ale nastal, jen se uvolnuje postupne a spousta toho se jeste dal vylepsuje, kuprikladu hybridni Li-Ion se zacaly vyvyjet v roce 2004 a na trh dorazili loni, hustota energie na kg se zvedla oproti beznym Li-Ion o cca 25% a nabijeci cykly cca 3x, koupit si je muzes zatim jako Sony Nexelion a jsou holt drahe (nikdo neda za baterky do auta 3x tolik co stoji ty dnesni, proto musi nejdrive klesnout jejich cena masovejsim rozsirenim do beznejsiho zbozi jako je treba spotrebni elektronika) Panasonic v roce 2005 zacal pracovat na Li-Ion s grafenovima platama, na trh maji prijit az v 2016 a prinest zlepseni o 50-75% co se kapacity na kg tyce a az 3x rychlejsi moznost dobijeni oproti dnesnim, tam se spolupracuje s Toyotou a Teslou, takze tam zrejme s nasazenim do aut nebude problem hned ze zacatku, tak jako u Sony co si to necha zaplatit a je tedy pro auta cenove mino
staci se o baterky alespon trosku zajimat a sledovat co je jiz na trhu, a ne jen tupe psat nesmysly otom jak se nic nedeje a ze vsichni pisou jen o vyzkumech a kdenic tu nic, ono to v prodeji je, ale je to drahe a kdys otom nenapise znamejsi platek, tak si toho nikdo ani nevsimne a pro svet je to pak jakoze neexistujici ;-)
d ase rict ze s tim co ma Tesla k dispozici dnes a co zrejme mit bude, tak by Tesla S mozhal mit pak dojezd rekneme 600-650km a nabijet se bude treba pul hodky, realnejsi ale je ze spise ponechaji dojezd do 400km a snizi tim cenu auta a zkrati cas dobijeni pod 10 minut na tech jejich supernabijeckach :-)
Keby sa zakázali vyrábať elektroauta tak by sa isto do určitej miery aj spomalil vývoj batérií ,,,, tu sa píše o Tesla model S ktorá reálne prejde 350-400km na jedno nabitie a nie prvé elektromobily typu Peugeot iOn a pod kotré sú skor do mesta (viezol som sa v nej viackrát a údaje o dojazde mám od majiteľov ktorý s autom jazdia každodenne aj po dialniciach).
Ohľadom dotácií pokiaľ viem tak v SR ani ČR nie sú dotácie na nákup elektro áut a Tesla má splatené všetky pôžičky. Dotácie sú skôr v západných krajinách ktoré vidia zmysel v ekologickejšej doprave ale v našom regióne je toto hudba budúcnosti (samozrejme niekto bude spomínať ekológiu výrobu batérií ktorá dnes nieje taký obrovský problém ako si každý myslí a ich recyklácia je slušný biznis).
To že je automobilka v strate neznamená jej koniec zavádzanie výroby nového modelu si vyžiada zvýšené náklady a aj náklady na vývoj takže sa to dalo čakať. Predaje áut stúpajú a s príchodom modelu X sa isto rapídne zvýšia.
Lidovka to není a doufám ani nebude. Podle mě se chtějí zařadit do prémie a zatím se jim to dost daří...
Normální člověk nemá povahu na to, aby si koupil něco, s čím nemá nikdo zkušenost. Obdobně jako Prius, kterým se nevěří (moc se jim nedivím). Proto si myslím, že směřování do vyššího segmentu je v pořádku. Přesvědčit movitého člověka ke koupi extravagantního auta je jednodušší, než přesvědčovat člověka, co si na auto vydělával 10let.
vyroba vodiku z vody je samozrejme pro dopravu nesmysl a bude to jeste par desitek let ekonomickej nesmysl, prvni vlastovkou ohledne vyroby vodiku budou as nove generace elektraren kde bude vodik odpadni material a tech se dockame mozna tak za 30-40 let, a asi vsichni tusime na jake urovni v te dobe mohou byt uloziste elektricke energie (neni to priorita jen co se osobni dopravy tyce, ale i co se kosmonautiky tyce a co se spotrebni elektroniky tyce, a zatim drtiva vetsina gigantu vklada nadeje prave do elektriny a nikoli vodiku, vcetne automobilek a jejich predstavitelu, pokud vyzkumny team z Toyoty a Hondy tvrdi ze realne bude relativne dostupne auto na vodik za 15-20 let, tak natom asi neco bude ;-) ) ostatne i to BMW ktere tihlo k vodiku se momentalne radsi venuje elektromobilum a OLEV :-! ostatne tam vidi budoucnost vetsina predstavitelu automobilek ktere se nejak angazuji v alternativnich pohonech, v elektromobilech s vlastnim dojezdem v radu desitek km, a moznosti indukcniho dobijeni za jizdy
Novym technologiam fandim. Ale este nedozrel cas na masove rozsirenie elektromobilov. Jeden priklad z minuleho tyzdna, idem po dialnici D1 z Trencina do BA, a zrazu predomnou ide male auto rychlostou 70km/h - a bol to Nissan Leaf. Myslim, ze isiel po dialnici so stiahnutym zadkom aby dosiel do ciela, lebo potom uz iba odtah. Takze uplne neprakticke pre pouzite pre masy, kedze 99% populacie si nemoze dovolit mat 3 auta (1 elektro iba do mesta do 100km, 1 pre manzelku a 1 na vyblbnutie pre tatu :)) Nejde samozrejme iba o cenu tych 3 aut, ale tie auta treba aj niekde parkovat, takze taka rodina s 3+kk vo vacsom meste nema sancu, aj keby to bola rodina v krajine, kde je uz pomerne vela dobijacich stanic. Masovemu rozsireniu okrem kapacity bateriek brani aj nedostatocna kapacita vyroby a prenosu elektriny.
