Místo hysterické reakce na jednu nehodu se měli organizátoři racionálně zamyslet nad tím, jak zvýšit bezpečnost diváků bez dopadu na samotné závodění. To by se jim ale muselo chtít, že?
Ano, stačilo by na podél trati "vyrobit" zakázané zóny, kam by diváci nesměli... V tomhle případu to byl jasnej Darwin... Nikoho normálního asi nenapadne si stoupnout na místo na konci rovinky a koukat jak se mým směrem * auta rychlostí dalece přes 2 kila...
Aneb cim min o celem problemu vim, tim vic budu hulakat, ze.
Ad ona nehoda na Flugplatzu:
neslo o zadneho "Darwina". Divaci byli v zone pro divaky za nekolikanasobnym jistenim. Onen GTR se vznesl a pres celou tu vzdalenost preskakal s nekolika odrazy pres bariery a ochranny plot tak nestastne, ze skoncil prave az v divacke zone.
Ad okruh a upravy na nem:
Nordschleife samotna neni zadnym modernim okruhem, co by s rezervou dokazal splnovat porad se zvysujici naroky na bezpecnost pro cim dal rychlejsi zavodni automobily vsech kategorii. De iure neni vubec zadnym zavodnim okruhem, ale jednosmernym privatnim dalnicnim usekem s vyberem mytneho a plati na ni i pravidla silnicniho provozu, vcetne povinne jizdy vpravo. Mj. je na ni platne i bezne pojisteni vozidel, coz na zadnem okruhu samozrejme nejde.
Naopak je nejtezsim "okruhem" na svete: je nebezpecna, uzka, s ruznorodym a misty hodne nekvalitnim a uskakanym povrchem, bez unikovych zon atd. atd., a je takova prakticky beze zmen uz dlouhe roky. Po one tragicke nehode se kvuli vysetrovani cely okruh uzavrel, posleze se znovu otevrel jen s nekolika docasnymi rychlostnimi omezenimi na nebezpecnych mistech. Vedeni okruhu dokonce vypsalo anketu, ktere zmeny by se mely podle priznivcu NS udelat, aby k podobnym udalostem dal nedochazelo. Nikdo nevi, nakolik je plan uprav vysledkem tohoto pruzkumu, ale realitou je, ze se budou prave zvysovat ploty, mistne upravovat okoli drahy vc. prostoru pro divaky apod., ale samotna draha zustane krome par uprav povrchu BEZE ZMEN. (Sam jsem takhle prispel svym hlasovanim taky :-) ). Placete tady na spatnem hrobe, nerusi se zadne zatacky, nic se nerozsiruje ani nenaprimuje, narocnost, duch, podstata, ale i nebezpecnost Zeleneho Pekla zustava nastesti nedotcena.
O omezeni vykonu u kategorie GT3 nerozhodlo vedeni okruhu, ale jak i z clanku vyplyva, tak nemecka automobilova federace. Je proste vzdycky jednodussi si zakricet na ucet vedeni NS na internetove diskuzi, nez se o situaci vubec snazit dovedet aspon minimum.
To ze ns je de iure mýtem zpoplatněna silnice samozřejmě vím. Pokud jde o stále větší rychlost moderních aut, tak pokud vím Bellofovych kvalifakcnich 6:11 zatím nikdo neprekonal a to uz je dobře pres 30 let...
K těm upravam. Na fb strance save the nordschleife byly minulý týden umisteny fotky na kterých je jasne videt vyfrezovany horizont na flugplatz a stavební práce v plném proudu . Takže je sice pěkné že jsi hlasoval v anketě, ale nez prispejes do diskuze tak si zkontroluj reálný stav věcí ;)
Ale tak snad se nebudeme dohadovat nad vterinami z celkoveho okruhu. Diky pokroku ve spouste oboru jsou dneska zavodni auta rychlejsi treba na ruznych usecich, takze i na tech hodne nebezpecnych. Drivejsi pravidla nebyla (z X duvodu) tak svazana jako dneska, kdy se proste omezuji maximalni hodnoty a rozhoduje se jinde, nez hlavne na dlouhych rovinkach.
Ze je nekde odfrezovany kus vozovky prece neni nijak v rozporu s textem meho prispevku.
"Ze je nekde odfrezovany kus vozovky prece neni nijak v rozporu s textem meho prispevku."
Ten kus nekde, je prave zminovany horizont, kde se stala ta nehoda, ktery prave ted prochazi "rekonstrukci", neboli zarovnanim.
Ano hadky o casech, hlavne z duvodu ruznych variant trate, nejsou zrovna plodne, ale rozhodne bych rekl, ze zajet dobry cas bylo nebezpecnejsi v 80. letech, dnes ve dnesnich sofistikovanych a mnohem bezpecnejsich vozech.
Nejsem vestec, abych podle jedne fotky s mizernym rozlisenim dokazal tvrdit, ze se odfrezovanim svrchni casti povrchu trate zmeni jeji celkovy profil. Kazdopadne stejny problem je treba i na Schwedenkreuz, tak se nechme prekvapit, jestli se opravdu upravuje povrch, jak nam tvrdi, nebo delaji z trate rovinku, jak tvrdis ty.
Co se tyka bezpecnosti, tak je podle me mrtvy jezdec nebo divak mrtvy uplne stejne, at je to dneska, nebo pred par lety, jestli tomu jde rozumnet.
Ja nic netvrdím jak jsem odkazoval drive, tato informace pochází z fb stránky "save the ring", kterou provozují lidé kteří mají hodně blízko k NS a jejimu zákulisí...
Jinak nedělají rovinku, ale zarovnavaji horizont, aby tolik nekopal, což se děje už po druhé v historii NS
Tak misto aby na Flugplatz a jinych rizikovych mistech, postavili lepsi zabrany, ktere by ochranily divaky, nebo primo nektere divacke zonu uzavreli, tak radsi omezuji vykony a na !zavodnim! okruhu omezuji rychlost :no:
Btw. skok na na horizontu Flugplatz, uz by vyfrezovan a zarovnan...
Závodění bylo vždy o riziku, pro jezdce o velkém riziku, pro diváky o menším, ale stále riziku. Nikdo nechce zbytečně umírat, ale eliminovat zcela riziko v motoristickém sportu prostě nejde. Na NS se udělalo pro bezpečnost dost. Diváci mají vymezené zóny, hromady svodidel a plotů lemují trať. Volat po dalším zvýšení bezpečnosti kvůli jedné, byť tragické nehodě, je nesmysl (to nebylo nějaké fatální selhání ani jezdce, ani diváka, ani pořadatelů, auto se prostě vzneslo dost blbě a dokázalo překonat všechny bariéry, to se prostě někdy stane, stačí si vzpomenou na desítky mrtvých v Le Mans, když Mercedes vletěl do diváků). Nikdo nenutí jezdce ani diváky účastnit se závodů a je zcela na svobodné vůli jak jezdců, tak diváků jestli určité riziko spojené se závody přijmou nebo ne. Pokud ne, tak není nic jednoduššího než sedět doma a těšit se z toho jak jsem vyzrál na riziko (a nechat se druhý den přejet na přechodu zfetovaným grázlem). Mohou se rozšiřovat zatáčky, dávat trojitá svodidla, stavět patnáct metrů vysoké ploty, vybagrovávat horizonty, omezovat rychlosti, snižovat výkony, odsouvat diváky až do vzdálenosti, kdy z celého závodu uvidí pendrek. V poslední fázi zbývá místo jezdců nasadit roboty a místo diváků instalovat TV kamery. Pak je ovšem daleko víc vzrušující drandit domácí autodráhu.