Jednou z hlavních zpráv českého internetu je přiznání Volkswagenu o neodpovídajících emisích oxidu uhličitého. Vybrané vozy kvůli tomu spotřebovávají více paliva.
Evropští regulátoři by si měli uvědomit, že kromě touhy zákazníků po úsporných vozech je motorem evropské poptávky po naftě tlak na emise CO2. Automobilky jsou mezi dvěma mlýnskými kameny, CO2 a NOx. Podle mě je na čase si říct, že NOx je větší problém, a aspoň na čas uvolnit automobilkám ruce a třeba rozdělit limit CO2 na km pro benzín a naftu tak, aby koupě benzínového auta neznamenala vyšší pokutu pro automobilku.
Jednoznačně větší problém je CO2. NOx ti střechu neodnese, ani nezpůsobí záplavy jako skleníkový jev vyvolaný především nižší energetickou účinností (a tím vyšší měrnou spotřebou) benzínových motorů. :-!
Celosvětová produkce CO2 z osobních aut je jen asi 1,5% z celkové. Stačí, když si na Islandu odplivne jedna sopka a za pár dní vyprodukuje víc CO2 než celá automobilová doprava za rok, to samé třeba aktuální obrovské požáry v Indonésii a Malajsii. Honit se za limity CO2 je opravdu nesmysl. U benzínu se od začátku 90. let ( nástup EURO2 - třícestný katalyzátor) ohledně CO2 reálně nic nezměnilo. Navíc emise CO2 jsou přímo úměrné zkutečné spotřebě takže pokud mi benzínové auto v roce 95 bralo kolem 7l/100km a v roce 2015 bere také 7l, tak realita ohledně CO2 bude skoro stejná.
Opravdu špatní je právě NOx a nano částice vzniklé u dieselu s filtrem pevných částic.
Opozičník za kazdou cenu, vid? :-! ...NOx ti střechu neodnese.., BTW, NOx = NO a NO2; to bych si nebyl tak jisty, treba NO2 vznika pri atmosferickych nuklearnich explozich, a dava tomu 'hribu' ten krasny oranzovy nadech. Pri nizke koncentraci NO2 ve vzduchu ( 4PPM) umrtvi nosni sliznici a tak vyradi obranny reflex a nasleduje predavkovani. Pak jen smrt. :-! Pak uz je ti ta strecha na nic, tak ci onak ;-)
no, střecha ho nakonec dokonce přežije...
Sice reakce, o které píšeš, už je v případě vysoké koncentrace, ale jsi jeden z mála, který ví, co zkratka NOx znamená.
NOx je rakovinotvorné a toxické.
CO2 je jen neškodný plyn.
Skleníkový efekt? On už někdo konečně přinesl DŮKAZY, že vysoké emise CO2 způsobují oteplování planety? Sleduju to, ale nějak jsem si nevšiml. :*):*):*):*)
Zde je pěkné pojednání o oxidech dusíku co jsou za pěkné svinstvo.
[odkaz]
Hlavně věta: ....Primárním zdrojem emisí (vytvářejícím až 55% antropogenních NOx) jsou i přes využívání katalyzátorů motorová vozidla.
Je to od vas prvy prispevok s ktorym suhlasim :-) Produkcia CO2 je z globalneho hladiska ovela vaznejsi problem ako NOx.
Ohladne sposobu dopravy sa ludstvo od cias parnych lokomotiv velmi neposunulo. Stale mame potrebu nieco spalovat, aby sme sa dostali z bodu A do bodu B.
zapomínáš na to, ze technologie, která NOx likvidovat umi k dispozici je, a zda se, ze funguje i v realnem provozu.
problém je, ze ta technologie není zadarmo a provoz te technologie bude beznyho zákazníka asi trochu otravovat.
NOx jsou jedy, které napr. u astmatiku zpusobuji zdravotni problémy. a jen astmatiku je u nas cca 1 mil lidi.
vono je hlavne potřeba prestat danove zvýhodňovat naftu oproti benzinu, pak zajem o jedovaty naftaky upadne
S první částí souhlas, ale vymýšlet jiné limity CO2 pro benzín a naftu by podle mě vedlo jen k dalšímu pokřivování trhu. Podle mě by měli dát limity CO2 i NOx jednotné pro všechny motory, nejlépe asi ty co nyní platí nechat (limit pro NOx pro benzín dát i naftě a naopak benzín nutit ke stejným limitům CO2 jako naftu a benzínu dát stejný limit pevných částic jako naftě a dtto CNG a LPG) a vyprdnout se na další zpřísňování. A stejně tak sjednotit zdanění benzínu, nafty LPG, CNG a elektřiny na jednu úroveň, takovou aby celkové příjmy státu neklesly, ale aby nebyl neustále některý druh paliva tak či onak zvýhodňován. Pak věřím, že bychom se posunuli a konkurenceschopnost Evropy by se mohla zvýšit. Zavádění další a dalších výjimek (rozdílného danění, rozdílných limitů exhalací) je cesta do pekel.
Zdaleka nejen naftě.
CNG, LPG a elektřině se daňově nadržuje daleko více než naftě.