Automobilky spravne pochopili, ze elektroauta su teraz vhodne pre iba "early adopters" vo vyssej strednej vrstve, teda pre 1% polupacie, ostatnym musi zatial stacit 1.0 ecoboost a cakat na nove technologie.
na začátek bych rád řekl že nepřeju nic zlého výrobcům těchto strojů, protože oni pouze reagujou na (ne)potřebu, nebo řekněme uměle vyvolanou potřebu trhu, ale i tak mne nesmírně těší každý dílčí neúspěch této zelené ideologie, nesmyslných dotací na kdovíco, a podporu každému nýmandovi co by si rád za barákem postavil foto-elektrárnu, Tesla je nejspíš jediný životaschopný projekt elektroauta, jejich auto relativně dobře vypadá, a asi i nejspíš relativně dobře jede... ale vedle konvenčních aut je to stále jen předražená obluda s mizerným dojezdem...a na tom se nikdy nic nezmění, elektromobily prohráli už na konci 19. století, myslet si že mohou vyhrát dnes je jen naivní sen několika hlupáků v Bruselu a ještě větších hlupáků kteří tomu tleskají... ;-)
podivejte se jak k tem ztratam u Tesly doslo, vidim tam investici temer 95 milionu dolaru do vyvoje, no proc asi myslite ze to udelali pred koncem ucetniho obdoby? jen pro predstavu Tesla se angazuje s Toyotou a Panasonikem ve vyvoji novych typu baterii a technologii okolo nich a to holt neco stoji
ja bych se spis podivoval nad tim ze se jim podarilo po tak kratke dobe vubec v predchozim kvartalu podarilo vygenerovat zisk
mimochodem i Apple mel chmurna obdobi kdy nedosahoval cernych cisel ;-) uspesnou firmou stale v zisku je az poslednich 6 let, pritom na trhu je temer 40 let ;-) jednu dobu v 90 letech dokonce Applu hrozil bankrot
jasne, oni ty domaci plnicky jsou vlastne desne levne a zvladnou auto naplnit za par minut, domacim plnenim by padala vetsina argumentu co zde padla ve prospech CNG ;-) teda pokud cirou nahodou nemas domov co treba 300km a v kadem z nich mas plnicku co zvladne naplnit nadrz za par minut :-)
a to se radsi nebavim o tom jak je takova domaci plnicka legalni pokud neni zakoupena od firmy ktera ma nato certifikaty, a nebo jak casto by mela mit strasne levne revize, a samozrejme ve mestech ma domaci plnicku vlasten kde kdo vzhledem k tomu ze nesmi bejt v uzavrenych prostorach, a to ze takova plnicka basti cca 2kW je jen dalsi naklad ktery jiste opomijis :-)
ono je to totiz tak ze domaci plnicku poridis za cca 140-150 tisic, spotrebuje cca 2kW za hodinu, potrebuje 400V pripojku, musi bejt minimalne v odvetravane mistnosti nebo venku, a pracuje s tlaky ktere maji i bezne domaci spotrebyce, takze nadrz auta s ni budes plnit nekolik hodin (rekneme ze 80l nadrz/ cca 12kg asi 3 hodiny), takze naklady nani se ti zaplati jen pokud jezdis s autem tak 60-80tisic rocne po dobu nekolika let ;-) neboj o CNG jsem uvazoval ohledne Raptora, takze domaci plnicky mam celkem nakoukany, soukrome osobe co to nema kam dat a sotva najede 15-20 rocne se to nevyplati ani za 10-15 let provozu ;-)
jj viz treba VHS vs. beta >:D anem na trhu uspela drazsi a horsi VHS, a schvalne kdo myslis ze ten uspech prosadil, jestli myslis ze zakaznici tak jse naivnejsi nez jsem si myslel , za uspechem na trhu dnes stoji hlavne marketing a za nim stoji penize ;-)
z posledni doby krasne priklady, treba Gilette Fusion, aneb sracka ktera diky marketingu vydelala neskutecny penize, Avatar, nebejt tech cca 100 mio USD nalitych do marketingu, tak se taky v kinech neudrzel prez rok, hochu dnes je marketing nejvetsi zbrani a je uplne jedno jestli mas lepsi nebo horsi produkt ;-) dobrej marketing dokaze prodat mnohem vic nez cokoliv jineho
v dnesni uspechane dobe ale "tak si vybojuje své místo" nefunguje :-) elektromobily se svezou na modni "ekologicke" vlne, ale sami osobe jsou dobre reseni i pro budoucnost, vyrazneji se tak zacalo investovat prave do vyvoje akumulatoru, aneb toho co budeme v budoucnu potrebovat i jinde nez v autech kde jich bude s postupem casu potreba min a min :-) a o tom v jake forme ta energie bude jsem psal jiz vejs, stale to ale bude elektromobil
co si budem nalhavat benzin a nafta si sve misto vybudoval taky jen diky jistym krokum, stejne jako tisice jinych veci :-)
"Masovemu rozsireniu okrem kapacity bateriek brani aj nedostatocna kapacita vyroby a prenosu elektriny."
proc porad ma potrebu nekdo sirit tenhle blud a vymysl?
