to je pravda.. a presne takto neekologicky vyrobena elektrina sa minie na vyrobu benzinu v pomere cca 10-15 kWh na jedem liter benzinu a nafty.. A co je este zaujimavejsie vypocitaj si kolko energie - tepelnej - sa minie na samotnu frakcnu destilaciu ropy aby si vobec ten benzin a naftu mohol naliat do auta a znovu spalit.. A ze frakcna destilacia nie je nic ine ako zohriat ropu na par sto stupnov v rurkovej peci za pomoci horenia mazutu a inych "odpadov" z predchadzajucej destilacie - co je tiez proces mimoriadne ekologicky. Ja len ze ked povies "A" povedz aj "B"
Jasné, že je to třeba číst s nadhledem. Ale o něčem to vypovídá...že Fiat je za zenitem, to asi každý tuší. A že zelené mozky jsou přesvědčené, že zachraňují planetu, nehledě na to, z čeho se elektřina (uhlí) a baterie (těžké kovy) vyrábí.
Postupne.
1) Elektrická energia sa primárne využíva pri odsoleni ropy este skor ako sa pristúpi k samotnej frak.destilacii. Samozrejme nie je to jediný krok ale asi jediný pri ktorom sa využíva el energia. Ostatne su čisto mechanické alebo chemické procesy. Presne čísla sa samozrejme líšia podľa druhu spracovanej ropy. Ine je znečistenie ruskej ine arabskej a ine napriklad mexickej ropy. Navyše je to údaj ktory rafinérie veľmi veľmi neradi zverejňujú. Na YouTube beží jedno video link : / [odkaz] / kde je pomerne lopatisticky aj pre absolventa učňovky vysvetlené ako to funguje. Ja doplním ze údaje mam este z čias studia. Okrem iného sme mali základy rozvodových sieti. Co síce bolo pomerne nudne ale vďaka úžasnému profesorovi sme sa dozvedeli aj takéto veci. Napr ze najväčší zrúti el energie na sk boli v tom case chemické závody a Slovnaft.
2) úvaha o drancovani je samozrejme bezpredmetná. Baterku výrobis len raz. Benzín Lejes do auta stale. Takze ekológia na výrobu baterky nie je az taká zlá. Konkrétne Tesla ma napr podiel lítia 2%. To je cca 12kg. Zvyšok je grafit nikel a bežne kovy. Ak je životnosť baterky 300tis km - a to som pesimista - nie je problém väčšinu z nej recyklovať. A to sa týka najmä Litia. Na 300tis km spotrebujes pri dobrej voli 20tisic litrov paliva plus 100 - 200 litrov oleja. A to uz drancovanim zaváňa.
by ma zaujimalo kde si prisiel k tomuto cislu ? daj nejaky odkaz
- recyklacia Li ion baterii je najkomplikovanejsia zo vsetkych pouzivanch typov baterii ako Ni MH alebo LeadAcid
- zatial co LeadAcid bateria ma pomerne malo buniek resp. clankov kt vytvoria pozadovane napatie, Li Ion v Tesle ma 5000 buniek co extremne komplikuje recyklaciu lebo sa musia vsetky rozobrat ludskou silou
- Li ion baterie maju velke mnozstvo kovov a varietu materialov a aktivne zlozka je komplikovane zastavovana do polymerovych folii, obe tieto veci znacia o tazko dostupnej recyklacii...
