Jinak samozrejme, to ze elektromobil s bateriemi nabijenymi z verejne el. site je naprosty ekonomicky i technicky nesmysl je dnes vice nez jasne. Je to technologie, ktera se ukazala jako neperspektivni jiz pre 180 lety.
Ale pred Muskem opravdu smekam - najit a presvedcit tolik blbcu, kteri mu doslova vnucuji penize, je opravdu majstrstyk.
Ta technologie nedává smysl jenom do okamžiku, kdy máte dostatečně levné baterie s dostatečnou výdrží. Teď jsme tak nějak na hraně. V případě baterie, která by dokázala pojmout 150 kWh, nabít se za 30 minut a vydržela 10000 cyklů (tedy by bylo ji možné přendavat mezi vozy, protože její životnost je na celý život uživatele) je ekonomická stránka jinde.
A nabíjať to budeš čím? 150KWh za 30 minút je 400V troj-fáza a 250A. Taka prípojka ti s prehľadom stačí pre 30 domácnosti. Ak budem počítať jednoducho tak ak len jedno auto z 30 bude na elektriku(počítam z plným dojazdom), tak spotreba energie pre domácnosti sa zdvojnásobí.
V domacnosti ale nepotrebujes 30 minutove super rychle nabijanie. 99% majitelov elektroaut si automobil nabija cez noc. Ak potrebuju rychle nabitie tak si zajdu k nabijacej stanici. Najrychlejsie su Tesla Superchargery - nabijaci vykon 120 kW (400V, 300A).
Nie ale keď si auto bude nabíjať 16 ludi 8 hodín potrebuješ to iste. Ale pointa bola hlavne v tom, že v súčasnosti nevyrábame zďaleka dosť elektriky na pokrytie elektroaut.
Ak by každá domácnosť najazdila 50km na elektroaute tak by sa jej spotreba elektriky zdvojnásobila. A tuto energiu treba vyrobiť a dopraviť na miesto použitia.
Nedávno som to niekde počítal pri mojom nájazde cca 100km denne by som na nabitie za 8 hodín potreboval 40m2 FVE panelov. Lenže cez deň som v práci, takže doma by som musel mať ďalšie batérie z ktorých by som v noci nabíjal auto. V bytoch je riešenie ešte náročnejšie.
a vidis par jedincum v nocnich kosilich co kalej na lidska prava a za zeny maj coby pochodujici stany se podarilo najit jeste vic blbcu co od nich kupujou cernou kejdu a zasiraj si jejim spalovanim svoje domoviny >:D
Pro Samana a dalsi jednodussi jedince - pisu to tady snad po padesate - ze bude vyhledove potreba nahradit auta spalujici ropne produkty je nad slunce jasnejsi, stejne jako je jasne, ze tou nahradou nebudou auta s bateriemi nabijenymi z el. site.
Přesně tak. Nejde to totiž. oni si myslí, že donekonečna budou nabíječky bez front a zadarmo a nulová daň, že přenosová soustava unese noční nabíjení statisíců či milionů elektromobilů a že Musk bude prezident světa. >:D
Náklaďáky dálkové úpňe bez řešení. Ale to by mohlo být nakonec dobré proti globalizaci, regionální firma by měla větší šanci.
Proč by to síť technicky neunesla? Když se podíváte na denní nájezd km všech aut u nás (6 milionů aut), tak to činí v průměru nějakých 50 km max. Na to potřebujete zhruba 10 kWh na auto, tedy 60 GWh elektrické energie každý den. Na to je naše soustava v klidu dimenzovaná. Celý samotný Temelín jede v ČR na vývoz a denně vyrobí kolem 48 GWh elektrické energie...