to je prave ten nesmysl tech 100 let, protoze 90 let nato nikdo nesahnul a jedine co se zkusilo byli olovene akumulatory, vyvoj novejsich typu akumulatoru se chytli as teprve v tomto stoleti a "plody" teto prace si budeme moct "uzivat" az za par let ;-)
stejne jako bych napsal ze od prvniho auta na plyn toho taky soudruzi moc neudelali, od roku 1863 se to jaksi moc nepohlo, ostatne moc se nepohlo ani od 90 let kdy se zacali prodavat prvni auta na CNG v evrope vcetne moznych prestaveb
plyn je zajimavej jen diky tomu ze nanej ted neni spotrebka, jakmile onej zacne bejt zajem tak se zvysi jeho cena a azaroven nanej nasadi spotrebku, v tu chvili bude provoz na CNG drazsi nez na benzin/naftu
ted, ale kde to bude za 10-20-30 let ;-) na elektromobily se nekoukej jako na neco co se nebude dal vyvyjet, jejich skutecny vyvoj, ne ten ktery pisou pesimisti od doby prvniho elektromobilu, je tu ted poslednich jen asi 10 let, za tu dobu se teprve diky spotrebni elektronice prislo nato ze je potreba taky zacit neco delat ohledne baterii, jenze takove neco stoji sileny prachy a od prvnich pokusu k prvnim produktum na pultech to trva treba 15 let ;-)
ted je elektromobil jen necim jinym co ma spoustu nevyhod a je to drahe, jenze to ted je zacatek kdy se elektromobily realne prodavaji 2-3 roky, tech par kusu z pokusu v predchozich desetiletich se proste neda pocitat ;-)
jel jsi nekdy s nejakym elektromobilem? asi ne co? kdys jsem se dostal s IONem na krytickou mez baterii, tak my to stalo dovolilo jet cca 20km rychlosti dalsich 15km ;-) nehlede na fakt ze clovek ktery si porizuje dnes elektromobil, tak predem pocita s tim kde bude moci nabijet, takze argument ze dojde stava a budu volat odtahovku vpodstate pada
pokud te elektromobily nezajimaji tak si zadny proste nekupuj, nikdo ti tonenuti a jejich nevyhody ti tedy muzou bejt u zadnice, konvencni pohony ac mozna casem jen jako hybridy tu budes mit jeste minimalne 50-80 let, tak to vubec nemusis resit ;-)
emisni povolenky plati firmy a jejich zakaznici kteri si kupuji jejich zbozi, nikoli poplatnik ;-) takze se ptej spise sam sebe zda kupujes vyrobky kde firma musi jeste platit za emise, nebo zda kupujes vyrobky firmy ktera bud nemusi platit protoze splnuje a nebo jeste na emisnich povolenkach vydelava preprodejem ;-)
co je elegantni pro tebe neznamena ze je elegantni pro automobilky a energeticke giganty :-)
s tim dojezdem, nektera dnesni beyna auta na benzin/naftu nemaji problem na nadrz ujet 10-12set kilometru, takze 400 km je vpodstate totez co umi i ten elektromobil s dobijeci dobou 30-40 minut, u indukce bude dojezd vpodstate neomezeny, navic to bude vhodnejsi pro samonavigacni auta ktera se jiy take yacinaji pomalu klubat na svet, budoucnost proste zrejme neni v hmotnem palivu :-) a naznacuje to vice faktoru, nejen ze automobilky zacinaji delat elektromobily, ale i ze se k nim pridavaj i dalsi firmy ktere s autama nemeli doted nic spolecneho a maji finance nato tyhle veci/technologie protlacit, v elektrine se zacinaj angazovat i firmy jako Google a to i te automobilove elektrine
my se maximalne muzem bavit otom jestli je to dobre nebo ne, ale ten vlak s elektrinou se jiz rozjel a utopistickej urcite neni :-)
soucasna sit v EU je extremne predimenzovana a i tak se neustale modernizuje ;-) co je v EU v el. siti nedostatecne jsou preshranicni kapacity, ty ale prochazi modernizaci nejvice, vpodstate evropa se elektrifikace automobilu vubec bat nemusi a zvladla by ji vpohode jiz dnes :-) co se da najit z informaci CEZu, tak Ceska elektricka rozvodna sit by zvladla cca 4-5x tolik co rocne skutecne prenese
jinak za poslednich par let bylo v EU nekolik chvil kdy dokonce byl prebytek elektriny kdy hrozil kolaps, naopak z nedostatku elektriny to nehrozilo snad ani jednou
a jakej typ? aby byl vubec vhodny k vyrobe toho vodiku, je jich tusim 5 nebo 6 typu a snad jen 3 jsou +- urcene i k vyrobe vodiku bez vetsich strat pomoci chladiciho systemu
ano napsal jsem to spatne, odpadnim matrialem nebude, ale bude se dat beze strat vodik vyrabet v extremnim mnozstvi diky extremnim teplotam nekterych typu jadernych reaktoru 4 generace
pro osobni dopravu to ale nevidim stejne jako automobilky nijak valne, vpodstate bysme si s tim nijak zvlast nepomohli od stavu ktery mame dnes at us by se vodik pouzival jako samotne palivo, nebo k vyrobe elektriny na palube auta (opet elektromobil, jen k ukladani energie neslouzi baterky ale palivove clanky) tak jako tak to ale vede porad spise smerem k elektromobilum, je vpodstate jen otazkou, jak a kolik te energie pro elektromotor/y budeme v tom aute skladovat :-)
Udělali dobře, protože elektromobily nejsou masovky. Podívej se na neúspěch elektrických Renaultů nebo Peugeotů.
V součanosti mají elektromobily nejlepší šanci prorazit právě v "prémiovém" segmentu. Vždyť Tesly S nebo BMW i3 se prodá za čtvrletí více, než kolik se prodalo "masového" Renaultu Fluence Z.E. za celou dobu výroby.
Osobně tipuju, že BMW bude možná už letos největším výrobcem elektromobilů.
až elektromobil a podobné vychytávky získají místo na slunci díky rovnocennému boji na trhu a nikoli díky dotacím z kapes nás všech, třeba tomu konceptu i zatleskám... a čti pořádně: nepřeji žádný neúspěch jakékoli firmě, ovšem přeji neúspěch ekoterorismu a dalším nebezpečným ideologiím :yes:
Ztráta neznamená neúspěch. Tesle se daří, o tom žádná, jen prostě vývoj nového modelu je drahý. Úplně stejně se to projevuje u větších automobilek, jen s tím rozdílem, že tesla ma jeden model a ostatní mají třeba modelů 6. Proto vývoj 7. modelu není u nich tak markantní.
Jednou to přijít muselo, myslím si, že po spuštění prodejů nového kusu se jim ta ztráta mnohonásobně vrátí.
