Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konzervativní design: Tradicionalisté napříč segmenty

Jakub Sochor
Diskuze (83)
Tvary se zaměřením na tradici patří mezi pilíře automobilového designu – odolávají módě a jsou zpravidla nadčasové. Jaká auta patří mezi milníky konzervativního tvarosloví?

Automobilový design je neobyčejně pestrá a různorodá oblast, která zahrnuje mnoho designových filozofií, konceptů či sériových počinů, s nimiž se setkáváme prakticky každý den. Významnou roli hraje v jeho dějinách progresivní přístup ke karoserii, který – jakožto nositel pokroku a hledání nových karosářských způsobů – vyústil v nejeden pokrokový design. Většinou šlo o vizionáře, které si společnost oblíbila až s odstupem času – nejčastěji poté, co se naplno projevil jejich potenciál.

Silnou protiváhou avantgardě je však konzervativní design, jehož podstatou je zdokonalovat to, co již bylo dříve navrženo. Obecně se jedná o automobily, které nehledí na módní trendy a pro oslovení pozorovatelů volí osvědčené způsoby. I v oblasti takto laděných vozidel však najdeme mnoho přístupů k tvarovému konzervativismu – na některých vozech si lze všimnout dokonalého cizelování spíše jen některých části karoserie (což vytváří charakteristický znak té které modelové řady), jindy se setkáváme s automobily, které si napříč několika generacemi uchovávají tentýž tvar – včetně podobné siluety. Pokusme se vyjmenovat automobily, jež jsou garantem protiváhy módním výstřelkům.

Volkswagen Golf

Jedním z vozidel, která uchovávají tvarové hodnoty svých předchůdců, je nepochybně Volkswagen Golf. Mezigenerační kontinuita je zřetelná zejména při pohledu na všechny generace pohromadě, kdy lze vysledovat hned několik charakteristických znaků modelové řady Golf, které vznikly jejich postupnou aktualizací. Předně se jedná o masivní C-sloupek, jenž zmohutňuje profil. Dále jde o důraz na (vcelku objemnou) karoserii typu hatchback, jež neexperimentuje s uspořádáním hmoty – každý Golf je stavěn osvědčeným způsobem. Je samozřejmé, že každá generace musí odpovídat dobovým zvyklostem (s čímž souvisí změna uspořádání přídě a zádě u třetí generace), i přes to však byla zachována pevná vazba na předchozí modely, díky čemuž je Golf jedním z nejcharakterističtějších konzervativně založených vozidel.


Porsche 911

Porsche 911 patří mezi automobily, které si nelze splést s žádným jiným vozem – tradiční kupé je pravděpodobně nejtypičtějším vozem s konzervativním designem. Také v jeho případě je průběžně cizelováno to, co již bylo navrženo a co si získalo sympatie pozorovatelů. Hovoříme zejména o přídi s nezaměnitelným výrazem, který tvoří kruhová (později elipsovitá) světla, jež jsou nosným bodem čelní části – vytvářejí hranici mezi kapotou, která má oproti nim snížený reliéf. Tvarově lehká a originální příď je vyvážena elegantní zádí se štíhlými lampami. Zmíněné prvky zaručují sportovní siluetu, díky níž je Porsche identifikovatelné již z dálky.


Rolls-Royce Phantom

U značky takového jména důraz na tradiční hodnoty nepřekvapí – designéři Rolls-Royce pečují o hodnotné tvarově dědictví. Když experimentují, tak velmi obezřetně a s ohledem k historii výrobce. V případě limuzíny Phantom byl zachován majestát tradičních luxusních vozidel včetně jejich charakteristických znaků – například v podobě mohutné masky s vertikálním žebrováním a horní lištou, jíž zvýrazňuje dozadu se svažující horní linka pontonu. Je-li řeč o boční části, zmiňme dlouhou kapotu a masivní zadní sloupek, přičemž obojí umocňuje dojem mohutnosti. Návaznost na historii se však může projevovat různě, což Rolls-Royce potvrdil ztvárněním své expozice na loňském pařížském autosalonu, která byla laděna po vzoru meziválečného stylu art deco.


Mercedes-Benz C

Mercedes-Benz patří mezi významné automobilky, které kladou důraz na tradiční designové motivy. Přibližme si vztah značky k tradici na středně velkém sedanu třídy C, konkrétně na jeho provedení před modernizací. Zde se totiž setkáváme s pozoruhodným návratem k tomu, co přerušila extravagantněji pojatá verze W203 – zakulacená světla netradiční formy byla nahrazena klasičtěji vyhlížejícími celky, které ladí s výraznou maskou klasického uspořádání. Třída C je typickým sedanem sportovního střihu, na jehož karoserii lze názorně demonstrovat jednotlivé části ideálně navržené tříprostorové karoserie – včetně poměru mezi jednotlivými karosářskými prostory. Mercedes-Benz se tak vrátil k mimořádnému počinu v podobě vozu W201, navrženému pod vedením Bruna Sacca.