Benzínu se nadržuje u pevných částic.
Elektřině a plugin hybridům se nadržuje nezapočítávání emisí z výroby elektřiny.
A tak by se dalo pokračovat dlouho. Proto jsem proti nějaké taktice kompenzovat benzínu jeho daňovou nevýhodu třeba výhodou vyšších emisí CO2. To je cesta výjimky na výjimku, která vždy vede k lobování a prosazování zájmů někoho na úkor zájmů někoho jiného a celkovému pokřivení technického vývoje. Naopak je třeba limity/sazby daní a emisí sjednotit (a u emisí klidně zvýšit, protože zbytek světa mimo Evropu si emisemi hlavu neláme) a ponechat na technickém vývoji a trhu co a jak se prosadí či neprosadí.
No a? CNG nebo nafta nebo uhlí spálené v kotli tepelné elektrárny tak jako ve spalovacím motoru nemají započítané emise z výroby (nebo spíše těžby, separace a čištění), takže v tom žádná nerovnost není. Ale započítat by se klidně mohly, ovšem oběma stejně, buď oběma započítat, nebo oběma ne (současný stav).
A čo vidíš? Rozoznávaš na pohľad elektrinu z tepelnej elektrárne, z atómu, z vodného prúdu alebo z vodného zdroja, keď chceš počítať emisie? Vieš, koľko elektriny a z akých zdrojov sa pri jednotlivých fázach produkcie palív spotrebuje? Tak ako chceš tie emisie počítať? Vidíš - prd.Tieto emisie sa nepočítajú, pretože sa to nedá. Dá sa to možno odhadnúť, a vieš na čo sú také výsledky...
Čiže áno - hľadáte problém, kde nie je. Problémov je dosť, prečo vyrábať ďalší. Emisie vznikajú cakumprásk v celom priemysle, a počíta ti hádam niekto emisie vyprodukované pri výrobe zábradlia na tvoj barák, alebo pri výrobe tvojho nedeľného obeda, kým sa dostane až k tebe na stôl? Priemyselné emisie sa predsa počítajú inde a inými metódami, tak nepleťte hrušky s kolečkami.
A ešte ste zabudli spomenúť emisie, ktoré vzniknú pri doprave cisterny benzínu od výrobcu cez distribútorov až na čerpačku. Aj ten kamión s cisternou spaľuje naftu, púšťa do vzduchu emisie, a pri výrobe tej nafty, čo spáli, bola tiež spotrebovaná elektrina,pri výrobe ktorej vznikli emisie...
Jak ste smiešni s tým mudrovaním...
Kludne si to spocitajte. A mozete zacat zapocitanim obrovskeho mnozstva elektickej energie ktora sa pouzije pri rafinacii ropy. Je to ta ista elektrika ktora mohla byt pouzita na nabijanie elektromobilov. Namiesto toho si ludia vyrobia benzin, ktory potom spalia a myslia si ako dobre to maju vymyslene.
Souhlas...
P.S. "Ekologické starosti Evropanů jsou malicherností ve srovnání s tím, co by podle svých závazků měla řešit Čína...
Pro představu: v roce 2012 Čína spálila o 600 miliónů tun víc uhlí, než uváděla, což odpovídá zhruba 70 procentům celkové spotřeby uhlí Spojených států. Česká republika za stejný rok spálila necelých pět a půl miliónu tun uhlí."
[odkaz]
Nejsem si tak docela jistý, zda skutečně většina zákazníků touží po úsporných vozech. Já třeba toužím po nižší dani na pohonné hmoty, abych nemusel na denní ježdění používat dvoulitrový čtyřválec, ale mohl si dovolit pořádný poctivý motor. To, že většina kupuje dnes úsporná auta, je jen vliv nehorázně vysokých daní na pohonné hmoty. :-! Osobně bych danil benzín stejně jako základní potraviny. Chybějící peníze ve státní kase bych pak z menší části zalepil podstatně vyšší daní na cigarety a hlavně pak úplným zastavením vyplácení sociálních dávek určitým "nezačlenitelným" skupinám lidí, kteří nejsou pro stát ani společnost žádným přínosem.
Ty jsi socialni inzenyr jedna basen >:-[]
Videl jsi nekdy data ze stataku? Cigarama zalepis kulovy a po ukonceni vyplaty davek se budes potykat akorat tak s nepokoji.
"Včera na sebe totiž prozradil, že v rámci vnitřního vyšetřování (neřekl čeho) přišel na nesrovnalosti mezi udávaným a skutečným množstvím oxidu"
Dulezite je, ze nerekl ceho. Jiste je to i vlivem podvodneho softu, takze by to melo padnout na VW.
V zaveru clanku je uvedena dobra myslenka. VW ted hodi fixlovanou spotrebu na cyklus NEDC a ma skoro vyhrano. Upravi soft a lidem zvedne spotrebu a je vse OK. Proste je treba se zakaznikem poradne vyje.at a do oci mu tvrdit mi nic, to EU a jeji cyklus :-)
"Mohlo by jít také o diplomatickou přípravu na situaci, která neodvratně plyne ze softwarových úprav vozů s motory EA 189 (kauza Dieselgate). Současné technologie totiž nenabízejí ekonomicky přijatelné řešení, kterým by se snížila produkce NOx a zároveň nevzrostly emise CO2 (a tím i výsledná spotřeba)."