Nehledě na to, že automobilka má splaceny všechny dluhy vůči státu. :-)
Já bych je věnoval spíše na vývoj vodíkového motoru nebo jiné alternativy. Vyrábění dostatku elektřiny, při současných technologiích, zeleném hnutí (proti jádru) a vzrůstající spotřebě, bude komplikovné.
PS: Jen pro predstavu v ČR se ročne vyrobí necelých 90TWh a spotrebuje asi 70TWh ČESKÉ ELEKTŘINY !!!!! [odkaz]
Tzn. 90-70 = 20TWh = 20.000 GWh = 20.000.000MWh = 20.000.000.000kWh / 85kWh (Model S) / 100 = 100x nabití ročně (tj. nabití ob 3 dny tzn. 800km týdně) 2.352.940 ks ELEKTROMOBILŮ
supr Vidíte to, můžeme s klidem všechny spalováky hodit do šrotu a jezdit ELEKTRO a s TheMelinem na tho máme !! [odkaz]
KDO JE TO ELON MUSK [odkaz] (TESLA MOTORS USA CALIFORNIA FREMONT) [odkaz]
KDO JE TO CARLOS GHOSN (NISSAN MOTOR Co.) [odkaz]
LITHIA pro baterky SPOUSTA [odkaz] [odkaz]
POKUD NEMÁTE NA ELEKTROMOBIL, kupujte AUTO na LPG !! [odkaz]
Pokud máte starší AUTO na BENZIN - předělejte ho na LPG !! [odkaz]
Předělávka na plnou automatiku s mazáním a toroidní nádrží místo rezervního kola stojí 25.000 až 30.000 Kč
Kdy potom je : spotřeba téměř stejná, výkon stejný, motor tišší, náklady na údržbu :
1000Kč kapalina mazání ročně
1000Kč technická kontrola ročně
5000Kč toroidní nádrž za 10 let = 2.500Kč ROČNĚ
Náklady na provoz [odkaz] : 1L = 17Kč * 8(L/100km) = 136Kč/100km
BENZIN za 1 rok = 8(L/100km) * 35Kč * 100 = 28.000Kč (na 10.000 km)
LPG za 1 rok = 8(L/100km) * 17Kč * 100 = 13.600Kč (na 10.000 km) + 2.500Kč = 16.000Kč
opravdu ti prijde spatne ze firma co je na trhu jen 10 let a jedna se o jeji vpodstate prvni seriovy automobil ktery je cely z jeji dilny ma zasebou jiz prvni ziskovej kvartal a nasledne jeden smesne ztratovej kvartal? jen pro info Roadster byl maloseriovka na sasy Lotusu a daserict ze to auto bylo stavebnici s baterkama, jen se natom neco naucili naucili
schvalne si zaloz automobilku, postav tovarnu, vyvyn takove auto jako je TeslaS (klidne i s konvencnim pohonem) ktere se bude moct na trati i silnici merit s autama jako BMW M5 nebo Audi S6 a kvalitou jim take nebude moc vzdalene, zaroven financuj vyvoj dalsich 2 modelu (SUV a levnejsi variantu) pak k romu zacni budovat v US a Evrope sit superchargeru ktera taky nejsou zadarmo, zaroven se podilej na vyvoji baterii a technologii ukladani elektriny, zaroven planuj v dane spolecnosti vystavbu nejvetsi tovarny na baterie a jeste dalsi tovarny v Evrope a Cine pro vyrobu samotnych aut (jen pro predstavu jen planovani a projekt takove tovarny stoji miliony dolaru anis se nekde kopne krumpacem) a schvalne za jak dlouho dosahnes zisku, fakt jsem na to zvedavej >:D
no tak to sis moje slova velice spatne vylozil ;-) nikde nepisu nic otom ze cilem spolecnosti je tvorit ztraty ;-) pisu ze je lepsi to delat na dluh, tedy podnikat s cizima penezma a neryskovat tak vlatni kapital ;-)
Ale tady nikdo nemluví (nepíše), že je lepší hospodařit se ztrátou. Mýlím li se, opravte mě prosím. SamanAR výše píše o tom, že je lepší podnikat na dluh, v čem má do jisté míry pravdu. (Záleží na oboru a činnosti)
Kupříkladu již zmiňovaný Apple, který má kapitál nehorázné velikosti, také vydává dluhopisy, sice zaplatí úroky, ale na daních ušetří mnohonásobně víc. >:-[]
Jinak jak jsem psal výš (což jste asi nečetl):
Ztráta neznamená neúspěch. Tesle se daří, o tom žádná, jen prostě vývoj nového modelu je drahý. Úplně stejně se to projevuje u větších automobilek, jen s tím rozdílem, že tesla ma jeden model a ostatní mají třeba modelů 6. Proto vývoj 7. modelu není u nich tak markantní.
Jednou to přijít muselo, myslím si, že po spuštění prodejů nového kusu se jim ta ztráta mnohonásobně vrátí.
Nehledě na to, že automobilka má splaceny všechny dluhy vůči státu.
Viz můj příspěvek výš. Jinak v tomto příspěvku vůbec neřeším zda generují zisk či ztrátu, ale jaký je nepomněr vyplácených dividend oproti zisku u Applu. Proto nechápu Vaši poznámku. 8-s
Toto je snad cílem každého podnikatelského záměru ne?
Pokud by jste něco o Tesle a jejich účetnictví věděl, pak by jste svůj příspěvek nemohl napsat, jelikož nekonsolidované finanční výkazy mluví o $17 mil. zisku.
V podstatě oni mají cca 1000 aut skladem již prodaných (složenou zálohu) , ale účetně si nemůžou připsat zisk, jelikož oficiálně prodané nejsou...