neunesla by to Fostkova soustava, pac by mu prestali podle jeho mysly asi vyrabet N98 pro R8 a musel by ji tlacit >:D ac ja osobne pochybuju ze ma R8 v jine forme nez jako anglicak na hrani
VIN ti sem muzu napostovat klidne od vsech R8, nic sloziteho a hledani asi tak na 5 sekund, pokud pockas do zitra necham ti vyjet klidne celej seznam vsech R8 registrovanych v CR primo z registru vozidel
To mi vyprávěl jeden studnař, že paní, která sledovala jak u jejich sousedů vrtá studnu a následně montuje potrubí s kohoutkem na konci, mu řekla, že ona by tu vodu tak chtěla taky, ale že vrtat nemusí, jí úplně stačí, když jí někam namontuje ten kohoutek. :-);-)
a kde na tom Proseku lidi tankovali treba pred 30 lety? cekas ze svet se zatavi a nebude se vyvyjet? az se zacnou EV objevovat ve vetsi mire, tedy lidi je budou kupovat, tak se zacnou objevovat i verejna nabijeci mista ve vetsi mire, na Praze 9 je 7 verejnych nabijecich mist, casem jiste pribudou i dalsi a dockaji se i lide treba primo na Proseku :-)
Jako hlavni argument prece zni, ze si to kazdy v klidu nabije doma pres noc na levny proud. Aha, Takze jinak. Kde a jak se budou ta auta nabijet treba na ceste z Prahy do Brna, kdyz v noci je nebudou majitele moci dobit a do Brna tudiz na jeden zatah nedojedou?
treba u benzinky ve vystrkove [odkaz] ? 6x supercharger a 5 dalsich stojanu pro ostatni elektromobily? otevirat se bude za 11 dni ;-) a pokud je me znamo chystaji se dalsi 3 podobna vetsi mista na hlavnich tazich po cele CR, CEZ pak chysta dalsich 30 kusu rychlonabijecek a 20 kusu pomalich 22kW
mimochodem na tu na kterou jsem dal odkaz neni stavena ani z dotaci, je to plne v rezii EON a Tesly
Po D1 projede denne 60000 aut. Ne vsechna tankuji, to je pravda, ale rekneme, ze takovych je jenom 10 procent. To je 6000 aut. Zacni premyslet chlape, delas mi to moc snadne a nebavi me to...
To je velice krásný výpočet. Ovšem nekalkuluje se současnou spotřebou. Ten Temelín totiž neprodukuje elektřinu do vzduchu. Ona se spotřebovává, takže žádných volných 48 GWh denně z něho nemáš. Ta se spálí v podnicích a domácnostech. To by si musel dostavět další 2 bloky, proti čemuž ovšem ekochátra protestuje. A to neberu v potaz fakt že atomka dává proud pořád. Nemůžeš ji tudíž večer zapnout a ráno, až budou mít všichni nabito, vypnout. A co budeš dělat s tím přebytečným proudem?
divne, u Temelina uvadi ze ma vytizenost cca 80%, a to ze elektrina se z Temelina neda regulovat je ta nejvetsi hovadina co tu kdy kdo napsal >:D
je me jasne ze asi nebudes znat schema jaderne elektrarny a nejsi ani odbornik tak jako neni odbornikem na jadernou energetiku asi nikdo z nas tady v diskuzi, ale tak abys alespon zbezne pochopil, tak jaderna reakce v jaderne elektrarne elektrinu nevyrabi, ta reakce jen premenuje energii stepeni na energii tepelnou, a teprve az diky teplu a diky tomu ze vznikle para se vyrabi elektrina v turbine ktera je jaksi pohanena tou parou, a pokud lidi v jaderne elektrarne usoudi ze je elektriny moc, nebo kdys dostanou z velina prikaz ze elektriny je moc, tak proste turbynu muzou pribrzdit tim ze paru castecne odvadi jinou cestou do chladicich vezi ;-) a abys byl jeste chytrejsi, tak uplne stejne se elektrina vyrabi i v tepelnych elektrarnach, jen holt to teplo vznika diky spalovani fosilnich paliv, to je co, tolik novejch informaci >:D
Na jednom se shodnem - odbornikem pres jaderne elektrarny opravdu nejsi. Jejich regulovatelnost je opravdu pouze velice omezena a rozhodne neni schopna kopirovat denni spicky a poklesy.
Regulovat produkci elektrický energie u tepelných a jaderných elektráren v rozpětí řekněme hodiny je problém. Tyhle typy elektráren nedokážou tak rychle měnit svůj výkon. Kvůli tomu existují např takový Dlouhý Stráně, který dokážou během 2 minut začít dodávat nebo začít "ukládat" přebytečnou elektrickou energii. Pokud nedokážeme, jako stát, elektřinu momentálně spotřebovat nebo uložit v nějaký přečerpávačce, tak ji musíme prodat. Nestačí zatočit nějakým knoflíkem v elektrárně a rázem začít produkovat o 50% elektřiny míň.
