Tvary se zaměřením na tradici patří mezi pilíře automobilového designu – odolávají módě a jsou zpravidla nadčasové. Jaká auta patří mezi milníky konzervativního tvarosloví?
Tak to me taky dostalo, kdyz jsem se k ni ve clanku dostal, musel jsem se zacit smat.
Dnes kdyz Fabie 1 vidim na ulici, tak mi je tech aut az lito - vypadaj tak zastarale, neatraktivne, nezajimave... Mozna jim krivdim a je to tim, ze jich jezdi hodne...
tiez nerozumiem s tou tradicou dizajnu pokial ide o fabiu... ved tam neostal kamen na kameni ked si vezmeme feldu a porovname dizajny... oboch... tak rozdielneho nastupcu dodnes snad nemalo ziadne auto....
k dizajnu fabie ako takom.... myslim ze fabii krivdis... fabia I je dodnes pekne auto... a ta skareda neatraktivna zastarala fabia je skor fabia II ktora vyzera horsie ako fabia I..... aspon podla mna
ved fabia I bola na svoju dobu skutocne zaujimave auto.... co sa vsak o fabii II neda povedat , fabia II znamenala krok naspat
Takzvaná tradice: Boleslavské školy malých hatchbacků.
Tato bohatá rodina zahrnuje Favorit,Felicii a Fabii:)
Fabia 1 je,proti Fabii 2,docela hezké malé auto,ale dávat jí jako nějaký důležitý stavební kámen mezi designovými tradicionalisty??
Ale no tak,tolik srandy po ránu:)
ja si vseobecne myslim, ze fabia tu nema co robit, pretoze podla mna nepredstavuje ziadnu tradiciu, nech hovori kto chce co chce, to tu kludne mohol byt aj novy rapid, ktory sa "odkazuje" na stareho rapida, existuje plno aut, rovnakych ako fabia, ktore by tu mohli byt lenze..... nenosia znak skoda >:-[]
Ať už má článek jakoukoliv úroveň a míra pečlivosti zpracování předloženého tématu může být různá (v tomto případě snad obecněji a povrchněji dané téma zpracovat snad ani nejde), tak obrazové galerie s milionem zbytečných fotografií svědčí o tom, že autorovi vůbec nezáleží na tom, jak "jeho dílo" bude vypadat.
Jen u galerie Golfa je náznak a pokus porovnat design jednotlivých generací. Ale jen u posledních dvanácti snímků (asi proto, že náhodou byly k dispozici). Ostatní jsou zbytečné, jako všechny ostatní snímky všech ostatních vozů. Autor jen zkopíroval nějaké obrázky, které k tématu vůbec nic neříkají, protože je zrovna měl, co nejjednodušeji, k dispozici.
Je mnoho lidí, kteří pokud by ve svém zaměstnání odvedli práci v této kvalitě, nedostanou za ni zaplaceno a budou-li tak pracovat stále, vyletí.
To, že fotografie tvoří grafici, kteří o problému evidentně nemají ani šajna, není chyba čtenáře, ale systémová chyba redakce. Zcela to degraduje článek už tak dost povrchní.
Malé "s" v nadpisu jsem volil záměrně právě proto abych se vyhnul osobní invektivě.
Kdyby nešlo o výčet více modelů, zasloužil by si každý automobil mnohem více prostoru. Od toho jsou však jiné články - ne přehledy tohoto druhu. Nazývat je povrchními je irelevantní (i když, bohužel, poměrně časté) hodnocení.
Hloubku zpracování daného tématu nevidím jako zásadní problém nebo chybu i když na můj vkus a dané možnosti je, řekněme tedy raději, příliš stručný, když jste alergický na slovo povrchní.
Největší chybou tohoto článku jsou nekorespondující obrazové přílohy a to jsem psal už v původním komentáři v 9:19.
Chápu, že jakýkoliv názor čtenáře můžete označit za irelevantní. Ano, i o důležitosti celé diskuze se dá s úspěchem pochybovat.
