Technika
Vnucuje se i otázka, co to znamená, když se po posunutí ovladače do polohy, kdy mají stěrače stírat, stěrače nestírají...
Tak myslím že to není vůbec špatný článek. Hlavu a patu má a ani ty chyby v něm nejsou až tak zásadní
No, ak sleduješ, čo sa deje na našich cestách, tak je reálny predpoklad, že ani tieto základné veci neovláda podstatná časť vodičov...
Nejen u vzduchem chlazenych, u nekterych motoru je cerpadlo hnane stejnym remenem, jako alternator
u dyzlu (tehdejšího) jsi baterku potreboval jen na nastartovani
anebo jsou to moh roztáhnout a baterku jsi nepotreboval vubec
anebo jsou to moh roztáhnout a baterku jsi nepotreboval vubec
Co to znamená, když zhasne?
Upadl drát.....................
A když se vůbec nerozsvítí?
Drát upadl již včera.............
>😁
Upadl drát.....................
A když se vůbec nerozsvítí?
Drát upadl již včera.............
>😁
Je tam malá chybka - na nedostatečné dobíjení kontrolka nikdy neukáže, protože reaguje na rozdíl napětí mezi akumulátorem a alternátorem. A ten je stále stejný bez ohledu na výši napětí. Kontrolka reaguje jen a pouze na výpadek dobíjení (prasklý řemen nebo porucha v oblasti rotorového vinutí a kartáčů).
Problém je spíš v tom, že v případě poruchy dobíjení servis mění celý alternátor za mnoho tisíc, přitom jde o poruchu regulátoru za pár stovek nebo váznoucí uhlíky za desetikoruny. Porucha diodového můstku není zase tak častou závadou a amatér ji většinou nepozná, prosvěcování kontrolky nemusí být viditelné a pokud nesvítí naplno, nikdo ji nevěnuje pozornost.
Jinak na přebíjení je rychlá finta - odpojí se kablík na alternátoru, vedoucí ke kontrolce dobíjení. Pak sice alternátor nedobíjí a je nutné rychle řešit opravu nebo jet rovnou do servisu, protože auto jede na energii z akumulátoru. Ale aspoň se nic nezničí přepětím, nejdříve odcházejí žárovky a svého času ŘJ u Fabií.
Problém je spíš v tom, že v případě poruchy dobíjení servis mění celý alternátor za mnoho tisíc, přitom jde o poruchu regulátoru za pár stovek nebo váznoucí uhlíky za desetikoruny. Porucha diodového můstku není zase tak častou závadou a amatér ji většinou nepozná, prosvěcování kontrolky nemusí být viditelné a pokud nesvítí naplno, nikdo ji nevěnuje pozornost.
Jinak na přebíjení je rychlá finta - odpojí se kablík na alternátoru, vedoucí ke kontrolce dobíjení. Pak sice alternátor nedobíjí a je nutné rychle řešit opravu nebo jet rovnou do servisu, protože auto jede na energii z akumulátoru. Ale aspoň se nic nezničí přepětím, nejdříve odcházejí žárovky a svého času ŘJ u Fabií.
"Hlavu a patu má a ani ty chyby v něm nejsou až tak zásadní" - to je akože ospravedlnenie jeho existencie? >😁 Alebo dôvod na X článkov podobného razenia o ostatných kontrolkách na palubke?
Jako budeš se divit, ale měli jsme v práci obchoďáka a jednou jsem s ním jel a permanentně mu svítilo hladový voko. Kdž jsem se ho ptal, proč nedotankuje, tak mi řekl památnou větu: "času dost, svítí to teprve oranžově" ;-\
No to ale není pravda. Když mám u fiata povolený klíňák a dobíjí to málo, kontrolka lehce svítí, případně svítí při volnoběhu. Když ho utáhnu, kontrolka zhasne. Když klíňák prdne, kontrolka svítí neustále.
Tohle jsem se ucil v autoskole a byla to jedna z otazek ke zkousce. Nebylo nutne o tom psat clanek
Nevěřil jsem že někdy dám za pravdu zrovna našemu šašku Ádovi, ale s frantikama máte recht. Kamarádovi na Pežotu UHNIL A UPAD silovej kontakt na alternátoru !!!