Tímto je nechci hájit, jen nemám rád neúplné informace, ve tě to prosím v potaz.
spousta firem dividendy vubec nevyplaci ikdys jsou v plusu, je to na jejich rozhodnuti zda dividendy vyplacet nebo nevyplacet, respektive rozhoduje o tom valna hromada/vedeni to podle zakonu podle kterych se ridi ;-)
krasnym prikladem firmy ktera dividendy temer nevyplaci ac ma miliardove zisky je treba Apple
Každý je majstrom v niečom inom. VW vvyniká v niečom inom ako Renault, to mu nikto neuprie. Po vojne, keď si Spojenci delili vojnovú korisť, o Hitlerovu fabriku vo Wolfsburgu nezavadil ani pes. Ford ju mohol prevziať prakticky zadarmo, ale odmietol. Ktovie, aké mali u Forda potom pocity, keď Nemci svojich Chrobákov nestačili vyrábať, aby uspokojili dopyt...
Ja mám rád techniku, dizajn a vývoj, obchod a marketing nie sú až tak moja parketa - tak je jasné, že skôr pochválim Renault ako VW. Ale O.K., také malé rýpnutia sú vpohode... Fajn, že od človeka, s ktorým sa o autách debatovať dá, úroveň a jemnocit sa pozná... ;-)
a jeste doplnim, schvalne se podivejte kolik treba Ceskych firem jede na dluh ;-) ono to je totis vyhodne, zaprve mate kapital na vyvoj firmy a zadruhe si muzete dluhy odecitat, jen "blbec" by dnes podnikal za sve "uspory", to je totis znacne nevyhodne, a to celosvetove ;-)
doporucuju si precist vice clanku na "autoforu" ohledne elektromobilu, treba zjistis ze tamni pisatele proti nim jen broji a hazou spinu, a Tesla je prone terc cislo jedna, jejich informace bych se netroufnul prirovnat ani k vycucu z google translatoru, i ten je na vetsi urovni v tom co dela tak spatne :-)
o ekonomickych zbnalostech tamniho pisatelstva se radsi ani nebudeme zminovat, evidentne nechapou jak se takova firma vubec ridi a co je zisk a jine terminy, podle nich by musela tesla bejt minimalne 5 let jiz zkrachovala stejne jako 90% americkych firem >:D
Ano, pro zemní plyn nemluví jen technické a technologické argumenty, ale hlavně geopolitické, což se může v blízké budoucnosti ukázat jako velmi podstatné.
Tak to zkusme spočítat: u nás je cca 4,5 mil. automobilů. Průměrný výkon za jízdy elektromobilu bude cca 20kW, při průměrné rychlosti 50km/h a průměrném nájezdu 10 tisíc km za rok tak je spotřeba auta za rok 20*10000/50=4000kWh=4MWh. Pro všechny osobáky je to tedy 4*4,5mil.=18TWh za rok.
Pro srovnání, Temelín má výkon 2x1055MW, za rok dá tedy 2*1055M*365*24=18.5TWh. Na provoz všech osobních automobilů tedy stačí jeden Temelín. To není tak strašné.
To by mě zajímalo, v jakých reaktorech bude vodík odpadním materiálem. Pokud vím, u některých designů jde o to, že produkují použitelné teplo.
Spíš je otázka, jak budeme ukládat energii na úrovni distribuční sítě. Obnovitelné zdroje kladou nároky na vyrovnávání. Efektivita přeměny na elektřinu a zpět není jediný faktor. V dnešním světě je podle mne zajímavý metan (zemní plyn). Dokážeme ho syntetizovat, efektivně distribuovat (ztráty jsou dokonce menší než u elektřiny), distribuční síť samotná je zásobárnou energie, má použitelnou energetickou hustotu pro auta (ne ideální, ale použitelnou) a existují na něj celkem efektivní palivové články. Plus je ho prozatím dostatek v přírodě.
nejvetsim vyrobcem elektromobilu BMW letos ani pristi rok urcite nebude, ale ano zapojili se do tohoto odvetvi velice elegantne a fandim jim :-) (k nejvetsimu vyrobci jim schazi tak 120-130tisic kusu pokud splni to co si stanovili a jeste to o par desitek procent prekroci )
Ona samozřejmě i ta účinná přeměna vody na vodík a kyslík dost energie sežere. Nicméně jako vždy půjde o kompromis, aby si bohatí mohli ještě víc namastit kapsu. ;-\
Na tom jsme zrovna my se svým vedením po komančských průmyslnících dobře. Tedy alespoň co se ztrát týče. Když se do německých větrníků opře orkán, už je to slabší.
ale
kuš
babo ;-)
ŽEJO, JEN TROCHU ZAINVESTOVALI DO VÝVOJE a NABÍJEČEK, NORMÁLKA u TESLY [odkaz]
non-GAAP přijmy 713.000.000$
Na výzkum a vývoj -68.000.000$
ztráta -50.000.000$ = 8% brnkačka ;-)
vyrobeno 7535 dodáno 6457
SUPERCHARGER 100+ [odkaz]
VIVÁÁÁ LAS TESLA´S - MODEL S AWD 4X4 2014 [odkaz] RELAX baby RELAX ;-) [odkaz]
Ta technologie je totiž velmi podobná. V baterkách žádný extra převrat nenastal. Životaschopné to zatím není, protože to neobstojí v tržním prostředí proti konkurenci.
Pekná somarina. Ony tie baterky pre notebooky alebo telefóny a baterky pre autá nie sú jedno a to isté. Aby to malo zmysel a efekt, musia sa prýve vyvíjať spolu.
Ešteže o tom, čo sa môže alebo nemôže vyrábať neorozhoduje žiadny samozvaný odborník.
Teba teší niečí neúspech....úbožiak. :no: Jak môže niekto napísať niečo tak neuveriteľne tupé a primitívne v 21. storočí... Som znechutený takýmto "myslením"... 8-s To neospravedlní ani nízky vek a nezrelosť...