Škoda Fabia I

Ve výčtu vozidel na dnešní téma by neměla chybět Škoda Fabia minulé generace. Oproti většině konkurentů se Fabia vyznačovala opticky dospělým designem, jehož vyspělost se (mimo jiné) pozná tím, že formu karoserie nebylo třeba ničím zvýrazňovat – hatchback je založen na elegantních proporcích s klasickou maskou chladiče a dotaženými detaily bez nadbytečných dekorací. V čele vývoje vozu, navrženého Brazilcem Raulem Piresem, stál belgický designér Dirk van Braeckel – tatáž dvojice stojí za vznikem kupé Bentley Continental GT. Dodejme, že mezi oběma automobily lze vypozorovat zřetelné tvarové souvislosti.


Jeep Wrangler

Jeep Wranger představuje zcela charakteristický design nejen pro vozy své značky, ale také pro automobily terénního zaměření obecně. Neobvykle hranatou karoserii, jíž tvoří čisté plochy a mohutné karosářské panely, doplňuje strmá maska s vertikálními otvory a přiléhajícími kulatými světlomety. Konzervativní design dotváří hranaté blatníky a díly kladoucí důraz na funkčnost.


Range Rover

Reprezentativní SUV aktuální generace rozvíjí – stejně jako jeho předchůdci – styl a karoserii prvního modelu z let 1970 až 1996 od Charlese Spencera Kinga. Návaznost je patrná na proporčnosti karoserie s výrazným zadním převisem a rovnými linkami profilu. Připomeňme také čistě stylingové paralely na první generaci v podobě černých sloupků, které tvoří výraznou hranici mezi pontonem a střechou. Tradicionalistický vůz však do rámce svých tvarů zahrnuje i moderní prvky, například světlomety s malými výběžky do stran, jež jsou odkazem na Evoque.


Jakub Sochor
Diskuze (83)
28. 1. 2014 20:49
Re: Jenon idiot může dělat 40let to samé a ovce to koupit.
Dobře, připusťme, že designové prvky jaké má v současnosti VW přineslo stilo. Avšak opisuje se všude a v automotive tomu není jinak. Itálie má velkou výhodu ve věhlasných designérských jménech. Tito designéři přišli s mnoha prvky, které ostatní okopírovali, ale kolik toho Italové okopírovali od ostatních, když nezahrnu exteriér, moc nevíme, jelikož to není „na očích“.

Na pravdě nic hloupého není. Hloupé je tvé vyjadřování, které extrémně degraduje byť i pravdivé poznámky, výtky. Prvně by ses měl zamyslet nad svým vyjadřováním a teprve poté se snažit přinášet italskou osvětu.

A nakonec na odlehčení:
Víte proč se všichni majitelé italských aut znají?
Protože se každé ráno potkávají v servisu :-)
28. 1. 2014 20:40
Re: Jenon idiot může dělat 40let to samé a ovce to koupit.
Něnci jsou etnická skupina na Sibiři ;-)
28. 1. 2014 20:36
Re: Golf
Tak se příště podívej pořádně, jinej tvar předních i zadních světel, jinej přední nárazník. To je asi tak nejmarkantnější detail. VW udělalo chybu, že G6 označilo za novou generaci (stejně jako Passata 3C a B7) místo aby to byl jen facelift...
22. 10. 2013 02:59
Re: Línej sochor
Nazyvat tento clanek povrchnim rozhodne neni irelevantni, pokud ovsem povrchnost nebyla primarnim cilem autora. Clanek pusobi jako zaplacnuti mista, prestoze tema je vybrane velmi dobre, primo se nabizi rozvijet myslenky co konzervativni design tvori, jaka je souvislost mezi konzervativnim a funkcnim designem, zdali je rozpor mezi kozervatvismem a udavanim trendu neprekonately, pripade co je treba k tomu, aby model s konzevativnim designem byl zaroven uspesny nebo naopak aby neuspel. Jinymi slovy, clanek je ostudne promeskana prilezitost. Ale chapu, pokud je pro nekoho jeho prace jen zpusobem, jak si vydelat na zaplaceni slozenek, je treba byt efektivni, tj. s minimalnim usilim splnit, co se zada.
21. 10. 2013 23:35
Re: Línej sochor
To tvrdite Vy ;-)