Nazyvat tento clanek povrchnim rozhodne neni irelevantni, pokud ovsem povrchnost nebyla primarnim cilem autora. Clanek pusobi jako zaplacnuti mista, prestoze tema je vybrane velmi dobre, primo se nabizi rozvijet myslenky co konzervativni design tvori, jaka je souvislost mezi konzervativnim a funkcnim designem, zdali je rozpor mezi kozervatvismem a udavanim trendu neprekonately, pripade co je treba k tomu, aby model s konzevativnim designem byl zaroven uspesny nebo naopak aby neuspel. Jinymi slovy, clanek je ostudne promeskana prilezitost. Ale chapu, pokud je pro nekoho jeho prace jen zpusobem, jak si vydelat na zaplaceni slozenek, je treba byt efektivni, tj. s minimalnim usilim splnit, co se zada.
ACZ nám pred očami z futuristu a vizionára robí bulvárneho škrabáka. A poznať to, žiaľ, aj z jeho príspevkov v diskusiách pod článkami. Jakub, mal by si sa nad tým zamyslieť, smer, ktorým ideš, vnímam veľmi negatívne. A nie som zrejme sám.
Včera napsal uživatel "hijack" v 11:22 pod článek o autech s největší vzduchovou bublinou za sedadly, že si na dnešek Auto.cz přichystá něco o nejkonzervativnějším designu. A už je to tady! >:D Já už se sem vážně chodím jen pobavit, co všechno jsou schopní redaktoři Autoblesku.cz vyblít za články. >:-[]
že auta, které stále mají světla na přídi a nikoli zboku, či dokonce na protažená na přední sloupky, vypadají dobře a elegantně a naopak. Světla by u designu, který pokládáme za konzervativní, měly být vždy dvě, nebo pokud jsou čtyři, ta vždy dvě a dvě hned vedle sebe. Maska chladiče by měla mít horizontální linky, což opticky vůz rozšiřuje. Je to proto, že podvědomě vnímáme krásu jako analogii lidského obličeje.
Mezi tyto vozy patří většina vozů VW, MB, Land Rover a jiné (například Mitsubishi). Nepatří mezi ně vozy Škoda (vertikální mřížkování masky chladiče). Většina vozů francouzské a asijské produkce patří mezi ty, které jsou designově nejméně povedené :no:
Ten, kto robil túto galériu, si článok snáď ani neprečítal. Je to sakra taký problém dať do nej všetky generácie spomenutých modelov na porovnanie? Viem, že galériu si nerobí autor článku, ale trval by som na tom, aby bola po mojom lebo v opačnom prípade to degraduje celý článok.
Čo tam robí Mercedes C a Fabia I, tak to tiež nerozumiem. ;-\
:yes::yes::yes:
Budu tu za úplného pitomce, ale na plecháčích (jasně že černá kola budou o 1000% lepší, ale čerstvě natřené plechy pořád lepší než poklice z Globusu) v modré... velmi nadčasové auto. Ale že by byla nějak tradiční - to opravdu nee.
děkuji za připomínky k umístění první generace Fabie mezi automobily s konzervativním designem.
Napřed je potřeba říci, že konzervativní design je poměrně široký pojem - zahrnuje nejen vozy s tradicí (Porsche 911) nebo modely s důrazem na uchovávání osvědčeného (VW Golf), ale také návrhy, které jsou zaměřené na tvary, vycházející z osvědčených forem. Fabia minulé generace je založena na karoserii, která ve své třídě uplatňuje klasickou masku chladiče (pomineme-li facelift Felicie), jež je součástí uhlazeného a nadčasového celku. Vozidlo neexperimentuje - je navrženo tak, aby zaujalo svou formou, nikoliv designovými doplňky. Na tom má lví podíl právě uhlazenost a vyvážené proporce.
Dovolím si apelovat na to, abychom automobily vnímali takové, jaké jsou. Podíváme-li se na Fabii minulé generace objektivně, můžeme právem tvrdit, že jde o konzervativní návrh, jehož nadčasovost se (přirozeně) projevuje až po letech.