jsi vyzionar :yes: ... a co rika tva vestecka koule o te nahrade, co to bude? auta na octovej vyvar z utopencu, nebo auta na antihmotu tezene z cernocervave dity uprostred nasi galaxie?
no vidis, tak proc teda Toyota investuje do PowerJapan+ ? coz je mimochodem firma co jim dodava baterie pro hybridy, plug-in hybridy a vodikova EV ;-) proc do nich teda cpou dalsi finance z vlastnich kapes? mimochodem vodikova EV vyvyji za penize od Japonske vlady, nikoliv ze sveho, proc tedy cpali finance do Tesly, na ktere vydelali nasledne hodne solidni finance ktere obratem nalili do PowerJapan+, tedy firmy co vyvyji jen baterie ?
a co budes sledovat na Toyote az v pristi generaci predstavi i baterkove EV? pak budes psat ze ses zmylil a cekal jsi na to az v Toyote usoudi ze je jiz cas se baterkovemu EV take venovat? to je totiz dovod proc Toyota nema ciste baterkove EV, protze si vedeni Toyoty mysli ze k tomu ten cas jeste nenastal ;-)
ano ja si taky myslim ze v Toyote vedi co delaj, ac si myslim z enejake baterkove EV mohli postit jiz "dnes" a budovat mu podobnou auru jakou budovali u Priusu, ale verim jim ze oni vedi co a jak, tebe ale asi do roku 2020 tezce prekvapej
muzes dat odkaz na to vyjadreni? proc teda kuprikladu v Cine nabizi ciste elektricky Yaris? a v plug-in hybridni verzi rovnou 4 modely? schvalne co Toyota bude nabizet na trzich kde hodlaji do par let az desitel kelt zakazat prodej aut s fosilnim pohonem a nebudou tam mit sit cerpacek na vodik? mimochodem Cina jiz onu myslenku zakazu prodeje fosilnich aut take proklamuje, ac jeste nezdelili rok
jak muzes koukat inovatorum pod ruce kdys ani netusis co za modely kde nabizej a jake firmy financne podporuji, ty tak maximalne nahlizis narychlo na zpravy ceskych webu abys zjistil uplne prd ;-)
ale já radši mizím. Elektroparta se chystá na zteč a já nechci být roztrhán zaživa. Sheldon, ShamanAr, Khárl a možná i TESLA a námořník budou běsnit jak divá zvěř.
A to jsem si kdysi myslel, že tohle je server pro fandy aut.
Když nebudete brát v úvahu problematické baterie, tak vám elektromobil vyjde jako mnohem lepší adept na veřejnou dopravu než jakýkoliv vůz se spalovacím motorem. Je automaticky tichý (odhlučnění není třeba), má vždy automatickou převodovku (bez příplatku a náročných robotických nesmyslů), z toho všeho plyne velmi jednoduché a přívětivé užívání (kdo vyzkoušel třeba BMW i3, dá mi zcela jistě za pravdu) a také nižší provozní náklady. A to výrazně. Jedinou, ovšem zásadní, nevýhodou jsou baterie, které se ovšem mění a postupují vpřed.
Tak naskoč do toho nebíčka a dojeď non stop do Barcelony jako já minulej tejden s dieselem, teoretiku. :-)
Ale jinak konstrukčně a spolehlivostí je elektromotor lepší, to jo. Akorát neberete v úvahu ekonomickou stránku věci. Jako daňe z paliv,přenosovou soustavu a množství proudu, které by byo třeba, kdyby EV měli všichni. Ale ono se to časem nějak vyvrbí, protože s tou ropou to prostě donekonečna nepůjde, to je taky fakt.
Ale jistě, nic proti. Já mám na dlouhé cesty taky S-Max 2.2 TDCi. Ale pohodlí po městě je v elektromobilu skutečně nepřekonatelné. A jelikož stejně kvůli manželce a dětem máme dvě auta, tak druhé bude malý elektromobil. A ne kvůli nákladům nebo ceně, ale právě kvůli tomu pohodlí a jednoduchosti ovládání.
Edit: A co se týče přenosových soustav apod. tak to takový problém nebude, jelikož se to bude vyvíjet postupně. Ostatně já mám garáž připravenou už teď. 3x20 A.
