Konzervativní design: Tradicionalisté napříč segmenty
Automobilový design je neobyčejně pestrá a různorodá oblast, která zahrnuje mnoho designových filozofií, konceptů či sériových počinů, s nimiž se setkáváme prakticky každý den. Významnou roli hraje v jeho dějinách progresivní přístup ke karoserii, který – jakožto nositel pokroku a hledání nových karosářských způsobů – vyústil v nejeden pokrokový design. Většinou šlo o vizionáře, které si společnost oblíbila až s odstupem času – nejčastěji poté, co se naplno projevil jejich potenciál.
Silnou protiváhou avantgardě je však konzervativní design, jehož podstatou je zdokonalovat to, co již bylo dříve navrženo. Obecně se jedná o automobily, které nehledí na módní trendy a pro oslovení pozorovatelů volí osvědčené způsoby. I v oblasti takto laděných vozidel však najdeme mnoho přístupů k tvarovému konzervativismu – na některých vozech si lze všimnout dokonalého cizelování spíše jen některých části karoserie (což vytváří charakteristický znak té které modelové řady), jindy se setkáváme s automobily, které si napříč několika generacemi uchovávají tentýž tvar – včetně podobné siluety. Pokusme se vyjmenovat automobily, jež jsou garantem protiváhy módním výstřelkům.
Volkswagen Golf
Jedním z vozidel, která uchovávají tvarové hodnoty svých předchůdců, je nepochybně Volkswagen Golf. Mezigenerační kontinuita je zřetelná zejména při pohledu na všechny generace pohromadě, kdy lze vysledovat hned několik charakteristických znaků modelové řady Golf, které vznikly jejich postupnou aktualizací. Předně se jedná o masivní C-sloupek, jenž zmohutňuje profil. Dále jde o důraz na (vcelku objemnou) karoserii typu hatchback, jež neexperimentuje s uspořádáním hmoty – každý Golf je stavěn osvědčeným způsobem. Je samozřejmé, že každá generace musí odpovídat dobovým zvyklostem (s čímž souvisí změna uspořádání přídě a zádě u třetí generace), i přes to však byla zachována pevná vazba na předchozí modely, díky čemuž je Golf jedním z nejcharakterističtějších konzervativně založených vozidel.
Porsche 911
Porsche 911 patří mezi automobily, které si nelze splést s žádným jiným vozem – tradiční kupé je pravděpodobně nejtypičtějším vozem s konzervativním designem. Také v jeho případě je průběžně cizelováno to, co již bylo navrženo a co si získalo sympatie pozorovatelů. Hovoříme zejména o přídi s nezaměnitelným výrazem, který tvoří kruhová (později elipsovitá) světla, jež jsou nosným bodem čelní části – vytvářejí hranici mezi kapotou, která má oproti nim snížený reliéf. Tvarově lehká a originální příď je vyvážena elegantní zádí se štíhlými lampami. Zmíněné prvky zaručují sportovní siluetu, díky níž je Porsche identifikovatelné již z dálky.
Rolls-Royce Phantom
U značky takového jména důraz na tradiční hodnoty nepřekvapí – designéři Rolls-Royce pečují o hodnotné tvarově dědictví. Když experimentují, tak velmi obezřetně a s ohledem k historii výrobce. V případě limuzíny Phantom byl zachován majestát tradičních luxusních vozidel včetně jejich charakteristických znaků – například v podobě mohutné masky s vertikálním žebrováním a horní lištou, jíž zvýrazňuje dozadu se svažující horní linka pontonu. Je-li řeč o boční části, zmiňme dlouhou kapotu a masivní zadní sloupek, přičemž obojí umocňuje dojem mohutnosti. Návaznost na historii se však může projevovat různě, což Rolls-Royce potvrdil ztvárněním své expozice na loňském pařížském autosalonu, která byla laděna po vzoru meziválečného stylu art deco.
Mercedes-Benz C
Mercedes-Benz patří mezi významné automobilky, které kladou důraz na tradiční designové motivy. Přibližme si vztah značky k tradici na středně velkém sedanu třídy C, konkrétně na jeho provedení před modernizací. Zde se totiž setkáváme s pozoruhodným návratem k tomu, co přerušila extravagantněji pojatá verze W203 – zakulacená světla netradiční formy byla nahrazena klasičtěji vyhlížejícími celky, které ladí s výraznou maskou klasického uspořádání. Třída C je typickým sedanem sportovního střihu, na jehož karoserii lze názorně demonstrovat jednotlivé části ideálně navržené tříprostorové karoserie – včetně poměru mezi jednotlivými karosářskými prostory. Mercedes-Benz se tak vrátil k mimořádnému počinu v podobě vozu W201, navrženému pod vedením Bruna Sacca.
Škoda Fabia I
Ve výčtu vozidel na dnešní téma by neměla chybět Škoda Fabia minulé generace. Oproti většině konkurentů se Fabia vyznačovala opticky dospělým designem, jehož vyspělost se (mimo jiné) pozná tím, že formu karoserie nebylo třeba ničím zvýrazňovat – hatchback je založen na elegantních proporcích s klasickou maskou chladiče a dotaženými detaily bez nadbytečných dekorací. V čele vývoje vozu, navrženého Brazilcem Raulem Piresem, stál belgický designér Dirk van Braeckel – tatáž dvojice stojí za vznikem kupé Bentley Continental GT. Dodejme, že mezi oběma automobily lze vypozorovat zřetelné tvarové souvislosti.
Jeep Wrangler
Jeep Wranger představuje zcela charakteristický design nejen pro vozy své značky, ale také pro automobily terénního zaměření obecně. Neobvykle hranatou karoserii, jíž tvoří čisté plochy a mohutné karosářské panely, doplňuje strmá maska s vertikálními otvory a přiléhajícími kulatými světlomety. Konzervativní design dotváří hranaté blatníky a díly kladoucí důraz na funkčnost.
Range Rover
Reprezentativní SUV aktuální generace rozvíjí – stejně jako jeho předchůdci – styl a karoserii prvního modelu z let 1970 až 1996 od Charlese Spencera Kinga. Návaznost je patrná na proporčnosti karoserie s výrazným zadním převisem a rovnými linkami profilu. Připomeňme také čistě stylingové paralely na první generaci v podobě černých sloupků, které tvoří výraznou hranici mezi pontonem a střechou. Tradicionalistický vůz však do rámce svých tvarů zahrnuje i moderní prvky, například světlomety s malými výběžky do stran, jež jsou odkazem na Evoque.