Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Kontrolka dobíjení: Co to znamená, když zhasne? A když se vůbec nerozsvítí?

29 komentářů

Avatar - JiRkA997CZ
JiRkA997CZ
Příští téma : co když vám svítí hladový oko. A co když se vůbec nerozsvítí? A co když svítí a benzínu je dost?
... A co když svítí jen s poloviční intenzitou 😲
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Vnucuje se i otázka, co to znamená, když se po posunutí ovladače do polohy, kdy mají stěrače stírat, stěrače nestírají...
kalousek
Tak myslím že to není vůbec špatný článek. Hlavu a patu má a ani ty chyby v něm nejsou až tak zásadní
Jirka_26
Tyto články jsou určeny laikům, tak je tak ber a nedělej ze sebe blba.
T.E.S.L.A už na ACZ serie
No, ak sleduješ, čo sa deje na našich cestách, tak je reálny predpoklad, že ani tieto základné veci neovláda podstatná časť vodičov...
Papezja
Nejen u vzduchem chlazenych, u nekterych motoru je cerpadlo hnane stejnym remenem, jako alternator
topten
u dyzlu (tehdejšího) jsi baterku potreboval jen na nastartovani
anebo jsou to moh roztáhnout a baterku jsi nepotreboval vubec
Surcuf
Co to znamená, když zhasne?

Upadl drát.....................

A když se vůbec nerozsvítí?

Drát upadl již včera.............

>😁
Jirka_26
Je tam malá chybka - na nedostatečné dobíjení kontrolka nikdy neukáže, protože reaguje na rozdíl napětí mezi akumulátorem a alternátorem. A ten je stále stejný bez ohledu na výši napětí. Kontrolka reaguje jen a pouze na výpadek dobíjení (prasklý řemen nebo porucha v oblasti rotorového vinutí a kartáčů).
Problém je spíš v tom, že v případě poruchy dobíjení servis mění celý alternátor za mnoho tisíc, přitom jde o poruchu regulátoru za pár stovek nebo váznoucí uhlíky za desetikoruny. Porucha diodového můstku není zase tak častou závadou a amatér ji většinou nepozná, prosvěcování kontrolky nemusí být viditelné a pokud nesvítí naplno, nikdo ji nevěnuje pozornost.
Jinak na přebíjení je rychlá finta - odpojí se kablík na alternátoru, vedoucí ke kontrolce dobíjení. Pak sice alternátor nedobíjí a je nutné rychle řešit opravu nebo jet rovnou do servisu, protože auto jede na energii z akumulátoru. Ale aspoň se nic nezničí přepětím, nejdříve odcházejí žárovky a svého času ŘJ u Fabií.
T.E.S.L.A už na ACZ serie
"Hlavu a patu má a ani ty chyby v něm nejsou až tak zásadní" - to je akože ospravedlnenie jeho existencie? >😁 Alebo dôvod na X článkov podobného razenia o ostatných kontrolkách na palubke?
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Ano, tyhle dusiloviny jsou určeny řidičům francouzských vozů. :-!
Avatar - Stejsn
Stejsn
Jako budeš se divit, ale měli jsme v práci obchoďáka a jednou jsem s ním jel a permanentně mu svítilo hladový voko. Kdž jsem se ho ptal, proč nedotankuje, tak mi řekl památnou větu: "času dost, svítí to teprve oranžově" ;-\
Avatar - Stejsn
Stejsn
No to ale není pravda. Když mám u fiata povolený klíňák a dobíjí to málo, kontrolka lehce svítí, případně svítí při volnoběhu. Když ho utáhnu, kontrolka zhasne. Když klíňák prdne, kontrolka svítí neustále.
Avatar - Brmbalik
Brmbalik
Tohle jsem se ucil v autoskole a byla to jedna z otazek ke zkousce. Nebylo nutne o tom psat clanek
Avatar - JiRkA997CZ
JiRkA997CZ
Nevěřil jsem že někdy dám za pravdu zrovna našemu šašku Ádovi, ale s frantikama máte recht. Kamarádovi na Pežotu UHNIL A UPAD silovej kontakt na alternátoru !!!
Niemand
Pokiaľ bol deň a dobre počasie.
kalousek
Tak mohlo být i hůř
Avatar - JiRkA997CZ
JiRkA997CZ
Různí se to. Já zas znám alternátory s 6 výkonovými diodami pro usměrnění 3f proudu na pohon elektrický soustavy a ke každýmu vinutí je ještě jedna dioda, takže dohr. 3 na napájení regleru, takže dohromady 9-diodový blok
Avatar - JiRkA997CZ
JiRkA997CZ
průser je v tom, že podstatná část řidičů nemá o auto.cz ponětí a nebo to nečte. většina lidí tady bych řekl (teda aspoň za sebe) jsou milovníci aut, co o nich ví dost a zajímají je novinky z tohohle světa. Já třeba osobně vím o systému dobíjení celkem dost, dal bych i dokupy kompletní schéma dobíjecí soustavy z hlavy. Většina lidí zde ale aspoň tuší jak to funguje a většina informací je tahání dříví do lesa
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Prečo? Je smutné, ak značka prežije?
Brin
Překvapivě jsme s mrtvým alternátorem normálně dojeli Octávií 1,9 TDi z Chorvatska až domů. Baterka se nechala tenkrát přes noc nabít v lodi a ráno se vrazila do auta a jelo se, samozřejmě jenom s parkovačkama. Bylo to asi 1000 km. Altík byl totálně tuhej, žádný dobíjení.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Za mě velmi smutná zpráva. ;-\
Surcuf
Je rozdíl, zda dobíjí málo nebo vůbec, pokud vůbec, na baterku daleko nedojedeš.
Surcuf
Noó.........................tohle snad ví i blondýna.............. ;-\
topten
taky je potřeba poznamenat, ze nektery auta v urcitych režimech dobijet vůbec nemusej a přitom je vse OK.