Ok, takže Fabie je vozem s tradičním designem umístěním své mřížky chladiče, chápu to správně?
Všechny ostatní vozy (když pomineme ta chybějící - BMW, které se podle mého hned po 911 a RR drží své linie nejdéle) designově odkazují na své předky - proto je možné o nich tvrdit, že mají tradiční design. Fabie byla zcela novým vozem, na jaké tradice její design odkazuje? Na logo prostřeleného kohouta na kapotě?
Pokud už bych chtěl uvést vůz s tradičním konzervativním designem, byla by to Octavie, ale stále je moc brzy na to hodnotit, je to moc mladé auto.
Jakube, nezlobte se, ale máte u té Fabie čím argumentovat? Napsal jste jen, že má klasickou masku chladiče (klasickou pro...? každá značka má jinou, BMW např. ledvinky a určitě déle než pár let vývoje jednoho vozu). A ten apel na konci, no promiňte... nikdo nepochybuje, že nejde o konzervativní design, ale že by byla tradiční? :no:
Oceňuji snahu (marnou) obhájit své dílo. Bylo by dobře, když už reagujete na diskuzní připomínky, kdyby se dostalo i na ostatní kritiku. Vyjádřete se, prosím, k jednotlivým galeriím fotografií jak souvisí s ideou vlastního článku. Protože právě u designu je vizuální vjem velmi důležitý.
Ad absurdum - jak souvisí fotografie motoru Porsche nebo Roveru bez povrchových panelů karosérie s designem ?
Fotogalerie tvoří grafici na základě zadaných tematických okruhů. Co se týká důrazu na mezigenerační souvislost, na ní (pokud není patrná na srovnávacích fotografiích a máte pravdu, ty nejsou u každého modelu) odkazuji formou odkazů (pod odstavci) na články se zaměřením na mezigenerační přehledy. Avšak kromě Fabie, která zde není uvedena z důvodu mezigeneračního postupu, ale kvůli výše uvedenému.
Chápu, a již několikát jste uvedl, že fotografie tvoří grafici. Mně, jako čtenáři, je doopravdy jedno, kdo a jaké snímky zařadil do textu článku. Vaše smůla je, že jste pod tímto komplexním dílem podepsán vy ale ani jeden z grafiků.
I když je to v tomto případě nepohodlné a trochu i zbytečně složité, tak jsem si Vámi zmiňované odkazy, které jsem už z minula znal, znovu otevřel. Výsledek ? Golf ok, Porsche 911 ok, Rolls - i v odkazu fotografie nevhodné a nedostatečné, Mercedes C ok, Fabia bez komentáře (o jejím zařazení není můj příspěvek), Jeep Wrangler opět fotografie nic neříkající k pilotnímu článku a Range Rover ok.
Při troše péče a odbornosti těch grafiků, nebo já nevím koho v redakci, by stačilo bez zbytečného rozklikávání x odkazů (kdy x=7) do článku umístit několik (cca 5-10) snímků ke každému autu, které by dostatečně vystihly a zdokumentovaly popisovaný text. Nyní je v článku umístěno "jen" 469 fotografií, většinou zbytečně.
Celý článek by tak získal na čtivosti, lehkosti a čtenář by hned viděl, že ač materiál sice stručný, tak přesto vytvořený s péčí a erudicí.
Váš návrh na fotogalerie je logický a byl by přínosem - po stránce přehlednosti, srozumitelnosti a dojmu optické ucelenosti článku. Pokud bude nějaký podobný přehled opět předmětem zpracování, budu grafiky informovat. Myslím, že by takto vedené galerie byly přínosem.
Víš, Jakube, problém totiž je s tím, použít u Fabie slovo design. Protože jestli nadčasovost se rovná nuda, pak máš pravdu, Fabie byla navržena nadčasově. Pro mne byla zklamáním už v době, kdy vznikla. V dnešní době je už doslova zastaralá.
