Společnost Tesla Motors produkuje statisíce elektromobilů ročně a s tím souvisí i skutečnost, že jsou výrazně dostupnější jejich komponenty. Díky tomu si pak může řada nadšenců splnit svůj sen o elektromobilu podle svých představ.
Jsou auta, kde mi to nevadí - třeba ty VW s původně slabými motůrky jsou asi OK. Ale např. Porsche, kde nejdůležitější devizou auta je HLAVNĚ jeho motor, tam mi příjde že to vozidlo elektromotorem prostě zabijí. U toho Mercury jsem na rozpacích - původně mělo pod kapotou něco sice silného, ale strašně žravého. Tam na to jednoznačný názor nemám.
Mám radost jak se tento web hezky zaměřuje na moderní trendy ... Nejdiskutovanější článek je o elektromobilitě, dlouhodobý test o (zatím poměrně drahém) elektroautě, články o Tesle :-)
".... Tesla Cobra EV EPower Racing je replika AC Cobra s elektrickým pohonem. ..Kola zadní nápravy se speciálně navrženým samosvorným diferenciálem zde roztáčí dvojice elektromotorů, určených původně pro elektromobil Tesla Modes S P85D. Každý z těchto elektromotorů má disponovat výkonem okolo 310 kW...."
Hm, na kobře ve fotogalerii ale vidím na zadní nápravě pouze jeden motor. 8-s
Tak to by bylo za normalnich okolnosti v poradku. ;-)
Kdybys tam mel motory dva tak diferak nepotrebujes :-)
Dva motory misto jednoho jen kvuli vetsimu vykonu davaji jen bastliri nebo Seat. Vlastne misto "nebo" mohla byt i pomlcka.
Edit:
Autor zrejme nevi, jak vypada pohon Tesla. Na jedne strane motor, na druhe strane elektronika (menic). Oba vypadaji podobne, minimalne uzavrene :-) No a diferencial je mezi.
Tohle je chytre kompaktni reseni Tesla. Ostatni (tradicni) vyrobci neprisly, pokud vim, s nicim lepsim, nez umistit elektroniku nad motor >:D
Jeste bych uvedl, ze pohon Tesla pouzivaly elektromobily Mercedes B a Toyota RAV4.
Kazdopadne za clanek :yes:
Snad si lidi uvedomi, ze Tesla SAMA dela ty nejlepsi pohony. Zadny dodavatel :-) Sama je vyvinula a sama je vyrabi v gigatovarne.
Nejblizsi konkurence od Rimacu by potrebovala misto jednoho motoru dva, ale o tom uz jsem psal.. Mimochodem myslim, ze Rimac se podili na vyvoji Taycan.
Btw. O takovym pohonu jako ma Tesla, si muze Mercedes nebo BMW nechat zdat :-)
Jak vypadá motor Tesly se obecně ví. A když tohle ví i laik jako já, divné že to odborný redaktor přehídne.
A co se týká jednoho nebo dvou motorů na nápravě nemyslím že provedení Tesly je to nejlepší. Protože s jedním motorem tam musí mít navíc diferenciál (leště lepší by byl samosvor) a kromě toho nemůžou aktivně vektorovat hnací síly kol. Leda brzdama ale to je samozřejmě fuj
U Tesly, stejne jako u kazdyho jinyho obycejnyho (ne zavodniho) elektromobilu je 1 motor a diferencial optimalni reseni z pohledu jednoduchosti - jeden menic, jeden motor.
Samosvorny diferencial (temer) neni potreba vzhledem k rychlosti regulace EV, staci obycejny.
Dva motory a vektorovani ma v serii snad jen Honda NSX (vpredu) a bude mit Tesla Roadster (vzadu, myslim).
Logiku davaji spis dva motory - dopredu a dozadu (viz Tesla 4x4). A asi uznas, ze ctyrmotorovy EV kvuli vektorovani by si asi poridil malokdo :-)
Obávám se že s tvrzením "..Samosvorny diferencial (temer) neni potreba vzhledem k rychlosti regulace EV, staci obycejny..." jsi poněkud mimo.
Pokud na tom přesto trváš, prosím o vysvětlení jak dokáže rychlá regulace nahradit svornost diferenciálu, tj. změnit rozdělení hnací síly ve prospěch kola s lepší adhezí.
Jinak poznámka že "čtyřmotorový EV by si kvůli vektorování pořídil málokdo" taky nemá moc praktický základ. Teda já aspoň nevím o žádném výrobci EV, který by u svých modelů zákazníkům nabízel volbu mezi dvěma nebo čtyřmi motory.
Dulezite je tam slovicko temer. Kdyz budes mit velky rozdil adheze mezi koly, tak je samosvor samozrejme lepsi.
Kdyz rozdil nebude tak velky, pohon v radu milisekund omezi vykon, kolo s mensi adhezi se chytne atd. A somosvor neni potreba.
Ten rozdil v regulaci je obrovsky. Spalovaci motor ma tak spatnou regulaci, ze je efektivnejsi kolo pribrzdit (coz se myslim u elektropohonu nedeje, ale nevim).
Takto laicky nestačí, myslím že bychom se měli pohybovat na trochu vyšším levelu
Ten velký rozdíl adheze mezi koly je typicky v zatáčce, a jestli ti auto v akceleraci najednou ubere tak to pěkně nas...,
A spalovací motor má solidní regulaci. Přibrzďování kol má iné důvody - používá se za prvé proto že ovládáš každé kolo samostatně, a za druhé že je to jednodušší systém než montáž samosvoru