Mě přijde, že tu ze strany redakce došlo k velkému nepochopení, o čem je v nové kauze řeč. Pokud vím, tak VW nepřiznal, že spotřeby NEDC nesedí se skutečným provozem (což se "všeobecně ví"), ale že fixloval při měření NEDC. Tedy že podváděl při měření a nějakým nekalým způsobem došel k nižším hodnotám (než by dle normy měl naměřit), ne že technika měření má obecně nedostatky. To by se to asi netýkalo 800 tisíc aut, ale naprosto všech. Drtivá většina článku je docela off topic, protože aféra se netýká nepřesnosti NEDC, ale podvádění v NEDC.
vycházel jsem z prohlášení Volkswagenu, kde se píše o nesrovnalostech s CO2. Přece nejde o to, že by byly výsledky v reálném provozu nižší než udávané, možnost byla tedy jenom jedna - a sice že je reálná produkce CO2 vyšší než udávaná. A to je vzhledem k podmínkám testu a podmínkám na silnici zřejmé. Pokud se potvrdí to, co píšete, a VW skutečně podváděl už v testu samotném, budeme o tom informovat.
Trochu uvažovat by opravdu neškodilo. Volkswagen prohlásí, že u 800 tisíc aut jsou "jakési nesrovnalosti" v naměřené spotřebě, resp. emisích CO2. OK, a co teda ty zbývající miliony aut měřené dle stejné normy? Ty byly tedy měřeny podle čeho, když nesrovnalosti nevykazují? Jako že u 800 tisíc TDI (1.4, 1.6, 2.0) a 1.4 TSI ACT dává NEDC špatné výsledky a u dalších milionů ta samá norma NEDC je najednou v pořádku a dává výsledky přesné? To jako, že Golf 1.4 TSI ACT nejezdí za 5,3 jak bylo naměřeno, ale 1.4 TSI bez ACT už za tyto spotřeby v reálu jezdí? Opravdu by VW přiznával, že u 800 tisíc jeho aut nesedí NEDC s realitou a u jiných motorů najednou ta samá metodika sedí? Tak je teda ta metodika špatně nebo ne, když podle vás u ACT nesedí a u bez-ACT sedí...
Že nesedí NEDC s realitou je známá věc už ze samé podstaty toho testu. A bude to tak i v případě, že vymyslí nový, protože se výsledky nikdy nebudou shodovat u všech aut a řidičů. To co říkáte dává smysl, ale podívejte se na to z druhé strany - proč by podváděl s NEDC "jenom" u těch 800.000 aut? Respektive proč rovnou nevybalil, že se to týká všech těch 11 milionů?
Tuto otázku jste si měl nejspíše položit před napsáním článku :-)
A vět typu: ''všichni vědí..''
Abych Vám to vysvětlil:
VW nepodváděl v porovnání s realitou.
VW má ve skutečnosti LABORATORNí spotřebu vyšší až o 18%.
Chybné (zfalšované) CERTIFIKACE se prý týkají především modelů BLUEMOTION Polo, Golf a Passat.
To je opět další ryzí podvod (zřejmě ''jen'' u 800 tisíc aut - včetně jednoho benzínového typu..)!!
[odkaz]
PS Omlouvám se za odkaz na konkurenci, ale jsou tam smysluplné informace. Na rozdíl od Vašeho článku.
PPS Díky za palce dolů! Nicméně bych ocenil raději napsat jejich důvod ;-)
Aha, takže když to nesedí ze samé podstaty testu, tak proč se proboha VW přiznává k tomu, že mu to nesedí jen u 800 tisíc aut a už ne u dalších? Pokud by se přiznával k tomu, že to NEDC nesedí, tak by to asi nemělo sedět u všech, ne? A ne jen u 800 tisíc.
Jak sám říkáte, s realitou se to nikdy shodovat nemůže, protože každý jezdí jinak, jiné trasy. Takže proč by se VW přiznával k tomu, že u 800 tisíc jeho vyrobených vozů to nesedí s výsledky řidičů, když to ani jinak být nemůže? To jako u těch zbývajících aut to u všech řidičů sedí?
Vaši otázku opravdu nechápu, co s tím má společného. Resp. chápu, protože ukazuje, proč nechápete, v čem je váš článek mimo. Proč by se to mělo týkat všech 11 milionů aut, kde byly problémy s jiným softwarem při měření NOx, když zde jde o to, že se (podle ostatních zdrojů) prostě jen uvedla jiná čísla než ta naměřená (nižší). Tady se podle všeho fixlovaly naměřené výsledky, nefixlovalo se samotné NEDC měření.