Aspoň nějaká reakce, každopádně mi nadpis Konzervativní design: Tradicionalisté napříč segmenty pořád nějak nesedí. Stejně jako fotky, odkazující na onu tradici jen u golfu.
Preco tam nieje porovnanie, fotografické porovnanie prechodcov ???
námahu ste si dali len u Golfa ... a ostatok nič, prečo ? ? ?
lebo FABIA predochdcu nemá ? kde su ine značky ktore maju do seba urcite viac ako fabka ? a čo tam robí, tak to vážne nechápem a zrejme podla diskusii niesom sám čo tomuto nechápe ! ! !
Jenon idiot může dělat 40let to samé a ovce to koupit.
Ano ukázka Německého mozku který umí pouze vymyslet válku plynové komory, co se týče aut jso 100let za opicema, a ovce si myslí že kupují zázrak. UBOHÉ
Re: Jenon idiot může dělat 40let to samé a ovce to koupit.
Já tedy německá auta nijak nežeru a třeba na koncern VW jsem doslova alergickej... ale tenhle tvůj příspěvek je snad ještě hloupější, než většina toho, co tu vyblije GTI s Adamem Novákem dohromady (a to i kdyby to mysleli vážně, jakože tomu moc nevěřím).
Re: Jenon idiot může dělat 40let to samé a ovce to koupit.
Dobře, připusťme, že designové prvky jaké má v současnosti VW přineslo stilo. Avšak opisuje se všude a v automotive tomu není jinak. Itálie má velkou výhodu ve věhlasných designérských jménech. Tito designéři přišli s mnoha prvky, které ostatní okopírovali, ale kolik toho Italové okopírovali od ostatních, když nezahrnu exteriér, moc nevíme, jelikož to není „na očích“.
Na pravdě nic hloupého není. Hloupé je tvé vyjadřování, které extrémně degraduje byť i pravdivé poznámky, výtky. Prvně by ses měl zamyslet nad svým vyjadřováním a teprve poté se snažit přinášet italskou osvětu.
A nakonec na odlehčení:
Víte proč se všichni majitelé italských aut znají?
Protože se každé ráno potkávají v servisu :-)
Re: Jenon idiot může dělat 40let to samé a ovce to koupit.
Vesměs souhlas s euro89. Ne každý to může vidět stejně a přirovnávat vcelku úspěšná auta k válečným vynálezům mi přijde mimo mísu. Bohužel se v podobném duchu nesou i tvoje recenze... Samozřejmě nejsem nadšen, že velký Ferdinand Porsche byl jedním z nejvlivnějších nácků a že jeho milión let vyráběný legendární Brouk byl z velké části okopírovanou tatrovkou... Ale na tu tvou zaujatost proti Němcům (kteří zde už naštěstí nedělají tolik problémů jako jiné národnosti) tady není nikdo zvědavý.
Re: Jenon idiot může dělat 40let to samé a ovce to koupit.
Totální nesouhlas s tebou, Po sobotě uvidíš jak naše země plná ovcí, můžeme si nasadit rudé šátky a požádat o knížku KSČ, už nám jednoho baču nasadili na hrad !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! a S těma Něncema nemáš pravdu i když je už hodně let po válce stále jsou to fašisti, asi nekoukáž na zprávy jak se tam vesele vraždí s tichým souhlasem politiků policistů atd, 30 let projíždím přes Německo a mohl bych napsat román o fašistické šikaně !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!…
Re: Jenon idiot může dělat 40let to samé a ovce to koupit.
Neboj, Komunisty nechci, ani Zemanovce. Koneckonců nejsem zrovna nadšen ani z ODS, ČSSD, Babiše, Okamury, Zelenáčů, KDU-ČSL, TOP 09, ... zbyl tam vůbec ještě někdo?
Tak se příště podívej pořádně, jinej tvar předních i zadních světel, jinej přední nárazník. To je asi tak nejmarkantnější detail. VW udělalo chybu, že G6 označilo za novou generaci (stejně jako Passata 3C a B7) místo aby to byl jen facelift...