Este musis spocitat, kolko z tych sucasnych majitelov aut byva v panelaku a kde to budu nabijet, kolko v domoch a kolko amperovu pripojku maju. Takze od 6:00 do 16:00 su v praci a trajdaju po nakupoch. Potom pridu domov, pustia umyvacku, telku, pocitac a sem tam pracku. Umyvacka berie 10A, ak sem tam pusti elektricku ruru, mikrovlnku alebo kavovar... Takze nabijat sa da len ked spia. Na sidlisku si neviem predstavit zivotnost nabijacky ( med je namagneticka ale aj tak ako farebny kov pod prudom ci bez pritahuje farebnych elektrikarov ) a co auto, to nabijacka, takze nove rozvody.
Takze som v klidu a nebojim sa, ze by mi nejaka TESLA podpalila barak :-!
Nove technologie jsou hezke, ale penize jsou vzdy na prvnim miste. Predelat vyrobni linku na novy typ baterii, zajistit suroviny atd. to vse stoji spoustu penez, ktere se nejen musi vratit, ale i neco vydelat, takze je otazkou zda nove technologie prijdou vubec na trh a zda vubec se dostanou do aut. Elektroauta budou trvat jeste mnoho let nez se stanou aspon catsecne konkurenceshopne.
Jen 10 let? >:D To je v životě firmy věčnost. Chtěl bych vidět investora, který půjde s kapitálem do firmy, která slíbí návratnost 10 let. Navíc tato firma měla státní dotace, takže být po deseti letech ve ztrátě je prostě disaster. A pokud zisk 11 mio. nazýváš zisk bez přívlastku směšný a naopak ztrátu 50 mio. usd jako směšnou ztrátu, tak máš nějaká podivná měřítka.
Ano, to co jsi popsal nedosáhne zisku ani na svatého Dyndy, to je ten problém, leda by někde vymodlili nějaké další dotace nebo to musí Elon rychle prodat.
Jestli někdo vydává dluhopisy nebo ne je irelevantní k otázce zda hospodaří se ztrátou nebo ziskem. Jistě, tam kde je to výhodné, tak firmy financují své aktivity třeba pomocí dluhopisů. Podstatné ovšem je, zda jejich celkové hospodaření končí ziskem nebo ztrátou. A Apple je příkladem úspěšné firmy, která pravidelně končí v zisku (bez ohledu jak jej rozdělí, zda na dividendy a kolik, nebo reinvestuje do dalšího rozvoje) kdežto Tesla své aktivity letos zatím dovádí ke ztrátě, takže o mluvit o úspěchu je poněkud eufemistické. U velkých automobilek je to úplně stejné, ty které generují zisk jsou úspěšné a dále se rozvíjejí, ty které generují ztrátu směřují k problémům, restrukturalizacím, prodeji jiným vlastníkům nebo dokonce k zániku.
Tak ono lze očekávat, že plničku by si nejdříve koupily např. firmy s flotilou CNG aut.
Ano, je tam nutná energie, kompresor nepracuje zadarmo. V tom tvém případě při ceně 5 Kč/kWh bys za natankování plné nádrže utratil 30 Kč v elektřině za jednu nádrž. Ale vtip je v tom, že tu 12 kg nádrž naplníš o 45 Kč levnějším palivem (uvažuju tarifní cenu 1300 Kč/MWh plynu vs. cena na čerpačce 25 Kč/kg), takže suma sumárum o 15 Kč na nádrž levněji a to při dnešní relativně nízké spotřební dani na CNG.
Takže jediným problémem je ta vysoká investice, protože plničky jsou zatím dost drahé. A dokud bude spotřební daň na CNG "rozumná", tak nedává smysl.
Tvrdím snad, že je člověk neovlivnitelný a všeho znalý? Snaha ušetřit člověka motivuje. Jestli skutečně ušetří, je něco jiného. Viz zmíněné vznětové motory.
Betamax/ VHS bych do toho nepletl. Nebo chceš rozvinout tuhle analogii? Sony přišlo s Betamaxem, tlačilo, aby to byl jediný povolený formát s tím, že ostatním prodá licence. I když mělo Sony ministerstvo na své straně, JVC na to neskočilo a u řady firem prosadilo podporu svého (otevřeného) formátu, VHS. Nevím, kde jsi přišel na to, že VHS bylo dražší, v té době bylo levnější. Nicméně Betamax urubal na délce záznamu. Zákazníci tedy dali přednost systému, který byl levnější a umožnil jim nahrát více videa na jednu kazetu. Jací to hlupáci. ;-) Betamax měl na své straně v původní verzi kvalitu obrazu, ale času si zákazníci cenili více. Tolik snad stačí, netřeba z toho dělat lekci z historie. Ale klidně to rozviň a vysvětli.
Jak nefunguje? Obecně je zákazníkovi celkem jedno, jestli to jede na naftu, elektřinu, nebo třeba gumové medvídky. Lidé chtějí v první řadě levnou dopravu. Elektromobilů se nemůžou dočkat jen firmy, které na tom mají zájem. Stejně jako se elektromotory vyvíjely i bez elektromobilů, i baterie se vyvíjí bez nich. Například ozbrojené složky velmi zajímají. Intenzita vývoje není taková, jako kdyby hrozil kolaps civilizace, ale vyvíjí se, protože jsou v tom ohromné peníze. Co je dnes dostupné na trhu, řídí naše ochota to zaplatit.
Proč by ne. Jen se nesmíš snažit uchovávat/ přepravovat tekutý (jako se o to pokoušelo BMW). ;-) Rozhodně se chceš vyhnout opakovanému zpracování/ změně formy energie. Jen tu platí, že šedesát procent z něčeho je lepší než sto z ničeho. U obnovitelných zdrojů máme problém, co s energií dělat, když pro ni v tu chvíli nemáme využití. Přeměna v něco použitelného, byť ne nejefektivnější, je lepší, než vyhození z okna. A rozsáhlá síť plynovodů a plynojemů představuje ohromnou kapacitu.