Takže se dostáváme k tomu, že podvodný software snížuje NOx a pak možná chtěli nějak srazit vzrostlé CO2 zejména u těch "úsporných verzí", aby papírově vypadaly dostatečně úsporně. Třeba tím, že by do techničáku napsali místo 3,7 číslo 3,3, zatímco u běžných verzí by zapsali čísla naměřená (byť dle nepřesné metodiky NEDC) To už by mohlo znít jako možný důvod pro to, že se tak stalo zejména u úsporných edic těchto aut. Vysvětlovalo by to i to, proč se tak stalo jen u 800 tisíc aut a proč se VW přiznal jen k tomuto počtu. Neboť pokud by šlo o nepřesnost NEDC měření, musel by to vzít na celou svou evropskou produkci, což tak neučinil.
Podle mě se už po tolika článcích a novinkách spousta lidí v kauze neorientuje. Když teď VW sám sebe obviní z něčeho, co zřejmě není žádný průser, a následně se veřejně se vyhlásí, že to není žádný průser, podobně dost zákazníků začne nahlížet i na dieselgate- tedy jen jako na chybu nesmyslných norem.
Pozor, není tomu tak. Je to pruser. Micka plácá. Podle nemeckeho hospodárského týdeníku WirtschaftsWoche nejde jen o nesrovnalosti mezi udávaným a skutečným množstvím oxidu uhličitého, ale o dalsí zámerný podvod, tentokrát kvuli tomu aby se vesli do limitu takzvané Effizienzklasse A.
A Volkswagen na to neprisel jenom tak v rámci vnitrního vysetrování, ale v rámci programu whistleblower jeden ze zamestnancu vyhledal prímo nejvyssího séfa Müllera a oznámil mu to.
Napadá mne možnost, že VW má situaci na trhu dobře zmapovanou a ví, že nějak fixlují všichni. Když s tím vyjdou jako první a budou si sypat popel na hlavu, tak až se provalí ostatní, VW z toho vyjde jako vítěz protože bude prohlašovat "my jsme ti hodní, my se přiznali a ostatní drželi hubu" My jsme ti jediní seriozní.
Tohle bude propočítané v makroekonomickém měřítku mimo naše chápání.
Spritmonitor je zdaleka nejpřesnějiší statistika, co se týká spotřeby.
Mimo průměrné spotřeby, tam máš i histogram.
Takže je jen na tvé inteligenci, aby sis tam našel své auto a podle jeho statistiky se zařadil do onoho histogramu, jestli patříš mezi klobouky nebo dravce.
Potom si sám můžeš odvodit, za kolik bys s jakým autem asi zhruba jezdil.
Vidiš to moc jednoduše. Jinak osobně o přesnějšim vzorku nevim a dost odpovida realitě. Prostě SM ma dost vysokou vypovidajici hodnotu. Nehledě na to že je tam dost těch kteři maji dosti nadpruměrnou spotřebu takže ne všichni jezdi na spotřebu. Těch duvodu proč jsou na SM muže a taky je určitě vic.
zajímalo by mne, z čeho autor vychází, protože k poslední aféře nejsou žádné detailní informace a jestli on je má, ať je zveřejní. říkat, že to ví přece každý, je nesmysl, protože vůbec nikdo neví, co vlastně vw odhalil. jen řekli, že 800 tisíc aut a 2 miliardy eur očekávaných škod.
tohle je jen další ze série textů "podvádí všichni, všichni to ví, chudák vw" autoři to píšou pořád do kola, dodávaj do toho nesmyslný dojmy o možných mstách pana piecha a mají pocit, že jsou super.
ve výsledku se ale jen ukazuje, že jsou jen nadšenci, co rádi jezdí auty a reálnýmu byznysu automobilového průmyslu ani za mák nerozumí.
ale už asi nic nepřekoná úvodník auto tipu, jehož mateřský auto bild se tématu hodně dobře podrobně věnoval. auto tip nenapsal ani řádku tedy až na úvodník, kde pan šéfredaktor napsal, že podvádí všichni a všichni to ví. úplnej vycuc z prstu.
a tak my si tu v tom žijeme. zkuste se obrátit třeba na pana vaculíka ze sesterského světa motorů, který aspoň stojí nohama na zemi a zajímá se o fakta a ne o pocity petrolheadů.
presne tak, nikdo nezname poradne detaily první kauzy a zde je hned vysvetlujci clanek jak to urcite je. Aniz by redakce vůbec něco vedela.
Buh vi jestli uz neprobiha další vysetrovani VW urady, pro veřejnost zatím utajene.
A tak to VW radsi pustil do světa uz ted v ramci jeho prohlaseni, vse budeme otevrene zverejnovat.
To, ze to nemá nic spolecneho z obchazeni NEDC v ramci figlu dovolenych si domysli i male dite.
Tady přece nikdo nepiše, jak to s tou kauzou doopravdy je a proč vznikla. Zajímavý je obsah článku, který tady dával Gilgit do diskuse, ale my jsme vycházeli pouze z toho, co píše VW. Jsou to naše názory, se kterými se nemusí všichni ztotožňovat, ale z pohledu diskutérů mi přijde pořád lepší, když k tomu napíšou něco vlastního, než jenom nadávat na to, co je podle nich špatně.
No jenze v tom je prave hacek. Vzdycky se jen snazis "obhajovat" VW. Proc jsem tu necetl clanek který by se zabyval i druhou stranou mince?