Tak mazej na jinej web, tohle je web o autech pro lidi, co to baví. Takže mám pravdu v prvním příspěvku. Bohužel. >:D >:D >:D
Ne vážně teď - jako druhý auto - poskakovadlo do města, anebo rozvážkový auto v aglomeracích -* tak vidím první reálné použití EV:
vz asade v nicek, snad jen pokud je zajimave nastavena rekuperace, tak se auto da ovladat jen jednim pedalem a nemusi se pouzivat brzda, viz onen skandal s cenou opravy brzd na Tesle S ktere majitel nepouzival
Ale já se rád projedu po okruhu. Ale řízení po městě a okreskách a dálnicích mě fakt nebaví, zvlášť ne v provozu, kde se jednoduše musím táhnout za kamionem nebo něčím podobným. A ano, EV je super právě do města a krátké meziměsto.
Preco sa na elektrickych autach neda zarabat? Len kvoli cene baterii? Elektromotor nemoze predsa byt vyrazne drahsi nez klasicky motor + prevodovka a bizuteria okolo.
Cena baterii klesla od r. 2011 na polovicu, rocny pokles je 10-15%. ([odkaz] )
Z tohoto pohladu by malo byt otazkou 2-3 rokov, kym vyrobcovia budu realne zarabat na elektroautach a potom by cena mala zacat klesat aj pre spotrebitela.
Mate niekto info aku velku cast vyrobnych nakladov elektroauta tvori cena baterii?
PS Toto nie je flame, iba otazka do plena.
Vyrábí se v podstatně menších sériích a velká část komponent se musí vyvíjet zcela od nuly. Know-how prostě chybí. Navíc elektromobil je výrazně odlišný od standardních vozů se spalovacím motorem, takže zhusta nelze ani použít stávající výrobní linky. Cena baterie v tom už nehraje zásadní roli. Ona se počítá hlavně cena řídicí elektroniky (musí vydržet), cena kabeláže (překvapivě je měď docela drahá a je ji tam proklatě hodně) a pak náročnost zpracování, kdy tohle všechno musí být naprosto vodotěsné, jinak by mohlo při napětích používaných v elektromobilu dojít ke smrtelnému úrazu.
Preco je potom cena plugin-hybridov len cca 25% vyssia nez cena bezneho auta? Plugin hybrid ma komplet elektricky pohon a vsetky tie technicky narocne veci, ktore spominas. Naviac ma komplikovanu spojku a elektroniku, ktora musi zladit oba pohony. Jedine, co hybrid nema oproti EV je velka kapacita baterii.
Pre porovnanie, plne elektricke auto stoji cca 100% viac nez porovnatelny model so spalovacim pohonom.
Protože se vyrábí ve velkých sériích. Prius je relativně malé auto, které ovšem v novotě stojí jako sedan střední třídy. Ta cenová prémie je dost vysoká. Navíc se dá montovat na stejné lince jako spalovák, není to elektromobil postavený od základu na zcela jiné platformě.
Marchionne je jen dalsi pijavice v rade pijavic ktere berou takovou mensi gazi za to ze nic nedelaj a jen klabosej o svejch pocitech pod vlajkou nejake znacky ci organizace, je jen loutkou kterou jini zvolili aby za ne delal saska a oni mohli v pozadi delat to co chteji aby bylo prosazeno, az nastane cas na EV tak mu nakazou, a milej Marcionek razem zmeni nazor, a kdys nezmeni tak pujde od valu a bude nahrazenej nekym jinym :-)
neumí vydělat ani na konvečních autech, jenom na těch, které postavil někdo jinej (DaimlerChrysler a Cerberus), vlastní dílka jako Dart či 200 propadák a jen se veze na vlně SUV. Tak bodejt by uměl vydělat na EV >:D
Uff, úplně jsem se při čtení článku orosil, že by nás snad v rámci další pětiletky nečekala dokonale ekologická elektrobudoucnost. Hned jsem klikl na diskusi a našel si tvé uklidňující prohlášení, že je Marchionne jouda, vůbec tomu nerozumí a vše je v pořádku. Díky. :yes: >:-[]
"To ostatně potvrzují i dosavadní ekonomické výsledky automobilky Tesla, která ještě žádný rok nebyla zisková nikdy nebyla zisková."