Různí se to. Já zas znám alternátory s 6 výkonovými diodami pro usměrnění 3f proudu na pohon elektrický soustavy a ke každýmu vinutí je ještě jedna dioda, takže dohr. 3 na napájení regleru, takže dohromady 9-diodový blok
průser je v tom, že podstatná část řidičů nemá o auto.cz ponětí a nebo to nečte. většina lidí tady bych řekl (teda aspoň za sebe) jsou milovníci aut, co o nich ví dost a zajímají je novinky z tohohle světa. Já třeba osobně vím o systému dobíjení celkem dost, dal bych i dokupy kompletní schéma dobíjecí soustavy z hlavy. Většina lidí zde ale aspoň tuší jak to funguje a většina informací je tahání dříví do lesa
Překvapivě jsme s mrtvým alternátorem normálně dojeli Octávií 1,9 TDi z Chorvatska až domů. Baterka se nechala tenkrát přes noc nabít v lodi a ráno se vrazila do auta a jelo se, samozřejmě jenom s parkovačkama. Bylo to asi 1000 km. Altík byl totálně tuhej, žádný dobíjení.
taky je potřeba poznamenat, ze nektery auta v urcitych režimech dobijet vůbec nemusej a přitom je vse OK.
vzpínám, jak jsme se kdysi davno deravym autobusem vraceli se skolou na noc z chopku z lyzovani a nekde snad ještě na slovensku ridic zastavil, ze mu nefunguje dobijeni. asi 2 hodiny pod tim lezel, nic neopravil, tak nastartoval a jelo se dal bez dobijeni. když jsme se blizili k praze, tak mu to uz skoro vůbec nesvitilo, tak se povesil za nakladak, aby aspoň něco videl. nepamatuju jak se jelo dlouho, kazdopadne ani AKU nebylo asi uplne OK, i kdyby se jelo 10 hodin, tak by podle me mely bez problemu vydrzet...
kazdopadne hned na zacatku "e😜edice" co jsme k tomu socialistickymu autobusu prisli, bylo jasny, ze ma nejlepší leta davno za sebou. rezavej, v blatnikach diry, kterými foukalo dovnitř, takze jsme je zacpavali papirem, abychom tam neumrzli. na chopok jsme kazdej den autobusem dojizdeli asi 15km, jednou jsme prisli na namesti kde bus parkoval a on tam nebyl, byl o několik set metru dal u nejakyho sidliste, který se ztrácelo v kouri z toho autobusu, asi ho někdo z namesti vyfakoval...
.. jo, "zlata doba" za tech komousu, vzpominam na to vic, jak o par let později kdy se otevrely hranice a ja poprvé v zivote jel lyzovat do val thorens do francie, to jsme zas všichni cumeli na ty kopce a sjezdovky s otevřenou hubou když jsme se tam blizili, a z dnešního pohledu to bylo uplne normalni lyzovani, tedy vse fungovalo jak mělo, ale nam bylo jasny, ze u nas jsme 100 let za vopicema.
tehdy to bylo hodne finacne vycerpavajici a pro normálního člověka dostupny po několika mesicnim setreni. ne jako dnes, ze se sbalíš a jedes....
vzpínám, jak jsme se kdysi davno deravym autobusem vraceli se skolou na noc z chopku z lyzovani a nekde snad ještě na slovensku ridic zastavil, ze mu nefunguje dobijeni. asi 2 hodiny pod tim lezel, nic neopravil, tak nastartoval a jelo se dal bez dobijeni. když jsme se blizili k praze, tak mu to uz skoro vůbec nesvitilo, tak se povesil za nakladak, aby aspoň něco videl. nepamatuju jak se jelo dlouho, kazdopadne ani AKU nebylo asi uplne OK, i kdyby se jelo 10 hodin, tak by podle me mely bez problemu vydrzet...
kazdopadne hned na zacatku "e😜edice" co jsme k tomu socialistickymu autobusu prisli, bylo jasny, ze ma nejlepší leta davno za sebou. rezavej, v blatnikach diry, kterými foukalo dovnitř, takze jsme je zacpavali papirem, abychom tam neumrzli. na chopok jsme kazdej den autobusem dojizdeli asi 15km, jednou jsme prisli na namesti kde bus parkoval a on tam nebyl, byl o několik set metru dal u nejakyho sidliste, který se ztrácelo v kouri z toho autobusu, asi ho někdo z namesti vyfakoval...
.. jo, "zlata doba" za tech komousu, vzpominam na to vic, jak o par let později kdy se otevrely hranice a ja poprvé v zivote jel lyzovat do val thorens do francie, to jsme zas všichni cumeli na ty kopce a sjezdovky s otevřenou hubou když jsme se tam blizili, a z dnešního pohledu to bylo uplne normalni lyzovani, tedy vse fungovalo jak mělo, ale nam bylo jasny, ze u nas jsme 100 let za vopicema.
tehdy to bylo hodne finacne vycerpavajici a pro normálního člověka dostupny po několika mesicnim setreni. ne jako dnes, ze se sbalíš a jedes....
Drobná, ale zásadní nepřesnost ohledně diod. Jsou tam 4 plusové a 4 mínusové. Pokud se odpálí plusová tak kontrolka svítí. Pokud se tak stane s mínusovou, kontrolka nesvítí a alternátor stejně nedobíjí. Jedete vesele v domnění, že je vše OK
Myslím že v případě nedostatečného nabíjení nebude rozdíl napětí aku a alternátoru stále stejný. Menší nabíjecí proud vyvolá menší rozdíl napětí.
... A co když svítí jen s poloviční intenzitou 😲