Například. proc VW podvadel 7 let. To nebyli schopni za 7let vymyslet motor, který by splnoval normy? Dovedu pochopit ze je tlacil termin s uvedenim, ale pokud vedome podvadim, tak se preci snazim minimalizovat riziko. V tomto pripade pracuju hned na naprave. Jenze tady VW zklamal na plne care, za malo penez mel hodne muziky a rejzoval nad tim 7let. Ale chápu, ze takovou úvahu asi napsat nemuzes :-)
a ten SW se tam nahrali asi proc? ze se nudili? Ne nahral se preci proto aby prosli merenim, tudíž mohli rict, stejne jako to ted rekla Mazda, my to na trh neuvedem.
Takze je termin asi tlacil. Myslim termin od vedeni VW.
- sjednotit spotrebni dane na naftu a na benzin podle produkce CO2, tedy v prepoctu na litr benzin zdfanit o 10% nižší spotrebni dani nez naftu
- sjednotit emisni limity a vyzadovat jejich plneni i v realnym provozu (samozrejme logicky krome CO2)
at si zakaznik rozhodne, jestli bude chtit tankovat naftu nebo benzin
vsimli jste si, ze u nas se nafta na benzinkach oznacuje většinou cernou barvou (smrt) a benzin zelene (život) ??
už je celkem trapné, jak nám neustále podsouváte, jaký je vlastně koncern chudák a pletete tady dohromady nesmyslnost testu samotného, který nemá s realitou nic společného a samotný podvod koncernu. Ostatní nepodvádí - nikdo jim zatím nic neprokázal, jen plní ten nesmyslnej test...Koncern neplní ani to. :-!
Pletete si (zatím) dvě rozdílné kauzy - NOx a CO2. Pokud VW podváděl už v testu měření CO2, bude to pro něj průser. Článek je mířený tím směrem, že chce prohlášením o nesrovnalostech v CO2 (nekonkretizoval) odvrátit pozornost od Dieselgate a otočit názory veřejnosti ve svůj prospěch. Nikdo nenapsal, že je koncern chudák.
z čeho vyplývá, že si roubíček plete dvě aféry? mimochodem nox i co2 se měří při totožném testu. a najednou. vůz, který pozná měření nox, se stoprocentní jistotou pozná měření co2.
jenze u auta, kterej není vybavenu SCR jde nizke NOx i nizke CO2 jaksi proti sobe.
bud chces nizke NOx a tedy musíš zvysit bohatost smesi a tedy zvýšit CO2.
nebo v pripade zasobnikoveho katalyzátoru opet cas od casu zvýšit bohatost smesi az do te miry, aby vznikalo CO, které reaguje s NOx a vytvari N2 a CO2. oboji reseni vede k celkovému zvyseni CO2, tedy spotreby.
a nebo chces malo CO2 a tedy nizkou spotreby, ale to zase vede ke zvyseni NOx.
takze jestli VW podvadel s NOx, musel v testu jit nahoru s CO2
Pane Mičko nedá mi to - to pozadí je myslím docela zřejmé a vnucuje se jen myšlenka, že se na této hanebné aktivitě podílíte vědomě... ale chci věřit tomu, že jen nevědomky.
I když kvůli té větě v závorce, že "už teď je TÉMĚŘ jasné že dieselgate se týká více výrobců" je to skutečně obtížné... tahle věta je totiž lež.
A neumím si představit, že by to byla nevědomá nepravda.
Základní model je totiž docela průhledný: rozšířit diskuzi i na CO2 a benzinové motory... a tím skutečně rozšířit předmět i na ostatní výrobce.
Je to hnus. Jen povýšení a arogantní Němci měli tu drzost uvádět na americký trh své podprůměrné diesely pod hesel "Clean diesel" a podporovat to vědomě lživou deklarací nesmyslných emisí.. které překračovaly až 40x.
Pokus rozmělnit to tím, že kolem vytvoří "kouřovou clonu" z faktických informací o tom, že předepsaný způsob měření je nerealistický a v praxi všechna auta deklarované hodnoty trochu překračují je sice pochopitelný.. ale to jej nečiní méně odporným.
Spotřeby měřené ať už jakkoliv a dokonce čehokoliv (ne jenom aut) slouží jen a pouze ke vzájemnému srovnání. Takže spotřebu auta A můžete díky tomu snadno porovnat se spotřebou auta B mezi sebou nic víc a nic míň. No a pokud změníte jízdní režim u jednoho auta (jak sám naznačujete například zatáčením) tak se dá předpokládat že i u toho druhého naroste spotřeba úměrně stejně.
Nechce se mi věřit že někdo ještě v roce 2015 neví jak všechno to měření spotřeb, energetické štítky či průkazy používat!
Buď hrajete blbého úmyslně a nebo opravdu prahnete po jediném možném a to že před nákupem svého auta dostanete jakousi rovnici do které dosadíte plno proměnných (jako kolikrát ráno cestou do práce otočíte volantem, jaké máte gumy, kolikrát k tomu pustíte manželku, jestli se letos chystají opravy cest atd) a vypadne vám číslo s nějakou garantovanou odchylkou.