>:D
a to ostatne vysvetluje i ekonomickou neznalost pana Fokta ktery kdyby ridil automobilku, tak by vlastne zadnou neridil, zkrachovala by driv nez by ji vubec zacal ridit
PS: cca 2 vteriny po zverejneni tohoto postu prvni palec dolu, takze bud je tu superctenar co sfoukne precteni postu tak uzasne rychle, a nebo coz je pravdepodobnejsi, je mezi nama blbec co ani nema odvahu neco napsat a oponovat, a misto toho jen palcuje podle nicku ktere vidi, bravo jsi jednicka palecku :yes: schvalne jestli pokorime tisicovku cernych palecku
Neznamená, že když to někdo neumí vyrobit a prodat, že to nejde a nepůjde nikomu. A vhledem k aktuálnímu postavení a upadání automobilky (tedy kromě Tipa), má ten jejich generál nejméně co mluvit...
Jinak na elektromobilech si myslím, že se opravdu vydělat moc nedá (myslím servisně, né prodejně), jelikož se nemění olej a tak, takže po zakoupení se se servisem uvidíme nejspíš při "výměně uhlíků" po 5ti letech??? O kolik oveček tímto servisy a benzinky přijdou... >:-[]
myslis brzdy nebo ramena? to prvni je fakr, to maj jine automobilky zmakle lip, neb jejich zakaznici obcas brzdy pousivaj no, a s tema ramenama to bude spise problem jinci firmy, zeby Mercedesu od ktereho podvozek Tesel pochazi?
Nezlob se na mě, ale odkud pochází podvozek "mého" auta je mi celkem ukradený. Proto když dojde zrovna na tuto záležitost, tak je chyba prioritně v tesle, jaký podali návrh k Mercedesu a až pak v Mercedesu a to pro to, že Teslu neupozornili, že je tam konstrukční chyba, dá-li se to tak nazvat. Nemyslíš?
Teď je otázkou, jaké byli požadavky od Tesly, ale pochybuju, že by to MB udělal schválně.
Můj jede na 100% bez jediné opravy už 4 roky (Mac). Druhý, co máme v kanclu asi 8 let (měněna jen vypálená obrazovka, jelikož jede v průměru 12 hodin denně - Toshiba s XPéčkama). Já si na elektroniku nemůžu stěžovat... Samozřejmě, u elektromobilu je to krapet komplikovanější.
Však přesně o tom to je. Co v autě není, to se nemůže porouchat.
Když se člověk podívá kolik podpůrných systému potřebuje spalovací motor kolem dopravy paliva, vzduchu, mazání, chlazení, odvodu a regulace spalin ... tak ve srovnání s tím je elektropohon velmi jednoduchá záležitost.
Pak se ale nelze divit, že Marchionne neví, na čem by, i s ohledem na italskou spolehlivost, vydělal. >:-[]
Už jsem to tu jednou počítal. Pokud nechceš přijít o záruku u tak drahého auta auta, jakým je Model S, tak se do servisu povinně musíš podívat jednou ročně/20 tis. km.
Tato návštěva tě přijde na cca 13 000 Kč. A to již nepočítám zabitý den či dva, který bude potřeba k cestě do nejbližšího serivsu (Mnichov, Víděň, ...) a další náklady s tím spojené, pokud se tedy nehodláš celý den napájet kávou v servisu a ládovat do sebe rohlíky s paštikou dovezené z domova, ale někam se třeba kouknout, či zajít na oběd.
Případné náklady na odtah, pokud do servisu nechceš jet osobně, si spočti sám. Samozřejmě, bylo by naivní si myslet, že elektromobily netrpí závadami, článků o problémech Tesly jsou mraky a nejsou to zrovna nijak levné problémy.
Já celkem souhlasím. Peugeot Ion je velmi jednoduchý elektromobil. Základní servis zvládne každý doma (jde v podstatě jen o výměnu kabinového filtru) a rozšířený servis každý garážista. Nemá se tam co rozbít. A motory uhlíky nemají. Jde o střídavé indukční asynchronní motory. Nic se tam neopotřebovává.
Vím že tam nejsou, proto jsem dal ty uhlíky do uvozovek. Jen jsem si nebyl 100% jistý, jestli tam není nějaká věc, která by se opotřebovávala a třeba měnila jednou za 5 nebo 10 let.
U toho iOna je celkem zvláštní to, že při každé garančce se kontrolují ložiska na kolech, točí se neskutečně lehce a jejich odpor musí být v jisté toleranci (která je fakt malá). Ale mohu potvrdit, že vím o iOnech, kde se ani po 7 letech provozu po městě ložiska mimozáručně neměnila (v záruce nevím, ale nejspíš taky ne).