. NENÍ, tato povinnost vzniká od 1. 11. za zhoršených provozních podmínek:
§ 40a
Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1.listopadu do 31.března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky.
IQ autora 48? Outside vlevo bude jiný směr než outside pravo ;-) Takže pokud někdo neprodává zvlášťt levé a zvlášť pravé pneumatiky, tak je to dobrá rada, jak nasadit gumy špatně.
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
Ano, směrovost a symetričnost jsou dvě různé věci. Dezén může být směrový a asymetrický, tedy pneumatika bude mít označeno jak otáčení, tak vnější stranu. Při nasazování na auto člověk stejně ovlivní jen směrovost. Vnější strana kola je daná diskem. Pokud někdo na disk strčil pneumatiku naopak, tak jste v háji. Stejně tak, pokud pneumatiku se směrovým dezénem obují na tři, nebo čtyři disky stejně.
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
Dezén může být směrový a zároveň asymetrický? Už si takové pneu (pro běžný provoz) viděl? To by se pak musely dělat dvě varianty (levá a pravá), což by výrobu (i distribuci) prodražilo.
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
Napsal jsem, že je taková kombinace možná. Ne běžná. :-) A když máš na autě jiný rozměr vpředu a vzadu, tak máš vlastně na každém kole jinou pneumatiku. U směrových máš sice jen dvě pneumatiky, i tak můžeš dát kolo jen na jedno místo (aby šlo na druhé, musel bys plášť otočit).
Šlo mi o zdůraznění, že jsou to různé věci, které se nevylučují. Na běžná auta jsou dnes vzácností, pokud vím. Kromě Nokianu je dělal myslím i Continental a další. Nebyla to taková vzácnost. Ale pletlo se to; u obchodníků, v pneuservisech. Když dnes takovou najdeš, tak to bude něco speciálnějšího. Pro běžná auta si poradí i bez toho a vyhnou se komplikacím.
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
I Continental? Zrovna o této značce mám podstatně lepší povědomí, než o Nokianu a zatím jsem na takový Contík nenarazil.
Jiný rozměr vpředu a vzadu můžeš mít teoreticky i v kombinaci s pneumatikou, která má jak dezén směrový, tak zároveň asymetrický, a to už pak nehneš z místa na místo ani s jednou. :-O >:-[]
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
Směrovou a asymetrickou jsem měl na mysli v téhle větě: "A když máš na autě jiný rozměr vpředu a vzadu, tak máš vlastně na každém kole jinou pneumatiku." Liší se levá-pravá dezénem a přední-zadní rozměrem. Jen jsem doplnil, že u čistě směrových si v praxi o moc nepomůžeš (plášť bys musel otáčet). :-)
Člověk narazí na různé kuriozity. Třeba Pirelli má pneumatiky, kdy na předku jsou směrové a na zadku asymetrické. Nebo naopak. :-O >:D
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
Jasně, ale pořád máš ještě možnost otočit je na disku a vzájemně prohodit v rámci stejné nápravy (a hlavně nesháníš pak levou/pravou pneu), kdežto u "mé" varianty už nelze ani to. >:-[]
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
Také jsem "tvou" variantu zmínil jako první. A zmiňoval jsem ji před nějakou dobou v diskuzi o plnohodnotných rezervách jako absurdní příklad - jakou rezervu to tedy vlastně v autě máš mít, když jsou na autě čtyři různé pneumatiky. >:-[] Druhou jsem dodal jen proto, že takové pneumatiky jsou běžnější. A v praxi jsi úplně stejně v háji. >:D Možnost plášť otočit je spíš teoretická bez patřičného vybavení. Ale možná na to máš jako mazák nějaký trik. ;-)
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
Tou "mou" variantou jsem myslel extrémní příklad, kdy se sejdou všechny tři okolnosti najednou (směrovost, asymetričnost a jiný rozměr na každí nápravě).
Při defektu někde na cestě si pneu na disku sám neotočím, ale když budu shánět novou pneu ( třeba po ničivém defektu), nemusím řešit pravou/levou pneumatiku a dám ji na kteroukoli stranu nápravy.
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
Myslel jsem to stejně. Když jsem zmínil rozdílný rozměr, tak jsem to dodával k směrovým asymetrickým, o kterých byla diskuze. Situace je to nanejvýš kuriózní.
I běžnější situace jsou někdy otrava. Stačí obouvat něco exotičtějšího a v pneuservisu budeš mít pravděpodobně smůlu. Větší rozměr vzadu to už o tolik nezhorší, ale je pravda, že se zadní salámy shání hůř.
Re: Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky
Tak jak je to napsáno (v jedné větě), se to dá brát jako poněkud zavádějící, na druhou stranu i nápisy outside/inside vlastně určují i směr otáčení pneumatiky, rozdíl je ale v tom, že u směrových pneumatik se točí stejným směrem všechny čtyři pneumatiky a u pneu s asymetrickým dezénem pouze dvě pneumatiky na téže straně vozu.