CNG má spotřební daň - 0,36 Kč/m3. A do roku 2020 má stoupnout na 2,81 kč/m3. Ale na benzín nebo naftu se to nedostane, protože zatížit zemní plyn na topení vysokou spotřební daní si politici netroufnou a lidi nejsou blbí, aby kupovali drahý plyn u čerpačky, když si ho můžou doma natankovat sami ...
BTW Ano, vývoj ve 20. století víceméně ustal. Ale těch 100 let vývoje už za námi je, pokud uvážíme, že první elektromobil byl sestrojen v roce 1835.
Ani na začátku 20. století nebyly elektromobily omezené na olověné akumulátory. Konvenční auta trpí složitými motory, elektromobily drahými a těžkými bateriemi. Je to hlavně otázka toho, jak levně jsi to schopen vyrobit. K elektromobilům a jiným alternativám jsme se obraceli ve chvíli, kdy to s ropou nevypadalo růžově. Jinak nejsme moc motivovaní zoufale hledat něco jiného. Kdyby alternativa nabídla za méně peněz více muziky, tak si vybojuje své místo. Viz nafta. Elektromobil se neobjevil včera. Pokud je skutečně budoucností, tak se časem uchytí sám. Jen to třeba bude trvat déle.
Kdybychom dnes byli schopni levně vyrábět kompaktní palivové články na naftu, benzín, nebo zemní plyn, elektromobil zase půjde na nějakou dobu k ledu (i když tu jde o slovíčkaření, protože palivový článek bude napájet elektromotor a v takovém autě bude i nějaká ta baterie).
tak prius je v prvé řadě hybrid nikoli elektromobil, a těm se daří obecně moc pěkně, a nejen těm od Toyoty... ;-):yes: elektromobil s reálným dojezdem (při reálném zatížení) 80-120km je prostě hračka pro snílky...
Vývoj elektromobilů nejlépe ukazuje toto:
[odkaz]
Za 100 let se dojezd prostě nijak nezvýšil. Baterie se sice zlepšily, ale lidé dnes chtějí v autech topit, chladit, svítit ...
A pak je tu problém ceny. Baterie do eletromobilu tehdy stály stejné prachy, za které se dalo koupit konvenční auto. Dnes, o 100 let později, platít totéž.
Uvidíme za těch 20 let. Nějaký vývoj určitě bude. Ale i konvenční auta se budou vyvíjet. A ostatní alternativy taky nebudou spát. Já dávám velkou šanci CNG.
Také jsem napsal, že jde o použitelný dojezd, ne ideální. Nebyl by problém ho zvednout o polovinu s minimálními náklady (stačí zmenšit/ zrušit nádrž na benzín, která je stejně v rámci této úvahy irelevantní). Ani to není tvrdý limit. Kolik elektromobilů nižší střední má (normovaný) dojezd 400 km? A kolik jejich "nádrž" stojí? K rychlému nabíjení, které je pořád násobně delší, potřebuješ rychlonabíjecí stanici. A jejich síť je pořád v plenkách (byť síť CNG stanic také není nějak zvlášť rozsáhlá, pořád je na tom lépe).
CNG je tedy lepší řešení (cena, dojezd, tankování). Řeší také otázku, odkud se energie vezme, a potenciálně nabízí odpověď na ukládání velkého množství energie na úrovni sítě z obnovitelných zdrojů. Nemluvě o existující infrastruktuře a relativní snadnosti zavedení. Nevyžaduje ohromné investice a moc nás nezavazuje. Z aktuálně realizovatelných řešení pro mne patří na špičku. Samozřejmě je otázka, co bude za 50 let a jestli se do toho CNG hodí, nebo by šlo o zbytečnou okliku. Výhoda elektřiny je, že jen tak nikam nezmizí.
Taky jezdím na alternativní palivo a jedinou nevýhodu, kterou vnímám, je to, že mám oproti "standardu" (benzín) poloviční dojezd a tankování trvá zhruba dvakrát déle. Ale dá se to přežít. S elektromobilem by to prostě nešlo, to není použitelná alternativa. To si opravdu může dovolit jen ten, kdo má více aut a je bohatý (do města elektrmobil, na výlet SUV).
No tak vodík nespíš nedělá, ale když to bude fachat, jak fyzici říkají, mohlo by to býti pomalu perpetuum mobile (za předpokladu, že bychom zanedbali víceméně přímo systémem dodávanou udržovací energii) - a následně tedy dostatek šetrné energie na jeho výrobu. A jak to funguje? Inu, do téhle problematiky zasvěcen nejsem, ale zjednodušeně se jedná o podobný proces jako ve Slunci a obrácený vůči štěpení. Rozžhavená (a to opravdu hodně) plazma proudí prstencovým reaktorem - tokamakem - atd. Jen to zatím tak výdělečně nefunguje... Proto začali stavět obří vědecký komplex, kde se to pokusí zprovoznit v elektrárnu a pak časem zmenšit. Jen je otázkou, jak dlouho to „časem“ bude doopravdy trvat. Těžaři do toho asi moc chtít lít peníze nebudou...
Přesně, jak píšete, chvilku jsem tam také reagoval, ale asi po 3 článcích jsem to vzdal... Co jsem ale koukal, po asi roce se tamní obecenstvo alespoň z části umoudřilo (né všichni). :-)
Zásádní rozdíl je v tom, že když dojde CNG a není poblíž stanice, tak můžeš jet normálně na benzín. Zatímco s elektromobilem voláš odtahovku.
Taktéž doba tankování je podstatně kratší.
Ve výsledku to prostě není totéž.
Vodík lze vyrábět různými způsoby a pak není elektřina jako elektřina. Problémem vodíku u aut je ne zrovna valná energetická hustota. A jeho efektivní distribuce je spíš hudba budoucnosti (kdy by mohl podědit distribuční síť po zemním plynu).