Neni pravda, ze mereni emisi slouzi jen ke srovnani spotreb. Vysledky techto testu znamenaji hned nekolik veci:
- srovnani spotreb a emisi (plne souhlasim)
- jestli muze byt takovy vuz provozovan (VW musel podvadet, jinak by jejich clean diesel nemohl byt na silnici)
- mnozstvi namerenych splodin v nekterych zemich urcuje vysi zakonneho pojisteni a zda auto muze do velkych mest zdarma.
Napr. v Anglii (ale tyka se to i severskych zemi a castecne Nemecka) je to jeden z HLAVNICH parametru, podle ktereho se zakaznik (anglican) pri nakupu auta ridi (ziju tady, vim to). Rozdil mezi 99 a 121g CO2 znamena rozdil cca 110 liber (cca 4000Kc) [odkaz] kazdy rok a kazdy rok je ten rozdil vetsi (samozrjme to plati i pro ojetiny)
Napr. Auto pod 75g CO2 (Prius apod.) ma zakonnou 0 (nula) a do centra Londyna nemusi platit poplatek (coz je cca Ł10.50-14 za jeden den tj. 400 - 600 Kc).
Takze mas pravdu, ale vysledky mereni emisi maji mnohem vetsi dopad, nez rikas. V nekterych zemich 1g CO2 (preskok z jedne kategorie do jine) znamena pokles prodeje vozu o desitky procent a automobilky to hodne dobre vedi !!!
Ani kauza TSI nezanechala následky. Tohle je jen masmediální pseudokauzou, která za pár týdnů přestane bavit. Tohle není šlágr jako Ivetka Bartošová >:-[] >:D
Jeden rozměr je US. Tam VW má průser jak vrata a škraloup hodně hustý. A jde pouze o věc VW, zatímco ostatní značky mohou být v klidu.
Druhý rozměr je měření dle NEDC, které neodpovídá skutečnosti ani za mák. Tohle je ale společné pro všechny značky.
Třetí rozměr je daný fixlováním, kdy automobil, který podstpupuje emisní test, je dodatečně upravován a je na hony vzdálený tomu, co se dostane k zákazníkovi. A je úplně jedno, jestli jde o úpravy softwaru, nebo hardware. Fixlují všichni, všichni to ale vědí. A tohle je škraloup evropské byrokracie, která se tváří jako že nic a veřejně lepí veřejnosti ústa cukrovou vatou o tom, jak je EU vyspělá a jak snižuje emise...
Dopad na zákazníka je přitom mizivý. Kterého zákazníka mimo pár ekologických pošahanců zajímá CO2? NOx? NIKOHO. Zákazníka zajímá reálná spotřeba paliva a ekonomika provozu. Ta se ale dostala do zcela jiného paralelního vesmíru. Zákazník je uměle manipulován emisními daněmi a výpalným za papírově vykazované emise.
Emise se staly politickým nástrojem pro fiktivní automobilový pokrok a pro další výběr daní a přerozdělování peněz v rámci ekobyznysu. Bože, chraň nás od eurobyrokracie, emisních povolenek a eurodotací :-!:-!:-!
I kdyby se našla norma která by přesně kopírovala tvoje reálné spotřeby tak kdyby si pak půjčil to stejné auto svému sousedovi tak ten bude zase nadávat že to nesedí jemu. Dokud nepochopíš podstatu těchhle "normo spotřeb" tak ty řádky klidně přeskakuj.
Dokud nepochopíš, že normový test spotřeby má podstoupit "náhodně vybrané" auto, které sjede z výrobní linky, tak běž tahat kačera :-!
Samozřejmě, že žádná norma nezajistí, aby každý měl v provozu normovu spotřebu. Ale každé auto, které sjede "v základu" z výrobní linky, by mělo plnit deklarované vlastnosti, mezi které patří i normová spotřeba !
Děkuji, konečně jsem i já pochopil že ty energetické štítky s barevnou grafikou , písmenky a šipkami jsou spotřeba. Jsou zkrátka lidi kteří je potřebují.
EDIT:// Mimochodem pokud máš pocit, že tě výrobce tvého auta okradl, tak zorganizuj akci kde to prokážeš, brzy budeš slavný a určitě na tom i něco vyděláš. Jenže je tam dost velké riziko že při tom normo-testu zjistíš stejné hodnoty jako udává výrobce a tak budeš mít jenom výdaje s tím testováním. Na druhou stranu se něčemu novému přiučíš.
Řekl bych že jsou prováděny za stejných podmínek a bez vnějších vlivů tak aby šlo výsledky měřených aut mezi sebou porovnávat a byly co nejméně zatížené chybami měření. A podle tebe to je prosím jak?
dovolím si drobný dotaz, pokud homologaci provádí akreditovaný zkušební ústav pověřený měřením emisí pro homologace, tak ty podvody provádí kdo? Ty úpravy hardwaru mimo standard například často zmiňované přelepování spár, přefukování pneumatik atd, to tedy provádí onen nezávislý ústav nebo tam pracují diletanti a neověřují v jakém stavu je vozidlo?
