Počet hvězd je sice pěkný údaj, ale pokud je karoserie už v této rychlosti nestabilní - je prolomený A sloupek i práh (a deformace budou asi i vevnitř na podlaze), tak to auto určitě nebude bezpecnejsi nez starší auta s 4 hvězdami, která měla po nárazu prostor pro posádku nedeformovaný a náraz byl pohlcen deformační zónou v motorovém prostoru. Projevilo by se to lépe v o něco vyšší rychlosti, tam by uz Dacie vypadala zase o dost hůře. Prostě je videt, ze se šetřilo už od základu auta a za ty peníze prostě nelze čekat výsledky Mercedesu E...
Omezovač může mít z bezpečnostního hlediska význam jenom v případě, že na nastavenou rychlost i dobržďuje. Bohužel dost aut to má tak, že i při zapnutém omezovači z kopce bez plynu auto zrychluje a pokud chcete udržet nižší rychlost, musíte dobržďovat.
Obávám se, že spíš přijde doba, že výrobci uzpůsobí konstrukci ceně tak, aby získali 5 hvězd bez ohledu na to, jak auto vlastně chrání. Podobně jako v plnění metodik euro při stanovování emisí a spotřeb. Protože o prachy jde přeci jen až na prvním místě.
Myslím si, že může být dosažení 4 hvězdiček pro Dacii úspěch. Vím, že v dnešní době je 5 hvězd již standart, ale když porovnám předchozí dacie, které dosáhly pouze 3 hvězd. Je to velký úspěch a dlouho nebude trvat, kdy Dacia dosáhne na plný počet.
Re: Všechna moderní auta už mají dostatečnou tuhost karoséri
Vodní bariéra byla pouze pro ty saně, nejsnažší způsob, jak dosáhnout prudké decelerace z vysoké rychlosti. Na videu je i vidět, jak se rozstříkne. Pravda, s odchodem po vlastních jsem to přehnal :*) Ale zas jsem mu 5G ubral >:D a to je hodnota, kterou obyčejný netrénovaný smrtelník těžko dává i v letadle. Osobně jsem si zatím dal nejvíc asi 4G a stačilo, neudržel jsem ani hlavu rovně a ruce mi klouzali po kniplu dolu-ještě že normálně lítám "rovně, pomalu a nízko" >:D Každopádně neutrpěl žádné vnitřní zranění krom dočasného poškození zraku. Je to už cca 10-15 let co jsem ten dokument viděl a má bublinková paměť neudržela všechny informace. Díky za odkaz :-)
Tuhost kastle není ani zdaleka to jediné, co tam hodnotí, i když trochu tuhá být z principu musí.
A "absolutní tuhost" není ani zdaleka žádoucí, protože to jsou body dolů za ochranu chodců v případě srážky... Cílem NCAP není tank, který přežije i atomový výbuch.
Cílem je udělat káru, která se při nehodě "sroluje" nebo třeba vystřelí pytle tak, že se nikomu (kromě té káry) nic nestane.
Ovšem problém v praxi je, že ve skutečnosti nehody nastávají i v jiných směrech, než testuje NCAP. A že to někdy je hodně velký rozdíl, protože některé vozy jsou stavěné "na míru" NCAP testům. 5 hvězd zkrátka zvyšuje prodej...
A ještě navíc málokdo bourá rovnou s novým autem, takže materiály jsou za pár let trochu zdegradované (zrezlé a tak...). A protože je třeba držet náklady na výrobu dole, málokterá automobilka tyhle věci řeší (čest výjimkám jako Volvo)...
Vidim to podobne, taky se na 99,9% pripoutavam automaticky. Ale ta signalizace je dobra vec urcite, co kdyz se treba dite vzadu odepne behem jizdy...
To s tim omezovacem az tak nechapu, proc to je podle nich tak moc dulezite.
Co mi naopak chybi, je figurina dospeleho cloveka na zadnich sedadlech, vzadu jezdivaji nejen deti, ale i dospeli a myslim, ze zrovna takovy Citroen C-Elysee nebo Peugeot 301 by na takove "discipline" pohoreli jak voskovany papir. ;-\
No pod Capturem jsem se trochu rozepsal a uvědomil jsem si, že to patří spíš sem (ohledně ochrany chodců a asistenčních systémů), tak to sem zkopíruju:
U srážky s chodcem je podle mě hrozně moc faktorů jak "přímých" tak "nepřímých" - např. fyzické dispozice - každý člověk má jinak stavěné kosti, má různě dlouhé nohy, tělo, různou váhu atd. Nebo stačí třeba aby se nějak trefil nebo netrefil do něčeho do hlavy... no prostě ochrana chodců zahrnutá v celkovém výsledku může výsledek hodně zkreslit.