Na ilustracnej fotke som si vsimol pneumatiky s hrotmi. Na sluzobnej ceste vo Finsku som si vsimol ze tam ma vacsina aut obute na zimu prave pneumatiky s hrotmi. Vo Finsku totiz cestari len odhrnu vrchnu vrstvu snehu, nesolia a vacsinou ani nekamienkuju. Podobne je to asi vo vacsine severskych krajin. Mna vsak zaujima dovod preco su u nas v SR aj v CR pneumatiky s hrotmi zakazane? Pritom napr. v Rakusku su povolene. Podla mna by sa tak pneumatiky hodili ludom v horach ci v miestach kde sa cesty casto neodhrnavaju od snehu. Ved bezpecnost je dolezitejsia ako diery na cestach ktore su po zime aj tak.
Dokonca som si vsimol ze nove Nokian Hakapelita 7 maju hroty (v tvare kosostvorca) vystrcene nad gumou len 1mm a pri kontakte s asfaltom sa cistocne zasunu (nejake vakum ci co) a na snehu ci lade podrzia. Osobne sa ma to netyka, ale pre ludi v horach by to mohla byt dobra pomoc a nemuseli by casto nahadzovat retaze. Naozaj nevdim velky dovod zakazu pneumatik s hrotmi a som za ich legalizaciu ak dostanu nejaky certifikat na moznost pouzitia na uzemi SR ci CR.
Také jsem pro. Ale není to zase tak růžové. Nemůžeš s nimi jezdit tak rychle. Například v Belgii je omezení dokonce 60, respektive 90 na dálnicích/ rychlostních silnicích, pokud máš pneu s hroty. Něco jsem na nich najezdil a je to tak trochu jako mít stále řetězy. Na ledu dobré, ale mimo něj přítěž. A na rozdíl od řetězů je tak snadno nesundáš. Smysl by to mělo, kdyby přestali solit. Osobně tady jižněji dávám přednost pneumatikám s vysokým rychlostním indexem, které si dobře vedou na mokru a v břečce. Na zbytek mám řetězy.
Jinak hroty jsou specificky na led (popřípadě řádně uježděný sníh). Ne na sníh. To má právě význam, když se prohrnuje, ale nesolí, protože pod sněhem je kolikrát vrstva ledu (a při dostatečném provozu se sníh pěkně ujezdí). Hlavně v pobřežních oblastech.
Klíč na kola je potřeba mít kvalitní. U mého Fordu Focus vydržel pouze výměnu třech kol.
Také zvedák je potřeba mít kvalitní. Potom co mi po osmi letech spadl Focus na zem, protože se zničil závit a já jsem ho musel pomocí trámků heverovat nahoru, jsem si pořídil hydraulický zvedák. Jinak mám dvě sady kol a nechávám vyvažovat jednou za dva roky. Výměnu si provádím raději sám. Zkušenosti se servisy nejsou nejlepší.
Tak jako se musí dobře hledat dobrý servis pro "zbytek" auta, tak se musí hledat i ten správný pneusevis. Sám raději tradičně dojíždím do asi 30 km vzdáleného pneuservisu přesto, že jich mám přímo ve svém bydlišti několik.
Mám tam i přímo "svého" servismana, který si s diskem a pneu hraje tak, aby našel "nejtěžší" místo na pneumatice a dal ho na protější stranu "nejtěžšího" místa disku. Jinde to klidně dají jak, to vyjde na první pokus a naperou tam rychle a zbytečně plno závaží a někde se ani nedívají jak to chodí opticky, prostě řeší jen závaží a jinak klapky na oči. "Můj" servisák ví i to, že zamykací šrouby dávám zásadně proti ventiklu a logo středové záslepky tak, aby byl ventilek pod ním, tedy jako origo z výroby.
taky jsem slyšel něco o vyvažování na nulu, že není nula jako nula (standartně jen 2 des. místa...). Dobrý pneuservis se pozná podle toho, že po vyvážení je na disku minimum dovažovacích závaží ;-)
Jak je to prosím s tou povinností na ty zimní pneumatiky? Mám k autu totiž jen letňáky a v zimě nejezdím, jen si auto pučuju jiný. Ale budu potřebovat s mým ještě jet někdy první, max druhej tejden v listopadu a to má bejt ještě teplota kolem 10° ... Když je teda takovýhle počasí tak zimáky ještě mít nemusím ne? Jako pochybuju že bude sníh v týhle době ....
Pokud nepojedes napr. rano nebo vecer a teplota bude "rozumna", tak nehrozi nebezpeci naledi apod. tudiz zimni mit nemusis. V pripade sporu s policisty by se asi sahalo pro data o pocasi z CHMU (napr. u soudu).
čau, mám možnost koupit za dobrou cenu nové micheliny,ale je u nich starší dotka - myslím z roku 2009. Takže z toho plyne můj dotaz, koupit a nebo nekoupit? Bude mít stáří pneu mít nějaký vliv na jízdní vlastnosti? Dost jsem se dočetl, že pokud je pneumatiky správně skladovaná,tak stáří nemá vliv na jízdní vlastnosti, viz. takhle tisková zpráva od goodyearu [odkaz]
No ale vlastní zkušenosti nemám, takže by se nějaká rada hodila...