Samozřejmě to význam má. Abys mohl měřit na stolici, tak do ní musíš zadat jakým odporem proti vozidlu mají působit válce. A jízdní odpory vozidla se zjišťují tzv. dojezdovou zkouškou. A u dojezdové zkoušky se používají všechny možné fígle, přehuštěné pneu, ekopneu s minimální šířkou, povrch vozovky s minimálním třením, přelepené spáry, dráha je z kopce a další kopec podvodů.
no, ale tu dojezdovou zkoušku pokud by se používala a obávám se, že se odpor nastavuje tabulkově z hmotnosti vozidla, tak nastavuje kdo, předpokládám ten kdo obsluhuje dynamometr a je odpovědný za homologační měření. Tak proč by nezávislá instituce přelepovala spáry?
Dojezdová zkouška se samozřejmě dělá, protože zjištění jízdních odporů vozidla je základ pro měření spotřeby/emisí na válcích.
Základní měření (zjištění jízdních odporů dojezdovou zkouškou, změření emisí na válcích, které jsou nastaveny právě podle dojezdové zkoušky, výpočet/přepočet emisí podle tlaku, teploty, vlhkosti etc. dělá vždy výrobce.
Následně si auto může (a nemusí) přeměřit příslušná státní autorita, která uděluje homologaci pro danou zemi. Např. V USA platí, že se automaticky přebírají údaje výrobce a tzv. se jim věří. Až při zjištění nějakého nesouladu, se auto přeměřuje (na to dojel VW v USA, kdy auta měl schválená do provozu na základě jím dodaných údajů a následně agentura pro životní prostředí dostala echo od university, že ty údaje nesedí a začalo vyšetřování). Jak to přesně dělají všechny země světa nevím, ale u nás si podle mě stát zadá třeba do Dekry právě jen tu část měření emisí na válcích a výsledky dojezdové zkoušky vezmou od výrobce. Anebo možná také prohlásí, že když má auto homologaci třeba v Německu tak ji v rámci EU prostě přebírají a vůbec nic neměří (myslím, že to právo EU dovoluje).
celý koncern homologuje motory v Anglii včetně škodovky, pak samozřejmě platí globální homologace v rámci EU. Tak to by jim taky mohli říct kolik to má mít emisí a nemuseli by nikam jezdit, stačilo by poslat peníze na účet, nemyslíte?
ta část homologace, kdy se měří emise, tedy motory se odehrává v Anglii. No a ty peníze, právě, že je to na náklady výrobce, tak by mohli do Anglie pouze poslat poníze a údaje si vyplnit sami.
jo to říkejte novinářům ty s tím stále motaj lidem hlavu. Sice dojezdová zkouška skutečně existuje a při měření na dynamometru se nastavuje křivka tabulkově podle hmotnosti nikoliv podle Cx. To bylo pro ilustraci jak je to s těmi podvody automobilek.
v tomhle bych byl optimista, možná ty svoje motory ke dnu stáhnou, ale nejsou jedinými výrobci vznětových motorů a vypadá to, že až na výjimky, má zbytek výrobců technologický náskok.
časem asi určitě zmízí, nicméně největší averze k dieselům přišla právě ve chvíli, kdy začaly dotahovat zážehové motory a pokud jsme to "vydrželi" až sem tak teď by to byla škoda.
prave ze je dotahovat nikdy nezacaly
realne emise NOx se za 15 let vpodstate nezmenily, a stále odpovidaji cca euro 3.
samozrejme nektere výjimky s SCR
rozumný limit je, když v reálném provozu jsou emise NOx do 1g/km, současné E6b motory s SCR se pohybují od 300 do 800 mg/km, v případě normy E6c půjdou reálné emise zhruba o polovinu dolů.
benzin ma 60mg/km a v realu to plni
nedava mi logiku, aby naftak mel několikanásobek a k tomu ještě danovy zvyhodneni na naftu.
včera byl v parizi takovy smog, ze na dalnicich omezili rychlost na 80 a ve mestech na 20 (to uplne nechapu) a uvazovali o dalších restrikcích. evidentne problém byl diky NOx.
a ty tady horujes pro jejich zvyseni
ještě doplním, pokud současných 80 mg/km v NEDC pro E6b je "zvýšeno" pro metodiku WLTC a E6c (stále pouze měřící cyklus, nikoliv reálný provoz) na dvojnásobek tedy cca 160 mg/km, tak to odpovídá cca 40 mg/km pokud by byly emise měřeny metodikou NEDC.
ne to jsem nenapsal, záleží co chceš měřit, pokud v rámci WLTC bude limit 160 mg, pak se to rovná cca 40 mg v cyklu NEDC nebo cca 300 - 400 mg v reálném provozu. Bavíme se o jednom a tom samém autě s jedním a tím samým motorem, pouze se mění metodika měření
benzin v realu plni platnej limit, tedy 60mg v EU, 40 mg v USA.
jestli chtej v USA jezdit dyzly, budou muset plnit 40mg i v realu stejne jako benziny.
a v EU podle tebe desetinásobek?
to je proste blbost.