Asistenční systémy v tomhle ohledu jsou to stejné. Je to vidět na výsledku Dacie Lodgy a Sandera. Když se člověk podívá, tak v samotných nárazech dopadla obě auta dost podobně (docela dobře), ale Lodgy má "jen" 3 hvězdy, Sandero 4. Stačilo by aby Lodgy měl ESP v základu a k omezovači rychlosti měl tempomat jako Sandero a finální resumé bude stejné. A ono celkově, celá tahle metodika je dost sporná, ale neříkám že k ničemu. Člověk však nesmí koukat na celkový počet hvězd, ale výsledky si trochu pročíst
Naštěstí O3 už má 5 a mezi "vlastníky" pěti hvězd je nadprůměr. Takže slušné, dost slušné. Mimojiné tuhost se oproti O2 zvýšila o 25-30%. A to je jen jedna věc...
(Neberu v potaz 66% za asistenční systémy - O3 totiž nemá omezovač rychlosti, což Vám při nehodě zajisté zachrání život. Alespoň si to tedy myslí lidi u EURO NCAP)
A můžeš prosím vysvětlit o kolik procent se ti zvýší sance přežít nebo utrpět vážný úraz u vozu s výsledkem 80% a s výsledkem 98%? Co pro tebe tato čísla tedy přesně vyjadřují?
cenoukou je na dostrel swift ... ale nie priestorom razvorom a kufrom.... sandero vie posluzit aj ako rodinne auto... to vsak swift nedokaze... bohuzial samozrejme sandero nemoze byt len tak pre nic za nic vacsie a lacnejsie... samozrejme sandero je zase na tom horsie s bezpecnostou a inymi vecami
zlomený A sloupek znamená změnu tvaru otvoru pro přední dveře a nemusejí jít po nárazu otevřít, což si myslím že problém je. Navíc aby se A sloupek zlomil, musí se celá masa před ním natlačit dozadu, což podle mě může znamenat posun příčky mezi motorem a kabinou a tím pádem zmenšení místa v interiéru, což už může řidiče zranit ;-) Protože pokud by to předek udržel, nedošlo by k posunu a tím k deformaci toho sloupku.
Re: Všechna moderní auta už mají dostatečnou tuhost karoséri
Jo, to je taky na pytel...Stát se může ledascos. Většinou se tak stane, když dojde ke kontaktu těla s autem, kdy se natrhne slezina, či nějaký jiný vnitřní orgány a pomalu vykrvácí ;-\
Re: Všechna moderní auta už mají dostatečnou tuhost karoséri
No, před určitou dobou jsem četl rozhovor s nějakým záchranářem, jak často se jim stává, že z bouranýho fára vyleze řidič šťastnej, že přežil, i když auto je namaděru, bez náznaku zranění a zbývá mu tak půlhodina...
To bych se nebyl tak jistej, protože když se podíváš na crashtesty dacii, tak se jim vždy láme A sloupek a to je průser, tady máš 4 hvězdičkovou 307 z roku 2001, věř že bude bezpečnější než lodgy, nebo sandero...
A netahej sem prodejnost, to s tim vůbec nesouvisí, hodně lidí kvůli ceně bezpečnost neřeší..[odkaz]
Airbag je určitě dobrá věc, jenže je vám na nic když se sesype celá karoserie hlavně když do vás narazí třeba náklaďák. S těmihle levnými auty se obvykle nezávodí aby hrozil třeba náraz do stromu... Proto spíš nechápu to šetření na pevnosti kastle a utrácení třeba za 4 airbagy
Re: Všechna moderní auta už mají dostatečnou tuhost karoséri
Krásná pověra... Člověk přežije neuvěřitelně velká G-čka, když je doba jejich působení krátká. Dle této logiky by piloti rally( a ostaní co jezdí ve vyklecovaných autech) neměli šanci přežít žádnou nehodu. Co vím, tak cca v 70 letech byl pokus, kdy chlapíka na raketových saních poslali rychlostí cca 700km/h proti vodní bariéře. Odešel po vlastních, jen se mu oddělili sítnice, které se ale po pár dnech usadily a výsledné přetížení víc jak 40G!!! přežil bez trvalých následků :-!
presne tak.... mali by sa davat hviezdy zvlast za skelet karoserie a zvlast za bezpecnostne pipatka a systemy... vsetci dobre vieme ze nie je 5 hviezd ako 5 hviezd v dnesnych autach.... dokonca niektore 4 hviezdickove auta maju lepsiu ochranu posadky pri celnom naraze ako 5 hviezdickove auta ale bohuzial nemaju pipatka.... a tak nemaju 5 hviezd,,,
Souhlasím, ale uvítal bych, kdyby v hodnocení NCAP bylo viditelněji rozdělelé hodnocení na ochrana posádky (pevnost a další vlastnosti karoserie, aktivace bezpečnostních prvků apod.), ochrana chodců a různá ta pípátka. Ideálně aby každá z těchto kategorií měla své hvězdičkové hodnocení.
Co se týče pásů, je idiocie je nepoužívat. U mě to je naprosto zautomatizovaný úkon, bez kterého mám problém se rozjet; když třeba jen přeparkovávám a pásy si u toho nezapínám, cítím se v autě divně a nepohodlně. Čili pro mě je nějaký takový připomínač naprosto zbytečnou fíčurkou, nicméně souhlasím, že každý je jiný a jsou telata, kterým to může tuto samozřejmost připomenout.