Dnes můžeš mít v nižší střední dojezd na zemní plyn kolem 400 km. Tankování trvá v řádu minut a cena systému je na úrovni konvenčních pohonů. S palivovými články by ses měl dostat přes tisíc. Je to řešení, které dává smysl z řady úhlů pohledu. Potřebnou infrastrukturu více méně máme, umožňuje plynulý přechod a postupné zavádění novějších technologií (jako jsou palivové články). Nakonec, infrastruktura pro metan/ zemní plyn by do budoucna mohla pracovat s vodíkem. Tuhle možnost už v pár zemích zkoumali.
Osobně si umím představit duální distribuci elektřiny a plynu, kdy by se přebytečná elektřina měnila na plyn a plyn by mohl sloužit jako záložní zdroj elektřiny (ať už skrze klasické generátory, nebo palivové články, které v téhle roli nabírají na významu a tak tlačí cenu dolu). Mně osobně to přijde jako elegantní řešení. Neříkám ideální, ale rozhodně lepší než některé utopistické představy.
Hmm, tak to možná dopadne. Osobně fandím tokamakům (termojaderné fúzi), ale otázka je, zda se nejde taková politická vůle, abychom se jich alespoň my mladší dožili. ;-\
V Evropě je BMW elektrickou jedničkou zřejmě už teď - například na domácím německém trhu model i3 jasně vévodí prodejním tabulkám. Ale na celosvětpvé prvenství to asi fakt stačit nebude, protože jak jsem teď díval, tak do USA a Asie to zatím snad ani nevyváží, přece jen tam BMW nemá tak silnou pozici jak v Evropě.
Jinak jsem našel statistiky za minulý rok ... prodalo se 110 tisíc elektromobilů a 90 tisíc elektromobilů s přídavným klasickým motorem (mám na mysli jen osobní auta), takže celkově 200 tisíc a jedničkou byl Nissan s necelými 50 tisíc kusy.
Na začátku 90. let internet nebyl, o.k., ale určitě ses v debatách o autech pochvalně zmiňoval o průkopnictví volkswagenu (ale třeba i peugeotu), kteří v té době nabízeli už druhou generaci elektromobilů svých mainstreamových modelů. Klobúk dole... :-);-)
Presne tak - každú novinku a nový technologický krok vpred musí akceptovať najprv movitejšia časť zákazníkov. Je to logické - v akých autách boli na začiatku systémy ako ABS či ESP, klimatizácia, elektrické otváranie okien, masážne sedadlá a tak ďalej, a tak ďalej...? V masovkách? V luxusných autách boli a postupne sa predierajú triedami áut nižšie a nižšie ako ide vývoj dopredu a klesá ich cena.
Prečo by to u elektromobilov malo byť iné? Renault je priekopník vo svete áut, jeden z najväčších, klobúk dole. Ale aj najviac riskuje a najviac na tom prerába.
Asi stavili na to, že kto vie zaplatiť drahší elektropohon, tak chce mať v aute aj zodpovedajúcu výbavu a dokáže ju tiež zaplatiť. Nikdy nič nové a priekopnícke nebolo od začiatku lacné a pre masy.
Ano, to je cílem, proto nechápu, proč se někdo snaží dokázat, že je lepší hospodařit se ztrátou.
Nekonsolidované výkazy jsou zajímavé asi jako včerejší noviny, nějaké nezaplacené výrobky nebo jen částečně zálohované má každý výrobce. Podstatný je konsolidovaný výsledek.
Cílem akciovek je tvořit zisk a ten buď reinvestovat do společnosti a tím zvyšovat její cenu nebo vyplácet dividendy. V žádném případě není cílem tvořit ztráty, jak se zde snažil dokázat SamanAR v prvním příspěvku.
Jistě, ale pak roste hodnota společnosti na kapitálovém trhu, protože zisk investovaný do dalšího rozvoje navyšuje cenu společnosti a vlastník/ci si vždy mohou vybrat zda zvýší svůj majetek formou výplaty dividend nebo zvýšením hodnoty své společnosti tím, že reinvestuje zisk třeba do výzkumu a vývoje. V každém případě je cílem zisk, nikoliv ztráta jak ses tu snažil namluvit. A btw. Apple dividendu vyplácí.
Tak a presne v tom je dôvod. Prius tu je a už v tretej generácii nie iba vďaka vcelku dobrým predajom, ale aj pre snahu niečo dokázať a presadiť niečo nové. Elektromobil sa kvôli malému dojazdu a pomerne vysokej cene nepresadí zo dňa na deň, ale aby sa tak mohlo stať, treba mu dať šancu a čas. Koľko desaťročí vývoja trvalo, kým sa dnešné autá dostali na súčasnú úroveň? Ako sa autá v dobe svojho vzniku presadzovali voči neporovnateľne lacnejším a spoľahlivejším konským záprahom? Odporcovia elektromobilov sa dnes správajú práve tak ako tí vtedajší pohoniči...
Tak či onak, vhodnejšie a výhodnejšie sa to nejaví.
Distribúcia je problém, ako vodík v aute neuchováš v bežnej tlakovej nádrži, tak ho nemôžeš dopravovať plynovodom
A keď pozerám tvoje výpočty a výsledok, nie si ty BERENIKA ( KHARL) Antidiesel ? , Lebo ten tu dnes ešte nebol, tak dúfam, že ho nekopol elektrický prúd >:D
A na čo by to bolo dobré? Najprv budeš elektrinou vyrábať vodík, aby si potom z neho dostal v aute elektrinu? AKý to má zmysel? Akurát by sa zvýšili straty a zhoršila ekológia. Dostatok energie ani kapacita siete nie je až taký problém, kde také info všetci beriete? Autá na elektrinu prichádzajú pomaly a postupne, nie šokovo zo dňa na deň. Mám pocit, že niektorým fakt ide len o hľadanie spôsobov a dôvodov prečo nie.
Mara.147 ...dovolím si tě opravit. ...dluhy vůči ne státu, ale daňovým poplatníkům. Je to právě řadový daňový poplatník, který toto všechno z daní zafinancuje a na takovou Teslu se do smrti nezmůže, aby bylo jasno..... ;-\