je toho este ovela viac, nie som odporca elekromobilov skor naopak, ale nevidel by som to tak ruzovo s recyklaciou baterii ako si sa snazil laicky naznacit
aha takze benzin a nafta se rafinujou diky elektrine asi z jadra, vetru, vody a fotovoltaiky kdys teda EVcka pak jezdej na elektrinu z uhli, a lithium je odedneska tezkym kovem protoze CHerokee :yes:
schvalne si precti neco o tom jak Tesla rozsiruje, kde objednava elektrinu do site Superchargeru a jak maj v planu spousty superchargeru postupne prevest do rezimu ostrovniho, ale predpokladam ze tobe asi nedojde jaky blbosti pises, pritom jinak jsi celkem rozumnej >:D
tohle neni o zelenych mozcich, ale spise o tech ostatnich co maj potrebu si rejpnout do tech co si proste vybrali EV ;-)
To přeci netvrdím, ale benzíňáky se netváří, že zachraňují tání ledovce, což Tesla a spol. jo a některé státy jí to baští a ještě elektrická auta uměle podporují z daní občanů. A to je přesně ten důvod do toho rýpat! Protože jejich prvoz a prodeje nejen dotujem, ale ještě nám šikanují benzínem vonící miláčky. A to už je na jednoho petrolheada trochu moc! A proto v Evropě máme v takové nesmysly jako tříválce v osobních autech a dokonce i v prémiové střední třídě. A ještě se nám snaží namluvit, že když přidáme další složitý elektrický motor a pár set kilo baterek, že to pojede lépe....a to už mi zní jako parodie a přesto se to děje.
muzes sem dat odkaz na nejaky oficialni material kde Tesla tvrdi ze neco zachranuje? to ze nekteri fanaticti fanousci to tak prezentuji neznamena ze to dela primo samotna automobilka
ty jako obcan predpokladam Ceske republiky dotujes kazdy rok desitkama az stovkama miliard mnohem vetsi kravoviny a to ti nevadi? vadi ti jen par set mozna tisic Ev ktere se mozna budou v CR podporovat? tak to te lituju a myslel jsem ze jsi chytrejsi
mimochodem kazdy rok se do fosilnich paliv na dotacich dava celosvetove 5.3 bilionu dolaru, do ekologickych projektu (naprosto vsech co se jako ekologicke tvarej) se podle stejne organizace IMF dava rocne 0.4 bilionu dolaru celosvetove, takze co je lepsi, dotovat fosilni dopravu, z te sumy 5.3 bilionu, nebo dotovat elektrickou dopravu z te sumy 0.4 bilionu? spravne je nedotovat nic, jenze takovej svet bohuzel v tomhle koute vesmiru neexistuje
mimochodem petrolhead je neco jako kurak, clovek kteremu neco chutna a voni a prez tu chut a vuni si neuvedomuje ze tim skodi druhym ;-) tam kde konci svoboda jednoho, zacina svoboda druheho, a plati to i naopak, tak kde zacina svoboda jednoho, konci svoboda toho druheho ;-)
nemyslim, ze je za zenitem, naopak, pujde nahoru (globalne). Ono v US to je pro Fiat velmi zkreslene., Jednak prodava jen par modelu, navic v segmentech , ktere nejsou prilis v oblibe a ani nerostou. A za druhe JDP neni jen o nejakaych zasadnich problemech behem 90 dnu ,ale treba i o tom, ze parametry ci reseni , nejsou v souladu s ocekavanimi zakazniku., kupr drzak na kafe, ktery nepojme litrovej kafac od Starbucksu, muze by touto optiokou posuzovan jako "quality issue" a tim padem se i kvalifikovat do JDP statistiky....
fiat predava v amerike defakto len nejake dva tri modely... MPV 500L, malu 500ku , 124spider ( ktory je stale este len novinka ) .... takze suhlas... tu to musime brat s rezervou .... ta znacka ma tam velmi slabe predaje na pomery inych "zabehnutych" znaciek ako giganticka honda alebo hyundai .. ford .. jeep a dalsi ... ono to mas nieco podobne s tym fiatom v amerike ako povedzme s cadillacom u nas v europe.... tiez ich je tu hodne malo takze akakolvek statistika je potom hodne skreslena a "nic neznamena"
mna naprilad ale prekvapilo volvo .... ktore mi pride aj na "americke pomery" vzhladom na slubovanu kvalitu a imidz uz dost nizko ... cakal by som ho kdesi hned za audi uplne hore ... co uz
Tak to bychom takto mohli pokračovat do nekonečna. Třeba rozborem výroby naprosto neefektivních baterií, tedy kolik se do nich narve proudu, aby chviličku vydržely. Samozřejmě s přihlédnutím na drancování nerostného bohatství země a jednoznačně nedořešenou ekologickou likvidaci baterií.