Tak na to jak je to auto levný asi dobrý, no nejsem sice odborník ale myslím si, že o pár km rychlejší náraz a díky A sloupku který už v téhle rychlosti asi skončil by to dopadlo daleko hůř...
pochopí, jaký význam má třeba signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů pro bezpečnost. Tedy každý, kdo jezdí autem. Jsou lidé, kteří si sednou do auta a automaticky si pás zapnou. Jsou ale lidé, kteří zapomenou, ale signál je upozorní. A těm může při prudším nárazu tenhle systém skutečně dost výrazně pomoci. To samé platí třeba o zřetelné signalizaci zapnutého/vypnutého airbagu spolujezdce zejména ve vazbě na použití dětské sedačky.
Podle zvrácené logiky některých zdejších přispěvovatelů (nepřekvapuje souhlasný názor dvojjediného Topora a Aladýna...) je tedy zbytečná jakákoliv bezpečnostní výbava, včetně už samotných airbagů. Nevím, jak podobní diskutující, ale to, že jsem ve dvacetileté řidičské praxi nikdy přes pár nehod airbag aktivován neměl mně rozhodně nevede k úvahám o jeho zbytečnosti, o bezpečnostních pásech ani nemluvě. Ti, kdo vykřikují, jak je zbytečné ESP asi auto bez něj a sním ani neřídili a honí si v diskuzích jenom triko.
No a na závěr - přes všechny ty statistiky ,které vypadají zdánlivě hrůzostrašně a jsou tak i komentovány, pokles úmrtí a zranění v absolutním srovnání nastává. Málokdo si uvědomí, že v roce 1989 bylo v celém tehdejším Československu kolem 2 miliónů osobních aut a dneska je jich jenom v České republice přes čtyři milióny a průměrný nájezd na jedno auto se skoro zdvojnásobil. A nehodovost v roce 1989 a před byla vyšší, stejně jako následky nehod. Ony ta pohrdavě "zapírané" asistenční a třeba jenom signalizační systémy svůj význam a vliv na nehodovost samozřejmě mají a to jak v prevenci tak v následcích......
Problém je, že prodražují auto, což jednodušší jedince, kteří vidí jenom nízkou cenu vyvádí z míry, nakonec, náklady na případné léčení a třeba i následky tihle lidé většinou neřeší, na to jsou příliš jednodušší. Nikdo netvrdí, že Sandero je špatné auto. Je to jenom laciné auto, kde ta absence čidel je výsledkem zaměření na cílovou skupinu zákazníků. A je na každém, aby svoje priority stanovil a řídil se podle nich.
No kdyby jen fabia ale taky octavia II. V roce 2004 získala 4 hvězdy a to z hodně odřenýma ušima. A to se ještě hodnotilo jinak, to byla jen ta karoserie. Teď by měla 3 hvězdy a to kdoví jestli.... a pro 2/3 národa je to modla a vysněné auto.
Všechna moderní auta už mají dostatečnou tuhost karosérie,
je ale třeba také sledovat přetížení pro posádku, k čemu bude vysoká tuhost, když osádka sice nebude mí tviditelná zranění, ale nepřežije přetížení při nárazu, proto se i tuhost optimalizuje.
Čelní náraz 12.8 bodu dle kritérii 2013, Fabia 12.9 dle dispozic ENCAP 2007....
Stejně ale stačí jiný úhle nárazu a je to všechno v ..... :-!
ale aj tak som so sanderom celkom spokojný , je to pokrok oproti minulej generácii ...
A už ma Ncap začína pekne štvať s hodnotením nálepok či dlžku doby pípania nejakého výstražného signálu atď. poslednou dobou sa viac zameriavaju čo to auto má za pípatka , než na to ako obstojí v nárazovom teste ...
to su presne tie veci ktorych sa me sa tu uz bavili , suhlas :yes:
pocet hviezdiciek uz zdaleka neovplyvnuje samotny tuhy skelet karoserie ale skor rozne pipatka nalepky asistencne systemy ( ktore su pri naraze k nicomu ) a podobne vtakoviny.... raz tusim jedno auto nedostalo 5 hviezd lebo nemalo na skle nejaku nalepku ci co.. nejaku bezpecnostny kod coho si.... proste hruza a des ako sa dnes dostavaju auta k 5 hviezdam..... pricom v mnohych pripadoch su 4 hviezdickove auta rovnako bezpecne len nemaju rozne pipatka nalepky kody a podobne somariny....
Podla mňa je to moc dobrý výsledok na auto ktoré stojí od 6500€,hlavne tá ochrana detí je veľké plus a keď na tom ešte trochu popracujú tak bude možno aj 5 ;-) Osobne veľmi fandím novému Sanderu pretože sa podla mňa dosť podarilo čo sa týka dizajnu,naživo je naozaj pekné :-) Už to nieje ako kedysi že dácia bola hnusné a lacné auto,teraz je pekné a lacné (výnimka je lodgy samozrejme)