vzpínám, jak jsme se kdysi davno deravym autobusem vraceli se skolou na noc z chopku z lyzovani a nekde snad ještě na slovensku ridic zastavil, ze mu nefunguje dobijeni. asi 2 hodiny pod tim lezel, nic neopravil, tak nastartoval a jelo se dal bez dobijeni. když jsme se blizili k praze, tak mu to uz skoro vůbec nesvitilo, tak se povesil za nakladak, aby aspoň něco videl. nepamatuju jak se jelo dlouho, kazdopadne ani AKU nebylo asi uplne OK, i kdyby se jelo 10 hodin, tak by podle me mely bez problemu vydrzet...

kazdopadne hned na zacatku "e😜edice" co jsme k tomu socialistickymu autobusu prisli, bylo jasny, ze ma nejlepší leta davno za sebou. rezavej, v blatnikach diry, kterými foukalo dovnitř, takze jsme je zacpavali papirem, abychom tam neumrzli. na chopok jsme kazdej den autobusem dojizdeli asi 15km, jednou jsme prisli na namesti kde bus parkoval a on tam nebyl, byl o několik set metru dal u nejakyho sidliste, který se ztrácelo v kouri z toho autobusu, asi ho někdo z namesti vyfakoval...

.. jo, "zlata doba" za tech komousu, vzpominam na to vic, jak o par let později kdy se otevrely hranice a ja poprvé v zivote jel lyzovat do val thorens do francie, to jsme zas všichni cumeli na ty kopce a sjezdovky s otevřenou hubou když jsme se tam blizili, a z dnešního pohledu to bylo uplne normalni lyzovani, tedy vse fungovalo jak mělo, ale nam bylo jasny, ze u nas jsme 100 let za vopicema.
tehdy to bylo hodne finacne vycerpavajici a pro normálního člověka dostupny po několika mesicnim setreni. ne jako dnes, ze se sbalíš a jedes....
Avatar - wladyk
wladyk
Drobná, ale zásadní nepřesnost ohledně diod. Jsou tam 4 plusové a 4 mínusové. Pokud se odpálí plusová tak kontrolka svítí. Pokud se tak stane s mínusovou, kontrolka nesvítí a alternátor stejně nedobíjí. Jedete vesele v domnění, že je vše OK
kalousek
Myslím že v případě nedostatečného nabíjení nebude rozdíl napětí aku a alternátoru stále stejný. Menší nabíjecí proud vyvolá menší rozdíl napětí.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Tak teda Opel uz je udajne finalne dohodnuty s GM.
Avatar - narona
narona
u vzduchem chlazených.