nedavno se dohodli na koeficientu tusim 2.1, tedy cca 170mg v realu.
ale benzin ma tretinu.
proc ma byt naftak porad zvyhodnovanej??
casom zmiznu.... automobilky sa preorientuju na turbobenziny a benziny v kombinacii s elektromotormi.... tuto cestu naznacil aj sam mercedes ktory uz upusta od vyvoja niektorych dizlov aj dizlovych hybridov a vydava sa na benzinovu cestu :yes: a rovnako benzin vzdy preferovala a bude preferovat aj toyota.. aj vsetci japonci.... a nasleduje ich uz aj PSA ( ktore inak vzdy fandilo dizlom )... ktore uz tiez oznamilo koniec hybridov v kombinacii s dizlom... dizle sice este nejakych 10-15 rokov zotrvacnostou v portfoliu vacsiny automobiliek budu... ale casom postupne plynule nenapadne zmiznu nenapadnym sposobom akym miznu dnes klasicke atmosfery na ukor turbomotorov ..... a s kymkolvek sa tu vsadim ze o dalsich 15 rokov podiel dizlov v osobnych autach klesne minimalne o tretinu voci sucasnemu stavu .... ono je dost mozne ze v r 2030 po dizli uz ani pes nestekne a drviva vacsina autombiliek uz bude mat urcite benzinove hybridy napriec celym portfoliom od maleho auta az po limuziny.... toyota vsetkym uz davno ukazala cestu a zaroven aj to aka je stale nedostizna a aky ma stale naskok pred zbytkom automobilveho sveta :yes: smer je jasny ... a vsetci budu pomaly ale isto toyotu nasledovat :yes:
Nejsem si jistý zda autor pochopil vyjádření VW, nejedná se o nějaké přiznání, že jejich vozidla v reálném provozu mají vyšší emise CO2 = vyšší spotřebu, ale že se tak děje během standardizovaného testu, tedy testu dle metodiky NEDC. To je poměrně jiný a o to více závažný případ. Odpovídá tomu i další propad akcií.
Prostě s takovou informací museli přijít dříve než to udělá při současném trendu ověřování homologačních údajů jiný subjekt, což by znamenalo zřejmě ještě větší spád.
Pro ty, co se jim nechce listovat historií diskuze:
Základní model je docela průhledný: rozšířit diskuzi i na CO2 a benzinové motory... a tím skutečně rozšířit předmět i na ostatní výrobce.
Je to hnus. Jen povýšení a arogantní Němci měli tu drzost uvádět na americký trh své podprůměrné diesely pod hesel "Clean diesel" a podporovat to vědomě lživou deklarací nesmyslných emisí.. které překračovaly až 40x.
Pokus rozmělnit to tím, že kolem vytvoří "kouřovou clonu" z faktických informací o tom, že předepsaný způsob měření je nerealistický a v praxi všechna auta deklarované hodnoty trochu překračují je sice pochopitelný.. ale to jej nečiní méně odporným.
to si rozhodně nemyslím, tady není co rozmělňovat, tady se teď přeměřují emise všech možných aut a zjišťují se skutečné hodnoty a někdo má problém. Pokud by se měl problém přenášet i na jiné výrobce, protože přeci "podvádí" všichni, tak proč už tady nemáme po skoro dvou měsících další oběti. Tohle není hledání kličky v podobě schovávání se za druhé ale pěkný průser přímo doma a chápu, že jediná cesta jak co nejvíce zmírnit dopady je jít s pravdou ven.
Obávám se, že nemáš pravdu.. v USA je to vzhledem k tamním prodejům jen drobná lapálie... ztráta amerického trhu je sranda, hrozící pokuta je vysoká, ale pro koncern této velikosti nikoliv likvidační...
ztráta důvěry je špatná věc, ale třeba Credit Suisse odhaduje celkové náklady na DG pro VW na skoro 80 mld € a to je poměrně dost bez ohledu na důvěru.
To jistě je... ale skutečný zisk se prostě nedovíš... ten byl za rok 2014 asi 13 miliard €.. ale po zdanění.. po odečtení všech možných odčitatelných položek...
Když zaplatí náklady na ten podvod.. tak nebudou zdaňovat... nebudou odměny.. už jen odchodem těch několika málo top managérů ušetří skoro to samé!
;-)
Obrat je obecně používané měřítko výkonnosti firmy.
nejsem ekonom, ale dají je pokuty odečítat z daní? Skoro bych řekl, že ne, a že danit budou stejně a chabý zisk padne na pokutu po dobu 10 -15 let, to se bude moc líbit akcionářům atd. atd. ...
Nereagoval jsem na zisk, ale obrat, nehledě na to, že není zisk, jako zisk.
Nic to ovšem nemění na tom, co jsem v reakci napsal.
Pokud nemáš informace o (celkové) výši nákladů, pak ti samotný obrat nic zásadního neřekne...
To bude zajímavé sledovat. Osobně si myslím, že prodeje v US to poznamená významně, prodeje v EU ne. Asijské trhy neznám, Japonsko by to ovlivnit mohlo (prodá tam VW vůbec něco?), Číně a Indii to asi bude jedno.