Společnost Avia Motors s.r.o. ukončí v Přelouči v lednu 2019 výrobu nákladních vozů značky Avia. Poslední modelová řada D Initia ve své aktuální podobě přitom byla uvedena teprve v polovině roku 2017.
Prostě je na trhu příliš velká nabídka. A když Avie "neumí" svoje motory, samotná výroba budky a šasi to auto dostatečně nezlevní a to platí i pro elektrickou verzi, je to zbytečné vyhazování peněz.
A cena práce v ČR se zvyšuje, firmy zvyšují platy, tím se dramaticky zvyšují odvody na daně, soc. a nem. pojištění. Nízkosériová výroba nemá šanci. Leda něco, co dostává dotace >:-[] A to dnes elektromobility často je, tak proto asi.
nakonec když může brát dotace Babiš, proč by je nebral Strnad, když je EU a český stát dává … že?
Protože dřív ministr financí a místopředseda vlády a dneska premiér Babiš a velkopodnikatel v oboru kterej řídí ministr Toman [odkaz] si je dávaj sami sobě = svejm rodinnejm firmám
V okolních státech sou třeba ty zemědělský dotace omezený maximální částkou 60t. eur = je to pro malý firmy a zemědělce = u nás přesně naopak = pro největší
Za chvíli se poptávka po dieselech zase výrazně zvedne. A obnovovat výrobu je vždy složitější, než ji zachovat. Auta na baterky jsou slepou uličkou vývoje, nejsou ani zdroje ani rozvodná síť pro uspokojení požadavků elektromobility, zážehové motory jsou energeticky tragicky neefektivní a navíc chrlí do ovzduší tisíce tun CO2, který vyvolává globální oteplování. Jediným řešením pro další desetiletí je diesel, spalující metan, tedy CNG, protože metan, unikající do ovzduší je ještě horší skleníkový plyn, než CO2.
Není to tak, že by Avie a Liazky neměly na trhu své místo. Ony by si ho našly a šikovných lidí bylo v obou fabrikách dost na přežití těžké doby liberalizace trhu a na další technický rozvoj. Ale nebyly a nejsou peníze. Obě značky by mohly přežít a docela dobře existovat za předpokladu, že by měly dostatečně silný backup. Ono by to dokonce šlo i s nakupovanými motory a převodovkami. Jenže doba vyžaduje neustálý technický vývoj, aby obě automobilky mohly držet krok s konkurencí. A tam byl vždy nedostatek peněz. Stejně jako na servisní síť.
Realita je jinými slovy taková: samostatné Avia a LIAZ nemají šanci, pokud jim úvěry nedovolí nejen vyvinout konkurenceschopné vozy (to Češi dokázali), ale LIAZ v rámci Škody Plzeň a AVIA v rámci CSG už nemohly pokračovat v nutném technickém vývoji a v obnovení servisní sítě alespoň ve VE.
A protože velké automobilky neměly zájem (kvůli obrovskému převisu výrobních kapacit nad poptávkou), reálné šance zůstaly mizivé. A obávám se, že TATRA na tom bohužel není lépe. Prodej je velice slabý na to, aby se servis v daleké cizině vyplatil. A prodeje do armád celého světa jsou záležitostí velice nahodilou (nepředvídatelnou). Takže tatrovku čeká osud Liazu a Avie. A nesmíme se rozčilopvat, až skončí v indických či čínských chapadlech.