Funkční chladicí soustava je spolu s dobře pracující mazací soustavou naprosto klíčová pro spolehlivý a bezproblémový chod spalovacího motoru. Co když ale chlazení selže?
Uvařit motor? Asi to možné bude, ale rozhodně se to netýká legenárního italského motoru Fire. Přestože má svůj původ v polovidě 80. let, stále plní po menších úpravách i normu Euro 6.
V roce 2007 jsem jel s Pandou 1.1 z Pradědu do Čech domů a tehdy v červenci byl tak horký den, že na Pradědu bylo v 8:00 již 30 stupňů tepla. Jel jsem přes Brno tam bylo 40 stupnu ve stínu. Možná si někdo ty horka pamatuje. Protože jsem chvátal, vytáčel jsem motor na maximum u všech stupňů celou cestu. A světe div se, motor pracoval možná ještě lépe, než při normálních teplotách. Zřejmě řidčí olej lépe maže :-)
Aha, takze kdyz vase Panda ztrati vodu nebo selze okruh chlazeni tak se neuvari? Zajimave.....Svete div se, ale v horku jezdime i my ostatni a pokud je chlazeni v poradku tak ani mi neuvarime nase auta. Měl jsem Punto s motorem 1,2 16V a představte si, že mi selhala vodní pumpa a motor jsem uvařil a musela se rovnat hlava. No a pak došlo u mojí současné C5 také k částečnému uvaření, prasklo trubka chlazení turba ()vodou chlazené) a Citroen nemá čidlo hladiny vody, takže jsem ztratil veškerou vodu a auto mi do poslední chvíle nic nehlásilo, ukazatel teploty byl v normálu, dokonce chvílemi byla teplota i nižší, protože čidlo je v plastovém domečku a když není voda tak z horké páry teplotu řádně nezměří takže kvůli kravině za pár stovek (čidlo hladiny vody) jsem si zadělal na velké problémy.
Doby, kdy jsme "vařili" motor každou chvíli, jsou už naštěstí pryč, spolu s motory ze Š100/120, které k tomu byly náchylné. Problém s chlazením byl i u jiných aut, zejména majitelé starších vozů Mercedes Benz znají vůni kafe z chladiče, kde kávová sedlina měla utěsnit děravý chladič.
--
Pokud majitel současného auta mění rozvody tak, jak se to má dělat, tj, že ve výrobcem daném intervalu, spolu s řemenem rozvodů a kladkou, vymění (nechá vyměnit) preventivně termostat a vodní pumpu, tak není o co se bát. Tedy opět kromě škodovek, kde ještě u Felicií praskala přepážka, mezi vodou a olejem, v polomotoru. Kdysi jem zkoušel takový motor Felicia opravit, sehnat na vrakovišti polomotor, ktrý by měl tu přepážku polomotoru v pořádku však byl problém, zřejmě sériová výrobní vada, se kterou se výrobce nechlubí.
Nevím, co na tom nechápeš.
Voda se přes vadné těsnění pod hlavou dostane ven, po bloku a zejména hlavě motoru zvenku se dostane (pomocí vzlínání a ofuku vzduchu při jízdě) až k parohům, kde se dostane opět vadným těsněním hravě do sání i výfuku. A je to. :-) A takhle rozbitý je skoro každý auto. Dávej pozor, kolika auťákům teče voda z vejfuku. >:D
To je mnohem pravděpodobnější únik chladicí kapaliny z bloku motoru do oleje. Například mikroskopická trhlina v bloku, kde jsou chladící kanálky může dělat dojem, že auto "nežere" žádný olej, někdy naopak hladina na měrce oleje stoupá. Přitom se pořád dolévá chladící kapalina.
Upozornil bych na jeden méně známých nešvarů kdy v mrazivých dnech lidé dávají zástěnu před chladič a záhy zjistí , že se jim TDi či CDi apod. lépe zahřeje když zakryjí mezichladič stlačeného vzduchu - následuje však utavení vstřikovačů což je drahá záležitost . Proto nikdy nezakrývejte otvory vedoucí k mezichladiči stlačeného vzduchu.
vodní šlem na víčku karteru motoru - v mém případě to byly jen krátké jízdy - chladící kapalina se vůbec neztrácela, místo 5 litrů oleje dávám jen 4 a sádlo z víčka zmizelo