S tou Primerou to bude složitější. Ohromný propad zažila celá střední třída a dnes se prodává v podstatě jen Passat. Nissan je letos mírně v poklesu po několika letech silného růstu. Za loňský rok na Toyotu ztrácel cca 70 000 aut. Ale je to dané také tím, že Toyota zažila v Evropě za poslední roky ohromný propad.
Nissan byl kolem roku 1999 finančně před kolapsem, nemohl si moc poroučet, co chce a co ne, byli rádi, že je Renault vytáhl hrobníkovi z lopaty. Tehdejší neúspěšná přeměna Almery a Primery určitě dodnes bolí, ale co se stalo, stalo se. Pogo má pravdu, že se Nissanu místo toho podařilo definovat, jak má vypadat vyměklý offroad/vytvrdlý hatchback = crossover a že tohle mu všechny ostatní značky závidí, zrovna nedávno takhle posmrkávala Honda, protože se QQ prodá v Evropě víc než všech modelů Hondy dohromady. Dobře si pamatuju, že na začátku byla nedůvěra veliká, ale ten pozdější nástup byl prostě úžasný a přesvědčivý. Ostatně Duster se vyvezl nahoru právě na QQ, podprahová informace zafungovala. Čili - ne že to nevyšlo, ono to zázračně vyšlo i s bonusem. Nedá se ale záviset v prodejích donekonečna na jednom, i když superúspěšném modelu.
To jsou údaje včetně Ruska, viz můj odkaz na statistiky ACEA pro Poga nahoře. Nissan je nepochybně v dobré kondici, aby mohl dělat vyzyvatele, ale ještě není na bedně. Jinak tady je originál rozhovoru s Dodgem, ze kterého je zpracovaný zdejší článek: [odkaz]
Pokud se bavíme o Evropě klasicky bez Ruska, tak čísla ACEA za 1-10/2012 mluví jasně: [odkaz] . Nissan je mírně v poklesu. Nejsem si jistý, jestli nasazení nového "rodinného" modelu nižší střední přinese opravdu těch +80-100 tisíc kusů ročních prodejů navíc, které si Dodge slibuje. Ale i kdyby, Toyota má pořád před Nissanem celoročně náskok, který by bylo obtížné jednoznačně smazat. Ne že bych to Nissanu nepřál. Navíc je tu riziko, že generační obměna QQ povede (i když přechodně) ke snížení jeho prodejů.
Jiná píseň je, když se do Evropy započte Rusko. Jestli se Nissanu zadaří obnova Datsunu jako laciné masové značky a la Dacia nebo nové modely PSA a dokáže do 5 let opravdu vyskočit na nějakých 400 tisíc jeho produkce, bude jasně na koni.
Možná budou pro Nissan větším problémem Korejci (když tedy mluvíme o asijských značkách), zejména HKAG, kteří mají dlouhodobě největší růstovou dynamiku a začínají se teď v Evropě (bez Ruska) dostávat do relevantních čísel. Např. odstup Hyundaie za Nissanem je zřetelně menší, než Nissanu za Toyotou. Kombinovaně Hyundai a Kia jsou už nyní dost výrazně i před Toyota Group. Čili to pořadí značek dost závisí na tom, co kdo do svých počtů zahrne.
Almera a Primera v generaci, která vznikla ve spolupráci s Renaultem po r. 2000, šly obě v prodejích dolů, a to natolik, že je aliance nakonec ukončila, to je známá věc. Takže ve své tehdejší koncepci evidentně ztratily šance na uplatnění. Já myslím, že znamenaly příliš velký odklon od předchozí filozofie Nissanu a klientská základna značky to neztrávila, ale můžou tam být i jiné důvody. Nissan pak trhnul kormidlem ještě víc a nabídl QQ. Tahle sázka vyšla, o tom není pochyb, řekl bych ale, že při tom došlo k velké obměně klientely. Nový hatchback ukazuje, že je (logicky) opět adresovaný téhle nově vytvořené základně. Kdyby se měla vrátit Primera a Almera ve stylu třeba Versy a Sentry, znamenalo by to asi hodně tvrdé práce na opětovném získání konzervativních kupců. Mně by se to určitě líbilo.
Ti žabožrouti ten Nissan zachránili a nezačali vyrábět módné krosóvery, ale tuto třídu rovnou založili. A ono to vyšlo a proto teď můžou investovat do dalších modelů. :-)
My skôr narodení si ešte pamätáme heslo z reklamy Nissanu - najpredávanejšie japonské autá v Európe. Ale tak prečo by sme nezabili 2 legendy - kompaktnú Almeru a strednotriednu Primeru a neskúsili vyrábať niečo iné, napríklad dnes tak módne krosóvery, že? A keby nám to náhodou nevyšlo tak sa skúsime vrátiť ku koreňom a ku zdravému rozumu, možno ešte nebude neskoro...
