To bylo socialistcký hospodářství. Tatrovky sme vyměnili za fíky nebo za ropu a co z toho měla pak ta fabrika.... Pak musela škemrat aby dostala peníze na novou motorárnu.
No, je licence a licence. Žigulíky, Poláci, zastavy - to všecko byly sice licenční fiaty, ale upravený a to hodně. Žiguly měly jiné motory a podvozky, 125p měly upravenou kastli ze 125 a motor z 1500, Zastava měla zadek ze Simcy 1100... prostě to většinou byli takoví bastardi. A pak byly ještě čisté licence - auta stejná, jako by je vyráběl fiat, akorát dělaná v jiné zemi. Např. celá řada Seatů ve Španělsku (mirafiori, ritmo, F600, F127), 131ky, 132ky a 126ky v Polsku, Nasr v Egyptě (Ritmo, 132, 128) a další. Je ovšem pravda, že i z těch čistých licencí se pak vyvinuli většinou nástupci a derivace, kteří už byli děsní (Ronda, 147, F800, Malaga aj).
Jasně 128 coupé je dodnes velmi líbivý, zaslouženě!, ale až lehce proflákle, asi mám větší slabost pro méně líbivý design, navíc Fiat 128 coupe vypadá rychleji, než tomu ve skutečnosti je (zvlášt s jedenáctistovkou, kterých je hodně), u 128 rallly je tomu přesně naopak, takový vlk v rouše beránčím, to má právě společné s Golfem GTI, který přišel pět let po něm. Navíc je u 128 rally zajímavá karoserie dvoudveřového sedanu!, kterou měla třeba i první M3.
128 coupé 3P (Berlinetta) mi zase něčím připomíná někdejší Scirocco.
[odkaz]
P.S. Že tady ode mě neslyšíš žádnou velkou chválu na současné Fiaty je především problém samotných produktů, svádět např. aktuální neúspěch Fiatu, v kompaktech a výš, na marketing VW a jeho "příznivce" apod., je marnost nad marnost, povedené produkty se prostě prodávají dobře (jak od Fiatu, tak od VW) a marketing může prodeje "pouze" podporovat.
Jsi snad dost inteligentní, abys věděl, že vůbec nepíšu o tom, proč tomu tak je/bylo, píšu jen o tom, jak to je/bylo..., když např. napíšu, že to byl socialistický product, taky hned nemusím připisovat proč... ;-)
Wow, to je poprvé, co od Tebe čtu nějaká kladná slova na Fiat. :-) 128 Rally bylo opravdu povedený auto, ale designem se mi víc líbil 128 Sport. :yes: A nedávno byl v Újezdě nad Lesy menší sraz veteránů a tam někdo přijel s poměrně vzácnym provedením 128 3P, který se mimochodem dělal i jako licenční Seat.
126p se dělala v Polsku, ale pro italský trh se nějakou dobu montovaly 126 taky v Polsku. Rozdílu moc není širší přední blatníky a vyšší světlá výška a jiné číslování tachoetru... dalších věcí si lajk nevšimne.
Mám hodně rád, třeba Fiat 128 rally:
[odkaz]
[odkaz]
Pro mě je tenhle Fiat jakýsi duchovní evropský předchůdce Golfu GTI, na svou dobu opravdu skvělé auto nižší střední třídy.. Měl parádně znějící třináctictovku s dvoukomorovým karburátorem a moc dobře naladěný podvozek, na tuhle "rallynu" nestačila ani u nás "slavná" Lada 1600.
Vždyť ty nemáš rád žádný Fiaty, tak je to jedno. >:D Ale je pravda, že ani mě nijak nepřirostly k srdci. Originál je prostě originál a licenční auta (ať už jde o jakoukoliv značku) jsem nikdy neměl o oblibě.
Byla to hloupost tehdejšího vedení Fiatu, že netrvalo na zaplacení v penězích. Prostě buď zaplatíte, nebo nebude licence ani výpomoc s budováním továrny. Bolševik vyráběl z mizerný oceli i vlastní auta, tak bylo naivní si myslet, že by na západ dodal nějakou lepší. Když to řeknu s velkou nadsázkou, tak to byl geniální plán sovětů, jak zničit průmysl imperialistický země. >:-[]
No, rez uz neni moc problem. Ale, podivej se na starsi punta a stilla(ne metaliza) a uvidis ty vysusovany laky.. cervena na ruzovou, zluta.. opely jsou to samy.
na dlouhé desítky let. Sovětská recyklovaná ocel, kterou Fiat v rámci barterové dohody dostával a vyráběl z ní svá auta, zapříčinila katastrofální a dnes už dá se říci i legendární rezivost fiatích karoserií. Auta jako Ritmo, Regata, 125, 131, Uno byla svojí bleskovou korozí světově proslulá. Začalo se to lepšit až od modelu Tipo (kterým také začalo zinkování). Samozřejmě, samotné žiguli za to nemůže. Ale dodnes, když se řekne Fiat, spousta lidí okamžitě odpoví Rez.