Přerušení výroby by mohlo stát BMW denně desítky milionů eur, upozornil německý časopis Focus. Neoznačil však zdroj svých informací, napsala agentura Reuters.
Vidiet, ze s automobilkami nemas skusenosti. Pracovat ako dodavatel pre automobilku si mozu dovolit len velki hraci s velkym cashflow, ktorych pripadny mensi priekak nepolozi firmu uplne. Su tam velke prachy, ale s tym spojene aj velke penalizacie a prietahy. Tiez samotna automobilka si vybera svojich dodavatelov a pokial stavi na jedneho kona, je to len jej velky problem ak sa nieco zomelie.
Dodavatelé musí tlačit ceny dolů a musí rychle reagovat na změny v automobilce. Jakmile se po cestě byť jen rozbije kamion, už platí ušlý zisk.
Bejt dodavatel pro automobilku není pr*el jak si možná myslíte a někomu se to může i šeredně nevyplatit.
Jo to by tak odpovídalo tomu tvýmu pokřivenýmu vidění problematiky. Dodávat OEM je naopak neskutečný voser. Nejdřív tě odrbou na minimum při nabídce pomocí různých online výběrových řízení a pak se vytasí s milionem dodatečných požadavků na plnění různých více či méně nesmyslných norem, požadavků na speciální balení, dodávání v rámci časových oken atd, což jsou náklady se kterýma si nepočítal, protože si o nich dopředu nevěděl. K tomu si připočítej ještě 3x 5% cost saving, který by měl vycházet z úspor v rámci zefektivňování výrobního procesu u dodavatele a nemožnost jakkoliv hýbat s cenou v průběhu projektu a spolu s tím neznalost EOL (data kdy projekt končí), protože je možný, že EOL se o 5 let protáhne, tobě se ale mezitím zdraží vstupy a bude to dodávat do automobilky jako charitativní organizace s prodělkem, pže varianta, že řekneš, že nedodáš neexistuje. Pak se ti může stát, že nějaký velký chemičce, která vyrábí surovinu pro tvoji surovinu ulítne komín a ty najednou zjistíš, že nedokážeš zabezpečit dodávky pro svoji vlastní výrobu. Takže vyloženě idýlka jak ty si to tady maluješ na bílo to fakt není. (To co jsem napsal pro dodávky do OEM platí stejně pro zákazníky úrovně TIER1, je to většinou stejný voser, riziko i problém)
To ještě nic neznamená. Znám vyučeného automechanika, co neví jak seřídit ventily.
Ale k věci. Podle vás to vypadá, že dodavatel spíš automobilku vydírá. Mě se naopak nelíbí, že automobilka si z dodavatelů, potažmo dopravců dělá rukojmí. Například kamión, který čeká na vykládku, je pro automobilku levný sklad. Až přijde řada, vyloží ho. A čeká třeba 2 dny...... To mi přijde strašnější.
Ti dodavatelé jsou neskutečným problémem, jak vidět. Při tom si užívají monopolního bezkonkurenčního vztahu s výrobcem, splní si certifikaci a mají vystaráno. Navíc si dovolí co si dovolí a podívejte se na následky. Stovky dalších čekají na možný vztah s výrobcem a stejně nedostanou šanci dodávat. Je to jako politika, tedy špína a podplácení. Linky pak stojí a mechanici houpou dny nohama. To není jen v BMW.
"Jsem disponent"
Na und? :-!
"Ale každy by chtěl být dodavatelem." Zrovna tak jako kazdy chce bydlet v Ceskych Budejovicich. ;-) Zeptej se kolegu u TAKATA, ci BOSCH, atd. co stoji takova jedna milionova svolavaci akce. Nemluve pak o multi-milionovou. JIT neni zadna *.
Sankce jsou dnes ve všech obchodních vztazích. Dělám u toho, vím, jaké jsou následky. Ale každy by chtěl být dodavatelem. Proč asi. Mají totiž svý jistý.