Jáááj, posr...tí žabožrúti, že sa tam nanominovali a pokašľali všetko dobré... :-(
Ty řeči zase tak svalnaté nejsou. Toyota zase tak velký náskok nemá a v některých měsících ji Nissan překonal a to i bez Ruska. QQ a Juke pomohl Nissanu k několikaletým růstům prodejů a teď je čas na rozšíření o další modely. Je otázka, zda by se Almera a Primera vůbec v Evropě na nějaké rozumné úrovni udržely a zda by dnes bez změny struktury modelů vůbec nějaký Nissan v Evropě byl. Možná tato strategie umožní prosazení budoucí Almery a Primery.
imho: Colin Dodge samozřejmě do Evropy počítá Rusko... až po Kamčatku, protože je to pro něj tučný trh, na kterém pěkně roste. Kdyby bral do počtu jenom EU+EFTA, musel by dát před vývoj prodejů od začátku roku minusové znaménko, tak jako naprostá většina ostatních automobilek. Z EU členů rostou obecně prodeje víceméně jen u pár postkomunistů a ve staré dobré Anglii. Tudíž jeho svalnaté řeči o numero uno asiatico jsou napumpované především vědomím, že ho nanejvýš pravděpodobně podrží Rusko, a to i díky oprášení Datsunu...ehm...Lady Kaliny. Však tam taky do 5 let chtějí produkovat řádově 400 000 kusů ročně, čili víc než dabl proti aktuálnímu stavu. Nic proti tomu, dvojkovými sub-brandy ošuntělou Evropu zaplavuje kdekdo, nějak se ta zamrzlá recese vydýchat musí. Dodgeovo sebevědomí pramení i z toho, že Nissan momentálně drží v černých číslech i faktickou matku Renault, který si díky vlastnickému podílu 43% (jestli se pletu, tak jen o procento), slušně připisuje ke svým výsledkům. Ovšem úspěšnost Nissanu v Evropě po vyvraždění Primer a Almer a vdavkách za Renault visí na hazardně tenké větvi jeden a půl modelu (QQ a Juke), takže rozšíření portfolia není laskavě dobrovolné, ale nevyhnutelně vynucené. Jako pamětník a uctívač klasické tradice Nissanů 90.let samozřejmě držím palce, ať to pánové stihnou včas a ať to nepřepálí. Proti zřejmě budou analytici, kteří nepřestávají mrmlat, že je v Evropě nezbytné urychleně vyřešit chronickou nadprodukci.
V US preferuju uplne ine auta, toto by nefungovalo, nech tam bude aj disel. Chce to novu Almeru, ale vsetko zavisi na dizajne a technike (motore). Co sa dizajnu tyka, staci porovnat Quashqai a Micru a ich predaje.
Kdyby nepošlapali jméno velmi dobré Almery a nevytvořili paskvil Tiida, tak mohli prodávat více aut než jen Kvašku.
Teď jen doufat, že nepřebouchají Sandero na nový Nissan.
to su v podstate prezlecene infiniti.... v eu by s nimi nic nenamutili....
to chce nieco ako novu almeru a primeru ako kedysi.... kaskaj na vsetko nestaci a juke tiez nie, chce to nejake klasicke auto nizsej strednej triedy a aj strednej triedy..... nieco co moze konkurovat autam ako golf passat astra insignia a pod...... s tymi crossovermi uz dlho na spici nebude ... dnes uz je crossoverov dost aj od inych znaciek ale tie ine znacky pritom ponukaju aj klasicke auta nizsej strednej triedy a strednej triedy ale nissan tieto triedy ignoruje a pritom su to najpredavanejsie segmenty v eu.... uspechy kaskaja budu za par rokov uz len spomienky... no ale nissan uz pripravuje novu almeru tak som zvedavy..... na nu sa tesim :yes:
nissan sa stale len hlada, okrem kaskaja nema nic normalne....
micra je dost podivna..., juke je mozno ako tak uspesny ale jeho uspech rychlo padne podla mna sa to auto rychlo okuka a je neprakticke a napr note novy vyzera fajn ale tento typ auta v eu neboduje az tak.... terenaky su tiez len kusovky....
nissanu chyba nieco ako ma opel astru a vw golfa.... takisto nova micra je o nicom ..., v strednej tirede tiez nema nic.. primera je out uz vla rokov.... kaskaj tiez nahradit almeru aj ked sa predava super nemoze.... pretoze ini uz maju tiez crossovery ale nissan almeru nema...
Nissan, rok 2006: "Ten nas kompakt sa dobre nepredava, zrusme ho, na co nam je a vobec to od nas nebude lahkomyselne"
Nissan, rok 2012: Kompakty tvoří 20 procent z celkového evropského trhu, takže by bylo od nás lehkomyslné, pokud bychom byli i nadále mimo tento segment,“
Chlapci z Nissanu zapoměli, že nevyrábějí masovky. Jediná masovka je QQ, ale ten je již starej a bude muset přijít nový. V Evropě se prodávají auta velikosti Golfa + Passatu. A to Nissan nemá a jen tak mít nebude. Jinak asi do Asie nepočítají Korejce, ti zde mají 2fabriky a prodávají jak o závod.