Před sedmdesáti lety, 7. května 1946, se rozběhla sériová výroba Škody 1101, známého Tudoru. Byl prvním modelem mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce.
lidé, kteří dokážou takto zrenovovat staré automobily mají mojí úctu a upřímný obdiv. A naši dědové za tu spoustu detailů a technických řešení, co si v době omezených technologických možností dovolili...
Možná stojí za to připomenout, že Tudor - jako už předválečné typy Populár a Rapid - měl páteřovou rouru a výkyvné polosy vzadu (viz "podseknutá" kola nazatíženého vozu hned na první fotce). Byla to už předválečná inspirace pocházející z Tatry 11 z r.1924. Škoda ovšem narozdíl od Tatry používala na každé hnací hřídeli polonáprav poblíž rozvodovky kardanův kloub. Tatra měla (a dodneška má i u nákladních vozů) kývavé talíře v rozvodovce, které jsou spojeny napevno s hnacími hřídeli poloos.
Poznámka:
Ve srovnání se soudobými odpovídajícíni Tatrami (T57) byl Tudor málo prostorný - zejména úzký.
Také tu je ve spojitosti s Tudorem vázaná smutná historie ukončení výroby osobních vozů v Tatře - zejména pak pokrokového Tatraplána, který se vyvážel do řady zemí západní Evropy a jehož výroba byla v duchu přikázaného rozdělení výroby v tehdejším Československu přesunuta do Škody v Ml. Boleslavi. Tam celkem logicky významě upadla kvalita (k vozu tam neměli vztah atd.), takže po reklamacích na ní výroba skončila.
Poznámka:
Pozdější VW 112 byl konstrukčně Tatraplánu nápadně přinejmenším blízký.
Jen malá poznámka - s prominutím: Poklice kol nejsou už originální z Tudoru. Tudor měl jednodušší, hladčí, menšího průměru (odpovídajícímu více prohlubni středu kola). Přes střed byl nápis "ŠKODA", který byl uvnitř dvou linek (vůči sobě podélně posunutých). Na obrázku, kde jsou tři druhy Tudoru je ty krajní mají.
Dělal se i 4-dvéřový typ. A dělala se i malá dodávka a sanitka (jen dvou - či s dveřmi v zádi vlastně tří dvéřové; ty byly otvírané vodorovně = svislé panty).